|
Trance-skiss (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Aendy |
| quote: | Originally posted by fruktsoppa
2.mitt hus? det är en villa och det är absolut inte samma sak. du bor i ett hyreshus. ett grått, tråkigt hyreshus som står och ser tråkigt ut. det är juh inte på DITT hus vi målar utan på byggnaden du bor på. du behöver juh inte betala för ommålning/sanering om ditt hus målas ner. det måste jag OM det skulle vara nån som skulle köra på mitt hus. för att lösa detta, fixa lagliga alternativ!
det är fan inte samma sak. du torde veta bättre. |
Tro mig, du får faen betala oavsett om någon "kör" ditt hus eller om det är ett hyreshus som blir "kört". Det tas igen på något sätt, höjda skatter (för du betalar väl skatt), höjda hyresavgifter, höjda försäkringspremier. När du börjat försörja dig själv kommer du också känna av hur minsta höjning känns i plånboken. du torde veta bättre. |
|
|
| reveal |
jag håller med Aendy fullständigt
går aldrig att försvara att man förstör för andra
parallell: ni som säger att droger bara förstör för er själva och att det är ok med droger därför, då måste ni ju tycka det samma om klotter (aka grafitti)... men det kan ni ju OMÖJLIGT säga endast är för en själv, det är ju för att visa upp sig (eller nåt) man ritar...
(observera, jag vet INTE om det är samma personer hör på forumet som är för graffitti som är för droger, så klanka inte ner mig på det) |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Dessutom finns det en massa dårar som klottrar, men inte målar eller är del av kulturen... Man kan inte ena alla.
[/url] |
Hur ska man sklija dom åt då? ska man sätta dit dårarna men inte dom andra?
En fråga... Tycker ni att det ska vara lagligt att klottra på offentlig plats? Om inte...varför tror ni att det sker då? För att få lagliga väggar? Tro mig...det måste vara det sämsta sättet att få det på.
annars sa Aendy ungefär det som jag skulle säga.... |
|
|
| fruktsoppa |
| quote: | Originally posted by Aendy
Det finns skitmånga konstnärer som målar utan att andra behöver se det, musiker som gör musik utan att andra hör den m.m. Många gör det därför att de inte har något behov av att behöva exponera sina verk utan gör dessa för sin egen skull, andra har ingen möjlighet att exponera den för att det inte finns utställningslokaler. En del konstnärer och musiker m.m. finansierar sina egna utställningar ocg föreställningar för att de tror folk vill se/höra det. |
klart det finns såna som målar för sig själva också. och dom har inte så mycket annat val än att köra på olagliga ställen. men de lagliga väggarna är juh till för alla. oavsett om dom kör för sig själva eller för att bli stora..
[qoute]mindshooter:
annars sa Aendy ungefär det som jag skulle säga....[/qoute]
haha. tillåt mig att skratta |
|
|
| Vitryss |
Nu vill jag lägga mig i, :)
Här är jag dock en lekman, kan _rättså_ mycket mer om droger... :rolleyes:
Vad är det för fel med lagliga väggar då? Är inte riktigt relevant, tycker jag, att jämföra med "vanliga" konstnärer. Sen får väl vanliga konstnärer mycket mer stöd eftersom det är mer accepterat. Finns liksom en marknad att jobba på.
Laglia väggar för kidsen verkar juh as-smart, ser inga som helst nackdelar. När staten betalar kids för att spela ROLLSPEL, (www.sverok.se) så kan dom fan sälja ut like sketna betongväggar som Fruktis kan köra lite sköna målningar på när det går hur bra som helst att sälja ut alla hyresrätter och tvinga mig att bo kvar hemma...
Klart det skulle minska klottret. Måste väl vara bättre att få spreja upp din grej på en vägg som inte saneras Fruktis? |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Vitryss
Är inte riktigt relevant, tycker jag, att jämföra med "vanliga" konstnärer. Sen får väl vanliga konstnärer mycket mer stöd eftersom det är mer accepterat. Finns liksom en marknad att jobba på.
Laglia väggar för kidsen verkar juh as-smart, ser inga som helst nackdelar. När staten betalar kids för att spela ROLLSPEL, (www.sverok.se) så kan dom fan sälja ut like sketna betongväggar som Fruktis kan köra lite sköna målningar på när det går hur bra som helst att sälja ut alla hyresrätter och tvinga mig att bo kvar hemma...
|
Det är väl upp till sprayarna att skaffa en marknad åt sig själva, rollspelarna klarade det trots att de var ett hot mot allt som samhället stod för. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by Vitryss
Nu vill jag lägga mig i, :)
Här är jag dock en lekman, kan _rättså_ mycket mer om droger... :rolleyes:
Vad är det för fel med lagliga väggar då? Är inte riktigt relevant, tycker jag, att jämföra med "vanliga" konstnärer. Sen får väl vanliga konstnärer mycket mer stöd eftersom det är mer accepterat. Finns liksom en marknad att jobba på.
