|
matematik tråden (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by reveal
Visst är det så... |
betyder det att jag är mästaren? :D |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
betyder det att jag är mästaren? :D |
jepp :D plus till dig :) :crazy: |
|
|
| dj_hysterix |
jag märkte det efter två sekunder jag postat det..men jag pallade inte ta bort :p
OT: Graphing Calculators äger :D |
|
|
| OracaZ |
| Jag kan ge er en uppgift till er =) Vad är ett normalt tal? =) läste i dagensnyheter för nått år sen.. det finns oändligt många.. fast bara ett svar =) haha lät knepigt?.. jag säger svaret innom nån dag om ingen lyckas =) |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by OracaZ
Jag kan ge er en uppgift till er =) Vad är ett normalt tal? =) läste i dagensnyheter för nått år sen.. det finns oändligt många.. fast bara ett svar =) haha lät knepigt?.. jag säger svaret innom nån dag om ingen lyckas =) |
Det där får du nog utveckla lite, så att man har en chans att förstå vad du menar :p |
|
|
| OracaZ |
| ok ger lite tips/ledtrådar =) ..iförsig för att kunna svaret så måste man ..erhm? kunna det =).. alltså.. Ett normalt tal är ett tal där decimalerna inte följer något specielt mönster.. d.v.s. det finns oändligt många sådanna tal =)..fast vi har bara namngett ett.. kanske två..de håller på "forskar" i det =).... "pi" är det normala talet.. det som oxo skulle kunna va ett normalt tal är "e" =) dåså då vet ni..vem vet.. kanske är det frågan på jeperdy nästa gång när ni är med? |
|
|
| reveal |
Från NE:
normalt tal, matematiskt begrepp. Ett reellt tal kallas enkelt normalt om varje siffra förekommer lika ofta i dess decimalutveckling, dvs. att i det långa loppet en tiondel av decimalerna är nollor, en tiondel ettor, osv. Ett tal kallas normalt om dessutom varje tvåsiffrigt tal i genomsnitt förekommer var hundrade gång i decimalutvecklingen, varje tresiffrigt tal var tusende gång, osv. Begreppet normalt tal infördes av Émile Borel, som också visade att nästan alla reella tal är normala. Trots detta vet man ännu inte om t.ex. tal som pi eller i2 är normala. |
|
|
| OracaZ |
| well läste i dagens nyheter att pi va normalt :) .. men vem vet vad som är rätt? =) |
|
|
| M1cro5lave |
Sorry om detta gör många besvikna, men jag var bara tvungen att kolla med alla sweta's om någon förklara detta för mig, för jag är helt borta i det blå...
matte är kul, var bara tvungen att återuppliva tråden :)
Om vi säger att x = 0,999999... och sen ||*10 (multiplicera båda leden med 10) så får vi:
10x = 9,999999...
vilket vi kan skriva som 9+0,999999... (helt logiskt)
vilket kan omskrivas till 9+x (eftersom x = 0,999999...)
Och om 10x = 9+x (vilket vi har fått fram) så kan vi subtrahera med x från båda leden, dvs. ||-x
9x = 9
och vi får att:
x = 1
Så, detta är mitt problem. Hur kan ett tal som 1 vara densamma som 0,99999... vilket fortsätter i all oändlighet? Jag menar, det är inte samma tal, men ändå enligt beräkningen så borde det vara det.
Och eftersom jag inte kan se något fel i beräkningen så måste det ju vara något fel i tänkandet. Men vad?
Så frågan lyder: Vad har jag gjort för fel? |
|
|
| Aendy |
| Inte helt säker, men kanske är det så att du gör en otillåten grej när du gör om 10x=9+x=>9x=9 men å andra sidan var det jävligt längesedan jag läste matte så jag har glömt alla regler. |
|
|
| M1cro5lave |
10x = 9+x
10x-x = 9+x-x
beräkningen stämmer, men vad är det som gör det hela otillåtet? har det att göra med oändliga decimaltal som gör det hela omöjligt? |
|
|
| reveal |
| Läs på om gränsvärden :) |
|
|
|
|