|
sweta fototävling (pg. 4)
|
View this Thread in Original format
| Glorie |
| quote: | Originally posted by Smekbar
t.ex. hur långt får man på i post-processing? Mitt förslag är då att man inte digitalt får ändra bilden på något sådant sätt som man inte kan göra i ett vanligt mörkrum. |
öhhh ingen aning. du ställer kluriga frågor. :p men det där lät ju bra de där som du sa.. och då blir svaret nej till Kamelen... man får bara ändra sånt som går att ändra i vanligt mörkrum...
hela grejen får ju inte bli för seriös alltså (bara för att vi råkar ha riktiga fotografer i forumet) då är det risk att vi amatör-fotografer inte vågar vara med eller nåt. :p
| quote: | | edit2: ytterligare katoregiförslag är Porträtt av någon/något... |
hehe, japp jag tänkte på den kategorin också :) är ju lätt "taget" synd bara att jag inte har någon att ta kort på :p
hmmmmmm.....vi kan ju säga att man får delta i hur många kategorier som helst. man måste inte delta i alla.. (för ja kan t.ex. inte delta i porträtt, tror jag) alltså blir det svårare att vinna i en kategori ju fler som är med i den då.. hmmm
amnezia.. ja ungefär 8/8 :p Laszlo måste ju hinna komma hem från Dance Valley. heh
nya kort verkar ju alla vara överens om nu iaf :) skönt.
Kul att så många vill vara med btw :p blir en rejäl uppslutning det här :p |
|
|
| St_Andrew |
| vad kan man göra i ett mörkrum? |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
vad kan man göra i ett mörkrum? | Man kan ta sig i skrevet utan att någon ser de...
Glorie... porträtt behöver ju inte vara på en själv såklart... Det kan va på vem som helst men en fotograf som får till ljus, skuggor, rubbet får till det riktigt bra...
För att vidare göra det här mer på lika vilkor så borde alla presenteras anonymt... så man röstar på numrerade bilder och inte personer... Sånt har alltid ett visst inflytande... |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Glorie... porträtt behöver ju inte vara på en själv såklart... Det kan va på vem som helst |
mjo ja fatta det du... det kommer brinna i hel*etet innan jag lägger upp en porträttbild på mig själv.. menade att jag inte vet nån ja kan fota :p vill inte gärna fråga nån polare.. "tja.. får ja fota dig..det gäller en fototävling, din nuna kommer granskas av 25 personer"
| quote: |
För att vidare göra det här mer på lika vilkor så borde alla presenteras anonymt... så man röstar på numrerade bilder och inte personer... Sånt har alltid ett visst inflytande... |
ahh de var en mkt bra idé... :)
vi kan göra så att alla skickar alla bilder till mig... vilka kategorier de ska in under... sen lägger jag upp allt.. typ.. med kanske hjälp av din ftp :p sen får inte jag rösta... eller om du tar på dig allt de där.. funkar ju oxå.. hoho
fan de kommer bli fint de här... så startar vi en tråd för "Roligt" och sen så man får rösta på bilderna... ..en tråd för "sommar" o.s.v.
och sen får INGEN säga... typ... "åhhh, rösta på bild 2,.. den e snyggast.. de e säkert NN's bild" osv... |
|
|
| Laszlo |
| Superbraig idé med anonyma bidrag. :) |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Man kan ta sig i skrevet utan att någon ser de...
|
hahahaha :stongue: |
|
|
| jofawe |
| vilka är det som är med på rejset nu då? :) |
|
|
| Smekbar |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
vad kan man göra i ett mörkrum? |
hmm ja du, det beror förstås helt på hur pass duktig man är samt hur mycket utrustning man har men det är huvudsakligen typ kontrast som kan justeras _lite_ genom att använda olika filter samt olika sorts papper (hårda/mjuka) när man kopierar upp bilderna... sen kan man ju även justera ljushet/mörkhet i vissa områden genom att lysa olika länge på olika delar av pappret när man kopierar upp bilden...(detta gäller väl huvudsakligen svartvitt eftersom jag aldrig jobbat med färgfoto i ett mörkrum så jag vet inte om samma gäller för färg, men skulle tro det... med färgfoto kan man ju anta att viss justering av färgbalans är möjlig...) |
|
|
| Glorie |
med i rejset fram till nu, in order of appearance:
glorie
Aendy
Rebel9
jofawe
Smekis
Steve
Andrew
Amnezia
Scul
Laszlo
dbl
reveal
Kamelen
chjo
Esset
underbart.. hoppas vi kan ro även denna eka i hamn...
Den sjätte kategorin blir Porträtt
och det är tillåtet att ändra kontrast, viss färgbalans så som Smekbar skrev ovan. |
|
|
| jeremy1984 |
Måste man verkligen "anmäla" sig till tävligen? :S Kan man inte bara skicka in sina ev. bidrag i Augusti lite spontant sådär?
Eller skrev du upp listan bara för att se att intresset fanns för att i huvudtaget styra upp detta? :) |
|
|
| Glorie |
2nd
man behöver inte anmäla sig såklart. det e nog med byråkrati i det här landet :stongue: |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Smekbar
hmm ja du, det beror förstås helt på hur pass duktig man är samt hur mycket utrustning man har men det är huvudsakligen typ kontrast som kan justeras _lite_ genom att använda olika filter samt olika sorts papper (hårda/mjuka) när man kopierar upp bilderna... sen kan man ju även justera ljushet/mörkhet i vissa områden genom att lysa olika länge på olika delar av pappret när man kopierar upp bilden...(detta gäller väl huvudsakligen svartvitt eftersom jag aldrig jobbat med färgfoto i ett mörkrum så jag vet inte om samma gäller för färg, men skulle tro det... med färgfoto kan man ju anta att viss justering av färgbalans är möjlig...) |
hmm, e det inte enklare om man bara inte för göra nånting? :p |
|
|
|
|