|
Eftersnack Springbreak Cruise!!! (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| Hauken |
| quote: | Originally posted by ScuL
Mycket gärna. För att det skulle aldrig hända att de säger upp samarbetet. Knark är så pass 'vardagsmat' i Holland att företag bryr sig inte om det publiceras om det. Det som jag vill är att folket som använder skiten blir slängd i fängelsen för en bra tid.
Tycker faktiskt att Silja är lite fegis att säga upp samarbetet rent av publiceringsskäll. Jag tycker ni borde förändra sättet hur Svenska medier umgås med knark istället.
De får inse att det inte är ett barnslek de håller på med men det är ett seriöst och grövt brott på lågen. Om man bara går till de och säger "du får inte göra det här", och ta bort grejjerna kommer de att fortsätta ändå. T.o.m. pengarböter är bättre än hur det är nu |
Självklart skulle något samarbete aldrig sägas upp i Holland, därför är det två vitt skilda saker. Mitt exempel förutsatte att festen förbjöds i fortsättnignen, precis som det gjorts i Sverige. Hade det bara blivit negativ publicitet men festerna hade fått fortsätta hade det känts jävligt trist, ok att mor min ringer på kvällen efter nyheterna och frågar iaf jag knarkar eftersom jag var på knarkbåten, det kan jag ta, men att dom ställer in festerna med en kollektiv bestraffning baserat på lögner utan dess like från polisens sida... Det är inte razzian jag stör mig på, bra att dom ville få bort drogerna, men att dom ställer in framtida fester...
Om vi säger att fängelse fick knakare att sluta knarka skulle jag gärna se att dom hamnade i fängelse. Men nu fungerar det inte så, därför ser jag hellre att man letar efter alternativa lösningar. I Sverige har vi väldigt dyra och "lyxiga" fängelser. Det kostar massor att ha alla missbrukare sittandes där, men det ger inget. Dom går bara ut och knakar och förstör igen.
Det är jävligt fegt av Silja men dom är ett företag och måste självklart ha rätten att göra det dom anser för dom mest lönsamt. Även fast jag själv tror att dom kommer vänta tills detta blåst över för att sedan fortsätta med kryssningarna. Spritskatten sänks och dom behöver gäster. |
|
|
| Kvicket |
Håller med i en hel del av det staz skriver, framför allt att just kryssningen inte är värre än någon annan nattclub i Sverige.
Det jag dock tycker du missar, vilket antagligen beror på att vi har lite olika syn på narkotika... Är att de som har förstört det här för oss inte är polisen, det är pundarjävlarna som inte kan njuta/röja till skön musik utan att gå på något. Om det inte vore för dem så skulle vi inte ha det här problemet ^_^
Som det stod på någon TC's tjejs tröja på Trance-energy "I do trance not drugs" |
|
|
| Hauken |
Förresten så är ju polisens uttalande om att "Vi såg att det fanns många tidigare straffade på gästlistorna och ville därför slå till" ett praktexempel på hur totalt extremt inneffektiv den "rehablitering" vi har i Sverige är.
Inte ens polisen själva tror på den!
@ Kvicket; Det där är ett i teorin helt rimligt resonemang men det saknar totalt verklighetsförankring. Nämn ett samhälle fritt från droger? Har sagt det förr och säger det igen; Knarkare finns överallt, på alla fester och till all musik.
Hade polisen handskats med pundarna på ett bättre sätt, genom bra kontroll t ex istället för att göra falska uttalanden som totalt saknar bevis ang. att mer än hälften av besökarna var drogpåverkade så hade man gripit knarkare, låtit dom som sköter sig ha kvar sitt och vi hade kunnat se fram imot nästa kryssning. Även polisen borde ju göra det, eftersom det kommer så mycket knakare; Perfekt! Dom behöver inte ens leta efter dom, bara stå där i terminalen så kommer knarkarna till dom. |
|
|
| Kvicket |
| quote: | Originally posted by Hauken
Förresten så är ju polisens uttalande om att "Vi såg att det fanns många tidigare straffade på gästlistorna och ville därför slå till" ett praktexempel på hur totalt extremt inneffektiv den "rehablitering" vi har i Sverige är.
Inte ens polisen själva tror på den!
@ Kvicket; Det där är ett i teorin helt rimligt resonemang men det saknar totalt verklighetsförankring. Nämn ett samhälle fritt från droger? Har sagt det förr och säger det igen; Knarkare finns överallt, på alla fester och till all musik.
|
Var inte ett resonemang var ett faktum :/ |
|
|
| NooN |
| Detta var ett helvete. Fan ta dessa få som sabbar alla andra :whip: Pisk ska dem ha. |
|
|
| jofawe |
| jag kan ju säga att jag hade min tshirt "i do trance, not drugs" på mig under hela fredagskvällen... |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by jofawe
jag kan ju säga att jag hade min tshirt "i do trance, not drugs" på mig under hela fredagskvällen... |
:gsmile:
 |
|
|
| jofawe |
exakt steve ...
