return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 
Federale Verkiezingen '07 (pg. 18)
View this Thread in Original format
massiveK
de vakbonden zijn tegen de splitsing van de sociale zekerheid en het werk wetgeving.

Ook de VBO zegt dat het zou beter zijn dat we oplossingen op het federale niveau vinden om de competitiviteit van de ondernemingen te verbeteren..
MikeVee
Blijven geven massiveK, bij elke post overtuig je meer en meer mensen van de noodzaak voor een staatshervorming. :tongue2
massiveK
Ik zeg maar dat de helft van het land willen niet van zon hervormingen en dat ook de economische sector heeft daarin weinig belang.. :-) Waarom zou dat leiden tot een overtuiging dat zon hervorming moet komen?

Jij ben een van die typische mensen die denken dat een hervorming is een doel.. t'is heel te kort. Belangrijk is om wat te doen, wat willen we bereiken en dan aan de beste middelen denken. Staatshervorming kan een van die middelen zijn. T'is misschien niet het enige of het meest efficient.

Probleem van staatshervormingen is dat ze vaak vinden hun oorzaak in een vlaamse nationalistich gevoel, en niet altijd in een pragmatisch perspectief.

En sorry, maar ik blijf te denken dat er zijn dingen die zijn meer dringend en belangrijk dat de splitsing van BHV... Allez toch, je hebt toch meer belang in oplossingen voor de veiligheid, de sociale en economische aspekten dan in BHV. Wat is de schade voor jij, persoonlijk, dat Meneer X die is franstalig, kan voor meneer Z stemmen?

Laatste punt.. er was een oplossing voor BHV.. maar het is spirit die heeft die oplossing geblokkeerd..
MikeVee
:stongue:

Jij wil echt niet zien dat de oorzaak van de vlaamse vraag voor meer zelfstandigheid NIET nationalistische gevoelens zijn.
Maar dat de oorzaak en de oplossing in Wallonië zelf liggen.

Vlaanderen is het gewoon beu om nu al tientallen jaren miljarden euro's (samen met nog eens massa's Europees geld) te steken in een regio die weigert verantwoordelijkheid voor een goed bestuur te nemen.

De eerste waalse politieker die durft onpopulaire maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat de uitgaven beperkt worden en dus de transfers verminderen moet nog geboren worden. Daar ligt de oplossing.

Vlaanderen heeft geen probleem met solidariteit, maar dat moet wel resultaat opleveren en niet excessief zijn zoals nu.



Wat de economische voordelen zijn indien er vandaag een splitsing zou zijn; ga naar de bibliotheek en leen het warande manifest eens.
massiveK
die warande manifest is meer dan betwist door tallerijke economisten.

Ook het werkelijke bedrag van de zgn transfert is moeijlijk te rekenen.

Je zegt dat staatshervorming niks met nationalisme heeft te doen. Ik twijfel toch.. Waarom waren zo veel vlaams vlaggen bij de CD&V NVA op het moment van de verkiezingen resultaat? T'is toch niet een toeval dat precies dit kartel een sterke staatshervorming wil.

En ja, je moet nog me uitleggen waarom zon staatshervorming zullen de dingen beinvloeden in wallonie.

Die laatste jaren gaat het toch beter in wallonie. Toch blijft de werkloosheid een groot probleem. Dus ja, wallonie moet verder gaan en nog beter te doen. Toch merk ik dat die laatste jaren, nieuwe investers (ook vlamingen) in wallonie komen.

Maar dat is een totale andere vraag dan die staatshervorming.

En ook een sterke federale niveau kan een positief invloed in wallonie.. Kijk, de generatie pact of het controle van de werkloosmensen, ik twijfel dat die zou komen in wallonie als het niet door de federale niveau was gevraagd. Federale niveau is een mogelijkheid om wallonie te veranderen.

En ook pas op de caricatuur en de cliché hé. Alle franstaligers wonen niet in Charleroi, ook niet al de mensen die in Charleroi wonen zijn puur genieters die niks te doen.

Werkelijkheid is complex, en je kan dat niet uitleggen en a fortiori oplossen met slogan en eenvoudige ideen

PS in wallonie t'is misschien 30% van de mensen.. Zeggen dat wallonie puur socialist links zit is zo verkeerd dan zeggen dat vlaanderen puur racistich en nationalisitisch is want VB+NVA+De Decker zo goed doen. Ik wil zeker niet cliché gebruiken..
Config
quote:
Originally posted by massiveK

Je zegt dat staatshervorming niks met nationalisme heeft te doen. Ik twijfel toch.. Waarom waren zo veel vlaams vlaggen bij de CD&V NVA op het moment van de verkiezingen resultaat? T'is toch niet een toeval dat precies dit kartel een sterke staatshervorming wil.


