return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 
MoS den 25 Maj på MUNCHENBRYGGERIET (pg. 7)
View this Thread in Original format
nosfea
förresten,

Staffan!
man för hudcancer av att sola...
så du vet !
Aendy
Hur kommer det sig att TA-medlemmar då och då får oförklarliga små utbrott? Kanske något regeringen borde ta tag i för att skydda omgivningen?
Doghouse
Nu ska vi se... Jag antar att jag är på lite "fiendemark" här som gammal houseräv, men eftersom det verkar diskuteras rätt friskt om våra kalas så kan det väl vara på plats med lite förklaringar.

Först.. vi (Doghouse/Monday Bar) gör och har alltid gjort fester med själva festen och stämningen som prioritet nummer ett. Sen att både jag och Johnny älskar house för variationen och kvalitén gör ju att vi helst väljer musik och djs med house som bas.

Under senare år är det dock ett fullständigt mishmash av stilar som de flesta toppjocks spelar.. lite trance här... lite deep house där.. blandat med några progressivespår osv.. Frågar du vilken som helst av dagens superjocks (jag brukar roa mig att göra det..) om dom kan beskriva sin stil (Tenaglia, Digweed, Lawler osv osv) så börjar dom rabbla upp just det där, men till slut säger bara: "Oh, .. if it's good, I'll play it!" Och kanske är det just det som är deras geni, en flytande skala av bra tracks som dom sätter ihop till en spännande resa under några timmar.

Vi har alltid varit misstänksamma mot djs som hårdlanserar sig att bara köra en stil.. det blir ofta mest navelskådande trist underhållning för ett gäng entusiaster..

Och.. just där kommer vi till själva kärnan hur vi får det att funka här i lilla Stockholm. Vi vänder oss INTE till kalenderbitarna (som på den här typen av forum) i första hand, utan till vanligt folk som gillar att parta loss och dras med i stämningen nån gång ibland, men kanske lika gärna går på en rockkonsert ett köper en skiva med Ricky Martin.

Under de drygt 10 år vi hållit på har vi ofta fått höra att "vi förstör scenen" och annat trams, just för att vi vänder oss till vanligt folk och inte håller det exklusivt. Men vi gör ju bara det vi gillar. Vi gillar snygga brudar, glittriga bögar med tajta toppar, gymgrabbar med nakna överkroppar.. lika mycket som superklubbare som tillbringar hela somrarna på Ibiza... bara dom har kul och är snälla mot varandra. Frågan är väl snarare hur det sett ut i klubbstockholm om vi och några andra galningar INTE gjort det här. För övrigt kan jag berätta att jag var med och planerade samt marknadsförde Docklands.. men det var aldrig riktigt min pryl. För enformigt, sunkiga människor och för mycket knarkande och för lite kåthet och glädje för min del.

Nu ska jag berätta lite om hur valet går till när det gäller att ta hit djs. När det gäller organisationer som Cream och Ministry kan det vara rätt styrt. T ex nu den 25e maj så har MoS en världsturné (som för övrigt börjar idag) sponsrad av Nescafé. Då ingår det i det något rabattreade paketet ett val av en sk headliner (kändis-dj) och en Ministry resident. Dom har kontrakterat ett antal rätt kända namn för just den turnén och det är vad vi har att välja på. Utav dessa namn valde vi just Pete Heller för att han är en gudabenådadad house-dj samt legendarisk producent (Heller-Farley kanske ringer en klocka hos en del) samt grundare av den fantastiska houselabeln Junior Boys Own. Som resident valde vi en av de hårdare nya namnen från Ministry, Spencer Broughton. Man får inte glömma att om man blir kontrakterad av världens största klubborganisation för en världsturné så ÄR man inte dålig.. Vi får ofta höra att killar som atr 5-8000 pund har gjort riktiga skitspelningar.. är det då värt det, när det finns superhunriga nya talanger som lägger ned sin själ i det dom gör? När t ex Smokin Jo blev magsjuk i december hos oss hoppade Mark Hughes in istället och gjorde en ett fantastiskt gig, långt roligare än det Dave Seaman som körde efteråt. Skillanden vara bara att han fick 5000 pund och Mark Hughes ca 500.

