return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
"Islam är på väg att prägla Sverige"
View this Thread in Original format
reveal
Läs http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2 och diskutera. Har potential att bli en klassisk diskussion känner jag :)
NooN
"Ta seden dit man kommer" heter det.
Men det gäller tydligen inte om man flyttar till Sverige.
Nej, ska man bo och arbeta i Sverige så tycker jag att man ska införa obligatorisk svenska-undervisning. Det är iaf ett steg i rätt riktning.
ScuL
inte innan holland blir hollandistan.

den här bild är inte fejk:

jag har inget emot muslimar lr islam i allmänt men en 'mosk' med 65meter höga minaretter är liten för mycket. nja.. rotterdams kommun tycker nåt annorlunda faktiskt :D
SWE_TRANCE
Intressant ämne, verkligen!
Orkar inte läsa igenom de dabattsidor på DN ikväll.
Hursomhelst så håller jag med NooN, "ta seden dit man kommer", klarar man inte av det ut med dom igen!
Aendy
Jag jobbar på en "invandrarskola" med en stor andel muslimer och detta är min erfarenhet. Lärare och elever jobbar mot en idé om att föra in dessa barn i det "svenska" samhället. Det vill säga, tonvikt läggs på svensk historia, svenskundervisning, svensk SO, svensk naturlära m.m. Flera föräldrar jag stött på säger att "vi är hemma och firar Ramadan men våra barn är svenska så de får gå i skolan". Det är helt ok för mig men det finns ett litet krux. Ledningen för skolan och då i synnerhet, psykologer, stödpersoner m.m. har en filosofi som går helt emot lärare och elever. Det vill att vi ska betona eleverna ursprung, ta upp deras länders historia, seder och bakgrund i undervisningen och skära ned på den svenska. Detta känns som något som är alldeles för politiskt korrekt för att vara bra. Ska man inte utbilda och uppfostra barnen till ett liv i det land de befinner sig i just nu?
NooN
Allt ska (tyvärr) vara så politiskt korrekt nuförtiden.
Tillbaka med Jan-O Karlsson! :rolleyes:
ScuL
Jag måste säga att Sverige får ett komplimang för sin invandrarspolitik. De flesta invandrare jag ser på TV pratar iaf flyttande Svenska, lr de försöker. De mesta får en kurs på KOMVUX lr?
Iaf.. I Holland händer det oftast inte, därför finns det Araber som har bott här för tretti (!!) år och har aldrig lärt sig ett ord Holländska. hehe :) Men självklart är det lätt för de eftersom det finns allt på deras språk i de större stederna. Turkiskt/Arabiskt affärer, parabol-TV, osv osv. De kan faktiskt leva i Holland och gör allt på sin egna språk utan problem. Holländska myndigheterna är förpliktad att släppa information på fyra språk. (Holländska, Engelska, Turkiska och Arabiska). Även KPN (Holländska Telia) gör så. I busserna och i tunnelbanan står alla varningar på dessa fyra språk. Ibland tycker jag att vi gör det för lätt för de. Det skulle bli tvärtom.. Flytta till ett land, lär sig om kulturet och språket och blir glad. Nu känns det bara som de flesta profitera av vårt system :rolleyes:
mjz
hmm... skrivet av nån som antagligen skulle känna sig oändligt mer hemma i usa, men ändå väldigt intressant...
St_Andrew
orkar inte läsa den ikväll men bara rubriken gör mig upprörd, "islam är på väg att prägla sverige".... ahhh panik! låter som ett 100% rasisitskt utalande imo!

sverige präglas av dom som bor här och har alltid gjort det, oavsett om det är vikingar, tyskar, islamer eller whatever, spelar ingen roll, ett mångkulturellt samhälle e det ändå rätta.

kommer med en längre o mer seriöst inlägg imorn.

ciao!
RebeL9
tja vad ska man säga. Jag är inte förvånad över DN's debattinlägg då jag länge lagt märke till att DN är en anti-islamisk tidning. De har ofta haft islamkritiserande inlägg på ledarsidorna.

Jag kan inte riktigt förstå kritiken eftersom den och alla argumenten känns så vaga. Islam är en världsreligion och det bor 350 000 muslimer i Sverige. Att neka dessa att utöva sin religion är att neka dem deras rätt att leva.
Och jag ser inget fel i att låta dem bygga moskéer. Judar har ju kunnat bygga synagogor i många års tid. Det finns hinduiska center på vissa håll i landet. Vad är det för fel på en moské? De ser ju riktigt exotiska ut i den annars trista svenska stadsarkitekturen.

Det är viktigt att vi idag är toleranta, öppensinniga och förstående. De beslut som vi fattar nu kommer påverka både vår och invandrarnas levnadstillvaro framtiden. Därför är det viktigt att vi inte gör som i Danmark där trångsynta politiker utan någon som helst kunskap öppet gått ut och kritiserat Islam.
Islam är ju fortfarande en tämligen ny företeelse i Sverige och det är ju först de senaste 10 åren som man lagt märke till den i form av slöjklädda kvinnor. Jag är övertygad om att om 20-30 år kommer man inte ens tänka "oj en muslim" när man ser en slöjklädd kvinna på stan eftersom det kommer att ha blivit ett så vanligt inslag i samhället.

JayBee
Jag har inget emot utlänningar, hälften utav mina vänner är just det :) därimot har jag något emot religion, all religion förutom buddisterna för de är så snälla fast det spelar ingen roll för jag tar alldrig ut mitt religonshat utöver någon. alla får tycka som de vill.. fast ibland går det över gränsen och jag ska ge exempel.

typ 2 flickor som går i en skola har på sig heltäckande klädsel. allt man ser är deras ögon. fan om alla går klädda så kan man ju fuska på proven. om man kommer till sverige får man faktist vara villig att vika sig lite i alla fall.

ett ännu värre fall är en kille som har såndär handukar på huvudet som talibanerna. han gjorde värnplikten och vägrade ha på sig något annat än den där mössan. befälen gav honom direkt order att ta av mössan och en massa skit. han sa att det var hans religion.

dessa är störande övertramp enligt mig i alla fall :P
Aendy
quote:
Originally posted by JayBee
typ 2 flickor som går i en skola har på sig heltäckande klädsel. allt man ser är deras ögon. fan om alla går klädda så kan man ju fuska på proven.

Öhh... det är nog inte huvudskälet till att de bär dem

quote:
Originally posted by JayBee
ett ännu värre fall är en kille som har såndär handukar på huvudet som talibanerna.

Han var nog snarare sikh än taliban!
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 
Privacy Statement