|
verkiezingspoll (pg. 19)
|
View this Thread in Original format
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Tiger777
tekenend vond ik de houding van Leterme gisterenavond is het kopstukkendebat. De man zit in een tweestrijd... Oftewel een onbestuurbare tripartite ofwel samenwerking met het blok... Ik denk niet dat we de komende maanden een vlaamse regering zullen krijgen... |
Het zal veel kans toch wel een tripartite worden, als het cd&v samengaat met het blok dan spat die partij gegarandeerd uit elkaar.
En het was er aan te zien dat Leterme gisteren al wa gedronken had ;) |
|
|
| Bertn |
| het wordt zowiezo een kutregering met 3 partijen die gans hun ambtstermijn ruzie gaan maken;) |
|
|
| Belgian Bonzai |
Voor degenen die voor regeringsdeelname van het Vlaams Blok zijn, wil ik toch even volgende punten aanwijzen.
Multinationals huiveren ervoor om in een land (regio) met extreem-rechtse inslag te investeren; ook het voorbeeld van Oostenrijk, waar het toerisme een serieuze terugval heeft gekend net na de regeringsonderhandelingen met de ÖVP van Haider. Dit is niet uit de lucht gegrepen, dit is feit, op korte termijn zal dit een deuk in de economische groei betekenen.
Een coalitie met het Blok, die, laten we duidelijk zijn, extremer is dan de ÖVP en Lijst Pim Fortuyn, is bijna gedoemd te mislukken (cf. Nederland), omdat de democratische partij zal verplicht zijn de extremistische standpunten van het Blok te ondergraven en het Blok zich verplicht zal voelen zoveel mogelijk, zo snel mogelijk te veranderen nu ze de kans krijgen. We mogen ons dan verwachten aan vervroegde verkiezingen (zie NL).
Het gevolg van dit alles is dat er wegens veel andere kopzorgen binnen de coalitie en zeer actieve oppositie, het land (de regio) gedurende een zekere periode slecht geleid wordt.
Ik erken dat dat het cordon sanitaire weinig democratisch is tot op zekere hoogte, maar politici zijn nog altijd gemaakt om te doen wat goed is voor het volk en precies daarom willen ze niet regeren met het Blok. |
|
|
| SilentEagle |
Nee, politici zijn gemaakt om te luisteren naar het volk. Steve Stevaert met z'n arrogante zever van "Mr. Dewinter, 78% van de Vlamingen stemt NIET op u." is gewoon misselijkmakend.
En ja, het is mij ook opgevallen hoe ontwijkend Leterme deed tov voorstellen mbt het Vlaams Blok... Belooft nog spannend te worden. |
|
|
| Belgian Bonzai |
| De kans dat Leterme zelfs maar serieus gaat praten met het Vlaams Blok is 0% |
|
|
| djcresto |
| Ik ben absoluut geen blok voorstander, maar ik vind niet dat je een partij die 24% van de stemmen haalt zomaar kunt buitensluiten. Hiermee is blok trouwens de grootste partij. Cd&v zou zonder nva zelfs niet die cijfers halen. Wat nu staat te gebeuren is dat het blok blijvend in de opositie zal zitten. En ik denk dat ze dan nog populairder zullen worden. |
|
|
| Belgian Bonzai |
| quote: | Originally posted by SilentEagle
Nee, politici zijn gemaakt om te luisteren naar het volk. Steve Stevaert met z'n arrogante zever van "Mr. Dewinter, 78% van de Vlamingen stemt NIET op u." is gewoon misselijkmakend.
|
Op het eerste, niet 100% akkoord, want dan kunt het systeem invoeren van referenda voor alle grote beleidsbeslissingen. En zo komt ge bijvoorbeeld in de situatie dat het land echt belastingsverhoging nodig heeft, maar dat een duidelijk njet krijgt van de bevolking.
Op het 2e, wel de cijfers kloppen al niet, ik heb het ook gehoord, het is dus 76%. Stevaert wil in de verf zetten dat wie niet op het Blok stemt doorgaans, doorgaans meer tegen het Blok is dan dat iemend die niet voor de SP.A stemt tegen de SP.A is. |
|
|
| pooley |
Geef gewoon toe dat Dewinter een fantastisch redenaar / debateur is.
Hij steekt iedereen in zijn zak, zelfs het publiek tijdens het debat gisteren.
Zijn kennis van zaken, zijn welbespraaktheid etc ... |
|
|
| Belgian Bonzai |
Ik vind trouwens de moedigste partijen die partijen die durven ingaan tegen de wil van het volk voor iets waarvan die partij overtuigd is dat het een correcte beslissing is. Bravo voor de SP.A/Spirit voor de invoering van het gemeentelijk migrantenstemrecht.
*retracts neck and bows head awaiting unprecedented flaming* |
|
|
| pooley |
Of ze correct is valt nog af te wachten.
Het heeft hun en de vld stemmen gekost.
Iets stemmen waar het volk niet achter staat KAN niet ...
En zij zouden zogezegde volgsvertegenwoordigers zijn? ach kom he ! |
|
|
| Belgian Bonzai |
| quote: | Originally posted by pooley
Iets stemmen waar het volk niet achter staat KAN niet... |
Onderschat ik dan het volk als ik zeg dat het volk nooit achter een belastingverhoging zal staan, terwijl dat misschien echt nodig is. Of langer (tot uw 65e) werken, terwijl dat zeer zeer nodig is...
EDIT: dat is precies de kracht van het Blok in de oppositie en de zwakte ervan in een meerderheid, de onbereidheid van het nemen van onpopulaire belissingen. Veel nachtvluchten boven de Noord- en Oostrand rond Brussel, Blok: schandalig, slecht bestuur; DHL overweegt weg te trekken uit Zavantem, Blok: schandalig, slecht bestuur. Jamaar ja... |
|
|
|
|