|
sweta fototävling (pg. 8)
|
View this Thread in Original format
| P4z! |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
kan ju ha att det ska vara ett visst antal punkter oxå. typ 800 * 600 = 480 000 punkter. annars blir det ju mycket lättare för folk med bra kamera att vinna ju |
Det är inte bildkvalitén (skärpa, tonomfång osv) som räknas som den bästa bilden, utan själva bildkompositionen och dess budskap som vinner tävlingen :) |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by P4z!
Det är inte bildkvalitén (skärpa, tonomfång osv) som räknas som den bästa bilden, utan själva bildkompositionen och dess budskap som vinner tävlingen :) |
precis :)
därför blir det ju mer rättvist om alla tävlar med samma vilkor... men jaja jag bryr mig inte så mkt har iaf hyffsad kamera själv :p tyckte bara det vore en bra idé för att jämna ut vilkoren lite :) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
annars blir det ju mycket lättare för folk med bra kamera att vinna ju |
Det är någon som gjort en grov missuppfattning här, det är inte kamerna som tar bra bilder... det är personen bakom kameran, oavsett... |
|
|
| Glorie |
ja håller på att fixa mail nu som folk kan skicka till men den e inte riktigt klar än :p så chjo får min privata hemliga mail :p att skicka sina bilder till.
nå vi ska inte ha dem i en viss strl? typ 800*600? |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Aendy
Det är någon som gjort en grov missuppfattning här, det är inte kamerna som tar bra bilder... det är personen bakom kameran, oavsett... |
två personer har tagit liknande bra bilder, en person har en "super duper kamera" och en annan har "en mindre bra", vem röstar folk på, den knivskarpa eller den med sämre kvalité?
men men verkar bara vara jag med den uppfattningen, så jag ger upp :) |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
men men verkar bara vara jag med den uppfattningen, så jag ger upp :) |
neh, tänkte desamma. :p om ja skulle få för mig att ta en bild likt den laszlo hade på en fönsterruta med nå rödljus på en bil utanför...min skulle bli bara grå och flummig och så har laszlo sin knivskarpa! :rolleyes: hard choice
å andra sidan handlar ju det om fotografen också... för innan det fanns digitalkameror.. visst togs det otroligt bra bilder då också...och visst hade man fototävlingar även på "den tiden".
mången bild har man sett i sina dar.. och det handlar i de flesta fall om "det avbildade" ändå.. eller?
men slutligen.. man e ju inte me för att vinna va? (kanske nån e det iofs :rolleyes: ) bara för att det e kul ju! och jag kommer skratta ihjäl mig åt va alla ska tycka om budskapet för min "roliga bild" :p :p :p |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Glorie
neh, tänkte desamma. :p om ja skulle få för mig att ta en bild likt den laszlo hade på en fönsterruta med nå rödljus på en bil utanför...min skulle bli bara grå och flummig och så har laszlo sin knivskarpa! :rolleyes: hard choice | ´
men alltså.....i nuläget har jag EN bild jag kan ställa upp med i tävlingen, och det är just den fönsterutebilden till abstraktkategorin, och jag är ganska säker på att det finns andra som har bättre bilder. Till de andra kategorierna har jag inte en susning om vad jag ska bidra med för foton....jag har tagit en del bra foton, men inga som skulle passa in i några av dessa kategorier...
Så kasta för bövelen inte in handduken än! |
|
|
| P4z! |
| quote: | Originally posted by Glorie
å andra sidan handlar ju det om fotografen också... för innan det fanns digitalkameror.. visst togs det otroligt bra bilder då också...och visst hade man fototävlingar även på "den tiden".
|
Är jag den enda här som kommer fota med en "gammaldags" 35mm filmkamera? :) |
|
|
| Smekbar |
alltså... ska dra en liten parallel som säkert kommer reta upp folk...
säg att man har en musiktävling, där man t.ex. ska göra en remix av en låt. 20 pers är med, och 3-4 av dem har tillgång till en hundratusenkronorsstudio. Ska man då bestämma i reglerna att för att göra det "rättvist" mot alla andra som inte har lika bra/dyr/fin utrustning att högsta kvaliten på bidragen som skickas in får vara 64bits mp3, så att man inte kan höra att musiken är gjord i en dyr proffsstudio?
alltså, det ÄR som så att någon alltid har bättre utrustning än en själv och det är inte mycket man kan göra åt det. Jag tycker det är helt okej att bestämma en max-upplösning på bilderna, men det är ändå som så att de med lite finare kameror kanske har möjlighet att få fram finare bilder, och det vore skam annars för har man lagt så mycket pengar på en kamera är väl tanken att bildkvaliten ska förbättras. Och det är ju otur för de andra som inte har ett lika seriöst fotointresse. Men från början så sas det att det inte skulle vara en så himla seriös tävling, men nu har det blivit ganska seriösa diskussioner där en del menar, uppfattar jag det som, att det skulle vara nån form av fusk att ha en bra kamera, vilket är helt absurbt. |
|
|
| Funfrock |
| vi kanske skulle ha en foto-med-mobiltelefon-kategori :D |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by Smekbar
Men från början så sas det att det inte skulle vara en så himla seriös tävling, |
det är ingen seriös tävling. :) enbart för skojs skull, återigen...
| quote: | | men nu har det blivit ganska seriösa diskussioner där en del menar, uppfattar jag det som, att det skulle vara nån form av fusk att ha en bra kamera, vilket är helt absurbt. |
en del? vet inte om du syftar på mig men ja tycker def. inte det är fusk om vissa personer har en bättre kamera etc. Och jag tror inte andrew tycker det heller.. han var nog inte dödsallvarlig i den frågan.
storleken kan härmed bestämmas till 800*600 då.
laszlo... jag tyckte jag var ytterst tydlig med att poängtera att jag aldrig kommer kasta in handduken i den här tävlingen |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by Glorie
det är ingen seriös tävling. :) enbart för skojs skull, återigen...
en del? vet inte om du syftar på mig men ja tycker def. inte det är fusk om vissa personer har en bättre kamera etc. Och jag tror inte andrew tycker det heller.. han var nog inte dödsallvarlig i den frågan.
storleken kan härmed bestämmas till 800*600 då.
laszlo... jag tyckte jag var ytterst tydlig med att poängtera att jag aldrig kommer kasta in handduken i den här tävlingen |
I många moment handlar det ju om vem som fånger det bästa motivet i ett visst ögonblick kanske framför kvalliteten från en superkamera :) |
|
|
|
|