return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 
Riksdagsvalet 2006 (pg. 15)
View this Thread in Original format
mr_fisken
quote:
Originally posted by Vizay
dom där siffrorna är jag skeptisk till av den enkla anledningen att det torde vara mer eller mindre omöjligt att bevisa att det var just luftföroreningarna som tog död på personen i fråga.

Visst är det sen bra med framförhållning men detta är inte ett bra exempel på det. Ett exempel på bra framförhållning vore ju att leda trafiken runt stan istället för igenom den, lägg 3,8 miljarder på en ringled istället. Det är en metod som visat sig fungera i många städer och ett mycket mer legitimt alternativ i en stad med endast runt 2 miljoner invånare (om man räknar med omnejd).

London har ca. 12 miljoner invånare med omnejd, där är trafiksituationen löjlig och därför blir biltullar ett bra sätt för att både rädda miljön och för att få ner antalet bilar i deras innerstad.
Men att ta till en så drastisk metod på en småstad som stockholm där man kan gå mitt på vilken gata som helst vid 15-tiden utan fara för sitt eget liv.


Om du inte tror på ren fakta blir det ju svårt att föra en disskution men hur som helst så håller jag med om att ringleder är det bästa, kanske man får råd till om ett tag när biltullarna kommit igång.
Vid 15-tiden är det ingen panik direkt men testa åk från tex st:eriksplan till gullmarsplan med 4ans bussan mellan 17-18 så ska du se att det finns skäl till varför man vill ha biltullar inne i stan.
Vizay
Att tro blint på siffror som presenteras av sidan som förspråkar ett ja är väl mer idiotiskt än att ifrågasätta siffrorna?
Sen undrar jag fortfarande var de officiella siffrorna för utsläppen under försöken håller hus. Jag har inte sett en enda rapport på detta så om någon stött på det någonstans eller vet mer skrik till. Det är ju trots allt huvudorsaken till att försöket utfördes.

För övrigt, jag har varit inne i stan under den så kallade "värsta rusningstiden", jag har också varit i London vid deras "värsta rusningstid", i jämförelse så är Stockholm ingenting. Att sitta och skapa sig en illusion om ett problem som egentligen inte existerar och sen börja straffa medborgare för att de finns med i den bilden är i mina ögon inte bra någonstans.
Att sen frysa ut hälften av de berörda för att ens ha en chans att få ett ja är ännu mer avskyvärt.
Kvicket
Är väl samma sak med siffror från sidan som är mot biltullar.
Det jag tycker är avskyvärt är att det ska till en situation som den i london för att du ska börja tänka till när det gäller detta.
Din jämförelse är ju bara helt otrolig, om vi alltid jämför sådär så är det ok att döda 5 om någon annan dödar 50. (extrem jämförelse men det är poängen jag är ute efter)
Och sedan när du påstår att det är lite trafik i stan, överlåt den iaktagelsen till folk som faktiskt har varit i stan och upplevt problemet. För om du påstår att det inte är ett problem så är du ute och cyklar :)
Åkte med farsan till plugget förra veckan (från södra station till stureplan) och det tog runt 20 minuter. Det hinner jag cykla på ungefär 15. Tar väl en 10 med tuben.
Hävdar även fortfarande att det är vi som bor mitt i skiten som påverkas mest.
Vizay
ni påverkas av bilarna som existerar i stan, vi runt om påverkas ekonomiskt. Jag vågar hävda att det slår hårdare mot oss än mot er.
Kvicket
Beror på hur man rankar pengar vs mentalt välmående :D
Kvicket
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Det blir trängselskatt :)
St_Andrew
quote:
Originally posted by Kvicket
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=6

Det blir trängselskatt :)


Tror nog det är bra, framförallt så lägger man inte alla pengar från bilisterna på kollektivtrafik (så billisterna får ju trots allt tillbaka sina pengar i nya vägar)... Men sen kvarstår ju faktum att det är en väldigt orättvis skatt för låginkomsttagare och att jag vet inte om förbifart stockholm är den mest välbehövliga investeringen just nu?
fede
quote:
Originally posted by St_Andrew
Tror nog det är bra, framförallt så lägger man inte alla pengar från bilisterna på kollektivtrafik (så billisterna får ju trots allt tillbaka sina pengar i nya vägar)... Men sen kvarstår ju faktum att det är en väldigt orättvis skatt för låginkomsttagare och att jag vet inte om förbifart stockholm är den mest välbehövliga investeringen just nu?


en förbifart behövs.
St_Andrew
quote:
Originally posted by fede
en förbifart behövs.


Yeah, men kan man inte spendera 18 miljarder bättre?

(var inte en ledande fråga, är inte tillräckligt insatt på stockholms infrastruktur för att veta svaret ;))
ScuL
Även om man inte är insatt känns det logiskt att traffiken som ska förbi staden egentligen inte borde ta del av rusningstraffiken genom staden (när det finns) :p
Kan ju tänka mig att till.ex lastbilsförare som kör mellan Uppsala och Norrköping får en del dåliga konsekvenser när traffiken står stil mitt i Sthlm :)

St_Andrew
quote:
Originally posted by ScuL
Även om man inte är insatt känns det logiskt att traffiken som ska förbi staden egentligen inte borde ta del av rusningstraffiken genom staden (när det finns) :p
Kan ju tänka mig att till.ex lastbilsförare som kör mellan Uppsala och Norrköping får en del dåliga konsekvenser när traffiken står stil mitt i Sthlm :)


Självklart, men frågan är hur stor del av trafiken dessa uppgör? Kommer det ens märkas någon skillnad? Skulle man inte isf kunna lägga 20 miljarder på andra satsningar som skulle göra mer skillnad?

Fast får väl hoppas att det finns undersökningar som motiverar detta...
mr_fisken
vilken lättnad :D blir nog bra det här
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 
Privacy Statement