När det gäller namnen på sista Creamfesten hade vi lite otur. Vi hade bokat in Timo Maas och hade Tiësto som alternativ när vi fick veta att herr Maas var dubbelbokad till Dortmund i Tyskland. Då var det för sent med Tiësto som redan hunnit bli uppbokad i Holland. Här var det Cream som klantade till det. Vi valde då Phil Dockerty från Futureshock som ett nytt, rätt spännande kort. Vi gillade det.. de flesta andra också, men kanske inte alla.

Numera kallar vi det vi gör för DANS-klubbar och DANS-fester, inte house..techno..trance-dito och vill gärna variera oss så mycket det går för att alla ska få lite av vad man gillar. Oftast kan ju inbitna rejvare gå igång på ett jäkligt bra progressiveset.. bara det är en bra dj och bra ljud och ljus.

Nu är det så här också.. för att kunna ta betalt och vara säker på att man får tillbaka pengarna i entréer (i runda slängar 350 tusen för en fest på Münchenbryggeriet.. om man bjuder på hög toppkvalitet på ljud, ljus osv) så måste det finnas ett varumärke som drar. Det varumärket kan vara både ett klubbnamn som Cream tex, men också en känd dj. Eftersom det är förväntan och uppladdningen som gör stämningen på festen så måsta man ibland välja. Att vi lyckades få hit både Seb Fontaine och Yousef (samt Paul Bleasdale) på första Creamfesten var en ren slump, samtidigt som vi hade en tung sponsor den gången. Hade vi inte haft det had vi behövt ta ut närmare 500 kr biljetten. Vi tog 250/350 och gick runt.

Vad man måste vara medveten om är att av t ex 250 kr per biljett på en fest på Munchenbryggeriet som vi gör går ca en fjärdedel till lokalhyra, ytterligare en fjärdedel till teknik, och resten ska räcka till svindyra dj-arvoden, rätt att använda varumärken (som Ministry), marknadsföring, flygresor, hotell, transporter osv.. Det lilla som eventuellt blir kvar blir vår vinst. Jag kan berätta att vi tjänar mer pengar på en riktigt bra kväll på Monday Bar än ett jätteevent på München. samtidigt som vi tar risker som skulle sätta oss i skuld i åratal om det floppade. Jag kan dessutom berätta att villkoren för att hyra München på senare tid blivit betydligt sämre (mycket dyrare bla) sen vissa andra festfixare (ingen nämnd här) struntat att betala hyran.

Någon frågade varför vi har 20 års åldersgräns. Mycket enkelt. Om vi har 18 så har vi rejvkommissionen hängande där varenda gång. Det slipper vi nu och har istället ett rätt schysst samarbete med cityspan som är betydligt mer diskreta och låter oskyldiga vara ifred så mycket som det går. Vi sysslar med underhållning och fest, och får vi problem med myndigheterna blir det inga fester alls. Så är det med det.

Nåja, nu låter det här som det bara är en massa problem. Självklart inte, det här är skitkul och jag tycker att vi lyckats rätt bra. Vi ska självklart lyssna på önskemål på djs inför kommande fester, men när det börjar komma upp i belopp på över 100 tusen kronor är det helt enkelt för dyrt. Då lägger vi det hellre på andra varumärken som drar folk och gör det till en bra fest.

Eventuellt kommer vi att göra en fest i höst i en lokal som tar 3-4000 pers tillsammans med Global Underground. Då är ambitionen att ta in TVÅ supernamn, som van Dyk, Cox, Sasha el dyl. Det beror på om vi får hyra lokalen och om det finns några stora nman lediga. men skulle vi lyckas så tror jag att vi skulle kunna göra det mitt i veckan, vilket gör en jäkla skillnad för möjligheten att boka (de flesta stora namn är uppbokade minst ett år i förväg på självklara dagar som lördagar).

