|
Trance-skiss (pg. 11)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Blodigt allvar.
När någon rånar en bank så kommer ofta ingen till skada. Någon kund kanske blir rädd och söker vård för chock, men får inga bestående men. Dom hemska tjuvarna lyckas med att lura systemet och ta sig fram. All cred till dom! Hellre klappar jag dom på axeln än att ta upp telefonen. Skjut mej!
Jag är ledsen, men jag delar inte vissas goda rättspatos. Som jag ser det så är systemet inte byggt för alla, utan bara för dom som är anpassade till systemet. Alla kan helt enkelt inte ta sig fram den långa vägen och då beskyller jag inte dom som naturligtvis söker sina egna lösningar (dock inom vissa ramar, för sådana finns alltid).
Världen är orättvis och det här är en naturlig konsekvens.
Vissa föds med pengar/goda förutsättningar, andra skaffar sig dom bäst dom kan. |
eventuellt det dummaste jag hört på väldigt länge |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by reveal
eventuellt det dummaste jag hört på väldigt länge |
Och du orkar larvigt nog inte ens motivera varför? Du kanske inte delar min syn på saken, men du kan iaf respektera andras åsikter.
Nu är jag nyfiken på att höra vad du svarar på frågan; Varför skulle du ringa polisen om du fick bevittna ett bankrån? |
|
|
| reveal |
Jag skulle (och jag antar att nästan alla andra i hela världen) ringa till polisen om jag blev vittne till ett bankrån av den enkla anledningen att jag vill att polisen tar fast rånarna, och det gör dom betydligt lättare ifall dom kan starta jakten på dom så tidigt som möjligt. De kanske till och med hinner ta fast på "på bar gärning" så att säga.
För den som är utsatt för ett brott är det viktigt att veta att man har samhället bakom sig, att "snart kommer hjälp". Samhället kan inte acceptera att folk gör vad som faller dom in.
Jag ringer polisen för att hjälpa samhället. Ringer du ambulansen för att hjälpa din kompis som just råkat ut för en olycka?
Och ja, jag respekterar andras åsikter, precis som jag förväntar mig att du respekterar min åsikt, att jag tyckte att det du sa var något av det dummaste jag hört på mycket länge.
(edit: stavning) |
|
|
| Aendy |
| Shiiit!!! Jag är orolig om det finns många fler av den typen som det finns här. Inte larma när brott sker om man har möjlighet? Skulle ni inte ställa upp som vittnen då heller? "Det är redan så många parkbänkar..."? Då kan jag kontra med att en stor andel ungdomar har råkat ut för våld eller rån mot sin egen person så om jag ser en kille ligga och bli sparkad på tunnelbane-stationen så hade jag låtit det vara för det är ju redan så många andra som råkat ut för det så en mer eller mindre, vad gör det. Sen skulle jag ju helt klart inte ringa och anmäla det heller utan lugnt gå på tåget när det kom för det är ju inte min ensak, menar om grabbarna som gjort det kommer undan vakter och ev. snutar all cred till dem, då har de en bra grundfysik och förberett sig väl för sitt brott. GODAMN!!! Något är allvarligt fel med dagens samhälle! |
|
|
| mindshooter |
King of clubs du verkar vara för något sorts anarkistiskt samhälle där inga lagar finns....skulle din åsikt ändras om din mor jobbade på posten...4 rånare stormar in....siktar pistoler mot henne....hon hamnar i grov chock....rånarna kommer iväg med 300.000 kr säger vi..
10 personer bevittnade målet..ingen ringde...trots att det låg en polistation 3 kvarter iväg...inge vill heller vittna mot rånarna... Din mor kan inte fortsätta arbeta..... Det kunde dessutom likaväl vara så att en av rånarna fått panik och skjutit någon... det har hänt och kan hända igen.... är det rätt? |
|
|
| reveal |
| hade varit intressant att se vad King Of Clubs har att säga nu |
|
|
| lonne |
Har inte varit delaktig i denna diskussion från början, men när nu
Midshooter statuerar ett exempel som ovanstående tycker jag att disskusionen spårat kraftigt.
Din avsikt är självfallet att få King Of Clubs att säga visst, i det läget JA.
Men vem FAN skulle inte vilja skjuta rånarna i huvudet, som skjutit ens morsa.
Det jag vill få sagt är precis som King Of Clubs skrev.I vissa
lägen är det bättre att sammarbeta med dom som har kontroll, styr situationen, iställlet för att spela hjälte.
Om man nu väljer att spela hjälte, väljer man också att riskera sitt eget liv och eventuellt andras med.
Så att i det läget skulle jag självfallet inte försöka göra ngt så dumdristigt.
För guds skull vi är väl här för att disskutera musik och andra prylar och inte för att sitta och gasta på varandra.
Ni måste lära er att respektera varandras åsikter,även om ni inte sympatiserar med dom.
