|
Tune of the Year (pg. 23)
|
View this Thread in Original format
| Config |
Persoonlijk vond ik dat lijstje zo slecht nog niet hoor.. er zaten heel wat tracks bij die dit jaar enorm veel gedraaid zijn door de bekende jocks en die dat naar mijn mening ook wel verdiend hebben.
Waar haal je dat van die cynische progressive vandaan trouwens? In die lijst heb ik er alleszins toch geen aangetroffen. Ik vind dan ook niet dat ge gelijk hebt als ge zegt dat deze site hier naar zo'n genre overhelt.
En waarom staan er weinig uplifters in dat lijstje? Omdat er gewoon te weinig bekende goeie uplifting tracks waren dit jaar. Zelfs wanneer je de uplifting die we nu hebben en horen vergelijkt met uplifting trance 3 jaar geleden dan hoor je het verschil overduidelijk. Die top uplifters die we vorig jaar kenden zouden een paar jaar ervoor gewoon aanzien zijn als goeie platen, maar niet als topnummers. Er wordt trouwens zeker nog altijd goeie trance gemaakt, maar de beste tranceplaten die ik gehoord heb vorig jaar hebben weinig tot geen airplay gekregen, op enkele uitzonderingen na natuurlijk (Fly away rmx). Het is ook niet zo dat iedereen hier een afkeer van trance heeft of gekregen heeft. De eerste reden waarom we hier x tijd geleden inschreven is net door het feit dat we trance enorm graag hoorden. En ik ben er zeker van dat 90% van de leden hier nog altijd graag trance hoort. Alleen moet het goeie trance zijn natuurlijk. Persoonlijk kan ik misschien veel posts maken over goeie 'progressive' tracks, maar dat wil niet zeggen dat ik trance achter mij gelaten heb, ik luister dagelijks nog tientallen trance nummers.. maar die zijn dan wel niet allemaal zo recent meer.. Ik hoor liever iets simpeler opgebouwde platen met veel gevoel in dan om het overdreven te zeggen een tranceplaat met tientallen layers die dat echte gevoel mist. |
|
|
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Remofski
Ik vind dat deze site veel te veel naar cynische progressive en naar gewoonweg slechte zijvertakkingen van elektronische muziek is geëvolueerd. |
Daar zeg je het zelf. Het is een evolutie, geen bewuste en op cynisme, stoerdoenerij of welke andere reden dan ook gebaseerde keuze om van trance af te stappen. Er zullen er altijd zijn bij wie het wel het geval is natuurlijk, maar een héél groot deel van de progheads (voor zover die term nog van toepassing is) die ik ken zijn geleidelijk aan afgestapt van trance omdat ze in trance niet meer vonden wat ze in andere genres wél vonden. Ik was vroeger ook een die hard trancefan, maar het genre kon mij op den duur niet meer boeien door het verlies aan kwaliteit en inspiratie. Het feit dat er op alle muziekboards zo'n grootschalige evolutie viel op te merken wil toch meer zeggen over trance dan over de mensen zelf? :)
En zoals ik in een andere thread al zei, is het anno 2007 nog wel opportuun om zo'n strikte zwart-wit onderverdeling trance/niet-trance krampachtig in stand te houden?
Ook grappig dat het weeral de schuld van progressive of andere genres zou zijn dat de kwaliteit in trance zo laag ligt. Een klaarblijkelijk causaal verband (is er wel één?) dat ik nooit gesnapt heb :conf: |
|
|
| jeronimo_jd |
daarmee sla je de nagel op de kop Jasper! smaken evolueren gewoon, dat merk ik heel hard bij mezelf. Doordat je zoveel naar hetzelfde genre luistert ga je je normen daarin verleggen en wil je meer en meer kwaliteit, en wordt je dus ook kritischer:), je luistert meer naar de subtiliteiten in de muziek en je zoekt er andere dingen in zodat je bv richting de minimal/techno evolueert.
ik had bv 3-4 jaar geleden niet kunnen denken dat ik ooit techno en minimal zo goed zou kunnen vinden:) en tis nu niet dak zo veel naar trance heb geluisterd als de rest hier denk.
de reden dat al die mensen hier nog zitten is gewoon dat het hier af en toe wel gezellig is denk;) |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Remofski
Ik vind dat deze site veel te veel naar cynische progressive en naar gewoonweg slechte zijvertakkingen van elektronische muziek is geëvolueerd. Soms lijkt het net alsof het een schande is om nog naar uplifting, euforische trance te luisteren i.p.v. de meer duistere, underground varianten.