Wou je Waalse vlaggen zien dan? :p

Lijkt me toch normaal dat men niet met Belgische vlaggen gaat zwieren bij de Vlaamse verkiezingen op het verzamelpunt van een Vlaams kartel?
Dat wordt weer zo sterk uitvergroot dat het geen naam heeft. Dat zullen volgens mij ook vlaggen van de NV-A geweest zijn, en eerlijkgezegd vond ik dat misschien een beetje misplaatst. Maar het was ook niet zo dat de Vlaamse vlag daar zo prominent aanwezig was. Indien Vlaanderen echt zou willen afscheiden dan zou het toch nooit zoveel moeite willen doen om de staatshervorming door te voeren? Dat is voor mij eerder een teken dat men België nog wil redden, voor Wallonië alles verkloot heeft.
en BHV moest al zolang gedaan zijn, maar met die Walen zijt ge dan ook echt nooit klaar. Ge moest eens kijken naar de verkiezingsuitslagen in Brussel en kijken wie daar met de stemmen gaat lopen, het waren alle Franstalige partijen die met de stemmen aan de haal gingen , en van stemmen voor Vlaamse partijen was zo goed als niets te zien.

De Franstaligen mogen snel hun attitude veranderen voor het helemaal verpest hebben, ze werken separatisme alleen maar meer en meer in de hand, maar dat beseffen ze niet. Een staatshervorming zou een stap voorwaarts zijn voor beiden, maar nee...
Push2005
quote:
Originally posted by Config
Wou je Waalse vlaggen zien dan? :p

Lijkt me toch normaal dat men niet met Belgische vlaggen gaat zwieren bij de Vlaamse verkiezingen op het verzamelpunt van een Vlaams kartel?
Dat wordt weer zo sterk uitvergroot dat het geen naam heeft. Dat zullen volgens mij ook vlaggen van de NV-A geweest zijn, en eerlijkgezegd vond ik dat misschien een beetje misplaatst. Maar het was ook niet zo dat de Vlaamse vlag daar zo prominent aanwezig was. Indien Vlaanderen echt zou willen afscheiden dan zou het toch nooit zoveel moeite willen doen om de staatshervorming door te voeren? Dat is voor mij eerder een teken dat men België nog wil redden, voor Wallonië alles verkloot heeft.
en BHV moest al zolang gedaan zijn, maar met die Walen zijt ge dan ook echt nooit klaar. Ge moest eens kijken naar de verkiezingsuitslagen in Brussel en kijken wie daar met de stemmen gaat lopen, het waren alle Franstalige partijen die met de stemmen aan de haal gingen , en van stemmen voor Vlaamse partijen was zo goed als niets te zien.

De Franstaligen mogen snel hun attitude veranderen voor het helemaal verpest hebben, ze werken separatisme alleen maar meer en meer in de hand, maar dat beseffen ze niet. Een staatshervorming zou een stap voorwaarts zijn voor beiden, maar nee...


Lol; das toch maar een pak zever op een hoop ze. 'cafépraat' :p

En btw; het waren federale verkiezingen, geen Vlaamse zoals je in je eerste zin laat blijken.
Eagle`
quote:
Originally posted by Config
Ge moest eens kijken naar de verkiezingsuitslagen in Brussel en kijken wie daar met de stemmen gaat lopen, het waren alle Franstalige partijen die met de stemmen aan de haal gingen , en van stemmen voor Vlaamse partijen was zo goed als niets te zien.


No sherlock ???
massiveK
@ Config.

Ik denk ook dat een meerderheid van de vlamingen niet voor het einde van Belgie zijn. Maar ik denk wel dat er bestaat een sterk nationalistich gevoel bij een sterke minderheid van de vlamingen, die de onafhankelijk vlaanderen wensen. En dat de groot meerderheid van de vlamingen hebben geen echt mening daarover. Ze zijn misschien niet voor het einde van belgie, maar als het komt is het niet zo grof.

