|
Gabber is back
|
View this Thread in Original format
| MaGiK54 |
Als we de Telegraaf mogen geloven is Gabber terug van weg geweest.
Gabbermuziek is
terug van weggeweest
UTRECHT - De eind jaren '90 ter ziele geachte hardcorehouse ofwel gabbermuziek is weer helemaal terug. Dat zeggen grote partyorganisatoren en dj's uit de hardcorewereld. Volgens hen is er een tweede generatie gabbers opgestaan, ditmaal zonder kale hoofden en Australian trainingspakken, maar mét betere muziek en professioneler opgezette feesten.
Aanstaande zaterdag wordt in een uitverkochte Utrechtse Jaarbeurs voor het elfde jaar Thunderdome gehouden, met 15.000 bezoekers het grootste hardcore evenement van Nederland. Irfan van Ewijk, vanaf de eerste editie in 1992 de man achter Thunderdome, zegt te merken dat hardcore groeit: "Het wint weer aan populariteit. Maar gelukkig profileert het zich nu als serieuze dansstroming, niet meer als gimmick."
Happy Hardcore
De razendsnelle en keiharde gabberhouse kwam begin jaren '90 opzetten en bereikte haar hoogtepunt in populariteit in 1996. Artiesten als DJ Paul Elstak en de Party Animals scoorden met 'happy hardcore', de commerciële en vrolijke variant van gabber, verscheidene nummer één hits. Toen gabbers in een aantal videoclips echter als pillenslikkende kale gekken werden neergezet, betekende dat de voorlopige doodsteek voor de hardcore.
Grote platenmaatschappijen stopten met hardcore en richtten zich op nieuwe muziekstijlen als trance en r&b. De harde kern gabbers feestte op een lager pitje verder. George Ruseler, organisator van de Megarave feesten, ziet behalve oude liefhebbers nu ook een volstrekt nieuwe lichting gabbers naar zijn feesten komen. Ruseler: "Het zijn mensen die techno en trance een beetje moe zijn en die nieuwsgierig zijn naar waar hun oudere broer of zus vroeger op danste. De verkoop van cd's neemt sterk toe en ik schat dat er nu zeker veertig hardcore-evenementen per maand zijn. En daar komen niet alleen mensen met een kale kop en een trainingspak."
DJ Paul Elstak (37), die inmiddels weer veel geboekt wordt, lacht nu om het bedenkelijke niveau van de hardcore uit de jaren negentig. Elstak: "De producties zijn nu zoveel beter geworden." Zo groot als toen wordt het wat hem betreft niet meer. Door zijn uitstapje naar de happy hardcore kostte het hem moeite weer in de gratie te komen bij gabbers van het eerste uur. " Het was gewoon veel te commercieel geworden, ik had soms vijftien optredens per maand. Op een gegeven moment was het niet meer leuk."
Voor de mensen die denken dat de hardcore uiteindelijk wel weer een stille dood zal sterven, heeft Thunderdome-organisator Van Ewijk slecht nieuws. Volgens hem zal de dj steeds sterker concurreren met de popster. Van Ewijk: " Eigenlijk staat het hele popartiestenconcept onder druk. Dance is een nieuwe vorm van rock. En gabber heeft zich ontwikkeld tot de heavy metal van de dance."
(www.telegraaf.nl) |
|
|
| mantisnl |
leuk om dit te lezen.
ben vorige week nog naar n hardcore feest geweest, en t viel me daar ook op dat er helemaal niet zoveel lonsdale etc werd gedragen.
erg tof:) |
|
|
| total woot |
| Joechhei wat een bericht :p:s |
|
|
| Raymond |
Het is ook nooit weg geweest, alleen is de stroming als het ware underground gegaan.
Volgens mij is dat alleen maar goed voor een bepaalde muziek stroming, zou voorkom je uitmelking en commercie :D
/me denkt aan de tijd dat Trance nog werd gemaakt vanuit het hart en niet vanuit commercieel oogpunt!!! |
|
|
| franzelare |
punt 1: irfan is en blijft een ploert!!!! deze week weer mogen ondervinden!
punt 2: hardcore is nooit weg geweest alleen je het is uit de spotlight geweest, dat was wel heeeel fijn! Nu het weer populair begint te worden ga ik steeds minder naar hardcore feesten. het stik er weer van de mensen die niet komen voor de muziek naar om de wazi uit te hangen. (wazi = wannabee nazi)
De hardcorefeesten worden in mijn ogen alleen maar slechter de laatste tijd, die trend is het laatste jaar bezig, er komen weer steeds meer mensen af op de feesten en organisatoren ruiken weer geld :(
punt 3: vroeger is happy hardcore uit gabber voortgekomen maar ik vind hardstyle zelf ook een slap aftreksel van hardcore, dus net zo erg, en ja al die oude hardcore dj's zitten nu in de hardtyle om hun pensioen veilig te stellen (zou ik ook gedaan hebben hoor ;) )
History repeats itself, in mijn ogen dan
Hardcore zal weer net zo hard ten onder gaan als het is gegaan, dit keer aan de lonsdale dragende pogoende wazi's ipv het imago van pille vretende leeghoofden.
