|
Politiek (pg. 33)
|
View this Thread in Original format
| diddi |
Nog zo'n projectje van ons Belgen landje:
link :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: |
|
|
| Devilex |
Inderdaad ook weer iet schoon:D
Soit Bertje wil dus dat de nationale luchthaven naar Bevekom verhuist, naar de Walen dus.
Vraag me af of er daar dan nog één woord Nederlands gaat gesproken worden? |
|
|
| Tiger777 |
^^ Percies of da gaat er ooit komen. Lol, zaventem zomaar verplaatsen naar the middle of nowhere, zonder infrastructuur, zonder degelijke verbindingswegen, zomaar zaventem weggooien die dat allemaal wel heeft...
Opportunisme noem ik dat van zo'n dingen zeggen. |
|
|
| MikeVee |
Prins Laurent heeft moeite om rond te komen
Prins Laurent.
Prins Laurent, die kan genieten van een jaarlijkse dotatie van 295.000 euro, heeft moeite om rond te komen. Zijn financieel adviseur zou hem hierop attent hebben gemaakt en aangemaand om minder uit te geven. Het prinselijk paar zou momenteel een tijdelijke toelage krijgen en prinses Claire zou hun spaarboekje moeten aanspreken. Het paar zou graag een kindermeisje voltijds in dienst nemen voor de tweeling, maar financieel zou dat niet haalbaar zijn. Prins Laurent en prinses Claire wonen met hun drie kinderen in Villa Clémentine, dat eigendom is van de Belgische Staat. Ze zouden graag wat ruimer gaan wonen maar ook dat zou te veel geld kosten. (belga/hln)
===========================================================
Ja, dat is ook zo weinig hé 295000 euro. Ach, wat gaa zagen bij de politiekers en ze zullen dat wel verhogen. Of zou Albert zijn miljarden aanspreken? |
|
|
| Devilex |
| Inderdaad, met 295.000 euro per jaar moet ge ni te zot gaan doen. |
|
|
| Bl@ckOut |
| Kvind da ook wel schandalig ze. Als ik daarmee moet rondkomen stap 'k toch wel naar de vakbond . |
|
|
| diddi |
Staat vandaag in alle gazetten: Yves Leterme heeft zich weer eens uitgelaten over onze waalse vrienden. Veel respect voor Leterme, hij durft te zeggen waar het op staat en wat vele vlamingen denken! Wat vlaams nationalisme kan geen kwaad! ;)
| quote: | "Hoe kan Vlaanderen ons zo schofferen?"
vr 18/08/06 - Franstalige politici veroordelen eensgezind de uitspraken van Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) in de Parijse krant Libération. Daarin zegt Leterme dat de Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel verstandelijk blijkbaar niet in staat zijn om Nederlands te leren.
In een interview met de Franse krant Libération dat gisteren werd gepubliceerd, gaf minister-president Leterme meer uitleg over België en de staatshervorming.
(foto PhotoNews) Over de faciliteiten voor Franstaligen in de Vlaamse rand zei Leterme dat die langer duren dan gepland omdat de Franstaligen blijkbaar intellectueel niet in staat zijn om Nederlands te leren.
Leterme herhaalde ook dat de christendemocraten in 2007 alleen in de federale regering willen stappen als Vlaanderen veel extra bevoegdheden krijgt.
De minister-president (foto) zegt dat zijn uitspraak over de Franstaligen ironisch bedoeld was.
"Ik stel vast dat er faciliteiten zijn voor de Franstaligen in Vlaanderen. Die zijn er opdat zij zich zouden aanpassen, onder meer aan het Nederlands dat er gesproken wordt. Maar er zijn Franstaligen die dat vertikken."
"Anderzijds stel ik vast dat de taalgrens door Franstalige politici in vraag wordt gesteld. Daartegen wil ik protesteren."
"Faciliteiten verbonden met de taalgrens"
De uitspraken van Leterme vallen niet in goede aarde bij Waals minister-president en PS-voorzitter Elio Di Rupo.
(foto Belga) Hij reageert erg verontwaardigd en kan niet geloven dat een kwaliteitsregio als Vlaanderen de Franstaligen zo kan schofferen.
Leterme stelde in het interview ook de faciliteiten voor de Franstaligen in de Vlaamse rand in vraag.
Voor Di Rupo zijn die faciliteiten onlosmakelijk verbonden met de taalgrens. Ze kunnen alleen verdwijnen als het Brussels Gewest mag worden uitgebreid, stelt Di Rupo.
"Prettige vakantie, monsieur Leterme"
Ook andere Franstalige politici reageren verbolgen op het interview van Leterme.
(foto Belga) Isabelle Durant (Ecolo) zegt dat er nog weinig verschil is tussen de uitspraken van Leterme en die van Vlaams Belang.
MR-voorzitter Didier Reynders vraagt zich af hoe CD&V nog de ambitie kan hebben om deel te nemen aan een federale regering.
De Franstalige christendemocraten wensen Leterme een prettige vakantie toe, want die kan hij volgens CDH zichtbaar gebruiken.
|
|
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by diddi
Staat vandaag in alle gazetten: Yves Leterme heeft zich weer eens uitgelaten over onze waalse vrienden. Veel respect voor Leterme, hij durft te zeggen waar het op staat en wat vele vlamingen denken! Wat vlaams nationalisme kan geen kwaad! ;) |
Idd Di Rupo zit te klagen over een gebrek aan respect. Maar dat de Walen die in de Vlaamse rand wonen geen respect hebben voor de Nederlandse taal daar zwijgt hij over. |
|
|
| diddi |
| quote: | Leterme à Libé: «Le fossé se creuse...»
P.G.
Mis en ligne le 18/08/2006
- - - - - - - - - - -
Dans une interview à «Libération», Yves Leterme dit envisager sereinement la fin de la Belgique.