Sinds die elitaire Sasha de dood van trance heeft aangekondigd en er zielige derivaten van zijn gemaakt zoals techtrance en Nu Trance om het genre nog wat te reanimeren, is het gwn volledig de verkeerde kant opgegaan. Kwantiteit en een gebrek aan melodie lijken voor te gaan op goeie melodieuze, opbouwende kwaliteit. Sinds wnn is het minimaliseren van muziek (zoals bij minimal en minimal trance dus bv.) een deugd geworden?
Volgens mij luistert de helft van de users hier nog liever naar techno dan naar het beste genre dat ooit gemaakt is.
|
Ik had dat gevoel eigenlijk ook een beetje enkele jaren terug. Ik was doorspekt van het idee dat trance hét genre bij uitstek is. Eigenlijk is dat nog voor een stuk zo; maar dan wel met de oudere trance.
Begin 2006 ben ik mij beginnen afvragen hoe het kwam dat zoveel nieuwe trance die gepromoot werd zo hard leek op mekaar; en eigenlijk weinig vernieuwends bracht. De trancelabels die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn in grote mate Armada en Anjunabeats. Zij zijn geleidelijk aan beginnen focussen op één niche binnen trancemuziek; maar promootten het als dé trance bij uitstek. Trance omvat zoveel meer, maar omdat Dj's die zich zogezegd profileren op trance (Armin Van Buuren, Above & Beyond, ...) telkens maar een smaller assortiment aan muziek beginnen te spelen; denkt men dat trance nog louter en alleen uit deze sound bestaat.
Zoek oude trancecompilaties van bovengenoemde Dj's en je zult merken wat ik bedoel. Vroeger zat er nog eens iets duister in; iets progressive; iets mysterieus... Nu is het precies allemaal feel-good muziek, gebaseerd op dezelfde formule.
Pas op, hier en daar vind ik ook nog een Anjunaplaat goed hoor; maar over het algemeen kan ik me niet van het idee ontdoen dat het teveel op mekaar lijkt en te machine-eachtig of "generic" geworden is.
Je kan natuurlijk lang discussieren over een definitie van de term trance, maar dat is eigenlijk nutteloos. Bekijk gewoon de evolutie in de trance die door grote namen is gespeeld geweest en je moet ongetwijfeld een versmalling inzake variatie vaststellen.
Ik ben beginnen luisteren naar andere dj's, sets in andere genres enz en dat kan soms aangenamer zijn dan je denkt. Ik zal altijd een melodic-addict blijven; maar dat kun je evengoed terugvinden in andere stijlen die het ietsje origineler aanpakken. Zo zijn bvb de clichévoorbeelden Deadmau5 - Faxing Berlin & Aril Brikha - Winter hier een goede illustratie van (maar er zijn er nog honderden anderen uiteraard)
Daarnaast zoek ik ook nog constant naar oude tranceplaten die ik helaas gemist heb (doordat ik te jong was, of het gewoon nergens ben tegengekomen, enz) en die vind ik gigantisch veel beter dan de trance die nu uitkomt. Het nostalgie-element telt dus niet; want ik ontdek de platen nieuw; en ze klinken veel spontaner en origineler dan die van de dag van vandaag.
