|
Vuelta a España 2006 (pg. 6)
|
View this Thread in Original format
| Jasperovitsj |
In de rand:
| quote: | Astana rijdt voortaan onder de Zwitserse vlag
di 22/08/06 - De Kazachse wielerploeg Astana rijdt volgend jaar met een Zwitserse licentie rond. Vjatsjeslav Jekimov (40) rijdt zondag zijn allerlaatste wedstrijd in Plouay. En Maarten Wijnants gaan volgend seizoen naar Quick-Step. Het wielernieuws op een rijtje.
Astana mag dan de hoofdstad van Kazachstan zijn, de ploeg van Alexander Vinokoerov zal volgend seizoen met een Zwitserse licentie rijden.
Marc Biver (foto), de Zwitserse manager van het team, is een nieuwe financiële structuur aan het opzetten in Zwitserland. Die nieuwe structuur was nodig om kans te maken op een ProTour-licentie.
De Internationale Wielerunie UCI eiste die verandering. Momenteel is de ploeg namelijk nog in handen van Active Bay, dat voor 50 procent in handen is van Saiz. De ex-manager van Liberty Seguros moest opstappenwegens zijn rol in de zaak-Fuentes.
Astana is de opvolger van Liberty Seguros. Die sponsor haakte af nadat Saiz in opspraak kwam in de Spaanse dopingzaak.
|
Dus veel kans dat ze dan toch in de Vuelta zullen mogen starten en een Pro Tour licentie behouden.
| quote: | Tyler Hamilton nam zelfs zwangerschapshormoon
di 21/08/06 - Zondag lekte uit dat Tyler Hamilton 114 dagen doping gebruikte in 2003. Hij betaalde daarvoor 43.040 euro. Het Laatste Nieuws publiceerde dinsdag Hamiltons dopingkalender die de Deense krant Politiken had ontdekt.
De Spaanse dokter Eufemanio Fuentes hield de kalender nauwgezet bij. Fuentes kwam dit jaar net voor de Ronde van Frankrijk in opspraak.
2003 was geen onaardig jaar voor Tyler Hamilton. De Amerikaan reed zijn tweede jaar voor de Deense ploeg CSC en knoopte aan met de grote zeges.
Hij begon met de bergprijs in Parijs-Nice. In het voorjaar schreef hij de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam. Daarna won Hamilton de rittenkoers Ronde van Romandië.
In de Ronde van Frankrijk haalde hij een huzarenstukje. Hamilton won in die Tour, ondanks een sleutelbeenbreuk (foto), een bergrit en werd vierde in de eindstand.
Met welke middelen reed Hamilton naar de zeges?
Nu blijkt dat Hamilton zijn topjaar goed had voorbereid met een flinke dosis doping. Een overzicht:
Tussen december 2002 en februari 2003 dopeerde Hamilton zich 30 keer met epo, en hij volgde ook een anabolica-kuur. Begin maart gebruikte hij een zwangerschapshormoon om die kuur te maskeren.
Parijs-Nice
Tyler Hamilton liet twee keer bloed aftappen, twee dagen voor de start van Parijs-Nice kreeg hij een dubbele bloedtransfusie. Tijdens de koers bleef de Amerikaan van de doping af.
Luik-Bastenaken-Luik en Romandië
In april schakelde Hamilton over op groeihormoon en insuline om de spiergroei te bevorderen. Hij won er Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Romandië mee.
Na Romandië liet hij drie eenheden bloed afnemen (1,35 liter). Met epo liet hij zijn bloed weer het normale volume aannemen. Zes dagen voor de Dauphiné Libéré stond hij drie zakjes bloed af en kreeg hij er twee (verrijkte?) bij.
Ronde van Frankrijk
Na de Dauphiné volgde opnieuw een kuur met groeihormonen. In de aanloop naar de Ronde van Frankrijk van 2003 gebeurden er verschillende bloedtransfusies. Zelfs op de dag van de medische controle voor de Tour liet Hamilton nog bloed inspuiten. De controle zelf verliep vlekkeloos.
