|
Summer Cruise (pg. 15)
|
View this Thread in Original format
| SteveTranz4ever |
Nu drar vi!
Några timmar kvar till sommarens mest hypade fest. En absolut knökfull
m/s Silja Festival ångar i morgon kväll ut på Östersjöns sista
sommarböljor med 1800 totalladdade clubbers. Vi har aldrig sett maken
till förhandsintresse på någon fest vi gjort. Kanske beror det på
lineupen eller kanske på själva festen i sig som har blivit en
milstolpe och tradition trots att tidningarna heller hypar mysiga
barkvällar på Kungsholmen än supertsjärnor på sverigebesök som Chris
Liebing, Marco Carola, Hernan Cattaneo och Paul Oakenfold. På tal om
Oakey, läs gärna Henrik Löwenhamns exposé om hans liv och verk här
nedanför.
Viktigt!!!
Som alltid vill göra klart att droger under inga omständigheter är
tillåtna ombord. Redan då du kliver på så kommer erfaren polis och tull
med hjälp av hundar att söka igenom bagage och personliga
tillhörigheter mycket noga. Blir du ertappad är det polisanmälan som
gäller och du blir ovillkorligen kvar på land. Än värre kan det bli på
båten då du med största sannolikhet blir avslängd redan i Mariehamn om
du ertappas med att inneha, bruka eller överlåta något olagligt. För
dig själv och för oss alla andra, snälla, låt bli! Vi vill att den här
unika möjligheten till fest ska kunna fortsätta.
Nåja.. det var det trista.. nu kommer det roliga!
Här kommer vår lineup inför resan:
Lineup
Ministry of Sound Floor
22:30-00:00 Sebastian Voght
00:00-02:30 Paul Oakenfold
02:30-06:00 Hernan Cattaneo
14:00-17:30 B2B: Chris Liebing,
Adam Beyer, Marco Carola
Monday Bar Floor
22:30-01:30 Marco Carola
01:30-03:30 Adam Beyer
03:30-06:00 Chris Liebing
14:00-15:00 Jace
15:00-17:00 Eddy Cabrera
Lounge Floor
21:00-04:00, 06:00-14:00
DJs on rotation:
Andreas Hansson
Dana Bergqvist
Henrik Löwenhamn
Ronny Elvebakk
Vad
Monday Bar Summer Cruise 2004
med Ministry of Sound 23 timmars kryssning Stockholm-Åbo/Turku-Stockholm
Tid / plats
26-27 augusti 2004
m/s Silja Festival
Avgång
Siljaterminalen, Värtahamnen, Stockholm, torsdag 26 augusti kl 20.15
Åter
Siljaterminalen, Värtahamnen, Stockholm, fredag 27 augusti kl 19.15
Paul Oakenfold - The Legend!
av Henrik Löwenhamn
Efter nio års väntan är en av världens genom tiderna största djs tillbaka i Sverige. Paul Oakenfold var ett tag med i Guiness Rekordbok som den mest framgångsrike djn i världen, och han är en av de som bär det största ansvaret för att dansmusiken fick sitt genombrott i slutet av åttiotalet. Hans förmåga att leta upp det nya, och hans längtan efter att få dela med sig av det han hittar, har gjort att han är älskad över hela världen. Hans blandning av house, breaks, progressive och trance drar fortfarande enorma mängder människor, var han än spelar.
Han började sin karriär med soul och rare grooves i London, men flyttade till New York i början av åttiotalet för att få se något nytt. Han kom tillbaka till England med intryck av hiphop och minnen från Larry Levans kvällar på Paradise Garage. Han började jobba som A&R på Champion och de första artisterna han signade var de då okända Jazzy Jeff & Fresh Prince. Nästa var Salt’n’Pepa.