I övrigt så har vi gått ut flera gångar och bett folk rekommendera namn till framtida fester. Jag sitter just nu och översätter dessa listor för att skicka till Ministry. Det är väldigt värdefullt för dom att få reda på vad som gäller här, inte bara för att boka djs utan även för vilken musik dom ska lägga på svenska upplagor av sina samlingar. Skriv gärna till mej med önskemål. Gärna med motivering på engelska. Kända och okända går lika bra!

Hoppas denna lilla "uppsats" bevsarar någar frågor om hur vi gör och tänker. Fråga gärna på mer eller kom med förslag till förbättringar. Allt är intressant... Skriv till:

Glada försommarhälsningar (ja, man får cancer av sol, så jag tog det lite lungt idag...:-)))

Staffan
Doghouse/Monday Bar

ps
Tack Nosfea som visade mig till den här sajten! Skit skoj!!
Doghouse
Nu ska vi se... Jag antar att jag är på lite "fiendemark" här som gammal houseräv, men eftersom det verkar diskuteras rätt friskt om våra kalas så kan det väl vara på plats med lite förklaringar.

Först.. vi (Doghouse/Monday Bar) gör och har alltid gjort fester med själva festen och stämningen som prioritet nummer ett. Sen att både jag och Johnny älskar house för variationen och kvalitén gör ju att vi helst väljer musik och djs med house som bas.

Under senare år är det dock ett fullständigt mishmash av stilar som de flesta toppjocks spelar.. lite trance här... lite deep house där.. blandat med några progressivespår osv.. Frågar du vilken som helst av dagens superjocks (jag brukar roa mig att göra det..) om dom kan beskriva sin stil (Tenaglia, Digweed, Lawler osv osv) så börjar dom rabbla upp just det där, men till slut säger bara: "Oh, .. if it's good, I'll play it!" Och kanske är det just det som är deras geni, en flytande skala av bra tracks som dom sätter ihop till en spännande resa under några timmar.

Vi har alltid varit misstänksamma mot djs som hårdlanserar sig att bara köra en stil.. det blir ofta mest navelskådande trist underhållning för ett gäng entusiaster..

Och.. just där kommer vi till själva kärnan hur vi får det att funka här i lilla Stockholm. Vi vänder oss INTE till kalenderbitarna (som på den här typen av forum) i första hand, utan till vanligt folk som gillar att parta loss och dras med i stämningen nån gång ibland, men kanske lika gärna går på en rockkonsert ett köper en skiva med Ricky Martin.

Under de drygt 10 år vi hållit på har vi ofta fått höra att "vi förstör scenen" och annat trams, just för att vi vänder oss till vanligt folk och inte håller det exklusivt. Men vi gör ju bara det vi gillar. Vi gillar snygga brudar, glittriga bögar med tajta toppar, gymgrabbar med nakna överkroppar.. lika mycket som superklubbare som tillbringar hela somrarna på Ibiza... bara dom har kul och är snälla mot varandra. Frågan är väl snarare hur det sett ut i klubbstockholm om vi och några andra galningar INTE gjort det här. För övrigt kan jag berätta att jag var med och planerade samt marknadsförde Docklands.. men det var aldrig riktigt min pryl. För enformigt, sunkiga människor och för mycket knarkande och för lite kåthet och glädje för min del.

Nu ska jag berätta lite om hur valet går till när det gäller att ta hit djs. När det gäller organisationer som Cream och Ministry kan det vara rätt styrt. T ex nu den 25e maj så har MoS en världsturné (som för övrigt börjar idag) sponsrad av Nescafé. Då ingår det i det något rabattreade paketet ett val av en sk headliner (kändis-dj) och en Ministry resident. Dom har kontrakterat ett antal rätt kända namn för just den turnén och det är vad vi har att välja på. Utav dessa namn valde vi just Pete Heller för att han är en gudabenådadad house-dj samt legendarisk producent (Heller-Farley kanske ringer en klocka hos en del) samt grundare av den fantastiska houselabeln Junior Boys Own. Som resident valde vi en av de hårdare nya namnen från Ministry, Spencer Broughton. Man får inte glömma att om man blir kontrakterad av världens största klubborganisation för en världsturné så ÄR man inte dålig.. Vi får ofta höra att killar som atr 5-8000 pund har gjort riktiga skitspelningar.. är det då värt det, när det finns superhunriga nya talanger som lägger ned sin själ i det dom gör? När t ex Smokin Jo blev magsjuk i december hos oss hoppade Mark Hughes in istället och gjorde en ett fantastiskt gig, långt roligare än det Dave Seaman som körde efteråt. Skillanden vara bara att han fick 5000 pund och Mark Hughes ca 500.