Ook tijdens de Tour liet Hamilton nog twee keer bloed aanrukken. Ondertussen brak hij zijn sleutelbeen, maar dat deerde hem niet.
Op 23 juli won hij mét die breuk de Pyreneeënrit naar Narbonne.
Na de Olympische Spelen van Athene was zijn geluk op
In 2004 reed Tyler Hamilton voor de Zwitserse ploeg Phonak. De Amerikaanse renner veroverde olympisch goud in het tijdrijden.
Vlak na de Spelen van Athene liep de Amerikaan tegen de lamp. Hij werd betrapt op het gebruik van bloeddoping en werd twee jaar geschorst. Volgende maand loopt zijn schorsing af. |
:o |
|
|
| Phortastic |
| Tis toch een schoon sport he Jos :rolleyes: |
|
|
| Antony |
| quote: | Originally posted by djcresto
geen titanium? |
die hebk nog ni gezien, ma da materiaal moet wel nog beetje plooibaar zijn om u bus makkelijk in te schuiven. kweni ofda bij titanium mogelijk is? ik twijfel er ni aan da gij een titanium badmintonracket hebt :p |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Antony
die hebk nog ni gezien, ma da materiaal moet wel nog beetje plooibaar zijn om u bus makkelijk in te schuiven. kweni ofda bij titanium mogelijk is? ik twijfel er ni aan da gij een titanium badmintonracket hebt :p |
idd ;)
Dienen Hamilton was idd goe bezig. Als em de tijd dat hij hem aant doperen was in training zou steken was hij mss ook heel ver gekomen.
We gaan stillaan naar een klimaat waarbij we elke topprestatie in vraag gaan stellen. Zelfs al is deze door de meest zuivere sporter behaald.
Opvallend niet hoe weinig zwemmers er tegenwoordig geklist worden? En toch worden er regelmatig wereldrecords gebroken. |
|
|
| Jasperovitsj |
We gaan stillaan naar een klimaat waarbij we elke topprestatie in vraag gaan stellen. Zelfs al is deze door de meest zuivere sporter behaald.
|
Das de keerzijde van de medaille. Hoe lang gaat het duren voor ze Boonen gaan beginnen beschuldigen denkt ge? Het is goed dat ze alle doping proberen uit de sport te halen, maar daardoor wordt nu wel een klimaat van nivellering gecreëerd waarin talent of uitzonderlijke training geen plaats meer hebben. En dat moet voor de sporters toch ook niet fijn meer zijn? Op den duur zal er niemand meer durven uitpakken op een col of in de laatste kilometer wegrijden uit een jagend peloton. Want dan weten ze toch dat ze meteen "verdacht" worden... |
|
|
| TOR |
Ik vraag mij af hoe het zit met het geweten van die mensen, zeker bij renners zoals Hamilton die er duidelijk behoorlijk ernstig en bewust mee bezig waren, om het met een understatement uit te drukken :nervous:
En bij het zwemmen heb ik mij ook al vragen zitten stellen. |
|
|
| Mr_Pedro |
Geen Freire in de Vuelta, jammer! Moet afzeggen door nekklachten...
Al wordt het met McEwen, Petacchi en Hushovd toch smullen in de sprints! :cool: |
|
|
| The_G0dfather |
| hushovd, die kerel is nu eens zo saai é :o |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by TOR
Ik vraag mij af hoe het zit met het geweten van die mensen |
Denk dat het geld en de eeuwige roem dat geweten wel even uitschakelen. |
|
|
| diddi |
Denk dat het geld en de eeuwige roem dat geweten wel even uitschakelen. |
Ik vraag me dan wel af hoe Landis zich nu moet voelen... Enige die geschrapt wordt als winnaar in de Tour :clown: |
|
|
| Mr_Pedro |
| quote: | Originally posted by The_G0dfather
hushovd, die kerel is nu eens zo saai é :o |
wat bedoel je daarmee? ken je hem persoonlijk of wa? :p |
|
|
| MikeVee |
| laatste dag voor de wielerprono ploegen, anders kick ik diegene zonder ploeg (op een paar na om aan 5 te komen voor de ploegenrangschikking; al zal die dan heel slecht zijn). |
|
|
|
|