Ik hoop dat dat snel weer gebeurd en dat het weer lekker terug naar de underground gaat! zodat er weer feesten komen zoals ik ze leuk vind!
Een voorbeeld van 1 van de feesten waar het goed aan tezien is: OSM kerstnacht, werd eerder altijd in hengelo in een jongere centrum gehouden, lekker de hele kerstnacht house! (want mensen zijn daar geen gabber maar liefhebber van housemuziek!) een klein donker hok met 400 echte mensen die elkaar bijna allemaal kende! vorig jaar was het voor het eerst op een andere lokatie en toen ook ineens met 1000 man, voor mij had het een heel ander gevoel, nu verwachten ze zelfs 2000 man! mooi voor de organisatie, duidelijk teken dat gabber weer leeft! maar doe mij maar het gevoel van saamhorigheid in dat kleine donkere zweethol!
Ik zou er niets op tegen hebben wanneer die 1000 man allemaal mensen waren geweest die echt voor de muziek kwamen, dan zou je de zelfde sfeer houden als in het kleine hok, niemand kijkt naar de ander zijn kleren niemand voelt de drang om ineens de naam van zijn vaderland te gaan bleren en iedereen is er om samen een feestje te bouwen.
Maar wat je dus steeds meer ziet, kinderen waarvan je je afvraagt of hun ouder weten dat ze niet netjes in hun bed liggen, een hoop lonsdale met daarmee een fout gedachtengoed bij profileerend (waarvan ze geeneens de betekenis weten)!
Op OSM is de hoeveel heid rechts volk gelukkig nog heeeeeeel klein vergeleken bij andere hardcore feesten! want als ik dat wel eens zie :mad:
ik heb voor mezelf nu als standaard regel dat wanneer het volk ineens holland begint te bleren dat ik de zaal uit loop, want met dat soort hersenloos volk wens ik niet geassocieerd te worden!
Verder zoek ik de hardcore feetsen waar ik heen ga steeds beter uit! dus ook geen thunderdome voor mij!
ik ben gewoon een liefhebber van housemuziek en dat zal ik altijd bijven maar sommige feesten meid ik door de boven genoemde dingen tegenwoordig. |
|
|
| total woot |
| whehe toen ik deze post las, dacht ik gelijk: thread voor Franzelare en Dr. Kuipers :D (ok misschien mido:p) |
|
|
| New Wave |
Frans, vergeet het maar met je kleine feestjes want het gaat over een aantal maandjes gewoon weer om de blingbling.
Het valt me wel op dat steeds DJ paul en de Partyanimals worden genoemt. Dit waren de mensen die het eerst de commerciele kant op gingen dus ook niet vergeten zullen worden. Zij hebben de commercie opgezet.
Het is toch jammer dat juist zij weer als boegbeeld worden neergezet. Dat is ook logisch want een Waxweazel of een Rob Gee dat kenne de lezers van de telegraaf niet. Ik wordt van dit soort krantenknipsels niet echt positiever kwa gabber-gevoel. (voor zover ik dat nog had)
Ik hou het wel weer bij mijn ouwe hardcore cdeetjes als ik over de N201 scheur op weg naar huus.
Deheer I ruikt inderdaad ook weer geld...daar gaan we weer.....het gaat weer precies hetzelfde.
Een terugkeer van hoe het 10 jaar geleden was is niet meer.
Maargoed, als je geld wilt verdienen moet je positief blijven.
Ook kwa feesten zal het anders lopen dat 10 jaar terug.
Toen had je Hellraiser, Hellbound, Thunderdome, Megarave, mysteryland enzenz.
Je ziet het al in deze hardstyle tijd, iedereen is aan de hebzucht.
iedereen ruikt centencentencenten.
Ik verwacht dat ook dit in de 'nieuwe:rolleyes:' Hardcore tijd een kleine hoogtepunt wordt geboekt en daarna alles snel weer gaat afzakken.