När det gäller namnen på sista Creamfesten hade vi lite otur. Vi hade bokat in Timo Maas och hade Tiësto som alternativ när vi fick veta att herr Maas var dubbelbokad till Dortmund i Tyskland. Då var det för sent med Tiësto som redan hunnit bli uppbokad i Holland. Här var det Cream som klantade till det. Vi valde då Phil Dockerty från Futureshock som ett nytt, rätt spännande kort. Vi gillade det.. de flesta andra också, men kanske inte alla.

Numera kallar vi det vi gör för DANS-klubbar och DANS-fester, inte house..techno..trance-dito och vill gärna variera oss så mycket det går för att alla ska få lite av vad man gillar. Oftast kan ju inbitna rejvare gå igång på ett jäkligt bra progressiveset.. bara det är en bra dj och bra ljud och ljus.

Nu är det så här också.. för att kunna ta betalt och vara säker på att man får tillbaka pengarna i entréer (i runda slängar 350 tusen för en fest på Münchenbryggeriet.. om man bjuder på hög toppkvalitet på ljud, ljus osv) så måste det finnas ett varumärke som drar. Det varumärket kan vara både ett klubbnamn som Cream tex, men också en känd dj. Eftersom det är förväntan och uppladdningen som gör stämningen på festen så måsta man ibland välja. Att vi lyckades få hit både Seb Fontaine och Yousef (samt Paul Bleasdale) på första Creamfesten var en ren slump, samtidigt som vi hade en tung sponsor den gången. Hade vi inte haft det had vi behövt ta ut närmare 500 kr biljetten. Vi tog 250/350 och gick runt.

Vad man måste vara medveten om är att av t ex 250 kr per biljett på en fest på Munchenbryggeriet som vi gör går ca en fjärdedel till lokalhyra, ytterligare en fjärdedel till teknik, och resten ska räcka till svindyra dj-arvoden, rätt att använda varumärken (som Ministry), marknadsföring, flygresor, hotell, transporter osv.. Det lilla som eventuellt blir kvar blir vår vinst. Jag kan berätta att vi tjänar mer pengar på en riktigt bra kväll på Monday Bar än ett jätteevent på München. samtidigt som vi tar risker som skulle sätta oss i skuld i åratal om det floppade. Jag kan dessutom berätta att villkoren för att hyra München på senare tid blivit betydligt sämre (mycket dyrare bla) sen vissa andra festfixare (ingen nämnd här) struntat att betala hyran.

Någon frågade varför vi har 20 års åldersgräns. Mycket enkelt. Om vi har 18 så har vi rejvkommissionen hängande där varenda gång. Det slipper vi nu och har istället ett rätt schysst samarbete med cityspan som är betydligt mer diskreta och låter oskyldiga vara ifred så mycket som det går. Vi sysslar med underhållning och fest, och får vi problem med myndigheterna blir det inga fester alls. Så är det med det.

Nåja, nu låter det här som det bara är en massa problem. Självklart inte, det här är skitkul och jag tycker att vi lyckats rätt bra. Vi ska självklart lyssna på önskemål på djs inför kommande fester, men när det börjar komma upp i belopp på över 100 tusen kronor är det helt enkelt för dyrt. Då lägger vi det hellre på andra varumärken som drar folk och gör det till en bra fest.

