return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 
de grote muziekthread
View this Thread in Original format
TranceSeeker
' Voortgaande uit de 2 topics waarbij ik nogal aangevallen wordt door veschillende mensen, wel leuk natuurlijk, zo komen er nog eens echt discussiethreads tevoorschijn :) '


Vreemd is toch wel hoe defensief een gemiddelde TA zich opstelt als er uitspraken worden gedaan over 'hun' muziek.
Ik volg trance/progressive/techno al vanaf 1995 toen ik 14 jaar werd...sindsdien heeft het hoogtepunten gekend toen het internet er kwam bij mij (1998) en ik heb een megaverzameling aangelegd geloof me...
Sinds 2003 heb ik mijn horizonten verlegd en naar nieuwe muziek gaan zoeken, ik ben nu 3 jaar verder en ik denk dat ik me nu wel in alle muziek kan thuisvinden buiten klaasiek, hardcore, en alle extreme vormen, metal kan er nog wel in...

Nu James Holden, ik heb deze kerel 3X aan het werk gezien, 2X Fuse en 1X Barocco, speciaal afgezakt om hem te zien, nog anderen die ik een beetje volg zijn Laurent Garnier en Danny Howells...trance is er wat uitgegroeid bij mij, een persoon zoekt nieuwe dingen, steeds weer...
En als ik eerlijk moet zijn, dan is James Holden één van de beste dj's die er nu rondloopt, de muziek die hij draait sluit perfect aan wat ik graag hoor, sfeer, minimal, techno met progressieve invloeden etc...zalig ;)

Toch zeg ik dat het maar een dj is die plaatjes draait.
Ondanks het feit dat hij 'horizons' heeft gemaakt en een absolute klassieker is, blijft het electronische muziek!
Als ik ga stappen, is en blijft dit natuurlijk de max, ik kan me er volledig in laten gaan.

Gezongen muziek daarentegen, bijvoorbeeld Radiohead...deze mensen maken muziek uit hun ziel, uit wat hen vanbinnen drijft, vertellen een verhaal, een levenservaring...Ze steken soms jaren werk in een album, voor mij hebben deze mensen toch net iets meer invloed op de maatschappij/bereikt dan een doorsnee dj..(Bob Dylan anyone?)
Neem erbij dat electronische muziek gebaseerd is op repetetieve beats, waardoor je in trance geraakt (ooit een reportage van geweest op national geographic, waarbij het repetitief aanslagen van trommels toen al mensen in trance kon brengen) Plaats deze muziek in een club, donker, lichteffecten en smoke, en je hebt al gauw een feestje.
Begrijp me weer niet verkeerd, ik heb niet liever ;)
Ik plaats gewoon 2 naast mekaar...

Ik hoop dat ik bij deze een beetje duidelijk heb gemaakt dat ik niet iemand ben die de electronische muziek naar beneden haal, maar wel wil laten zien dat rock en edm perfect samenkunnen, voor mij althans, en over smaken valt niet te discussieren, maar over de ziel van muziek wel.

En voor mij is Radiohead de absolute top, en James Holden ook, maar op een ander niveau.

Bij deze heb ik mij visie van de 2 naast mekaar geplaatst, wat je ervan denk maak je voor jezelf uit, me overtuigen van welke het beste is hoef je niet te proberen, je kan wel met argumenten komen die uw mening bevestigen.
mellow_head
Kunt ge ni verschillende threads mergen tot ene grote thread? Ze worde toch nooit gebumpt :p
Bunz
Kvind gewoon dat de 2 genres totaal nie te vergelijke vallen. Het gevoel dat ik bij trance kan krijgen is uniek maar rock met een ziel erin laat mij ook zeker nie onbewogen.

Zo vind ik groepen als Radiohead en Tool gewoon geniaal, en ik ga me daar als tranceliefhebber zeker nie voor schame ;)
Tiger777
En zeggen dat "een dj zomaar wat plaatjes draait" is toch ook straf. Waarom nog DJ's betalen? Zet computers in de plaats, die draaien gratis zomaar wat plaatjes.
CygnusX
quote:
Originally posted by TranceSeeker
over smaken valt niet te discussieren, maar over de ziel van muziek wel.


Interessante visie, maar ik kan mezelf er niet in vinden. Wat is ziel van muziek precies?