Dat zon echtscheinding makkelijk zou komen, dat twijfel ik toch. Er zijn veel problemen die dan zouden moeten geregeld worden (de schulden, Brussel, Rechtsproblemen via Grondwet, Europees Verdrag enz.)

ik ben ermee helemaal eens dat franstaligen moeten ook de moeite doen om het nederlands te praten. Dat Brussel moet tweetalig blijven.


Maar ja, t'is toch normaal dat de franstaligen in brussel voor franstalige partijen stemmen hé? Belangrijk is dat de vlamingen van brussel ook voor vlaamse partijen kunnen stemmen, dat ze bij de administratie in het nederlands kunnen spreken enz. We vragen alleen dat de franstaligen van het rand die een sterke minderheid en soms een meerderheid zijn, voor franstalige partijen kunnen stemmen en met de administratie ook in het frans kunnen handelen, zoals het was voorzien bij de beslissing over de taalgrens. Ik zie toch echt niet wat is het probleem met dien enkele gemeenten rond brussel. T'is zo beperkt..

Persoonlijk vind ik ook jammer dat er zo weinig vlamingen in Brussel wonen.

En ja, over wallonie die veratwoordelijk voor een splitsing want ze zou een staatshervorming niet aanvaarden, t'is toch een beetje vreemd hé, t'is een beetje "chantage" We moeten toch niet alles aanvaarden. Er zijn precies speciale meerderheden die voor grond hervormingen voorzien zijn, t'is precies om te vermijden dat een groep kan alles alleen beslissen En ik zeg het nog, als de splitsing van BHV onder verhofstad 2 niet kwam, t'is want spirit heeft de overeenkomst niet goedgekeurd. anders was het geregeld.

Onder verhofstad 1 hebben we ook een staatshervorming gedaan (contra de grondwet want de artikels waren niet aanpassbaar) met meer autonomie voor de gewesten inzake controle van de gemeenten enz.

Vlamingen moeten komen en zeggen wat ze willen doen. Dan zullen de franstaligen wel zien of het aanvaardbaar is of niet.
Shadowkid
quote:
Originally posted by massiveK

Je zegt dat staatshervorming niks met nationalisme heeft te doen. Ik twijfel toch.. Waarom waren zo veel vlaams vlaggen bij de CD&V NVA op het moment van de verkiezingen resultaat? T'is toch niet een toeval dat precies dit kartel een sterke staatshervorming wil.

En ja, je moet nog me uitleggen waarom zon staatshervorming zullen de dingen beinvloeden in wallonie.

Die laatste jaren gaat het toch beter in wallonie. Toch blijft de werkloosheid een groot probleem. Dus ja, wallonie moet verder gaan en nog beter te doen. Toch merk ik dat die laatste jaren, nieuwe investers (ook vlamingen) in wallonie komen.

Maar dat is een totale andere vraag dan die staatshervorming.

En ook een sterke federale niveau kan een positief invloed in wallonie.. Kijk, de generatie pact of het controle van de werkloosmensen, ik twijfel dat die zou komen in wallonie als het niet door de federale niveau was gevraagd. Federale niveau is een mogelijkheid om wallonie te veranderen.


Ik snap wel hoe je die vlaamse vlaggen bedreigend vindt, maar je mag niet vergeten dat die hoogstwaarschijnlijk van N-VA kant kwamen. Uiteindelijk moet je er denk ik weinig meer achter zoeken dan wat Leterme of iemand anders zei: "Bij het wielrennen zie je ook constant vlaamse vlaggen, maar uiteinelijk speelt de Brabançonne". Ik kan mij dus ook wel inbeelden dat het feit dat CD&V met N-VA een kartel vormt, een voor walen negatiever beeld geeft van CD&V.

Ik weet niet precies wat CD&V indertijd aangaf als reden voor het kartel, maar in mijn ogen is dat vooral strategisch. N-VA geeft CD&V een rechtser beeld waardoor ze in Vlaanderen makkelijker kiezers van (centrum)rechts kunnen aantrekken. Daar zat het potentieel voor extra kiezers want de vlaming gaat rechtser denken (een tendens die ook in andere landen duidelijk is). Uit dat opzicht was de keuze voor N-VA logisch. Maar uiteindelijk zal idd wel CD&V het laatste woord hebben, daar moet je volgens mij niet voor vrezen.

Over de rest van je post: Ik vind het opvallend dat je twijfelt of zaken als het generatiepact er in Wallonië wel zouden komen als het niet op federaal niveau zou gebeuren. Dat lijkt mij net een van de redenen waarom langs vlaamse kant men meer bevoegdheden wil. Het is ook ontzettend triest en tekenend voor de situatie in wallonië. Het illustreet wat ik eerder zei over wallonië en onpopulaire veranderingen.

