|
Politiek (pg. 35)
|
View this Thread in Original format
| ConFig |
| quote: | Originally posted by Bertn
brugge!
ge moet de westvlaamse economie stimuleren:p |
en derna kunde nog altijd gaan naar een van de talrijke brugse clubs... :rolleyes: :nervous: |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by Push2005
Idd, ik heb mijn antwerps accent ook vergooid voor da voos Westvlaams :( :p |
West vlaams is nu eenmaal catchy. Ik betrap der mij ook soms op :D |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by djcresto
mo how zheg |
catchy, in het bijzonder...:toothless |
|
|
| djcresto |
| time for the one and only "mo how zheg" owl :D |
|
|
| diddi |
Push is own3d :p
 |
|
|
| ConFig |
| quote: | Originally posted by djcresto
time for the one and only "mo how zheg" owl :D |
show me :D |
|
|
| djcresto |
Rik Daems is mss een grote blaas maar zijn laatste voorstel vind ik precies belange zo slecht nog niet:
bron: vrtnieuws.net
"Werklozen moeten een dag per week werken"
ma 21/08/06 - Kamerlid Rik Daems (VLD) stelt voor om werklozen verplicht een dag per week gemeenschapsdienst te laten uitvoeren in ruil voor hun uitkering. Hij verwijst daarvoor naar gelijkaardige initiatieven in Nederland.
Daems lanceert zijn idee in een interview met Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet.
Rik Daems
(foto Belga)
Jaarlijks betaalt de overheid negen miljard euro aan werkloosheidsuitkeringen, heeft Daems berekend.
Bovendien is België het enige land waar die vergoeding onbeperkt is in de tijd terwijl een massa mensen niet werkt en er tienduizenden vacatures open zijn.
Tegelijk zijn er handen te kort op tal van terreinen omdat de overheid krap bij kas zit. Als werklozen een dag per week gemeenschapsdienst zouden doen, zou dat overeenkomen met 25 miljoen extra werkdagen, stelt Daems.
Daarmee zou er heel wat kunnen gebeuren in onder meer ouderenzorg, kinderopvang, landschaps- en milieuzorg. Niet iedereen kan om het even welke taak aan, maar daarvoor wil Daems een Federaal Agentschap voor Gemeenschapsdienst opzetten.
Werklozen zelf zouden zich bovendien opnieuw nuttig voelen en meer sociaal contact hebben, aldus de politicus.
Daems verwacht veel tegenstand van onder meer linkse partijen en de vakbonden, maar verwijst naar gelijkaardige initiatieven in Nederland die mee zijn opgezet door de socialistische PVDA en GroenLinks. |
|
|
| Push2005 |
Uitstekend voorstel, maar ...
| quote: | Originally posted by djcresto
Daems verwacht veel tegenstand van onder meer linkse partijen en de vakbonden, maar verwijst naar gelijkaardige initiatieven in Nederland die mee zijn opgezet door de socialistische PVDA en GroenLinks. |
... hier wringt het al; en volgens mij zal het er hier net zo snel komen (of helemaal niet) zoals in Nederland.
Gemeenschapsdienst is trouwens een goed idee; daar kunnen altijd mensen voor ingezet worden :) |
|
|
| massiveK |
Vu que c'est le forum belgique (et meme si j'essaye de parler en néerlandais quand j'y suis) je vais quand meme m'exprimer en francais cette fois ci.
Les propos de Leterme sont insultants et infondés.
Insultants car parler de l'état intellectuel d'une population en général est a la limite du racisme. Quelle aurait été la réaction des gens si Leterme avait dit : "les noirs ne sont pas en etat intellectuel de parler néerlandais"? Pourquoi s'indigne t'on moins du coté flamand lorsqu'il dit exactement la meme chose a propos des francophone?
Infondés car, et ca vous devriez quand meme le savoir, les communes a facilité ont un statut spécial. Ce statut spécial a été la contrepartie du tracé (arbitraire car non fondé sur la langue effectivement parlée par les habitants) de la frontiere linguistique.
Limiter bruxelles aux 19 communes n'est pas logique tant sur le plan linguistique que sur le plan économique.
Des lors, en contrepartie de ce tracé arbitraire (c'est d'ailleurs les flamands qui ont refusé que l'on procède a un recencement linguistique) on a accordé aux communes de la périphérie des facilités, c'est a dire des garanties aux francophones (majoritaires) qui y vivent qu'ils pourraient continuer a vivre en francais.
