return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 
Trance-skiss (pg. 2)
View this Thread in Original format
fruktsoppa
quote:
Originally posted by King of Clubs


Och fler och fler lagliga väggar stängs hela tiden. Liksom utställningar efter påtryckningar av komunen här (och i sin tur av bl.a. Stockholms Lokaltrafik).. Med anledning av att man inte får uppmuntra till brott (skadegörelse).. Det är så idiotiskt. Ungdomar måste få utrycka sig kreativt, inte konstigt att folk tappar tilltron till samhället..
Vackra Målningar tycker jag förgyller i stort sett vilken vägg som helst. Klotter är en annan fråga, men det är väldigt svårt att skilja dessa två fenomen åt..


jo, absolut. det trancE gör är mer streetart enligt min mening och det är det som intresserar mig mest inom graffitin.
reveal
oavsett vad som är fint eller inte, så måste man inse att man inte har nån som helst rätt att göra som man vill med annans egendom... "ge fan i mina saker!"
King of Clubs
quote:
Originally posted by reveal
oavsett vad som är fint eller inte, så måste man inse att man inte har nån som helst rätt att göra som man vill med annans egendom... "ge fan i mina saker!"


Men säg att det är en tunnelbanevägg eller tåg? Det är inte privat egendom. Jag ser inget fel i det..

Annars så tycker jag personligen det är fint på andra ställen också även om det ställningstagandet inte är moraliskt försvarbart...

Synd bara att det verkar som om graffitin rent tekniskt verkar tagit ett steg bakåt.. Grejerna som t.ex. Puppet, Ziggy & Dizzy, Circle m.fl.. gjorde för ett gäng år sen... Mest halvtaskiga silverpieces man ser nuförtiden tyvärr...
fruktsoppa
quote:
Originally posted by King of Clubs
Synd bara att det verkar som om graffitin rent tekniskt verkar tagit ett steg bakåt.. Grejerna som t.ex. Puppet, Ziggy & Dizzy, Circle m.fl.. gjorde för ett gäng år sen... Mest halvtaskiga silverpieces man ser nuförtiden tyvärr...


mm, faktiskt.. det finns fåtal burners där ute nuförtiden.. får fortsätta diskussionen imorrn. måste upp til skolan imorrn.
hej
mindshooter
Nu ska jag argumentera lite emot grafitti hära fast jag itne är HELT emot det....

Ska man få göra vad man vill var som hellst?
King Of Clubs....visste du att kollektiv-trafiken i princip skulle vara gratis om inte alla pengarna skulle gå till att sanera klotter och reparera skadegörelse? Ok det kan vara snyggt ibland men dom har fortfarande inte tillåtelse att göra det. Vem avgör vad som är snyggt och inte?

Fruktis...Alla konstnärer är ute efter att utrycka sin konst....Nämn nån annan konstgrupp som går ut och målar på andras egendom utan tillstånd.

Lagliga väggar: Vad jag har hört så läggs väggarna ner då en del står och tränar på dessa med klocka och sedan går dom och kör den någon annanstans där den inte försvinner direkt. Hur ska man göra då?
Ska man bara låta alla klottra överallt? Man måste juh stoppa det....visa att det inte kan gå till på detta sättet. Säg att man legaliserar grafitti då. Kul om nån kommer och sprayar ner hela ditt hur fruktis.
doter
*önskar ja kunde va så najs på skissa*:rolleyes:
King of Clubs
quote:
Originally posted by mindshooter
Nu ska jag argumentera lite emot grafitti hära fast jag itne är HELT emot det....

Ska man få göra vad man vill var som hellst?
King Of Clubs....visste du att kollektiv-trafiken i princip skulle vara gratis om inte alla pengarna skulle gå till att sanera klotter och reparera skadegörelse? Ok det kan vara snyggt ibland men dom har fortfarande inte tillåtelse att göra det. Vem avgör vad som är snyggt och inte?


Det där argumentet om att kollektivtrafiken skulle vara gratis utan klotter sägs vara helt fabricerat av SL. Dock har jag inget konkret att backa upp påståendet med, men inte du heller. Ska leta lite...

Självklart går det inte att tillåta målningar efter hur snygga dom är, men det var inte vad jag sa... Jag menade bara att såna konstverk förgyller min vardag även om det inte är lagligt... Jag är ju inte riktigt en vän av ordning, så jag ser faktiskt inte nåt fel i det.. Men visst om nån skriver könsord på fina byggnader så blir jag inte särskillt imponerad..

quote:
Originally posted by mindshooter
Fruktis...Alla konstnärer är ute efter att utrycka sin konst....Nämn nån annan konstgrupp som går ut och målar på andras egendom utan tillstånd.