Soms heb ik trouwens de indruk dat je zelf de staatshervorming te veel als doel bekijkt. Je zegt van anderen dat ze het als doel op zich bekijken, maar jij speekt wel van "Wat krijgen we in de plaats"? Terwijl het idd een middel moet zijn, en het resultaat wordt dan net betpaald door het bestuur van die regio. Wallonië krijgt net hetzelfde in de plaats, namelijk meer bevoegdheden. En ik vind dat net heel belangrijk voor de economie in vlaanderen en wallonië. Die kloof is zo groot dat ze imo op bijna alle socio-economische vlakken een eigen koers moeten kunnen varen.

Tenslotte: Succes met de examens en toch wel chapeau voor de manier waaorp je discussieert.

Push2005
quote:
Originally posted by massiveK
En ja, over wallonie die veratwoordelijk voor een splitsing want ze zou een staatshervorming niet aanvaarden, t'is toch een beetje vreemd hé, t'is een beetje "chantage" We moeten toch niet alles aanvaarden. Er zijn precies speciale meerderheden die voor grond hervormingen voorzien zijn, t'is precies om te vermijden dat een groep kan alles alleen beslissen En ik zeg het nog, als de splitsing van BHV onder verhofstad 2 niet kwam, t'is want spirit heeft de overeenkomst niet goedgekeurd. anders was het geregeld.


Niets chantage.

Je ziet bepaalde dingen verkeerd. Het zijn de Vlaamse eisen die namelijk nooit gerealiseerd kunnen worden; en de franstaligen doen maar op. Denk maar aan het migrantenstemrecht dat door onze strot geduwd werd... Dit is één van de redenen waarom de huidige coalitie bij ons zo afgestraft is. We mogen ons niet meer zo laten doen door de Franstaligen. Ik weet niet wat ze aan jullie kant allemaal wijsmaken; maar het zijn de franstaligen die er altijd voorstellen doorjagen die de Vlamingen niet willen; maar als er eens een Vlaamse eis moet ingewilligd worden is het "non".

Die staatshervorming in 2001 hé; dat was puur omdat de walen weer extra centen nodig hadden. Momenteel hebben ze geen geld nodig dus willen ze niet hervormen. Vind je dat geen hypocriete houding ? Dit is waar het om draait hoor.

De Vlaming was dit beu en heeft ditmaal voor uitgesproken vlaamsgezinde partijen gestemd om dit een halt toe te roepen. In de gemeenteraden in de rand van Brussel (en dat ligt in Vlaanderen) wordt er nog uitsluitend Frans gesproken. Het zijn dus niet meer de franstaligen die genieten van faciliteiten; ze hebben de plaats gewoon als nieuw grondgebied geclaimed.

Dus, ditmaal zal het gedaan zijn. Als de CD&V sterk genoeg in haar schoenen staat is het gedaan met het franstalig potentaat en mogen de Vlamingen ook eens hun eisen stellen.

En als dit niet kan op een serene manier; we hebben nu al genoeg geprobeerd en geduld gehad; dan mag voor mij de regeringsvorming geblokkeerd blijven tot er de nodige conclusies getrokken zijn.
massiveK
quote:
Ik weet niet precies wat CD&V indertijd aangaf als reden voor het kartel, maar in mijn ogen is dat vooral strategisch. N-VA geeft CD&V een rechtser beeld waardoor ze in Vlaanderen makkelijker kiezers van (centrum)rechts kunnen aantrekken. Daar zat het potentieel voor extra kiezers want de vlaming gaat rechtser denken (een tendens die ook in andere landen duidelijk is). Uit dat opzicht was de keuze voor N-VA logisch. Maar uiteindelijk zal idd wel CD&V het laatste woord hebben, daar moet je volgens mij niet voor vrezen.


ja inderdaad, maar dat wwet ik wel, MR doet net hetzelfde met FDF. Vraag is welke is de invloed van die onderdelen?
quote:
Over de rest van je post: Ik vind het opvallend dat je twijfelt of zaken als het generatiepact er in Wallonië wel zouden komen als het niet op federaal niveau zou gebeuren. Dat lijkt mij net een van de redenen waarom langs vlaamse kant men meer bevoegdheden wil.