Ces facilités n'ont jamais et ne seront jamais un systeme temporaire qui devait permettre aux francophones de "se convertir" au flamand.
Maintenant, il est clair qu'en dehors de ces communes, les francophones doivent faire des efforts pour s'intégrer, de meme qu'il est vrai qu'en wallonie trop peu connaissent un minimum le flamand (il semble qu'en flandre egalement de moins en moins de jeune connaissent le francais au profit de l'anglais)
Cela n'est surement pas du a "l'état intellectuel" des francophones mais plus au fait que le systeme scolaire flamand est bien plus performant.
Enfin en ce qui concerne bruxelles, elle est et doit rester une ville bilingue.. les commercants ont tout intéret a parler le néerlandais pour satisfaire leur clientele.
Mais il ne faut pas non plus oublier que Bruxelles c'est 90 % de francophones.. il est donc normal que l'on n'engage pas 50 % de parfait bilingue dans les intstitutions publiques.. il faut qu'il y ait suffisament de personne bilingue pour acceuillir les néerlandophones.
Cela vaut bien sur pour tout ce qui est public et administration, pour tout ce qui est privé, on ne pourra jamais forcer quelqu'un a parler une langue.
Eidt : Ik heb dat gelezen | quote: | | Wees consequent: In vlaanderen wordt er Nederlands gesproken, verplicht. Spreekt thuis wat ge wilt, maar in het openbaar is de voertaal het nederlands. |
Aha Bientot en flandre il sera interdit de parler une autre langue que le flamand en rue ou dans le bus. Meme entre francophones :-). Je me demande comment les touristes italiens, allemands, anglais, francais etc. vont s'en sortir:) |
|
|
| massiveK |
| quote: | Originally posted by djcresto
Rik Daems is mss een grote blaas maar zijn laatste voorstel vind ik precies belange zo slecht nog niet:
bron: vrtnieuws.net
"Werklozen moeten een dag per week werken"
ma 21/08/06 - Kamerlid Rik Daems (VLD) stelt voor om werklozen verplicht een dag per week gemeenschapsdienst te laten uitvoeren in ruil voor hun uitkering. Hij verwijst daarvoor naar gelijkaardige initiatieven in Nederland.
Daems lanceert zijn idee in een interview met Het Laatste Nieuws en De Nieuwe Gazet.
Rik Daems
(foto Belga)
Jaarlijks betaalt de overheid negen miljard euro aan werkloosheidsuitkeringen, heeft Daems berekend.
Bovendien is België het enige land waar die vergoeding onbeperkt is in de tijd terwijl een massa mensen niet werkt en er tienduizenden vacatures open zijn.
Tegelijk zijn er handen te kort op tal van terreinen omdat de overheid krap bij kas zit. Als werklozen een dag per week gemeenschapsdienst zouden doen, zou dat overeenkomen met 25 miljoen extra werkdagen, stelt Daems.
Daarmee zou er heel wat kunnen gebeuren in onder meer ouderenzorg, kinderopvang, landschaps- en milieuzorg. Niet iedereen kan om het even welke taak aan, maar daarvoor wil Daems een Federaal Agentschap voor Gemeenschapsdienst opzetten.
Werklozen zelf zouden zich bovendien opnieuw nuttig voelen en meer sociaal contact hebben, aldus de politicus.
Daems verwacht veel tegenstand van onder meer linkse partijen en de vakbonden, maar verwijst naar gelijkaardige initiatieven in Nederland die mee zijn opgezet door de socialistische PVDA en GroenLinks. |
+ 10000. Ik wil niet de werlozer neerleggen maar ik ben tegen genieters.
T'is een goede idee denk ik
We moeten ook controlleren als ze echt naar een werk zoeken. |
|
|
| domineesje |
Ik denk dat de Vlamingen meer hun best doen in Wallonië om Frans te spreken dan omgekeerd...
| quote: | Originally posted by massiveK
Cela vaut bien sur pour tout ce qui est public et administration, pour tout ce qui est privé, on ne pourra jamais forcer quelqu'un a parler une langue. |
In Vlaanderen krijgen ze Franse les vanaf 5 de leerjaar ongeveer, wanneer krijgen ze Nederlands in Wallonie¨? |
|
|
|
|