Sterker nog; als platen als Anthem of Why (Aly & Fila Remix) vandaag voor trance doorgaan; dan wil ik ofwel niet meer met het genre geassocieerd worden uit schaamte; ofwel moet je het beest een passendere naam geven: namelijk een subgenre zoals poptrance |
|
|
| FCB_Fanatic |
| ik kan mij volledig in de post vinden van Push2005, ... alleen ben ik tegenwoordig vooral overgestapt op psy trance. Daar kan ik veel meer mijn ding in vinden dan het overgrote deel van de huidige (asot, anjuna) trance. Zeker stukken meer dan in minimal, electro, en ook neo trance (hoewel hier wel een aantal leuke platen in te vinden zijn). |
|
|
| Progrez |
De schrijfcursussen die de Luc bij mij volgt beginnen precies te renderen.
De nagel op de kop. |
|
|
| Remofski |
@Config: Het feit dat progressive in de eerste plaats ontstaan is, vind ik al cynisch. Het betekent dat men een genre dat door bepaalde redenen aan populariteit heeft moeten inboeten nieuw leven wou inblazen door zijn inspiratie te halen uit - laten we eerlijk zijn - minder mooie genres. Pas op: ik vind niet alle progressive slecht, de plaatjes die nog dicht bij de oorspronkelijke trance aanleunen, zoals - pakweg - een flaming june van BT, zijn nog wel mooi. Als je daarentegen naar minimal trance of techtrance ofzo kijkt, komt het bij mij dikwijls over alsof je afval smeert op de Mona Lisa.
Nu goed: ik moet toegeven dat de kwaliteit van tranceproducties over de jaren daalt, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd goede dingen worden geproduceerd. Ik zie drm niet in wrm je dan je heil moet gaan zoeken in genres met minder esthetiek erin. Persoonlijk luister ik dan nog liever naar platen van 5 jaar geleden dan naar sommige moderne rommel die er nu wordt gemaakt. Aangezien ik pas in 2001 naar trance ben beginnen luisteren, ontdek ik gelukkig nog geregeld zo'n oude pareltjes. En zoals je zegt: trance is een gevoel, geen ingewikkelde structuur.
@Jasperovitsj: Natuurlijk is smaak een evolutie: mijn smaak is over de jaren heen ook veel minder commercieel geworden, maar ik blééf wel zoeken naar mooie platen met een meerwaarde erin. Trance is 1 van de weinige genres, naast klassieke muziek, die die meerwaarde op grote schaal kan bieden. Techno, pop, r&b, minimal en drum&bass kunnen dat nu eenmaal niet, of ze nu een nichepubliek hebben of een brede fanbasis.
Progressive is volgens mij ontstaan uit een soort schaamte voor het toenmalige succes van trance en een zoektocht naar een meer elitaire individualisering die aan de instorting van het genre heeft bijgedragen. Dat is de reden wrm die oude sound niet meer gemaakt wordt: artiesten vrezen de onoriginaliteit.
Het is net alsof mensen van bier afstappen en wijn beginnen drinken omdat dat sjieker staat, hoewel pils nog altijd goed kan smaken. Hoewel Interbrew minder goede biertjes maakt, kan een kleine inspanning ons toch niet tegenhouden om andere, lekkerdere merken op te zoeken zonder meteen een nieuwe drank aan te hangen?
Het ís opportuun om anno 2008 terug naar de roots van trance te gaan, als je merkt dat ook die nieuwe invloeden in de trance (ik moet hier nogmaals aan minimal trance denken *huiver*) het genre nu eenmaal niet verbeteren en dat die andere genres de oorspronkelijke trancekwaliteit nooit zullen overstijgen. Dat heeft niets met een zwart-wit onderverdeling te maken, want trance heeft altijd al zijn invloeden gehad (wrm zitten er anders violen e.d. in elektronische muziek). Het punt is dat er geen contaminatie hoeft te zijn van een goede sound.
Progressive is niet de oorzaak van de ondergang van trance, maar het was meer een self fulfilling prophecy die eraan heeft bijgedragen. Wrm nog goeie trance maken als je veel meer scoort met elitaire progressive platen? Sasha, I blame you! :D
Srry voor de lange tekst jongens. |
|
|
| Progrez |
Vanaf nu moet elke post bestaan uit ten minste zeven goed gevulde alinea's.
Start! |
|
|
|
|