Tycker bara att det hela gått för långt när ni praktiskt tagit kallar varandra idioter, bara för att ni inte kan enas. |
|
|
| Vitryss |
Nu vill jag också vara med och leka, :disbelief
Jag tror ni misstolkade KoC lite. Visst kanske ni inte håller med, men måste faktiskt våga ifrågasätta vissa värderingar om "samhället". Franska revolutionen är ett ganska lysande exempel på detta.
Varför har "samhället" rätt då? Det styrs juh av andra människor.
Jag kanske inte går så långt att jag ger all cred åt rånarna som blåser systemet, men jag kan hålla med om att "moralen" som ni grabbar sitter och snackar om är helt åt skogen, ni har lika mycket dubbelmoral som alla andra.
För att citera Grand Theft Auto 3, ett mycket intelligent spel, "In this era of moral hypocripsy..."
Världen är grymt ad, alla märker det förr eller senare på ett eller annat sätt. |
|
|
| King of Clubs |
.. Det h?r ?r n?stan sorgligt. Ni s?tter ord i munnen p? mej och f?rhoppningsvis omedvetet, s? tolkar ni mej fel.
Jag n?mnde best?mt att:
| quote: | Originally posted by Virus
N?r n?gon r?nar en bank s? kommer ofta ingen till skada.
|
Jag ?r ledsen, men jag delar inte vissas goda r?ttspatos. Som jag ser det s? ?r systemet inte byggt f?r alla, utan bara f?r dom som ?r anpassade till systemet. Alla kan helt enkelt inte ta sig fram den l?nga v?gen och d? beskyller jag inte dom som naturligtvis s?ker sina egna l?sningar (dock inom vissa ramar, f?r s?dana finns alltid). |
Tjuvarna tog risken. Om dom lyckas s? ?r allt okej ingen kommer till skada, men om det g?r ?t skogen d? ?r det naturligtvis inte okej. I fall de misslyckas, sp?rar ur p? n?t s?tt d? tog dom chansen och sumpade allt. S?g att dom skjuter n?gon eller skr?mmer personalen s? att dom f?r men f?r resten av livet, naturligtvis ?r det enligt mej, INTE OKEJ. Den po?ng jag hela tiden f?rs?kte framf?ra var att:
Samh?llet ?r inte r?ttvist. Alla f?ds inte att leva i trygga f?rh?llanden. M?nga lever i helt andra samh?llen ?n det som portr?teras i media. De lever d?r utan t.ex. samma m?jligheter till akademisk utbildning, f?r kom inte och s?g att skolan ?r samma ?verallt och dessutom m?ste man till?gga att skolan f?r den delen ?verhuvudtaget inte ?r f?r alla. N?r n?gon tar stora risker som dessa s? kan jag f?rst? dom. Varf?r skulle inte de ha samma ambitioner, n?r de ser folk i Ferraris och tunga pl?nb?cker? De ?r fullt medvetna om att de aldrig kommer att n? sina dr?mmar utan att bli kriminell.
G?r det ?t helvete s? m?r ingen s?mre ?n dom, men lyckas dom, ja d? klappar jag dom p? axeln hellre ?n att ringa polisen om jag skulle bevittna r?net. Jag vill inte vara den som avg?r n?gons ?de n?r jag inte kan historien bakom g?rningsmannen. Det kan mycket v?l vara n?gon vars liv st?r p? spel om dom inte lyckas skaffa fram tillr?ckligt med pengar.
Men s?tter n?gon fast en elak hustrumisshandlare som velat g?ra det stora breaket s? ?r jag naturligtvis n?jd med det. Honom unnar jag ingenting. Men alla brottslingar passar inte in p? schablonartade bilder. Jag f?rs?ker att inte f?rakta n?gon. Vill de tj?na pengar p? brott, s? l?nge som det ?r:
inom vissa ramar, f?r s?dana finns alltid
|
Jag skulle s?llan vittna, det spelar ingen roll hur m?nga skr?ckexempel som jag ?nd? aldrig skulle konfronteras med, som ni m?lar upp. Jag ?r inte intresserad av att "p?verka" p? det s?ttet.
| quote: | Originally posted by F?rmodligen N?n Smart J?vel, Fem Sekunder Efter att Jag Postat Mitt Inl?gg :D
"..Men King of Clubs, skulle inte v?rlden g? under om alla t?nkte som du.." |
Jo, men det g?r den inte. Det ?r jag s?ker p?. Kolla hur m?nga som detta retade gallfeber p?. Folk kommer att vittna, folk kommer alltid att vara goda samh?llsmedborgare, hur illa det ?n ser ut. Det ?r jag s?ker p?. Det ligger i m?nniskans natur.
Till?gges s? att jag inte misstolkas igen:
Jag skulle ingripa om jag s?g en v?ldt?kt. Sj?lvfallet.
