return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 
Monday Bar Summer Cruise 2005 (pg. 8)
View this Thread in Original format
keddo
quote:
Originally posted by jofawe
nån som kan ta kort på dagens DN ??

vilken sida osv?

får dn gratis av någon anledning..

edit: hittade, slänger upp bilder snart..
SteveTranz4ever
Jag har just fått de 3 sidor av artikeln uppläst för mig... Och jag är jävligt förbannad !

Kan klippa in lite av de min vän skrev ut på TC.

"Silja Festival skulle strax avgå från kajen i Åbo när Kim Nilvall från Rikskriminalpolisen satte sig med sin första kopp kaffe vid frukostbordet ombord på fartyget. I puben brevid vajade hundratals tatuerade och piercade ungdomar till tung klubbmusik, sittande på varandras axlar i avklädd, svettig hetta.

- Det var som ett pulserande köttberg, säger Kim Nilvall. Av de 400 i puben var 95% påverkade av narkotika. Ingen hade stått ut annars. Vi åt frukost i 150 dB techno; det var så att corn flakesen hoppade av skeden.

Klockan var åtta på morgonen, lördagen den 26 februari 2005. Partyt hade hållit på oavbrutet sedan åvgången från Värtahamnen tolv timmar tidigare, och det skulle fortsätta lika länge till. Då Kim Nilvall gick genom passagerarfärjan fick han känslan av att befinna sig på en enorm ungdomsgård.

- Väldigt många hyttdörrar stod vidöppna, säger han. Fokk tände av eller tog lite mer narkotika. Stora grupper satt helt påverkade. En kille låg utslagen i korridoren. Det går inte att beskriva i ord"

VILKET JÄVLA FÖRTAL !!!!

Trodde DN var en seriös tidining !
keddo

hoppas de går att läsa, btw från och med nu ska jag sätta upp en lapp på dörren att jag inte ens vill ha deras gratis dn..
jofawe
tack keddo.. intressant läsning.. men hur fan slutar den egentligen?!
Aendy
quote:
.../ Han är övertygad om att polisen har gjort en fullständig missbedömning, grundad i fördomar och okunskap:
-För polisen är det här en främmande miljö, säger han (Ivar Fostadius). Jag tror att de läser in fel saker i det de ser eftersom de inte känner igen våra uttryckformer.
Inte heller Silja Line skriver under på polisens beskrivning av läget/...

.../Ändå är inte de inblandade poliserna helt ense. Kim Nilvall uppskattar att en tredjedel, in hälften (som Manne menar), var narkotikapåverkade. Är den visuella avläsningen tillförlitlig när den ger så olika resultat?/...

Tycker DN har en bra journalistisk inställning i artikeln även om man retar sig på polisernas uttalanden... 150 dB, vad är det jämförbart med?
reveal
quote:
Originally posted by Aendy
150 dB, vad är det jämförbart med?

dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston
70 diskmakin, tvättmaskin
80 stark trafik, hårtork
89 Friskis och Svettis, genomsnittligt
90 tung trafik
100 maskinbuller, fabrik
100 gränsvärde för disco
110 åska i omedelbar närhet
120 jetplan
130 smärtgräns
140 pistolskott vid mynningen
170 rymdraket
180 trumhinnan brister
190 högsta nivå som kan förekomma i luft

Man kan lätt tro att 150 dB är en påhittad siffra...
Aendy
quote:
Originally posted by reveal
dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston
70 diskmakin, tvättmaskin
80 stark trafik, hårtork
89 Friskis och Svettis, genomsnittligt
90 tung trafik
100 maskinbuller, fabrik
100 gränsvärde för disco
110 åska i omedelbar närhet
120 jetplan
130 smärtgräns
140 pistolskott vid mynningen
170 rymdraket
180 trumhinnan brister
190 högsta nivå som kan förekomma i luft

Jag kan några påhittade saker till... 400, 95%, "ingen hade stått ut annars"...
reveal
quote:
Originally posted by reveal

Det blir bättre. Ljudstyrkan avtar med avståndet från källan :)

* Låt oss anta de som som åt frukost satt 20 meter ifrån hötalarna.
(Alla vi som har varit på båten vet att en sådan placering inte finns att få om man inte själv tar med stolar och placerar på dansgolvet. 50 meter är nog rimligare, betänk även att det är väggar och andra störande föremål i vägen för ljudet.)
* Låt oss vidare anta att det faktiskt var 150 dB vid frukostbordet.

För att ljud ska upplevas som 150 dB på 20 meters håll måste ljudstyrkan ursprungligen vara 190 dB. dB är en logaritmisk skala, vilket innebär att om man ökar 10 dB så innebär det en fördubbling av styrkan. 190 dB är alltså dubbelt så högt ljud som krävs för att trumhinnorna ska spricka.

Vi som varit på båten har våra öron i behåll va?

Slutsats: Den intervjuade människan är full av skit.
Vizay
150 db, skrattretande...killen bör nog läsa på lite innan han kläcker ur sig saker :p

tycker inte DN gör något fel här egentligen, dom skriver ju faktiskt ur en väldigt opartisk synvinkel med kommentarer från båda sidor.
Men jag upphör aldrig att förvånas över denne manne jönson, med facit i hand är han fortfarande en så "dålig förlorare" att han inte kan erkänna att han hade fel. Finns bara ett ord, tragiskt...
Gate 42
quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
VILKET JÄVLA FÖRTAL !!!!

Trodde DN var en seriös tidining !

Är ju inte DN som säger det, utan den gamla gråa sura polisen som hellre varit hemma och sjungit med i Allsång på Skansen istället för att få åka gratis på fet klubbkryssning :D

Man kanske ska utbilda sig till polis och haffa några gratis plåtar *IDE!*

SteveTranz4ever
[email protected]

Skriv och säg din mening... det ska jag göra !

Oavsett vem som sagt vad så är det DN som tryckt denna rappakalja...
SteveTranz4ever
DN i PDF
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 
Privacy Statement