|
Hjälp, ska köpa dj-utrustning! (pg. 14)
|
View this Thread in Original format
| mr_fisken |
| quote: | Originally posted by Vizay
fisken: Det är rätt vanligt att de säljs styckvis och inte i par, det har blivit ännu vanligare nu iom att 5.1 mixning blir vanligare och vanligare.
Tyvärr är det något som verkligen inte framgår tydligt nog hos många butiker och precis som du säger förutsätter ju vilken vanlig människa som helst att man köper högtalare i par. |
mja man kan ju tycka att dom borde iaf skriva till det nånstans.
som tur var så har jag en kontakt på recordcase som är rätt schysst så jag behöver inte betala frakten för den andra monitoren nu :) |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by mr_fisken
mja man kan ju tycka att dom borde iaf skriva till det nånstans.
som tur var så har jag en kontakt på recordcase som är rätt schysst så jag behöver inte betala frakten för den andra monitoren nu :) |
Skönt :)
Jag såg nu att de faktiskt skriver "par" på de som är i par men det skulle ju inte skada om de la till "single" på de som inte är i par imo.
Kul att höra att recordcase fortfarande har bra service iaf :) |
|
|
| whippet |
Laszlo>> Jag har faktiskt inte beställt ännu. Undersöker lösningar som MAYA44, och Numarks Virtual Vinyl. Det lutar åt Torq vid månadsskiftet. 2500SEK på http://musik-service.de/ är riktigt bra.
Hur mycket gick din frakt på? |
|
|
| SteveTranz4ever |
Tänkte jag skulle dela med mig av en liten DVD-video för som vill börja DJa eller behöver bli lite sporrade...
Se den som en present för mina 6 år på TA och 7000 poster!
Lite om videon
| quote: |
Let clubland legends Anne Savage and JFK teach you how to become a DJ, taking you from the most basic level, through to more advanced techniques of how to mix. It features advice from other serious artist, along with stunning footage from various nights across the country, including Sundissential, Passion, Slinky and Serious. In the studio, the action is covered from four camera angles, giving you the best view, as you're being taught the principles of beatmatching. The soundtrack includes such anthems as "M Factor - Mother" , " Sushi - The Earthshaker Jam X & De Leon - Can you Dig It JFK - Good God" , "David Forbes - Questions and "Beatpusher - Saving Grace" , to name a few Never before has such a quality, comprehensive DJ instructional tool been made. Ever been on the dancefloor and looked up and marvelled at the skill of the DJ? Let Serious unlock the secrets...
|
Videon är nära 1½ timme och på ca.700Mb
Ni känner väl till det här om glada gubbar?
Och denna gubbe vill bara stanna på denna sida och bland er Swe-TAs
Det vill min server och bandbredd också!

Läs mer
http://www.clubbing-uk.com/serious_mixing_dvd.htm |
|
|
| jofawe |
fan va dyrt det är att köpa grejer.. sanslöst..
jag måste ju börja sälja min kropp om jag ska ha råd med det jag vill köpa :|
tack steve, men den länken funkar ju inte :( |
|
|
| Laszlo |
| tack och bock stiiviponken :) |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by jofawe
jag måste ju börja sälja min kropp om jag ska ha råd med det jag vill köpa :|
tack steve, men den länken funkar ju inte :( |
Jo då.... annars tar vi det på MSN...
Har sett nästan hela nu, riktigt bra faktiskt tycker jag...
Här lär ni er grunderna och lite utöver de.
Lite sköna tips och tankar från några av de bästa DJsen...
Känner igen min egna teknik och utveckling men också att man
faktiskt utvecklat sin egna stil, kanske inte unik men en egen ändå.
Som de säger... träna träna träna! (vilket jag knappt gör)
Norman Jay hade rätt sköna saker att säga också!
Väldigt mycket nyttiga tips för de som lär sig mixa
och en skön inspiration om man tappat suget!
En sak jag tänkte på som jag märker många missar på är "gain volume" alltså mastervolymen på kanalen. Många som inte kollar peak-volymen vilket kan va svårt att hinna med ibland, iaf live och då skrämmer de skiten ur folk när den nya låten dundrar in! |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
jag måste ju börja sälja min kropp om jag ska ha råd med det jag vill köpa :| |
hehe - tell me about it :)
denna skönheten ligger högst på min inköpslista just nu:
 |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
En sak jag tänkte på som jag märker många missar på är "gain volume" alltså mastervolymen på kanalen. Många som inte kollar peak-volymen vilket kan va svårt att hinna med ibland, iaf live och då skrämmer de skiten ur folk när den nya låten dundrar in! |
Det är imo denna delen som är absolut svårast vad gäller dj:andet...speciellt i klubbmiljö där du har en tvåmiljonerwatts monitor som dunkar i huvudet på dig...alldeles för lätt att man överkompenserar låten som man ska mixa in, och sen är katastrofen ett faktum...att lita på LED-mätarna ska vi inte ens snacka om. |
|
|
| SteveTranz4ever |
Riktigt fin skönhet... dock gillar jag inte att VU-mätarna har så få lampor... där gillar jag Pioneers som har 15st på 500, 600 och 800...
Men jag skulle ju inte tacka nej! Pure quality! |
|
|
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Det är imo denna delen som är absolut svårast vad gäller dj:andet...speciellt i klubbmiljö där du har en tvåmiljonerwatts monitor som dunkar i huvudet på dig...alldeles för lätt att man överkompenserar låten som man ska mixa in, och sen är katastrofen ett faktum...att lita på LED-mätarna ska vi inte ens snacka om. |
Ja fast kan man sin musik så går det rätt väl att förlita sig på VU-mätarna och man har iaf en bättre måttstock till hands...
Sen måste man såklart lyssna noga med monitorerna när den nya kommer in...
Sen som dom även nämner och som jag också tycker är att kör man på lägre nivå på monitorerna så kan man även ha lägre volym i hörlurarna och med lägre volym så hör man detaljer mycket bättre!
Med för hög volym runt om sig så blir man ganska bedövad efter ett tag och med högre volym blir man det snabbare...
En bra sak är när man har några meter till dansgolvet från DJ-båset för då påverkas inte publiken av ens volym i monitorerna.
Detta är speciellt viktigt för mig som redan har en ganska jobbig tinntus och hörselskada... det blir bara gröt av allt!
Har tom. grymt svårt att höra vad folk säger kring miljöer med höga ljud. |
|
|
|
|