Laglia väggar för kidsen verkar juh as-smart, ser inga som helst nackdelar. När staten betalar kids för att spela ROLLSPEL, (www.sverok.se) så kan dom fan sälja ut like sketna betongväggar som Fruktis kan köra lite sköna målningar på när det går hur bra som helst att sälja ut alla hyresrätter och tvinga mig att bo kvar hemma...
Klart det skulle minska klottret. Måste väl vara bättre att få spreja upp din grej på en vägg som inte saneras Fruktis? |
Håller med till viss del.....skulle vara assoft om man körde upp lite väggar som folk höll sig till och målade på. Men vad jag sett på TV... (litar på detta) så har det alltså funnits men lagts ner då the illegala klottret i närheten ökat.
Varför är vanliga konstnärer mer accepterade då? Jo för att dom gör det lagligt. Dom sitter hemma och målar tills det att dom får sin utställning eller dylikt.
För övrigt tycker jag att det dummaste man gjort var att stänga grafitti utställningen i sthlm.... Självklart ska även denna konstart få visas upp. Men inte på andras egendom utan tillstånd!
Det funkar inte som argument att säga att alla som säger allt ljuger.. SL ljuger...polisen ljuger....visa nån statistik som bevisar motsatsen.
Fruktis: Varför kan inte folk fortsätta att måla för sig själva och jobba för att få det hela accepterat istället för att slå tillbaka med något illegalt? |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by reveal
jag håller med Aendy fullständigt
går aldrig att försvara att man förstör för andra
parallell: ni som säger att droger bara förstör för er själva och att det är ok med droger därför, då måste ni ju tycka det samma om klotter (aka grafitti)... men det kan ni ju OMÖJLIGT säga endast är för en själv, det är ju för att visa upp sig (eller nåt) man ritar...
(observera, jag vet INTE om det är samma personer hör på forumet som är för graffitti som är för droger, så klanka inte ner mig på det) |
jag antar att det här inlägget syftar på mej, så jag ska förklara vad jag menar.
Jag är inte för legalisering av alla droger och jag är inte för legalisering av skadegörelse. Nåt annat har jag inte påstått. Jag sa att jag tyckte det var "fint" med graffiti lite varstans, men jag sa aldrig att man skulle legalisera skadegörelse på annans egendom.
Jag tycker att man ska uppmuntra graffiti och betrakta det som en konstform inte kalla det att uppmuntra till skadegörelse eller dyl. I artikeln jag länkade till ovan så uppges att 90% av alla graffitikonstnärer målar lagligt. Huruvida detta är fullt trovärdigt eller inte får man väl avgöra själv, men poängen är att man ska uppmuntra detta inte se det som en samhällsplåga som bör utrotas. Man ska inte dra alla över samma linje och kalla dem klottrare.
Klotter och Graffiti är inte samma sak!
Dock finns det som engagerar sig med både klotter och graffiti, men det gör det inte legitimt att fördoma alla och stänga utställningar etc... Tycker ni det är rätt?
Dom s.k. "Sprayarna" behöver stöd inte motarbetas. Det är konst, och har rätt till statliga medel. Pål Hållender ges stöd för sin bizarra porr, men graffitimålare behandlas som smuts..
| quote: | Originally posted by mindshooter
Hur ska man sklija dom åt då? ska man sätta dit dårarna men inte dom andra? |
Straffa dom som begår skadegörelse och ge faan i dom som inte gör det? Varför i helvete ska man straffa nån som inte gör nåt olagligt? |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by King of Clubs
Straffa dom som begår skadegörelse och ge faan i dom som inte gör det? Varför i helvete ska man straffa nån som inte gör nåt olagligt? |
det ÄR olagligt att måla på andras egendom |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Det funkar inte som argument att säga att alla som säger allt ljuger.. SL ljuger...polisen ljuger....visa nån statistik som bevisar motsatsen.
|
Visa nån statistik som styrker dina argument,.. det ser vi inte heller, för sån statistik behöver inte existera.
Jag har ifrågasatt både SLs och Polisens trovärdighet här på TA och det måste man få göra utan ha någon vetenskaplig forskning att backa upp den med. Tycker frågeställningar eller vettiga argument duger. Det är inte en rättegång utan en diskussion.
Att SL ljuger var dock här aldrig nåt huvudargument.. |
|
|
| King of Clubs |
| quote: | Originally posted by reveal
det ÄR olagligt att måla på andras egendom |
Du missar fortfarande poängen. Det ÄR olagligt att måla på andras egendom, och jag menar att de ska straffas nåt annat system skulle inte fungera, men jag syftade på den legala formen av graffiti. |
|
|
| reveal |
| ok, legal grafitti är så klart laglig ;) har heller inget emot lagliga väggar, om det fungerar (vilket jag inte vet om det gjort på de ställen man provat)... |
|
|
|
|