|
Trance-skiss (pg. 12)
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by lonne
Det kommer alltid finnas människor som inte orkar gå den långa vägen, utan finner sin egen. |
Frågan är om man ska tillåta dom att göra det eller inte....jag pratar inte om ett samhälle där ingen kan vara fri...lagar finns för att dom behövs...om ingen bröt dom skulle dom inte finnas. En person som jag kan känna sig fri fastän det finns lagar. För min syn på frihet ligger inom dom ramar som finns. Ingenting fungerar om alla springer runt och gör som dom vill. |
|
|
| Icarus |
| quote: | Originally posted by reveal
tycker det verkar lite som om ni menar att det är mannens eget fel att han blev dödad :rolleyes: |
Naturligtvis är det inte hans fel. Men minns du mannen som ingrep mot BEVÄPNADE POSTRÅNARE ?? Han måste ha varit påverkad. |
|
|
| Vizay |
men jag förstår inte riktigt er som säger att ni inte skulle ringa polisen pga. olika skäl...vart tog medkänslan vägen?
medkänsla för offren som råkat illa ut? tror ni att man en vecka efter att man haft en pistol i nyllet går å sätter sig å jobbar på samma arbetsplats igen helt iskallt....en sån människa tror jag inte existerar...
ofta får offren sjukskriva sig en längre tid pga rädsla...rädsla för att jobba kvar på samma plats ifall det skulle hända igen, rädsla för att gå ut om kvällarna, rädsla att ens gå ut överhuvud taget (jag säger inte att det är såhär för alla men för många inträffar nog detta)
å sen säger ni att ni hellre ställer er på rånarnas sida för att dom har övertaget...rånarna som har förtört en medmänniskas liv
de jag vill säga e bara tänk till...tänk på omständigheterna innan ni tar fel persons parti...det finns ingenting som kan ge en person rätt att förstöra en oskyldig människas liv |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Vizay
de jag vill säga e bara tänk till...tänk på omständigheterna innan ni tar fel persons parti...det finns ingenting som kan ge en person rätt att förstöra en oskyldig människas liv |
håller med 100 % |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Frågan är om man ska tillåta dom att göra det eller inte....jag pratar inte om ett samhälle där ingen kan vara fri...lagar finns för att dom behövs...om ingen bröt dom skulle dom inte finnas. En person som jag kan känna sig fri fastän det finns lagar. För min syn på frihet ligger inom dom ramar som finns. Ingenting fungerar om alla springer runt och gör som dom vill. |
Jo det låter fint med ett samhälle där ingen bryter mot några regler. Men ett sånt samhälle kommer aldrig nånsin att existera. Det är problematiken man måste utgå ifrån. Dom ansvariga måste lokalisera problemen och försöka påverka på bästa sätt, vilket jag tycker tyvärr inte sker. Därav mitt och andras missnöje. Man kan inte resonera likt, "alla brottslingar är slödder" och sen vila lugnt bakom den tanken. Det gäller att styra utvecklingen, saker blir inte mycket bättre av att man retar upp sig över folks dåraktiga förhavanden. Vad ska vi göra? Införa dödstraff och grilla dom allihop? :rolleyes:
| quote: | Originally posted by Vizay
de jag vill säga e bara tänk till...tänk på omständigheterna innan ni tar fel persons parti...det finns ingenting som kan ge en person rätt att förstöra en oskyldig människas liv
|
Om nåt brottsoffer drabbas så kraftigt att deras liv är förstört, ja då tycker jag naturligtvis precis som du att det är fel (vilket jag också nämnde innan).. Jag försvarade inte brottslingar över lag i alla tänkbara situationer, utan jag förkastade här inte dom som kom iväg med pengar när ingen kom till allvarlig skada, som exempel: 43,5 mille på Arlanda -> Hellre klapp på axeln än att hjälpa till att skicka dom i finkan.
För det är inte så att alla brott lämnar brottsoffer efter sig som får sitt liv förstört.