Als nexus 29 november door gaat dan doe ik mijn cavello jasje aan, die blijft staan he Frans :p:) |
|
|
| Miss Proximus |
| quote: | Originally posted by New Wave
Frans, vergeet het maar met je kleine feestjes want het gaat over een aantal maandjes gewoon weer om de blingbling.
Het valt me wel op dat steeds DJ paul en de Partyanimals worden genoemt. Dit waren de mensen die het eerst de commerciele kant op gingen dus ook niet vergeten zullen worden. Zij hebben de commercie opgezet.
Het is toch jammer dat juist zij weer als boegbeeld worden neergezet. Dat is ook logisch want een Waxweazel of een Rob Gee dat kenne de lezers van de telegraaf niet. Ik wordt van dit soort krantenknipsels niet echt positiever kwa gabber-gevoel. (voor zover ik dat nog had)
Ik hou het wel weer bij mijn ouwe hardcore cdeetjes als ik over de N201 scheur op weg naar huus.
Deheer I ruikt inderdaad ook weer geld...daar gaan we weer.....het gaat weer precies hetzelfde.
Een terugkeer van hoe het 10 jaar geleden was is niet meer.
Maargoed, als je geld wilt verdienen moet je positief blijven.
Ook kwa feesten zal het anders lopen dat 10 jaar terug.
Toen had je Hellraiser, Hellbound, Thunderdome, Megarave, mysteryland enzenz.
Je ziet het al in deze hardstyle tijd, iedereen is aan de hebzucht.
iedereen ruikt centencentencenten.
Ik verwacht dat ook dit in de 'nieuwe:rolleyes:' Hardcore tijd een kleine hoogtepunt wordt geboekt en daarna alles snel weer gaat afzakken.
Als nexus 29 november door gaat dan doe ik mijn cavello jasje aan, die blijft staan he Frans :p:) |
sukkel, rob gee stond toch ook in de top 40! :whip: :D
oh, en feesten als Hellraiser, Megarave, Thunderdome én Mysteryland bestaan nog steeds :p |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by Miss Proximus
sukkel, rob gee stond toch ook in de top 40! :whip: :D
|
Ja met 1 nummertje, en die had tenminste nog inhoud :D
En op feesten was Rob Gee altijd zeer origineel :p
Dat kunnen we nou niet echt van Dj Paul Elstak zeggen.
ja dat snap ik dat die feestjes nu nog bestaan maar ik bedoel meer dat die tijd anders is dan de feesten nu en in de toekomst gaat worden....denk ik :p kutwijf, verpest mijn posts eens niet zo gvd :p:D! |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by total woot
whehe toen ik deze post las, dacht ik gelijk: thread voor Franzelare en Dr. Kuipers :D (ok misschien mido:p) |
Je vergeet ar1o1 ofzo :)
Maareh..ik was net op station Arnhem, en ik dacht van "tering, wat veel lui met Lonsdale aan enzo". Go figure, Thunderdome vanavond , was ik vergeten :)
Ik vind het alleen maar mooi dat het weer terugkomt, heb nog altijd wel respect voor gabber etc. (....hadden mensen niet verwacht van me he, iedereen dacht zeker weer dat ik zou beginnen met flamen etc...). Had best graag naar Thunderdome gewilt, maar krijg niemand mee en heb het gevoel dat ik dan weggekeken wordt al je geen aussie ofzo hebt (lees de threads maar op PF..). |
|
|
| franzelare |
als ik was gegaan had ik gewoon een spiekkerbokse en een normaal shirt aan gedaan, het is geen back to weet ik het wat, aus is van toen en niet meer van nu!
en maar 2 op de 3 hadden mij raar aan durven kijken, de rest had anders een ban geriskeerd :disbelief |
|
|
| SnuggLe |
| quote: | Originally posted by franzelare
als ik was gegaan had ik gewoon een spiekkerbokse en een normaal shirt aan gedaan, het is geen back to weet ik het wat, aus is van toen en niet meer van nu!
en maar 2 op de 3 hadden mij raar aan durven kijken, de rest had anders een ban geriskeerd :disbelief |
Whahahahahahahahahahahahahahahhaahahahahha (dat laatste), superdroog :)
Tuurlijk had ik dat dan ook aangetrokken, maar het is wel zo dat je vaag wordt aangekeken als normaal ogend persoon.
(wel kut dat mijn MSN het hier thuis niet doet, grrrr, had wel ff willen ouwehoeren gvd...maar computer doet vaag... maar als het goed is heb ik volgende week weer internet in Den Haag!!) |
|
|
|
|