Ja maar dus is risico groter dat er een kloof nog komt tussen de deelstaten

quote:
Soms heb ik trouwens de indruk dat je zelf de staatshervorming te veel als doel bekijkt. Je zegt van anderen dat ze het als doel op zich bekijken, maar jij speekt wel van "Wat krijgen we in de plaats"? Terwijl het idd een middel moet zijn, en het resultaat wordt dan net betpaald door het bestuur van die regio. Wallonië krijgt net hetzelfde in de plaats, namelijk meer bevoegdheden


Mouais, probleem is dat we vragen dat niet. We hebben daarvoor weinig belang. Als iemand wil iets dat de andere niet wil dan is het toch normaal dat de andere vraagt ook iets dat hij wil (bv. waarborgen over de onantastbaar karakter van de rechten van de franstaligen in het rand, of herfinanciering van de Brusselse Gewest)

quote:
Die staatshervorming in 2001 hé; dat was puur omdat de walen weer extra centen nodig hadden. Momenteel hebben ze geen geld nodig dus willen ze niet hervormen. Vind je dat geen hypocriete houding ? Dit is waar het om draait hoor.


Niet waar, dit keer hebben de franstaligen toch noden. En dat zal misschien een oplossing zijn. Brussel is onder gefinancieerd. We hebben veel te veel kosten en niet genoeg inkomen (De vlamingen en de walen die in Brussel komen werken, betalen hun belatsingen in respectief vlaanderen en wallonie).

Dat de staatshervorming was puur omdat de walen geld nodig hebben is toch vreemd hoor. T'is niet de walen die zon hervorming hebben gevraagd ;)
En het was niet de waalse gewest die geld nodig had (wallonie moest laaste jaren zelf geld naar federale niveau betalen) maar wel de franse gemeenschap.. Bovendien was een van de tegenprestatie voor het akkoord van de franstaligen, de ratificatie door vlaanderen van de Europese Overeenkomst over de beschreming van de minderheden. Zon ratificatie is nooit gekomen. Voor vlamingen de enige minderheid die beschermd moet worden is de vlaamse minderheid van brussel..

Over de komende dossiers
Wat ik heb gehoord (er is niks officieel), is dat de MR klaar zou zijn om het probleem van Zaventem en van de geluid normen terug naar de federale staat te zetten zoals de vlamingen wil en wat de brusselaars echt niet willen dit tegen een herfinanciering van Brussel.
Misschien hetzelfde voor BHV. Maar vraag is hoe zal hij dat doen met Maingain...

quote:
En als dit niet kan op een serene manier; we hebben nu al genoeg geprobeerd en geduld gehad; dan mag voor mij de regeringsvorming geblokkeerd blijven tot er de nodige conclusies getrokken zijn.


In zon blocage heeft niemand belang. We moeten sterk voortwerken aan de verbetering van de competitiviteit en andere dringende dossiers. Het zou toch dom zijn dat zon dossiers geblokkeerd waren door BHV. Je moet toch dingen in perspectief te zetten. Probleem is inderdaad dat beide kanten een sterkere discours hanteren (Cd&v met die NVA en MR met die FDF) Hoe minder pressure en aandacht hoe groter de kansen om een compromis te vinden. Wallonie kan niet altijd neen zeggen, maar vlaanderen kan ook niet alleen alles beslissen.

quote:
Ik weet niet wat ze aan jullie kant allemaal wijsmaken; maar het zijn de franstaligen die er altijd voorstellen doorjagen die de Vlamingen niet willen; maar als er eens een Vlaamse eis moet ingewilligd worden is het "non".



het feit dat je de indruk heb dat het zijn de franstaligen die krijgen wat ze willen, en het feit dat de franstaligen hebben de indruk dat t'is de vlamingen die altijd krijgen wat ze willen, bewijst toch dat er compromis komt. misschien niet dit keer want voor de eerste keer hebben de franstaligen een echte NON gehouden, maar met een tijd perspectief zie je toch dat de vlamingen ook veel van hun eisen hebben gekregen. Want ja, wt blijft nog bij de federale staat?

Verdediging, Justicie, Binenlandse zaken, Sociale Zekerheid, Werkwetgeving, Belastingen, Buitenlandse zaken.. t'is niet veel hoor. En precies elementen dat we nu proberen te harmoniseren op europees niveau.

Allez nu zal ik Vennootschap zonder rechtpersoonlijkheid studeren.. :nervous:
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 
Privacy Statement