|
Politiek (pg. 34)
|
View this Thread in Original format
| diddi |
| quote: | Originally posted by Tiger777
Idd... Maar langs de andere kant, de vlaamen in de rand hebben ook schuld zenne. Oké, als het over de officiele papieren gaat, die zouden in het nederlands moeten toekomen.
Ik denk dat er ook een gebrek is aan respect van de vlamingen tov hun eigen taal. Ik zie hoe het hier (en vroeger in dilbeek, daar nog erger) gaat bij bvb de bakker: Waal komt toe, probeert een wankele poging om nederlands te praten en de baker repliceert in het frans.
Wie is er dan de schuldige dat walen geen moeite doen om nederlands te leren? De vlamingen in de rand hebben zeker ook hun deel in de schuld. |
Das zever is pakskes! Dienen bakker gaat zeker antwoorden in het Frans: klant is koning. Ne waal nestelt hem in een vlaamse gemeente en zal voor sociaal contact terug afzakken naar Brussel. Integratie in de maatschappij kennen ze niet. Hoeveel Walen ken jij die in het nederlandstalige verenigingsleven actief zijn? Ik ken er niet veel...
EDIT: ze zijn soms bezig over integratie van vreemdelingen, maar over de integratie van Walen in Vlaanderen wordt geen woord gerept. En dan na 10 jaar afkomen: wij willen geen splitsing van het kiesarrondissement, wij willen Brussel vergroten... That makes me :whip: Wij worden gewoon gebruikt als een vod! |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by djcresto
Er is toch een verschil tussen dienstverlenende organisaties en commerciele organisaties (winkels). |
helemaal mee eens.
| quote: | | Nuja als alle winkeliers enkel het Nederlands hanteren zou het mss ook opgelost zijn. Maar zo draait het nu eenmaal niet. |
Ja, kijk, als ik bvb naar spa zou verhuizen en iedereen mij daar overal in het nederlands zou helpen, ga ik ook niet geneigd zijn Frans te leren, integendeel. Als ik in Namen ga winkelen en ik probeer in het nederlands tegen de winkeliers, zullen ze mij niet (kunnen) helpen. Daarom verliest die winkel toch mij niet als klant?
Wees consequent: In vlaanderen wordt er Nederlands gesproken, verplicht. Spreekt thuis wat ge wilt, maar in het openbaar is de voertaal het nederlands.
| quote: | | Als ik ga winkelen in Brussel let ik erop om Nederlands te spreken maar ik betrap mij er soms ook op dat ik ook soms in het Frans begin (hoewel ik er ook niet veel meer van ken) |
Ja, ik probeer ook altijd eerst het nederlands, maar ik heb al gemerkt dat ik daar niet zover mee geraak. Veel verder als "Ik sprk gen nedrlands" of "ik ga men collega roepen" komen de verkopers in vele gevallen toch niet. Dan zijt ge wel verplicht frans te spreken. Triest, zeker, maar wa doet ge eraan?
Pas op, in de grond heeft leterme overschot van gelijk als ie zegt dat de walen te weinig respect hebben voor het nederlands eh. Maar het is nogal een gemakkelijke benadering. Alleen al de geprikkelde reacties aan de andere kant van de taalgrens tonen dat hij gelijk heeft. |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by diddi
Das zever is pakskes! Dienen bakker gaat zeker antwoorden in het Frans: klant is koning. Ne waal nestelt hem in een vlaamse gemeente en zal voor sociaal contact terug afzakken naar Brussel. Integratie in de maatschappij kennen ze niet. Hoeveel Walen ken jij die in het nederlandstalige verenigingsleven actief zijn? Ik ken er niet veel...
EDIT: ze zijn soms bezig over integratie van vreemdelingen, maar over de integratie van Walen in Vlaanderen wordt geen woord gerept. En dan na 10 jaar afkomen: wij willen geen splitsing van het kiesarrondissement, wij willen Brussel vergroten... That makes me :whip: Wij worden gewoon gebruikt als een vod! |
Jama, ik ben het niet oneens met leterme, zei ik al. IK wil gewoon hebben: Wees conseqent, als winkelier of als overheid: Nederlands is de voertaal, altijd en overal. Zolang dat niet zo is, toont ge als Vlaming zélf geen respect voor uuw taal. En hoe kunt ge nu als buitenstaander (waal) respect hebben voor iemand (de vlaming) die voor zichzelf al geen respect kan opbrengen.
Ik ken walen die in het vlaamse verenigingsleven zitten en ook consequent het nederlands hanteren. Slechts 1 gezin...spijtig genoeg.
De (onverwijld-niet-gekomen) splitsing van het bhv toont mijn punt aan. De vlamingen tonen onvoldoende respect voor zichzelf. Ging NVA niet uit de vlaamse regering stappen als op federaal niveau BHV niet gesplitst werd? Ik meen mij te herinneren dat dat voor de NVA essentieel was om toe te treden tot een vlaamse regering. NVA (geert bourgois eigenlijk) heeft mij daar teleurgesteld en mij tot het negatieve beeld dat nu heb over de vlamingen aangezet.
| quote: | | wij willen Brussel vergroten... That makes me :whip: Wij worden gewoon gebruikt als een vod! |
In de grond is er maar 1 oplossing he: Toon als vlaming dat ge een ruggegraad hebt. |
|
|
| djcresto |
Een Vlaming heeft het nu eenmaal in hem om zich aan te passen. Als ik tegen een Nederlander praat zal dat meestal met een Nederlands accent zijn. Kameraad van mij is pas samen met een Westvlaamse en die neemt nu ook al woorden van haar over.
En je concequent opstellen is imo ook niet eenvoudig he. Wat doe je met Franse of andere toeristen? Je smijt ze toch niet buiten omdat ze geen Nederlands kennen? Je doet net je best om de mensen te helpen? |
|
|
| djcresto |
| quote: | Originally posted by Tiger777
Ja, ik probeer ook altijd eerst het nederlands, maar ik heb al gemerkt dat ik daar niet zover mee geraak. Veel verder als "Ik sprk gen nedrlands" of "ik ga men collega roepen" komen de verkopers in vele gevallen toch niet. Dan zijt ge wel verplicht frans te spreken. Triest, zeker, maar wa doet ge eraan?
|
Vroeger ging ik meestal in Brussel shoppen. Nu in Gent of Antwerpen. |
|
|
| Push2005 |
| Idd, ik heb mijn antwerps accent ook vergooid voor da voos Westvlaams :( :p |
|
|
| Xilver |
| quote: | Originally posted by Push2005
Idd, ik heb mijn antwerps accent ook vergooid voor da voos Westvlaams :( :p |
homo |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by djcresto
Vroeger ging ik meestal in Brussel shoppen. Nu in Gent of Antwerpen. |
brugge!
ge moet de westvlaamse economie stimuleren:p |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Xilver
homo |
 |
|
|
| diddi |
| quote: | Originally posted by Push2005
|
homo :o |
|
|
| Push2005 |
I got
:( :p |
|
|
|
|