1987 tog han med sig sina kompisar till en spansk ö i Medelhavet för att fira sin 26-årsdag. Kompisarna var bland annat Danny Rampling och Nicky Holloway, och tillsammans dansade de många långa nätter ute på terrassen på
Amnesia, där legenden DJ Alfredo spelade sin eklektiska musikaliska blandning. De bestämde sig för att ta med sig stämningen från Ibiza till London. Rampling startade upp Shoom och Oakenfold tjatade till sig en måndagskväll på Heaven som han kallade Spectrum (senare Land Of Oz). Efter ett par månader hade Acid House tagit över England, och dansmusiken blev sig aldrig lik, som tur är.
Samtidigt började Paul producera tillsammans med Steve Osborne. De remixade Happy Mondays, vilket ledde till att de producerade deras album, Pills’n’Trills and Bellyaches. För det vann dom en Brit Awards för Best Producer 1991. Året efter lyckades de med bedriften att göra en remix som klättrade högre på singellistan än originalet. Låten var U2 – Even Better Than The Real Thing och 1993 följde Paul med U2 på deras ZOO TV-turné. Mitt i allt det här startade de Perfecto, en label som fram till idag har släppt skivor med bland annat BT, Man With No Name, Grace, Carl Cox, Timo Maas, Jan Johnston, Hernan Cattaneo och Quivver.
1996 blev Paul Oakenfold resident på Cream, och i stort sett varje vecka i två år vallfärdade folk (de kom senare att kallas Oakenfolk) från hela England för att se han spela i sitt specialdesignade dj-bås i The Courtyard. Efter ett kort tag på superklubben Home i London var det dags att erövra USA. Det krävdes mycket turnerande, men år 2000 blev hans Another World den mest sålda mixskivan i USA någonsin. Dessutom är hans Global Underground New York den mest framgångsrika i serien.
Bland hans produktioner finns till exempel Electra – Jibaro, Grace – Not Over Yet, Planet Perfecto – Bullet In The Gun, signaturen till engelska Big Brother, filmmusik till Swordfish, Planet Of The Apes och Collateral, klassiska remixer av bland annat New Order, Massive Attack, The Cure, Alison Limerick, Snoop Dogg, Africa Bambaata, Underworld, Madonna, Justin Timberlake, U2, Olive och Elvis Presley.
|
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by sipowitz
Aendy : I will challenge to a buffé duel once again! =) |
Vilken typ av duell? Verbalt vet du att jag knäcker dig men om du menar vem så äter mest så be my guest, ska bara käka efterrätt så du vinner på walkover! |
|
|
| Gate 42 |
Dax att dra..
Biljetter? *check*
Pengar? *check*
Gott humör...? *checkidodeldoo*
Ses på andra sidan :eyespop: :crazy: :eyes: |
|
|
| verminator |
aaaaaaaaaaaaah
så sinnsykt fett!!!!
også moro å se stefan var DRITA han og!! hehehe :D
dritsvensk! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
håper på techno på lucia nå, da erre norskinvasjon igjen! aaiaiaia
beyer = GUD!
var forøvring hyggelig å hilse på andy og vladim ;) |
|
|
| Laszlo |
| Fy fan....sovit fem timmar de två senaste dygnen - dansade som en idiot idag, suttit bakom ratten i en biljävel de fem senaste timmarna....trött? Nej då....men det var sååå jävla värt det....Beyer är kungen..! |
|
|
| jofawe |
haha.. vilken resa alltså .. oj oj oj
edit:
glorie och steve var duktigt berusade :)
eller hur? thihti ...
förlåt för att jag skrämde upp dig igår på dansgolvet Jenny, men jag var tvungen.. såg ju läget i minnesluckornas paradis .. haha
edit 2:
tycker inte ni att det var lite väl mycket knark på båten?
det pratades högt och bjöds hejvilt ... skrämmande..