Ringer du ambulansen f?r att hj?lpa din kompis som just r?kat ut f?r en olycka?
|
Ja, naturligtvis.
| quote: | Originally posted by Aendy
N?got ?r allvarligt fel med dagens samh?lle! |
Svar Ja. Och jag skulle hj?lpa en sv?rt skadad kille om jag s?g n?n f?rresten.
Mindshooter, Jag tror jag get svar p? det du skrivit ovan. Och sn?lla, kalla mej inte anarkist. Tack p? F?rhand!
hade varit intressant att se vad King Of Clubs har att s?ga nu |
Hoppas det h?r r?cker!
Och tack lonne och Vitryss f?r att ni f?rsvarade mej medan jag var ute och slog en fet!
--
Det var det enda jag ville f? sagt. Och n?r man d? hoppar p? mej och tar saker ur sitt sammanhang, d? blir jag fundersam. Jag tycker det ?r l?jligt hur vissa reagerar n?r de konfronteras med till synes obehagliga id?er. Jag har respekt f?r i stort sett alla h?r p? forumet och TA har berikat mej mycket, men n?r det g?r till den h?r sortens smutskastning d? tappar man lusten.
S?tt er och sl? p? "Americas Dumbest Criminals" och skratta ist?llet, jag tror tyv?rr inte att n?t jag sagt kommer att f?r?ndra n?nting. Flame away.. :(
Edit: stavning.. |
|
|
| mindshooter |
Ok mkt intressant....Vill börja med att säga att min mening var absolut inte att tracka ner på någon eller att inte respektera dennes åsikt...i detta fall KoC. Jag tycker det har utvecklats till en mycket intressant diskussion. Att folk blir upprörda är vanligt i en diskussion...så länge det inte går för långt är det ok.
Det jag menade med mitt "uppmålade" exempel var att visa på att man kanske inte alltid tycker som man tycker. När nånting drabbar en själv så ändrar man åsikt om saker och ting. Men då gäller det att tänka på dom som drabbas också! Inte bara på sig själv. Att tänka på den där post-arbetaren som har familj. Och som kanske råkar jätteilla ut under bankrånet, för det vet man juh inte innan.
Och bara för att systemet är åt helvete. Är rätt sätt att förändra det på att försöka förstöra det? Jag tror på ett samhälle där folk sammarbetar för ett och samma mål. Om folk höll sig till lagar och regler. Generelt alltså. Då skulle vi inte behöva lika mycket poliser. Vi skulle dessutom spara massa pengar som går till skadegörelse och fängelser, samt polislöner. Jag tror att vi alla tillsammans kan ändra på samhället. Eftersom vi ÄR samhället. Men att nån rånar en bank eller klottrar på en väg hjälper inte oss 1 mm på vägen. Vi måste jobba tillsammans för att det ska hända något.
Första steget är att visa att vi kan leva med det samhälle vi har...hålla oss till lagarna, göra vad vi kan. Varför inte göra erat (om det nu finns graffare här) bästa för att hålla dessa klotterfria 3 månader och visa att ni kan! Även fast hon kanske bara snackar skit och ni inte får era klotterplank så har ni visat att ni är ute efter något. Och att ni kan! Folk kommer ha förtroende för er på ett annat sätt.
kom på en grej till, AC... Du snackade om en kick som man sökte, spänningen alltså. Detta betyder alltså som jag tolkar det att det finns (precis som jag sa förut) olika typer av graffare...dom som gör det för att förstöra, dom som gör det för spänningen..och dom som gör det för att utrycka sin konst right? Sen förstår jag oxå att man kan kombinera dessa... men generelt?
Tack för mig! :) |
|
|
| AC. |
man kan så klart ifräga sätta vad som är konst och vad som är förstörelse. Den konst som för tillfället tilltalar mig mest är så kallad streetart detta eftersom graffitin har(hade?) tagit en liten paus i sin utveckling med alla dessa silver piecear i reason style, snabbt gjorda och enkla utformade i 3 färger (vit svart och silver) även om street art kanske inte heller var så ny skapande så har det iaf varit nya saker för mig som tilltalat mig.
En annan sak ang den dära artikeln är ju faktiskt att SL siffror inte stämmer utan de räknar in en massa andra kostnader i siffran som representerar skadegörelse på tågen (dvs inte bara graffiti)
http://www.streetzone.com/content/n...yhet.asp?n=2066
en artikeln som ger en annan synvikel på saken |
|
|
| lonne |
Ok Mindshooter, har inga problem att förstå din tankegång...
Tycker också att det vore trevligt med ett samhälle som bestod av lojala medborgare som ställde upp för varandra.
Men dessvärre så tror jag din önskan om denna sk drömvärld inte kommer
inträffa.
Det kommer alltid finnas människor som inte orkar gå den långa vägen, utan finner sin egen.
Om detta är rätt eller fel, skulle säkert hela det här forumet kunna diskutera i månader...
Solong |
|
|
|
|