|
de grote muziekthread (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| TOR |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
Daar zit minstens evenveel gevoel in als de gemiddelde Radiohead, zo niet meer. En ondanks al uw mooie woorden blijf je wel hetzelfde zeggen: EMD kan nooit zoveel gevoel en soul bevatten als "gezongen muziek" of rock. Dat is ten eerste verkeerd, |
Waarom is dat automatisch fout?
Laten we niet vergeten dat de stem het meest persoonlijke en intieme instrument van alle instrumenten is. Met elektronica heb je automatisch een grotere afstand die je als artiest moet zien te overbruggen om voor een connectie met de luisteraar te zorgen.
Anderzijds is het een enorme kunst om die overbrugging te maken en zijn de nummers die erin slagen inderdaad geniaal, zoniet genialer dan eender welk gezongen stuk. |
|
|
| Jasperovitsj |
Fout in de zin dat geen enkele EDM plaat ooit hetzelfde emotionele of kwalitatieve niveau als een willekeurige rockplaat zou kunnen halen. Er zijn genoeg platen die dat zeker kunnen, dus een absolute en sterk begrensde hiërarchie slaat in mijn ogen op niks.
Ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat elke EDM plaat per definitie beter is dan de gemiddelde rockplaat, totaal niet ;) |
|
|
| djcresto |
| Emotie in muziek is toch iets relatief. Het kan zijn dat de artiest heel zijn leven in een nummer wil vertellen maar dat jij het nummer gewoon slecht vind. Of je kan zelf een nummer heel emotioneel vinden om welke reden dan ook. En misschien heeft de artiest dit dan afgewerkt op 2 uurtjes. |
|
|
| Phortastic |
is idd subjectief :)
kan je uren over discussieren. Wil niet zeggen dat het geen interessante discussie is :) |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Phortastic
is idd subjectief :)
kan je uren over discussieren. Wil niet zeggen dat het geen interessante discussie is :) |
mja moete doen met een paar pinten opt cafe :D |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by djcresto
mja moete doen met een paar pinten opt cafe :D |
haha idd, over wa moet ge anders lullen op cafe :D |
|
|
| djcresto |
haha idd, over wa moet ge anders lullen op cafe :D |
sport, vrouwen, politiek zijn de belangrijkste onderwerpen denk ik :D |
|
|
| Push2005 |
Ge vergeet het weer :tongue2 |
|
|
| Phortastic |
lol so true :) |
|
|
| djcresto |
lol so true :) |
grappigste is als ge vrouwen kent die uit de douche klappen :D |
|
|
| Bertn |
interessante topic!:)
Persoonlijk vind ik het moeilijk om hierover een oordeel of zo te vellen. Zoals Cresto al zei gaat het hier gewoon over een kwestie van smaak.
Ten eerste kan men de vocals in trance totaal niet vergelijken met de vocals uit het betere rockwerk. De tekst uit eender welke trancetrack die ook maar in de buurt komt van het niveau van de poezie van Thom Yorke, die moet nog uitgevonden worden.
Daarnaast heeft trance gewoon een ander doel dan rock of singer/songwriters. Wat sommigen ook mogen beweren: trance is geproduced om op te dansen. Ik kan overal naar trance luisteren, en daar zitten best emotionele dingen en zo in, maar dit soort muziek is gewoon gemaakt met een ander doel in het achterhoofd dan dat van een singer/songwriter of zo. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Bertn
Wat sommigen ook mogen beweren: trance is geproduced om op te dansen. Ik kan overal naar trance luisteren, en daar zitten best emotionele dingen en zo in, maar dit soort muziek is gewoon gemaakt met een ander doel in het achterhoofd dan dat van een singer/songwriter of zo. |
Uhm; da vind ik toch niet... Er zijn vele vormen van trance hé. Er bestaat ook trance zonder 4/4; maar zelfs met een baslijn is dat niet noodzakelijk bedoeld om op te dansen.
Om eens een voorbeeld te geven van mijn favo producers ( en ge moogt het zo plat vinden als ge wilt; maar ik zie er meer in). Mark Norman - Fading Ground ( en ook wel Teardrops) is helemaal niet gemaakt om op te dansen.
Zuivere trance zonder 4/4 die niet gemaakt is om op te dansen is bvb: Thrillseekers - Escape; Hydra - Affinity (Shah & Del Mar Remix)
Om er nu maar een paar te noemen dat ik me herinner. Wellicht zal er in de prog ook wel het een en ander gemaakt zijn dat helemaal niet als bedoeling heeft om op een dansvloer te werken.
Het is een kwestie van smaak en perceptie... Om het op een kitcherig plaatje te houden... "Gorki - Mia" beroert zovele mensen, terwijl ik het absolute crap vind met dwaze vocals... Maar das dan een persoonlijke mening :o
'Tis zo subjectief als het maar kan zijn; maar trance doet op geen enkele manier onder aan rock! |
|
|
|
|