Hoppas nu att den kommit med på "polisens" filmer ..
Edit:
Skriv under här:
http://www.namninsamling.com/Jofawe |
|
|
| AC. |
Håller med om vad Hauken sa om polisens syn på gästlistan och känner mig även kränk att blivit kollad på mot polisens register bara för jag åkte med en kryss.
Men min åsikt på det hela är som följer...
Det är knappast första gången detta händer. Vi har sett detta hända förut, vi har varit med förut, vi är vana. Docklands, Münchenbryggeriet osv ja ni vet ju själva vad jag pratar om. Det här är inget nytt som aldrig hänt förut. Och jag tror absolut det kommer hända igen.
Men kom igen nu! Det kommer inte ta slut på fester bara för det här. Det här var Mondaybars sjunde kryss. Men nu är det dags för något nytt. Jag betvivlar inte det minsta killar bakom Monday bar förmåga att komma på något nytt koncept för deras fester, gör du? Nej det tror jag inte heller att ni gör. För jag vet att många av er har varit mer bra mycket längre och sett mer än vad jag hunnit göra av Monday bars mer än 10 års erfarenhet i klubb-scenen. Det här helt enkelt vad som kallas evolution i den vanliga världen. Istället för att sitta bitter sitter jag nu och väntar med spänning på vad som kommer här näst! |
|
|
| Vizay |
tycker det är ytterst sorgligt att media ens lyssnar på polisen och sväljer det dom säger med hull och hår.
saxat från DN
| quote: |
Många som var med ombord har hört av sig till DN och hävdat att polisens uppgift att hälften av de 2.000 passagerarna varit narkotikapåverkade är kraftigt överdriven. Enligt flera av gästerna handlar det om ett fåtal som förstört festen för andra.
Men Manne Jönsson vidhåller sina uppgifter.
- Det har varit narkotikapoliser på båten som är vana jobba i dessa miljöer, och som regelmässigt gör bedömningar av drogtecken och symptom. Deras uppfattning är att ungefär hälften av festdeltagarna varit påverkade eller delaktiga i narkotikahantering. Det är ingen exakt siffra utan en uppskattning som jag anser är ganska välgrundad, säger Manne Jönsson.
|
jag skulle vilja hävda motsatsen och påstå att det är en otroligt opålitlig bedömning efter vad jag hört idag om polisens tidigare insatser mot t.ex. devotion på münchen och många andra fester på docklands.
Finns tydligen väldigt intressanta rapporter om vad dom beslagtagit på dessa fester, saker som tydligen skulle tyda på att de flesta på festerna skulle vara drogpåverkade. Exempel på beslagtagna föremål är flaska med "genomskinlig vätska", sugrör, servetter osv...
bara en sån sak visar ju på hur bra polisen skött sitt jobb :p
för att återgå till själva diskussionen...
när det gäller medias syn på hela edm-kulturen så är det eg. inte dom som måste ändra sig utan det är vi (vi drogfria alltså) som måste visa vad det verkligen handlar om. Det räcker inte bara med att göra namninsamlingar och fester mot droganvändande som nämnts tidigare, det kommer bara sluta med att vi hamnar på ruta ett igen för att någon klarar sig igenom stenhårda knarkkontroller eller vad det nu kan handla om.
Ett steg i rätt riktning vore snarare att bjuda in både pressen och polisen i ett fullt sammarbete med oss för att visa alla vanliga svensons där ute att de flesta av oss faktiskt inte är för droganvändning. Man kan inte alltid förvänta sig att andra bara ska ändra syn på en medans man själv sitter och väntar helt enkelt. Det är hos oss bollen ligger, det är vi som måste handla, inte pressen och polisen. Vi måste helt enkelt visa "pundarna" att vi inte längre tänker acceptera det dom håller på med.
Jag säger åt helvete med fritt tänkande och handlande när det gäller just droger, det är ju uppenbarligen bevisat nu att det inte bara förstör för den som använder utan även för dom runt om. Är man så jävla egotrippad så man väljer det ruset man får på bekostnad av hela EDM-kulturen så förtjänar man inte att få möjligheten att tänka och handla själv helt enkelt. |
|
|
| K-PAXian |
Känns rent utav förjävligt att detta händer. Kan inte förstå att Sveriges myndigheter är så emot just EDM. Det är ett under att Monday Bar får finnas kvar eftersom de verkar göra allt för att krossa sönder kulturen. Det här nu med Silja är bara ytterligare ett bevis på det.
Sedan börjar de gnälla över att det ordnas fester utan tillstånd. Ja men va fan, det är ju "enda chansen" att ordna något här nu för tiden. Försöker man få ett tillstånd så blir det rånekat på en gång. Knarkstämplen sitter rakt i pannan och lyser starkt rött när man börjar prata om trance, house eller techno.
ed up.. Really ed up..
Jag tog länken och lade ut den på lite andra platser nu och uppmanade folk att skriva på. :) |
|
|
| Laszlo |
| Kloka ord Vizay.... |
|
|
|
|