Volgens mij valt het gedeeltelijk samen met smaak en is het ook subjectief. Radiohead bijvoorbeeld heb ik nog geen seconde kunnen appreciëren, terwijl gij dat duidelijk wel doet. Langs de andere kant heb ik al vele malen erg genoten van klassieke muziek, in tegenstelling tot jou. En zo vind ik dat klassiek het meeste van alle genres een ziel heeft.
Push2005
quote:
Originally posted by TranceSeeker
Vreemd is toch wel hoe defensief een gemiddelde TA zich opstelt als er uitspraken worden gedaan over 'hun' muziek.


Dat is ook enigzinds logisch ;). Kom eens effe naar buiten met uw muziek tegen over een 'random' persoon en die zegt dat het platte, harde, repetitieve, zielloze muziek is. Gewoon omdat het een nieuwe vorm van muziek is en ze zélf niet meer openstaan voor iets nieuws. Meeste metal/punk/etc fans zijn dan ook lang niet zo openminded als een doorsnee tranceliefhebber, dus enige verdediging aan de dag leggen mag al wel. Zeker in een land waar de EDM-cultuur dan nog wordt gespreid door figuren als Lasgo en Dj Furax... en de mensen een totaal verkeerd beeld hebben van trance (nu, das nie op u bedoeld want gij volgt het al veel langer ;))


quote:
Originally posted by TranceSeeker
Als ik ga stappen, is en blijft dit natuurlijk de max, ik kan me er volledig in laten gaan.


Vreemd dat je zegt dat je het vooral goed vindt als je uitgaat. Bij mij staat dat de ganse dag op en ik ga er zelfs mee gaan slapen. Ik vind die muziek allesbehalve alleen om te gan stappen. Het hardere werk natuurlijk wel; maar een heleboel downtempo/breaks tracks, of ook een paar trance tracks passen altijd tussendoor om even te genieten of je gedachten te verzetten.

quote:
Originally posted by TranceSeeker
Gezongen muziek daarentegen, bijvoorbeeld Radiohead...deze mensen maken muziek uit hun ziel, uit wat hen vanbinnen drijft, vertellen een verhaal, een levenservaring...Ze steken soms jaren werk in een album, voor mij hebben deze mensen toch net iets meer invloed op de maatschappij/bereikt dan een doorsnee dj..(Bob Dylan anyone?)
Neem erbij dat electronische muziek gebaseerd is op repetetieve beats, waardoor je in trance geraakt (ooit een reportage van geweest op national geographic, waarbij het repetitief aanslagen van trommels toen al mensen in trance kon brengen) Plaats deze muziek in een club, ...


Dat vind ik dus echt maar dwaas. Dat radiohead legendarisch is geef ik maar al te graag toe; en dat geen enkele DJ (voorlopig) nog zo groots niet is als hen is helemaal normaal. Mààr mijn hart ligt volledig bij EDM. Ik apprecieer enkele radiohead nummers (ik ken er nu ook wel zoveel niet); en das eens plezant voor naar te luisteren. Maar voor mij zal Geen enkel radiohead-nummer mij ooit zoveel kunnen bewegen/beroeren als sommige trance tracks doen. Het kan mij gestolen worden dat dat gezongen is; met electronische muziek kan je minstens evenveel laten horen qua emoties; je moet het alleen weten te ontdekken en ervoor openstaan.
En je schildert het hier nu wel een beetje af alsof rockgroepen er veel meer hun ziel inleggen als gelijk welke dj/producer. Da vind ik volledig fout. Verschillende producers (M.I.K.E bvb) laten enorm voelen door bepaalde tracks wat in hun ziel leeft of wanneer ze iets willen laten horen. En het is dit misverstand dat moet overwonnen worden... EDM kan dat evengoed als rock.

En nogmaals; voor mij zal rock me nooit zoveel kunnen beroeren dan bepaalde stukken electronische muziek. Ik sta open voor rock; maar electronische muziek boeit me véél meer.
Toni_D2
Het ontbreken van (goede) songteksten is toch een groot gemis in het muziekgenre trance. Misschien is dat omdat er nauwelijks goede zangers/zangeressen zich willen associeren met trance.

quote:
Originally posted by Tiger777
En zeggen dat "een dj zomaar wat plaatjes draait" is toch ook straf. Waarom nog DJ's betalen? Zet computers in de plaats, die draaien gratis zomaar wat plaatjes.