edit 3:
hon bruden från MoS var grymt skön ;) |
|
|
| Miss Proximus |
After 23 hours on the cruise I still don't speak Swedish, unfortunately...jå knäckebröd :D
I really enjoyed the party, think that Adam Beyer was wicked (as usual!), that Oakey had one of his lesser nights, that Cattaneo was good even though he should have played before Oakey, that Carola was a bit soft and that the best set was Liebing-Beyer B2B! :D
Although the music from the neighbours might have been even better :p hahaha
It was great meeting more SweTAs, I cant remember all your names (hit me :D), but a special shoutout to Gaby, Aendy, Martin, Noah + 2 Austrians, the guy with the black-white Cyberdog shirt (haha), Reveal and Lazlo. Verminator who were you :D WHY on EARTH were we not introduced properly! Two foreign technoheads on 1 boat and we miss each other :D oh btw..who was the one with the very cool Mohawk? Wicked!
You Sweeds know how to party, you dance cool and you're very friendly people :) Thanks for making this a memorable event :)
p.s. Toppart of the night: picture with Beyer and Liebing :D I am gonna enlarge as soon as I go home :D hahahaha
THANKS!!!!! WOOOOOOOOOOOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Especially for Martin: HAAAAAAAAAAAAAAAHAHAAAAAAAAAAA |
|
|
| verminator |
who i was? hehe
it's better to ask where i was lål :)
was in the technoroom all night long the first day, and all day long the second day hehe :D
didnt meet any of the sweta's before i met stefan the second day when beyer and liebing did the b2b.. and that drunk mofo didnt recognize me because i have longer hair now hehe :D
i asked him if he knew where you were, but he was like "uhm..i'm drunk.. and she's dancing somewhere downstairs..." ;)
so what i'm trying to say with other words, is that you have to blame stefan for not properly introducing us to eachother! :D:D:D
btw
he was drunk
and me and cave too :crazy: |
|
|
| Miss Proximus |
STEVE you big sucker :D
ah well, nothing to do about it now :D
oh p.s. You people drink too much! Can't believe how incredibly annoying some people (er..GUYS!) were. :whip: |
|
|
| verminator |
heh
those who attend to technoparties to find girlies... blah
can't really say i payed much attention to the girls there.. it's all about techno on such parties :D
but yyey.. as you say, nothing to do about it now ;)
next time (december - new cruise:D) - let's hope for techno again..
would have been nice if they could have dropped this oakie and just booked the boat full of technoartists instead of trance whatever.. it started as a mainly-techno cruise, so i think it should continue that way :D |
|
|
| Amnezia |
sådär..nu har man sovit ikapp lite igen:disbelief ...
ännu en galet kul kryss avverkad..som vanligt kul å träffa alla nya å gamla ta's ombord...:)
va kul å få se Oakie..e ju ändå en av de största legenderna inom edm kretsarna..helt ok set..det ja minns mest va från början av hans set då han körde Sarah Mclachlan - world on fire |junkie xl mix:crazy: weej...lite synd att han va tvungen å dra ner på tempot på slutet för å matcha Hernans prog...kanske Hernan borde spelat före Oakie iaf :rolleyes:...tillsammans me Beyer å Liebings b2b dag 2 så ägde Hernan Cattaneo denna kryss....hans set var gryymt...ett av de bättre progseten ja hört å nog det bästa ja hört från honom...fullt drag hela tiden..galet:eyespop: missa dock typ 40min av sista timmen för gick å duscha å så:p....
på morgonkvisten så lirades det som vanligt skön house i loungen..ujuj där stormtrivdes man..sooft:toocool: lagom warmup för att sen spendera resten av dag 2 på technogolvet me beyer å co...galet bra...dock tyckte ja det kändes som man träffa mkt färre ta's dag 2..låg alla däckade i sina hytter kanske:p:p ..tur man sj va nykter hela resan..kan jaybee intyga?:p..buffé vinet biter inte längre.:wtf: :stongue: :disbelief ....
ser redan framemot luciakryssen...weeey:D ..
btw najsiga bilder jofawe...dammit e ju jag som står å pratar me jenny på den där bilden..haha..du skulle kommit fram dammit:D:whip: :p |
|
|
|
|