|
Riksdagsvalet 2006 (pg. 14)
|
View this Thread in Original format
| fede |
| quote: | Originally posted by jofawe
det blir ju inga biltullar tydligen, eftersom komunerna utanför innerstan säger nej, trots innerstans ja.. |
det är väl inte bestämt än? vad jag vet. |
|
|
| Kvicket |
Vizay nu tycker jag att du har snöat in dig lite väl mkt på att det har blivit dyrt för dig som har bil ;)
Trängselskatten påverkade mkt, det var mindre trafik och man såg skillnad. Sen fattar jag ändå inte varför folk vill åka bil när det oftast går fortare med kollektivtrafiken, iaf inne i stan.
*edit
Sen kan man ju tycka att det borde vara vi i innerstan som i slutändan bestämmer om det ska vara biltullar eller ej, är i störst utsträckning vi som drabbas om det inte blir trängselskatt. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by montana
Vizay, naivt var det inte, mer som en lätt cynism. Du vet väl vad som hände på början av 90talet. Jovisst, Carlsson gjorde ett rätt kasst jobb ekopolitiskt men Bildt skulle ju vända på det, gjorde dom det. Nej, dom lyckades göra det värre, riktigt värre. Och eftereffekterna från det fiaskot ekoade sig igenom men Carlsson lyckades att fixa (ja, ok inte helt) inte bara sin skitgöra, utan det som var Bildt's fiasko också. |
När Bildt fick makten ökade budgetunderskottet med en miljard per vecka, när Bildt lämna över makten så minska budgetunderskottet med en miljard per vecka. Är inte det att vända runt skeppet?
Sen gjordes många stukturförändringar då som till stor del förklarar våran enorma högkonjuktur just nu!
| quote: | | och det sista ja, Det skulle komma en sån stark kvinna som skulle ta över efter göran. men hon blev ju visst knivstucken av en viss Mijailo Mijailovic. |
Margot Wallström? Hon har ju lite världserfarenhet också och är inte så förbannat insnöad som vissa andra sossar! |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Margot Wallström? Hon har ju lite världserfarenhet också och är inte så förbannat insnöad som vissa andra sossar! |
Sen är hon en MILF med .. alltid bra.. |
|
|
| trancedanne |
| quote: | Originally posted by jofawe
Sen är hon en MILF med .. alltid bra.. |
okej, det verkar inte krävas så mycket av utseendet för att få den stämpeln :wtf: |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by Kvicket
Vizay nu tycker jag att du har snöat in dig lite väl mkt på att det har blivit dyrt för dig som har bil ;)
Trängselskatten påverkade mkt, det var mindre trafik och man såg skillnad. Sen fattar jag ändå inte varför folk vill åka bil när det oftast går fortare med kollektivtrafiken, iaf inne i stan.
*edit
Sen kan man ju tycka att det borde vara vi i innerstan som i slutändan bestämmer om det ska vara biltullar eller ej, är i störst utsträckning vi som drabbas om det inte blir trängselskatt. |
Nej dyrt tycker jag inte det har varit förutom de gånger jag glömt betala. Det är inte avgiften/kostnaden i sig jag är emot utan själva principen att bestraffa medborgare för något som i mångas fall är en nödvändighet.
Sen har du fel ang. vilka som ska få rösta. Faktum kvarstår att majoriteten av befolkningen i stockholms län pendlar in till stan för att jobba och sedan hem igen. Påverkas inte dessa personer också av biltullarna?
Att påstå att de inte gör det genom att bara peka på biltullarnas principiella fördel är otroligt enkelspårigt... |
|
|
| SMC |
| quote: | Originally posted by jofawe
Sen är hon en MILF med .. alltid bra.. |
Filth, möjligen. |
|
|
| Pjox |
Jag som var stålt över att jag fackiskt röstade, men biltullarna röstade jag inte om! inte lite glad längre hehe.
Jag förstår inte varför biltullarna ska vara så bra?
Jag tycker att amn borde sattsat pengarna på lokaltrafiken. Bygga lite fler sl-parkerinigar och försöka få pendeln m.m att gå när den ska.
Nu har jag ju ingen bil och bor inte änns i sthlm så jag påvärkas ju inte direckt men kan någon förklara varför biltullar är så bra?
Vizay : sammlar jag tillräckligt mycket poäng kanske jag blir... 6 år? :D |
|
|
| Vizay |
biltullar som princip handlar främst om att minska in och utfarter till en stad för att på så vis antingen a) bli av med en ohållbar trafiksituation (se London t.ex.) eller b) för att göra det bättre för miljön, minska utsläppen, få folk att köpa hybridbilar etc.
I principen är det en ganska smart lösning men i praktiken hjälper den bara i de extrema situationerna. Stockholm är inte en stad i behov av biltullar. London är det... |
|
|
| mr_fisken |
| quote: | Originally posted by Vizay
I principen är det en ganska smart lösning men i praktiken hjälper den bara i de extrema situationerna. Stockholm är inte en stad i behov av biltullar. London är det... |
Beror på hur man ser det, jag har för mig att jag såg siffran 38 över människor som dör av lufföroreningar varje år och det är extremt på vissa sätt enligt mig.
Sen så tycker jag inte att man måste låta en situation bli extrem innan man gör någonting åt saken. Är väl bra med lite framförhållning, hade ju varit lite konstigt OM det blir som i London och man inte hade gjort något åt det när man hade chansen.
:rolleyes: |
|
|
| Pjox |
| quote: | Originally posted by Vizay
biltullar som princip handlar främst om att minska in och utfarter till en stad för att på så vis antingen a) bli av med en ohållbar trafiksituation (se London t.ex.) eller b) för att göra det bättre för miljön, minska utsläppen, få folk att köpa hybridbilar etc.
I principen är det en ganska smart lösning men i praktiken hjälper den bara i de extrema situationerna. Stockholm är inte en stad i behov av biltullar. London är det... |
Jo det där vet jag ju. Jag har koll på dom "teoretiska" anledningarna men jag skulle göra villja höra från någon som är för billtullarna varför vi ´ska ha dom och inte sattsa pengarna på andra saker som kan hjälpa miljön och få ner bilantalet i stan. |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by mr_fisken
Beror på hur man ser det, jag har för mig att jag såg siffran 38 över människor som dör av lufföroreningar varje år och det är extremt på vissa sätt enligt mig.
Sen så tycker jag inte att man måste låta en situation bli extrem innan man gör någonting åt saken. Är väl bra med lite framförhållning, hade ju varit lite konstigt OM det blir som i London och man inte hade gjort något åt det när man hade chansen.
:rolleyes: |
dom där siffrorna är jag skeptisk till av den enkla anledningen att det torde vara mer eller mindre omöjligt att bevisa att det var just luftföroreningarna som tog död på personen i fråga.
Visst är det sen bra med framförhållning men detta är inte ett bra exempel på det. Ett exempel på bra framförhållning vore ju att leda trafiken runt stan istället för igenom den, lägg 3,8 miljarder på en ringled istället. Det är en metod som visat sig fungera i många städer och ett mycket mer legitimt alternativ i en stad med endast runt 2 miljoner invånare (om man räknar med omnejd).
London har ca. 12 miljoner invånare med omnejd, där är trafiksituationen löjlig och därför blir biltullar ett bra sätt för att både rädda miljön och för att få ner antalet bilar i deras innerstad.
Men att ta till en så drastisk metod på en småstad som stockholm där man kan gå mitt på vilken gata som helst vid 15-tiden utan fara för sitt eget liv. |
|
|
|
|