|
Trance-skiss (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Det skiter sig samma....skadegörelse som skadegörelse...det går ut över oss alla i slutändan...... Menar du att man borde få klottra på sådana hus? Att det skulle vara ok? Håll med om att det inte borde vara lagligt....
KingOfClubs.... Alla tycker inte att det är snyggt när en vägg är målad på ens bredvis spåret...själv tycker jag det....men det är fortfarande olagligt..... Här i bagarmossen hade vi ett jättetråkigt gammalt hus förut som varuit den gammla t-banan. Där hyrde man in ett grafitti-gäng som målade skitsnyggt på hela huset med fantasy figurer och sina "tags". En sådan lösning tror jag på.
Håller inte med om att "Klottrare" skulle vara förfallna barn.... |
ja, sånna hus tycker jag man ska få måla på. det borde inte alls vara lagligt.
I Bagarmossen, hyrde man inte alls in ett graffiti-gäng.. det var graffiti-skolan som fanns för 6 år sen i kärrtorp, som fick måla där o öva.. enda anledningen var att huset skulle rivas.. sen att det tog sin lilla tid för dom arr faktiskt riva huset spelar ingen roll.. |
|
|
| Vitryss |
| quote: | Originally posted by Beamish
Tror fortfarande på min teori att idioter som klottrar är svaga människor som inte får tillräckligt uppmärksamhet av sina föräldrar. |
Jaa...precis som dom där som laddar ner låtar från Internet och programvaror! Sen bränner dom ut det också! Utan att betala! Usch och fy!
Kan juh också vara så jävla enkelt som att de tycker att det är KUL att "klottra".
Allt är en fråga om vilken ställning till livet man har, om man ska låta lite corny, ;) |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by reveal
hur skulle jag kunna stödja min stads förfall? jag tycker ju inte om nedklottrade väggar :conf: |
Återigen, graffiti och klotter är inte samma sak. Graffiti är en konstform, klotter är vandalism.
Här är ett utdrag från aftonbladetartikeln:
| quote: |
Malmö, med två legala graffitiväggar, har betydligt mindre tags än mindre staden Lund med en rabiat inställning och hårdnackad nolltolerans.
|
Din stads förfall är uppenbarligen till stor del din egen komuns förtjänst.
Mindshooter - Graffiti även på ställen där den inte är laglig förgyller vardagen för många inklusive dej själv. Framförallt om det är trista betongväggar som utsmyckas. Men att du fortfarande ser det som fel av den anledningen att det är olagligt kan jag inte förstå. Själv bryr jag mej inte om lagar, utan handlar efter mitt egna omdöme.. Vad som är rätt och fel vet jag bäst själv.
Dessutom tror jag faktiskt att mängden folk som tycker det är fult är i minoritet.
| quote: | Originally posted by 303
om man fokuserar på vad som händer kring spår osv, känns det ju rätt meningslöst att sanera en annars grå och livlös betongyta såsom broar osv...skillnad vore väl om dessa ytor var "utsmyckade" med diverse konstverk eller tex landskapsvyer etc..
nej bättre vore att införa hårdare tag mot "plankare"....
|
SANNING! :) |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Mindshooter - Graffiti även på ställen där den inte är laglig förgyller vardagen för många inklusive dej själv. Framförallt om det är trista betongväggar som utsmyckas. Men att du fortfarande ser det som fel av den anledningen att det är olagligt kan jag inte förstå. Själv bryr jag mej inte om lagar, utan handlar efter mitt egna omdöme.. Vad som är rätt och fel vet jag bäst själv.
Dessutom tror jag faktiskt att mängden folk som tycker det är fult är i minoritet.
|
Jag tycker att det är fel eftersom det kommer tas bort och det kommer kosta pengar! Pengar som kan läggas på annat... Om man accepterar det på ett olagligt ställe så accepterar man också nästa. Man måste sätta ett stop.
Vad menar du med minoritet? Det är nog främst yngre människor som kan uppskatta detta..och staden är inte bara till för oss... |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Din stads förfall är uppenbarligen till stor del din egen komuns förtjänst.
|
tja, det är ju inte kommunen som klottrar... visst kan lagliga väggar minska klottret, jag har heller inget emot lagliga väggar, men det är fortfarande klottrare som ritar fastän de inte får det, de tär inte kommunen |
|
|
| 303 |
enda sanningen som gäller vad beträffar lagliga väggar är att antalet målare ökar, och då självklart ökar även "målade ytor" i nära anknytning till denna, se spånga som exempel. case closed.
när det kommer till spaggningen eller alltmänna tags på div. hus osv utanför spår kan jag mycket väl förstå att folk reagerar starkt. detta är dock svårt att komma ifrån eftersom en målare vill synas, ungefär som att en hund markerar sitt revir..heh, sedan finns det ju också vissa som klarar av att synas och respekteras för utan detta som tex "ahem" idiots "ahem" för de som känner till de gossarna... |
|
|
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by reveal
tja, det är ju inte kommunen som klottrar... |
nåhh, så dum så dum |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Jag tycker att det är fel eftersom det kommer tas bort och det kommer kosta pengar! Pengar som kan läggas på annat... Om man accepterar det på ett olagligt ställe så accepterar man också nästa. Man måste sätta ett stop.
Vad menar du med minoritet? Det är nog främst yngre människor som kan uppskatta detta..och staden är inte bara till för oss... |
Att bara yngre människor uppskattar graffiti är skitsnack. Det finns massa vuxna som tycker det är bättre än grå betong. Att man sedan tar bort konstverk på sådana platser, vilket är resurskrävande, förstår jag inte. Man måste inte sätta stopp för allt, det väljer man.
| quote: | Originally posted by reveal
tja, det är ju inte kommunen som klottrar... visst kan lagliga väggar minska klottret, jag har heller inget emot lagliga väggar, men det är fortfarande klottrare som ritar fastän de inte får det, de tär inte kommunen |
Jaha.. så vad är din lösning? Nolltolerans minskar inte klotter, hur sur man än blir... Det gäller att styra utvecklingen i rätt riktning inte fördöma. |
|
|
| reveal |
jag sa ju att jag INTE är emot lagliga väggar? alltså tycker jag att det kanske är en bra lösning?
det jag aldrig kommer att acceptera är klotter/graffiti/whatever på egendom där ägaren inte har givit tillåtelse |
|
|
| King of Clubs |
Okej... jag missförstod dej... trodde du menade att nolltolerans var alternativet du försespråkade...
| quote: | Originally posted by 303
se spånga som exempel |
Där skapades många mästerverk. :) |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Jaha.. så vad är din lösning? Nolltolerans minskar inte klotter, hur sur man än blir... Det gäller att styra utvecklingen i rätt riktning inte fördöma. |
Givetvis..jag säger det igen...det gäller att både politikerna och målarna bryter den onda cirkel som finns. Tycker ni på allvar att det låter rimligt att man ska tillåta att ungdomar går ner på spårområdet och målar det dom vill på vägen?
Målarna ska sluta att bryta dom regler som finns och polikerna ska acceptera konstarten. Vilket dom skulle göra om den inste kostade så satans mkt varje år. |
|
|
| Beamish |
| Vi måste skilja på målare och idioter som springer runt och skriver sitt namn överallt i en t-bane vagn tex... |
|
|
|
|