|
Trance-skiss (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| King of Clubs |
Jaa.. det är inte en lätt fråga... tror helt på att klotter och graffiti är nära relaterat även om det inte är samma sak och att lagliga väggar ökar klottret i områdena.
Däremot tycker jag att ungdomskultur ska uppmuntras och att man ska anstränga sig för att styra utvecklingen i rätt riktning. Nolltolerans är ett idiotiskt begrepp i många samanhang, här för att det inte kan minska klotter och graffiti ett dugg...
När jag var 12 bast gick jag på graffitiakademin på fryshuset och lärde mej där att måla samt att man inte skulle klottra eller att måla på olagliga ställen av en gammal graffitikonstnär som var vår lärare..
Nu är den väl nedlagd för länge sen, men såna insatser att försöka påverka utvecklingen istället för att sätta upp orealistiska och kreativitetsstrypande mål är ett klart bättre alternativ enligt min mening.. |
|
|
| mindshooter |
Självklart....där är vi överens.....Det är pengarna som går åt att få bort det olagliga som retar mig!
Skulle tycka det var udnerbart om man kunde satsa på detta så att dom som ville kunde göra det lagligt....men att man är stenhård mot dom som begår brotten!
Om "sprayarna" kunde lugna sig lite och hålla sig lagliga ett tag så kanske man kan komma överens.....det funkar inte om dom begår brott...då stängs utställningarna ner...och flera brott begås...nån måste sätta stop för den onda cirkel som skapas! |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by mindshooter
nån måste sätta stop för den onda cirkel som skapas! |
och det är målarna som ska göra det, genom att sluta förstöra annans egendom |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by reveal
och det är målarna som ska göra det, genom att sluta förstöra annans egendom | ¨'
Japp...och politikerna ska ge fan i att stänga ordnade mässor, utställningar och utbildningar! Dom ska istället vara där och se hur det går till samt se till att utbildningarna är byggda på ett klotter-förebyggande sätt. |
|
|
| Vitryss |
Fatta att "allt eller inget" principen inte fungerar...*suck*
Det finns inte svart och vitt, bara gråzoner.
Går inte att kräva att alla målare ska sluta för att sedan ge dem hjälp. Det måste man göra fast en del klottrar på "fel" ställen. Tar lång tid men så småningom fungerar det. Finns alltid dem som inte håller sig till reglerna, även om det finns lagliga väggar.
Stöd graffitti istället samtidigt medan man jobbar med att ändra kidsens inställning till att måla på "fel ställen".
Sverige är verkligen fan(t)a(s)tiskt |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Vitryss
Stöd graffitti istället samtidigt medan man jobbar med att ändra kidsens inställning till att måla på "fel ställen".
|
hur skulle jag kunna stödja min stads förfall? jag tycker ju inte om nedklottrade väggar :conf: |
|
|
| 303 |
hederskodex säger att de som målar på kyrkor, privata bostadshus etc ej skall respekteras. tror det kan vara svårt för de som ej är insatta i det hela att förstå hur starkt detta verkligen efterlevs.
att man sedan kör throwups, spaggar eller whatever på hyreshus, bostadsrättshus är en helt annan sak...
//
vad det kommer till sl´s förhavanden och påstenden angående skadegörelse, kostar sanering utav själva "målningar" på tåg i stort sett ingenting (det är inte mycket mer än en välbehövlig tvätt iaf), dock när det kommer till ren trashing, såsom att slå sönder rutor och bomba invändigt i tåg är kostnaderna mer påtaglig...
om man fokuserar på vad som händer kring spår osv, känns det ju rätt meningslöst att sanera en annars grå och livlös betongyta såsom broar osv...skillnad vore väl om dessa ytor var "utsmyckade" med diverse konstverk eller tex landskapsvyer etc..
nej bättre vore att införa hårdare tag mot "plankare".... |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by 303
att man sedan kör throwups, spaggar eller whatever på hyreshus, bostadsrättshus är en helt annan sak...
|
detta gör mig arg
de husen är väl för fan också privata, dvs ägda av någon??? |
|
|
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by reveal
detta gör mig arg
de husen är väl för fan också privata, dvs ägda av någon??? |
det är fan inte samma sak! allt ägs av någon, däremot påverkas inte alla ägare av graffiti och klotter på samma sätt som andra! |
|
|
| Beamish |
klart som fan det gör. OM du klottrar på ett ett bostadshus som ägs ev en bostadsrättsförening. Alltså är det medlemmarna i föreningen som får betala för att du haft kul genom höjda hyror exempelvis..
Tror fortfarande på min teori att idioter som klottrar är svaga människor som inte får tillräckligt uppmärksamhet av sina föräldrar. |
|
|
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by Beamish
Tror fortfarande på min teori att idioter som klottrar är svaga människor som inte får tillräckligt uppmärksamhet av sina föräldrar. |
haha, ok. väl analyserat där. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by fruktsoppa
det är fan inte samma sak! allt ägs av någon, däremot påverkas inte alla ägare av graffiti och klotter på samma sätt som andra! |
Det skiter sig samma....skadegörelse som skadegörelse...det går ut över oss alla i slutändan...... Menar du att man borde få klottra på sådana hus? Att det skulle vara ok? Håll med om att det inte borde vara lagligt....
KingOfClubs.... Alla tycker inte att det är snyggt när en vägg är målad på ens bredvis spåret...själv tycker jag det....men det är fortfarande olagligt..... Här i bagarmossen hade vi ett jättetråkigt gammalt hus förut som varuit den gammla t-banan. Där hyrde man in ett grafitti-gäng som målade skitsnyggt på hela huset med fantasy figurer och sina "tags". En sådan lösning tror jag på.
Håller inte med om att "Klottrare" skulle vara förfallna barn.... |
|
|
|
|