Var tog medkänslan vägen, eh? Många här verkar tycka att brottslingar är världens avskum, som inte är värda att andas våran luft. Det var anledningen till att jag överhuvudtaget gav mej in i den här "ringa polisen diskussionen". Att brottslingar också kan vara värda medkänsla var poängen jag ville framföra. Som Vitryss sa innan: Inget är svart och vitt, det finns bara gråzoner... |
|
|
| reveal |
man har aldrig rätt till annans egendom, vad får dig att tro det? är det ok om jag rånar dig bara du inte far illa? är det om om jag gör inbrott i ditt hus?
bara för att pengarna är på en bank, betyder inte det att ingen äger dom!
dessutom är det så att i sverige behöver faktiskt ingen "bo på gatan" etc, det finns alltid (laglig) hjälp att få, finns ingen "anledning" att råna...
det finns ETT tillfälle då jag tycker att det är ok att stjäla, och det är om det är för att överleva... att själv överleva går före allt annat... men att råna en bank på ett par miljoner är inte försvarbart |
|
|
| Vitryss |
| quote: | Originally posted by reveal
...dessutom är det så att i sverige behöver faktiskt ingen "bo på gatan" etc, det finns alltid (laglig) hjälp att få, finns ingen "anledning" att råna...
|
Varför tror du då att det finns uteliggare i Stockholm? Tror du dem vill vara uteliggare? Alla får inte alla hjälp! Socialtjänsten ställer massa krav på en om de ska hjälpa än. T ex måste man vara helt drogfri innan man överhuvudtaget får hjälp! Detta när alla vet att ta ur sig ett tugnt missbruk är mycket mycket svårt och nästan alltid involverar flera återfall. I Sverige har man inte rätt till återfall, klantar man sig en ända gång är det helt kört.
Sen finns det ytterligare en till aspekt. Socialtjänsten och polisen sitter mer eller mindre ihop i gestapo-Sverige. Om en missbrukare/uteliggare går till socialtjänsten för att få hjälp kan Socialtjänsten ringa polisen. Klart man inte går dit då.
Men alla hemlösa är juh inte missbrukare, eller hur? Dem då? Borde dem kunna få hur mycket hjälp som helst då? Nej, många har kronofogdsskulder som gör att dem inte kan få lägenhet, och jobb, innan dem har betalat av skulden. Men hur får man jobb om man är uteliggare då...?
Kom inte och dra med något sådant som att "alla kan få hjälp" för det stämmer inte för fem öre. |
|
|
| x-dream |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
43,5 mille på Arlanda -> Hellre klapp på axeln än att hjälpa till att skicka dom i finkan.
|
Håller med fullständigt där......Vad spelar det för roll.....Dom pengarna för ju det företaget eller bank vad det nu var....Tbx iaf....Dom är ju försäkrade....
Ingen kom ju till skada alls.....Så helt okej.....
Någon som kommer ihåg killarna i tyskland som grävde underjordiska gångar till en bank å lyckades komma över en summa pengar....
Det kallar jag stil.....
| quote: | | dessutom är det så att i sverige behöver faktiskt ingen "bo på gatan" etc, det finns alltid (laglig) hjälp att få, finns ingen "anledning" att råna... |
Det där stämmer ju inte för fem öre.....Finns ju ett x antal uteliggare i sverige förtillfället.....
Så vitt jag vet så för inte alla hjälpa eller har jag fel........ |
|
|
| reveal |
uteliggare berhöver inte vara uteliggare, bara de "skärper sig"... det finns hjälp att få, men de behöver själva göra en motprestation
droger (alltså även alkohol) kan säkert ha varit bidragande i många fallen av uteliggare, men det är deras eget fel
och nej, jag säger INTE att man inte ska hjälpa dom
men ärligt. hur många uteliggare rånar banker? |
|
|
| Vitryss |
| quote: | Originally posted by reveal
uteliggare berhöver inte vara uteliggare, bara de "skärper sig"... det finns hjälp att få, men de behöver själva göra en motprestation
droger (alltså även alkohol) kan säkert ha varit bidragande i många fallen av uteliggare, men det är deras eget fel
|
Skitsnack, du har ingen aning om vad du snackar om. Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap inom området. |
|
|
| reveal |
ok, möjligt att jag har fel
hur ligger det till då?
och varför är det rätt att ta ifrån någon annan? |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Jo det låter fint med ett samhälle där ingen bryter mot några regler. Men ett sånt samhälle kommer aldrig nånsin att existera. |
Det förstår jag med...och därför har vi regler! Så att folk håller sig inom vissa ramar. Jag förstår oxå att samhället inte är felfritt...men hur löser man det? Inte genom att bryta dom regler som sätt upp för att vi ska må bra iallafall. |
|
|
|
|