Eventuellt kommer vi att göra en fest i höst i en lokal som tar 3-4000 pers tillsammans med Global Underground. Då är ambitionen att ta in TVÅ supernamn, som van Dyk, Cox, Sasha el dyl. Det beror på om vi får hyra lokalen och om det finns några stora nman lediga. men skulle vi lyckas så tror jag att vi skulle kunna göra det mitt i veckan, vilket gör en jäkla skillnad för möjligheten att boka (de flesta stora namn är uppbokade minst ett år i förväg på självklara dagar som lördagar).

I övrigt så har vi gått ut flera gångar och bett folk rekommendera namn till framtida fester. Jag sitter just nu och översätter dessa listor för att skicka till Ministry. Det är väldigt värdefullt för dom att få reda på vad som gäller här, inte bara för att boka djs utan även för vilken musik dom ska lägga på svenska upplagor av sina samlingar. Skriv gärna till mej med önskemål. Gärna med motivering på engelska. Kända och okända går lika bra!

Hoppas denna lilla "uppsats" bevsarar någar frågor om hur vi gör och tänker. Fråga gärna på mer eller kom med förslag till förbättringar. Allt är intressant... Skriv till:

Glada försommarhälsningar (ja, man får cancer av sol, så jag tog det lite lungt idag...:-)))

Staffan
Doghouse/Monday Bar

ps
Tack Nosfea som visade mig till den här sajten! Skit skoj!!
Aendy
ARGHH!!! Timo och Tiesto!!! Och så bajar Cream. FAAAAAAAAAAAAAEN!
Beamish
Bra skrivet måste jag säga!

En fråga bara. Som du kanske vet så är det ärtt myccket "östermalms" och "Stureplans" folk på era fester. Dom är bara där för att det är inne, inte ett dugg intresserade av musiken eller dansen överhuvuftaget. Tycker du som jag o flera andra dans o musikfantaster att dessa människor rentav förstör lite. Inte meningen att man nästan ska hamna i slagsmål inne på toaletten för att man visar sitt missnöje med dessa människor. :D
Beamish
iofs så ska vi väl vara nöjda att Timo inte kom. Jag iaf. Tycker inte han e nå bra. Men för dom som tycker det så kommer han till Arvika festivalen i sommar.
Aendy
Jag hamnade i slagsmål för att jag dansade på en kille som gick in med tre ölglas mitt på dansgolvet och skulle snedda över mitten. Sen vet jag inte hur många öl jag spillt ut för människor som bara stått och snackat halvt inne på dansgolvet.
Aendy
Till Doghouse vill jag bara nämna att det utgår fet respekt till människor som inte är helt insnöade på sin sak utan öppen för nya intryck och påverkningar. Något jag anser reggandet till TA visar att du är, dvs öppen för utveckling av ett tydligen redan vinnande koncept, sen huruvida du kommer ta till dig eller ej är en annan femma men du/ni har iaf visat god vilja. RESPEKT GODAMN!
Beamish
Ja, nångång smäller det rejälgt. Antingen går dom på fel kille eller så blir jag skogstokig. Hatar dom jävla överklass svinen, tror dom kan härja hursomhelst. Det sköna med dom är att man aldrig åker i golvet själv. fega som små möss är dom

nosfea
gO saffan ! gO staffan !
*nynnar*

:D
Ravesquad
Tack så jättemycket för din lilla "uppsats" Staffan! Grymt intressant info om era fester. Visst, house är väl inte så populärt här men utan er hade klubblivet nog varit helt dött i Stockholm. Monday bar är ju som bekant tyvärr den enda vettiga dansklubben som finns just nu. Dessutom ska ni ha ett jättetack för era Cream och MoS fester, Seb Fontaine och Tall Paul är lätt det bästa som hänt den här stan.

Synd att ni inte är lika insnöade på trance dock. Men att ta hit Paul van Dyk eller Sasha låter ju som en lysande idé!:D Få inte för er att be dom ta det lite lungt (houseigt) bara.

Återigen ska ni ha en stor eloge för ert enastående engagemang i Stockholms klubbliv! Bom Shankar brothers
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 
Privacy Statement