Mais pas tout de suite, parce qu'il n'y aurait pas de valeur ajoutée immédiate.
Et parce que pour divorcer, il faut être deux...
BELGA
Le ministre-Président flamand aurait-il réussi à prendre tout le monde de court en faisant sa rentrée politique... à Paris? En plein milieu du mois d'août, le long entretien que le ministre-Président flamand a accordé à nos confrères du quotidien français «Libération» (édition de jeudi), dans le cadre d'une série sur les frontières, ne passe en tout cas pas inaperçu. Pour l'occasion, c'est bien entendu de la frontière linguistique qu'il est question. Yves Leterme, pressenti par certains comme futur Premier ministre, et dont un livre-interview très attendu aux forts relents communautaires devrait paraître au mois d'octobre (LLB du 16/8) n'y va pas vraiment avec le dos de la cuiller. Morceaux choisis.
Sur la frontière linguistique: «Il n'est pas question de toucher à cette frontière. Si on le fait, je remettrais aussitôt en cause la parité entre francophones et néerlandophones au sein du gouvernement fédéral, où les francophones sont surreprésentés par rapport à leur poids réel dans la population belge».
Sur les facilités: «Il est cependant exact qu'il y a des communes en territoire flamand qui sont à 70 ou 80 pc francophones... Au départ, l'idée était que beaucoup de francophones allaient s'adapter à la nouvelle réalité linguistique. Mais apparemment, les francophones ne sont pas en état intellectuel d'apprendre le néerlandais, d'où la prolongation de ce statut d'exception».
Sur l'unilinguisme: «La Flandre, pas plus que la Wallonie, n'a jamais été un espace bilingue... Aujourd'hui, il est trop tard pour changer cette réalité. Regardez les difficultés des leaders francophones et même du Roi de ce pays à parler couramment le néerlandais! Comprenez-moi bien, je suis prêt à discuter de la création d'un véritable espace bilingue mais je ne crois pas qu'il existe une telle volonté politique du côté francophone».
Sur le fossé entre Flamands et francophones: «Oui, les différences s'amoncellent, le fossé se creuse. Que reste-t-il en commun? Le Roi, l'équipe de foot, certaines bières...»
Sur l'avenir de la Belgique: «La Belgique n'est pas une valeur en soi, ce sont des institutions au service d'une population... Mon parti ne participera pas à un gouvernement, après les élections de 2007, s'il n'y a pas de nouveaux transferts de compétences vers les Régions. La nécessité d'avoir un gouvernement fédéral passe au second plan par rapport aux intérêts de la Flandre. Vous savez, les gens ont vécu ici depuis des siècles sans être Belges...»
Et sur Bruxelles: «Elle compte entre 80 et 90 pc de non-néerlandophones. Mais Bruxelles est à la fois un problème et une opportunité. C'est une ville à vocation internationale qui devrait voir son statut évoluer dans ce sens».
En conclusion, le ministre-Président flamand déclare «envisager sereinement l'indépendance de la Flandre» mais toutefois pas la fin de la Belgique à court terme: «Cela changerait très peu de chose, c'est vrai. Mais je ne suis pas séparatiste par principe: je ne vois pas la valeur ajoutée à court terme d'une Flandre indépendante, même si elle pourrait parfaitement se débrouiller seule. Il y a certaines choses que l'on peut encore faire en commun, comme, par exemple, la solidarité interpersonnelle pour les retraités et les malades. Et puis, vous savez, pour divorcer, il faut être deux».
© La Libre Belgique 2006
|
:stongue: |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by djcresto
Idd Di Rupo zit te klagen over een gebrek aan respect. Maar dat de Walen die in de Vlaamse rand wonen geen respect hebben voor de Nederlandse taal daar zwijgt hij over. |
Idd... Maar langs de andere kant, de vlaamen in de rand hebben ook schuld zenne. Oké, als het over de officiele papieren gaat, die zouden in het nederlands moeten toekomen.
Ik denk dat er ook een gebrek is aan respect van de vlamingen tov hun eigen taal. Ik zie hoe het hier (en vroeger in dilbeek, daar nog erger) gaat bij bvb de bakker: Waal komt toe, probeert een wankele poging om nederlands te praten en de baker repliceert in het frans.
Wie is er dan de schuldige dat walen geen moeite doen om nederlands te leren? De vlamingen in de rand hebben zeker ook hun deel in de schuld. |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Tiger777
Idd... Maar langs de andere kant, de vlaamen in de rand hebben ook schuld zenne. Oké, als het over de officiele papieren gaat, die zouden in het nederlands moeten toekomen.
Ik denk dat er ook een gebrek is aan respect van de vlamingen tov hun eigen taal. Ik zie hoe het hier (en vroeger in dilbeek, daar nog erger) gaat bij bvb de bakker: Waal komt toe, probeert een wankele poging om nederlands te praten en de baker repliceert in het frans.
Wie is er dan de schuldige dat walen geen moeite doen om nederlands te leren? De vlamingen in de rand hebben zeker ook hun deel in de schuld. |
Er is toch een verschil tussen dienstverlenende organisaties en commerciele organisaties (winkels). Als die winkeliers geen moeite doen om in het Frans te repliceren verliezen ze hoogstwaarschijnlijk klanten. Bij dienstverlenende organisaties moet toch zoiezo iedereen zijn. Nuja als alle winkeliers enkel het Nederlands hanteren zou het mss ook opgelost zijn. Maar zo draait het nu eenmaal niet. Als ik ga winkelen in Brussel let ik erop om Nederlands te spreken maar ik betrap mij er soms ook op dat ik ook soms in het Frans begin (hoewel ik er ook niet veel meer van ken) |
|
|
|
|