Lagliga väggar: Vad jag har hört så läggs väggarna ner då en del står och tränar på dessa med klocka och sedan går dom och kör den någon annanstans där den inte försvinner direkt. Hur ska man göra då?
Ska man bara låta alla klottra överallt? Man måste juh stoppa det....visa att det inte kan gå till på detta sättet. Säg att man legaliserar grafitti då. Kul om nån kommer och sprayar ner hela ditt hur fruktis.


Hmm... Det är inte rätt att uppmuntra till brott, men det är värre att helt trångsynt försöka kväva hela konstformen. Det går inte och kommer inte nånsin att göra. Ledsen att dra upp det igen, men det är väldigt lätt att dra paralleller till drogpolitiken i Sverige..
Det är konst, och sånt ska uppmuntras. Det är mycket bättre än att ungdomar inte har nåt att göra och sparkar ned pensionärer eller hittar på annat rackartyg... Politiker måste börja förstå ungdomen, annars kommer ålderssegregationen bara bli värre och värre... Mna måste inse att ungdomskultur som Graffiti, "Technokultur" etc.. inte är ett dugg sämre än gamlingarnas konstvernisage, opera etc.. bara mindre pretentiöst...

Och det finns många graffitimålare som helt håller sig till att måla lagligt. Att stänga konstutställningar på det här sättet är helt absurt och inte försvarbart.

Graffiti är inte förbjudet, skadegörelse är.
mindshooter
quote:
Originally posted by King of Clubs


Det där argumentet om att kollektivtrafiken skulle vara gratis utan klotter sägs vara helt fabricerat av SL. Dock har jag inget konkret att backa upp påståendet med, men inte du heller. Ska leta lite...

Självklart går det inte att tillåta målningar efter hur snygga dom är, men det var inte vad jag sa... Jag menade bara att såna konstverk förgyller min vardag även om det inte är lagligt... Jag är ju inte riktigt en vän av ordning, så jag ser faktiskt inte nåt fel i det.. Men visst om nån skriver könsord på fina byggnader så blir jag inte särskillt imponerad..

Hmm... Det är inte rätt att uppmuntra till brott, men det är värre att helt trångsynt försöka kväva hela konstformen. Det går inte och kommer inte nånsin att göra. Ledsen att dra upp det igen, men det är väldigt lätt att dra paralleller till drogpolitiken i Sverige..
Det är konst, och sånt ska uppmuntras. Det är mycket bättre än att ungdomar inte har nåt att göra och sparkar ned pensionärer eller hittar på annat rackartyg... Politiker måste börja förstå ungdomen, annars kommer ålderssegregationen bara bli värre och värre... Mna måste inse att ungdomskultur som Graffiti, "Technokultur" etc.. inte är ett dugg sämre än gamlingarnas konstvernisage, opera etc.. bara mindre pretentiöst...

Och det finns många graffitimålare som helt håller sig till att måla lagligt. Att stänga konstutställningar på det här sättet är helt absurt och inte försvarbart.

Graffiti är inte förbjudet, skadegörelse är.


Vad är skadegörelse och vad är inte? Grafitti på offentlig plats är iaf det. Jag har absolut inget emot konsten i sig..tycker att det kan vara mäktigt snyggt oftast.

Ta reda på hur mkt pengar som går åt att sanera klotter.

Nån politiker sa nyligen att hon ger "målarna" en chans. 3 klotterfria månader så ska frågan om offentliga platser diksuteras.
Om det nu är seriösa konstnärer vi pratar om borde dom göra allt för att ta denna chans nu. Gå ihop etc etc. Skulle inte ni som sympatiserar med legalisering av knark göra det om ni fick en sådan chans? Om "målarna" kunde lugna sig och följa lagen så skulle saken kunna diskuteras. Det funkar inte att försöka slå tillbaka med förstörelese om man vill ha något gjort.
Krig löser man inte med krig.

Technokulturen skadar inte ngn annan. Iallafall inte i samma utsträckning. Det är vi skattebetalare som får lägga pengar på att sanera bort klottret.
King of Clubs
quote:
Originally posted by mindshooter


Vad är skadegörelse och vad är inte? Grafitti på offentlig plats är iaf det. Jag har absolut inget emot konsten i sig..tycker att det kan vara mäktigt snyggt oftast.

Ta reda på hur mkt pengar som går åt att sanera klotter.