Het is toch wel het meest overrated beroep dat ik ken. Ok, ze mogen iets meer verdienen omdat ze zich blootstellen aan gevaren die hun levenskwaliteit in de toekomst sterk doen dalen, maar sommigen verdienen te veel. Ik ben er van overtuigd dat je iedereen kan opleiden tot goede DJ. Je hebt er maw. geen talent voor nodig.
Bl@ckOut
quote:
Originally posted by Toni_D2
Het ontbreken van (goede) songteksten is toch een groot gemis in het muziekgenre trance. Misschien is dat omdat er nauwelijks goede zangers/zangeressen zich willen associeren met trance.

Een groot gemis? Er zijn anders genoeg trance-nummers waar goede vocals in zitten. Het gaat trouwens ook niet om vocals maar om het gevoel dat de volledige track je geeft. Zeker bij trance kan dit evengoed en dikwijls zelfs beter door enkel instrumentaal te werken.

Het is wel zo dat het dikwijls ontbreken van songteksten ervoor zorgt dat trance minder toegankelijk is voor veel mensen, maar dat is dan weer een ander verhaal.

quote:

Het is toch wel het meest overrated beroep dat ik ken. Ok, ze mogen iets meer verdienen omdat ze zich blootstellen aan gevaren die hun levenskwaliteit in de toekomst sterk doen dalen, maar sommigen verdienen te veel. Ik ben er van overtuigd dat je iedereen kan opleiden tot goede DJ. Je hebt er maw. geen talent voor nodig.

Als DJ mag je toch wel wat verdienen hoor, als je nagaat wat ze er allemaal voor moeten doen en laten en welke kosten ze allemaal hebben. Maar dat is weer off-topic.
Tiger777
quote:
Originally posted by Toni_D2
Ik ben er van overtuigd dat je iedereen kan opleiden tot goede DJ. Je hebt er maw. geen talent voor nodig.

Idioot.
Real
quote:
Originally posted by Toni_D2
Het ontbreken van (goede) songteksten is toch een groot gemis in het muziekgenre trance. Misschien is dat omdat er nauwelijks goede zangers/zangeressen zich willen associeren met trance.

In andere muziekstijlen zijn de teksten vaak nog véél platter en ongeïnspireerder dan bij trance.

Shadowkid
Ik vraag mij eigelijk af op basis van wat dat ge bepaald dat artiesten die "gezongen muziek" maken, zoals gij zegt, wel muziek maken uit hun ziel en anderen niet. Mss bedoelt ge het ni echt zo, maar als ge het wel zo bedoelt, is dat de grootste crap die er bestaat.

Dus mensen als Mozart, Beethoven, Sigur Ros, Airwave,... maken geen muziek van uit hun ziel. Maar mensen als Kate Ryan, Britney spears en 50 cent wel zeker?

Face it, zowel bij songs met tekst als zonder tekst, zijn er die echt uit het gevoel, de ziel, gemaakt zijn, die een verhaal vertellen en waar ontzettend veel betekenis kan in zitten. Groepen als Radiohead, The Cure, U2,... hebben idd een grotere invloed op de maatschappij, maar dat is gewoon vanwege de populariteit van hun muziek.

Ik kan er nog inkomen dat ge dj's niet op hetzelfde niveau ziet omdat ze niet echt muziek maken (maar dj is zeker niet altijd gewoon wat plaatjes draaien), maar ik zie echt niet in op basis van wat je elektronische (of instrumentale) muziek als minderwaardig beschouwt.
RadiantB
quote:
In andere muziekstijlen zijn de teksten vaak nog véél platter en ongeïnspireerder dan bij trance.


Wordt daar R&B geïmpliceerd ? :p

btw, Goa Trance + (Heavy) Metal = Buttrock Goa, dus combinaties bestaan zeker.
Je moet maar eens naar 1200 Mics of Analog - Trance 'N Roll luisteren.

Ik vind trouwens dat Bob Dylan e.d. ferm overschat worden.
Elk genre heeft zijn iconen, die voor buitenstaanders onbelangrijk zijn.
Het lijkt wel alsof iedereen Johnny Cash, The Beatles, ... goed moet vinden, ongeacht je muzieksmaak.
Als ik ervoor kies om 100 jaar Rock te negeren, is dat mijn keuze en moet niemand zich daar mee moeien.

Ik HAAT melige liedjes btw. ^^ (het intresseert me geen f*ck wat die mensen allemaal meemaken en dat ze daar graag liedjes over maken)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 
Privacy Statement