|
Hjälp, ska köpa dj-utrustning! (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| SteveTranz4ever |
Fan nu har jag letat mixer för länge... funderar på att köpa denna nu trots den fula designen :toothless
Länk |
|
|
| Vizay |
du vet vad jag sagt om den innan, du får inte bättre för det priset idag :)
Sätt alltid ljudkvalitet över kassa effekter man aldrig har nytta av iaf när man väl står framför dansgolvet sen... |
|
|
| Laszlo |
| Klokt val - Allen & Heath är säkert kort |
|
|
| SteveTranz4ever |
Men fan de kostar ju så jälit !
Har funderat på Numark DXM09... ser ut som en leksak så... vann en utmärkelse av DJ Mag för bästa effekter, dom skrev även att den hade bra rent ljud.
http://www.djmag.com/djtech010.php
Inte för jag måste ha massa effekter men jag tänker mer på att den säkert är väldigt prisvärd.
Hälften så mycket som Xone 32...
333€ vs. 666€
Och ärligt... behöver man verkligen Allen & Heath kvallitet i vardagsrummet ? |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Kaveh
Sidofråga: Ni som beställt via Thomann, kommer paketen med vanliga posten eller via UPS? |
Då det kostar ungefär 700kr för företaget att skicka EN låda med Posten så tror jag de väljer UPS eller DHL ;)
Annars är ju en Sånhär jäkligt rolig att ha när man har tråkigt.. synd att de inte går att köpa nya... |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Och ärligt... behöver man verkligen Allen & Heath kvallitet i vardagsrummet ? |
Det är där kvaliteten spelar som mest roll imo. På en klubb där det spelas runt 120ish db så tar öronen sån stryk att du sällan hör stor skillnad i ljudkvaliteten. Örat hinner helt enkelt inte registrera så förhållandevis små detaljer pga. volymen.
Hemma däremot blir det en helt annan sak. Först och främst lirar du troligtvis inte i ett PA-system utan i HIFI-högtalare eller kanske rent utav monitorer. Bara den skillnaden gör att smådetaljer i ljudkvaliteten blir väldigt mycket mer hörbara. Sen är volymen troligtvis väldigt mycket lägre också, vette tusan om man kommer över 110db hemma (liten gissning men låter troligt iaf).
Sen återigen, effekterna...ja vad ska man säga, reverb, tape delay, flangers å fan (å kanske tom. hans moster). Ser inte riktigt användningen för dessa i ett DJ-set. Jag upprepar det jag sagt innan. Vill man absolut ha effekter så ska man satsa på en separat effektenhet för det finns ingen mixer som kommer upp i samma standard som Pioneers EFX enhet eller Numarks Chaos pad, så enkelt är det.
Enda fördelen jag eg. ser med numarkmixern är just priset, men å andra sidan stämmer det väldigt väl ang. DJ-prylar, man får vad man betalar för... |
|
|
| SteveTranz4ever |
Kan ju rycka upp den här tråden igen...
Har ju numer dessa prylar!
1st Numark DXM09
2st Pioneer CDJ-800mk2
2st Technics 1210mk5
1st Sennheiser HD25
Mina technics köpte jag igår söndag efter att ha sett dem på blocket!
| quote: | Jag har 2st 100% oanvända 1210'or här som ligger och samlar damm, nu är det dags o sälja.
Dom är inköpta från tyskland och jag betalade ca 5000:-/styck för dom.
Anledningen till att jag säljer dom är helt enkelt för att jag inte använder dom och har inga planer på att börja. Jag köpte dom för nästan 2 år sedan, det kan låta mycket men som sagt, jag har aldrig använt dom, och ena skivspelaren har jag inte ens packat up ur kartongen (den andra packade jag endast upp för o kika på, efter det har jag inte rört den igen).
Jag vill än en gång påminna om att allt är helt sprillans nytt och 100% oanvänt, så priserna är långt ifrån prutbara.
2st Technics sl-1210 mk5
7 500 kr
|
På DJ Service köper man 1st Technics 1210mk5 för 6800:-
Jag är rätt nöjd !!! :D |
|
|
| Akia |
| Det här tillhör väl inte direkt dj-utrustningen men nån av er kanske vet i alla fall. jag behöver en mikrofon av bra kvalitet men inget överdrivet. Har sett att de finns mickar för 6000 ( :eek: )! Måste man verkligen ut me så mycket för en bra? Nyligen köpte jag en Sennhieser 815S för 1 tusenlapp å tycker själv att den fungerar, men nån sa mig att den inte låter bra, å jag har ju ingen annan att jämföra me så... Nån som vet lite mer? :conf: |
|
|
| Braxen |
Det handlar väl mkt om vad man spelar in i för program/editerar det i .. typ för att få det å låta bra, för 1000spänn bör man väl kunna få en schyst mic, å sennheiser gör ju bra grejer så .. men ja tror d e minst lika viktigt å varar kunnig i nått program så man får d å låta schyst typ .. om du förstår va ja menar .. d gör ja knappt själv..trött..
:crazy: |
|
|
| mr_fisken |
| gå inte in i någon random musikbutik och ställ den frågan bara för dom kommer aldrig rekommendera något som är under proffs nivå. |
|
|
| Akia |
| Jo, jag förstår vad du menar :) . Jag spelar in i BlazeAudio VoiceSFX, som e ett enkelt å okomplicerat program, kanske inte de bästa men jag har nog tyckt att inspelningarna varit "rena". Mixningen överlåter jag åt andra :gsmile: . |
|
|
| Akia |
| quote: | Originally posted by mr_fisken
gå inte in i någon random musikbutik och ställ den frågan bara för dom kommer aldrig rekommendera något som är under proffs nivå. |
Pratar vi 5-6 tusen då? |
|
|
|
|