Nån politiker sa nyligen att hon ger "målarna" en chans. 3 klotterfria månader så ska frågan om offentliga platser diksuteras.
Om det nu är seriösa konstnärer vi pratar om borde dom göra allt för att ta denna chans nu. Gå ihop etc etc. Skulle inte ni som sympatiserar med legalisering av knark göra det om ni fick en sådan chans? Om "målarna" kunde lugna sig och följa lagen så skulle saken kunna diskuteras. Det funkar inte att försöka slå tillbaka med förstörelese om man vill ha något gjort.
Krig löser man inte med krig.


Visst.. Men det är inte så det finns nån Centralorganisation för Graffitikonstnärer... Iaf inte som jag känner till. Tror det där utspelet om tre klotterfria månader är gjort för att man vet att det inte kommer att över huvudtaget få tre klotterfria månader.. .. Dessutom finns det en massa dårar som klottrar, men inte målar eller är del av kulturen... Man kan inte ena alla.

Man brukar prata om 60 miljoner kronor om året i sanering för SL (deras egna siffror).

quote:
Originally posted by mindshooter
Technokulturen skadar inte ngn annan. Iallafall inte i samma utsträckning. Det är vi skattebetalare som får lägga pengar på att sanera bort klottret.


Vem betalar då för Rejvkommisionen? :rolleyes:

I dessa dagar bombarderas man av reklam var man än vänder sig. Detta är okej, även om det är illamående och fult, men graffiti är inte okej även om det är vackert? Varför? För att det är förbjudet så klart!! :whip:

Här är för övrigt en mycket bra artikel som publicerades på aftonbladet debatt ganska nyligen för den som orkar läsa:
http://www.aftonbladet.se/vss/debat...,138160,00.html
fruktsoppa
quote:
Originally posted by mindshooter
Fruktis...Alla konstnärer är ute efter att utrycka sin konst....Nämn nån annan konstgrupp som går ut och målar på andras egendom utan tillstånd.



Lagliga väggar: Vad jag har hört så läggs väggarna ner då en del står och tränar på dessa med klocka och sedan går dom och kör den någon annanstans där den inte försvinner direkt. Hur ska man göra då?
Ska man bara låta alla klottra överallt? Man måste juh stoppa det....visa att det inte kan gå till på detta sättet. Säg att man legaliserar grafitti då. Kul om nån kommer och sprayar ner hela ditt hur fruktis.


1. det är vi graffitimålare som måste göra det. vart ska vi göra det annars än i tunnlar och hus?

2. ok, vet inte vart du har hört det ifrån. det är absolut inte för att målare klockar sina pieces utan för att det kostar att ha väggarna och murarna där dom står. och samhället vil linte betala det. mitt hus? det är en villa och det är absolut inte samma sak. du bor i ett hyreshus. ett grått, tråkigt hyreshus som står och ser tråkigt ut. det är juh inte på DITT hus vi målar utan på byggnaden du bor på. du behöver juh inte betala för ommålning/sanering om ditt hus målas ner. det måste jag OM det skulle vara nån som skulle köra på mitt hus. för att lösa detta, fixa lagliga alternativ!
det är fan inte samma sak. du torde veta bättre.

Beamish
det är fan bara ungar som hamnat fel som känner att de har ett bohev att att springa runt o kladda på annans egendom. Tänkte på klotter o writers nu. stryk borde dom ha
Aendy
quote:
Originally posted by fruktsoppa


hur ska man då få uttrycka sin konst?


Det finns skitmånga konstnärer som målar utan att andra behöver se det, musiker som gör musik utan att andra hör den m.m. Många gör det därför att de inte har något behov av att behöva exponera sina verk utan gör dessa för sin egen skull, andra har ingen möjlighet att exponera den för att det inte finns utställningslokaler. En del konstnärer och musiker m.m. finansierar sina egna utställningar ocg föreställningar för att de tror folk vill se/höra det. Varför ska ni gå en genväg framför dessa, ni får väl precis som alla andra slita lite för att göra er "upptäckta". Jag har inte sett en enda konstnär som lackat ur för att gallerierna inte vill ställa ut hans verk istället gå och måla sina målningar på allmän egendom. Oki, visst finns det gatumusikanter men de kostar inga miljardbelopp för att bli av med, det räcker att nåt vaktbolag dyker upp så försvinner de. Ordna utställningar och annat och skapa ett allmänehetens intresse det hållet. Eller det är för mycket jobb och för lite underground.

Jag hatar alla typer som försöker pracka på mig sina konstnärliga yttringar, jag vill välja själv. Dessutom föraktar jag klottrare (och det innefattar "graffitimålare" i min vokabulär) då jag under en av mina arbeten varit tvungen att sanera efter dem och ådragit mig mysiga skador från lösningsmedel. GODAMN!
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 
Privacy Statement