|
Politiek (pg. 36)
|
View this Thread in Original format
| Kelly* |
| quote: | Originally posted by domineesje
Ik denk dat de Vlamingen meer hun best doen in Wallonië om Frans te spreken dan omgekeerd |
da is volgens mij toch ook zo...
heb al op verschillende jobs in Brussel gewerkt in een tweetalige omgeving. middagpauze wordt er altijd frans gesproken onder collega's omdat de meeste Franstaligen niet echt kunnen volgen alset in het NL gaat.... er zijn uitzonderingen natuurlijk! Hadden daar Jean Claude rondlopen, deed goed zen best voor NL te spreken meer zei altijs schaar tegen ladder en zon dingen... :) |
|
|
| massiveK |
Je sais pas comment c'est fait en wallonie vu que j'ai fait mes études a Bruxelles. En primaire c'était a partir de la 4e année.
Je sais qu'en wallonie il y a moyen de ne quasi pas prendre de cours de néerlandais ou juste un tout petit peu.
Mais les choses changent, de plus en plus d'écoles mettent en place un systeme d'immersion. C'est a dire que des cours normaux comme géographie ou histoire, sont donnés en néerlandais. Je trouve que c'est une bonne idée. Il faut commencer tot car on apprend mieux et plus facilement quand on est jeune.
Je pense pas que c'est en mettant des communautés en opposition qu'on arrivera a grand chose.... |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by massiveK
Je sais pas comment c'est fait en wallonie vu que j'ai fait mes études a Bruxelles. En primaire c'était a partir de la 4e année.
Je sais qu'en wallonie il y a moyen de ne quasi pas prendre de cours de néerlandais ou juste un tout petit peu.
Mais les choses changent, de plus en plus d'écoles mettent en place un systeme d'immersion. C'est a dire que des cours normaux comme géographie ou histoire, sont donnés en néerlandais. Je trouve que c'est une bonne idée. Il faut commencer tot car on apprend mieux et plus facilement quand on est jeune.
Je pense pas que c'est en mettant des communautés en opposition qu'on arrivera a grand chose.... |
jah als ge zegt dat ze al in 4 de leerjaar, nederlands geven, dan is het toch een teken dat velen het niet willen he ... op uitzonderingen na... ;)
en zoals je zelf zegt, hoe jonger hoe beter |
|
|
| FCB_Fanatic |
| als ik mij niet vergis hebben leerlingen in Wallonië de keuze (ergens in het middelbaar) of ze nederlands of Engels als 2de taal kiezen. De meesten kiezen dan gewoon voor Engels, en daardoor dat veel Walen gewoon geen nederlands kennen. Het ligt dus ook voor een groot deel aan het onderwijsysteem in Wallonië |
|
|
| domineesje |
| quote: | Originally posted by FCB_Fanatic
als ik mij niet vergis hebben leerlingen in Wallonië de keuze (ergens in het middelbaar) of ze nederlands of Engels als 2de taal kiezen. De meesten kiezen dan gewoon voor Engels, en daardoor dat veel Walen gewoon geen nederlands kennen. Het ligt dus ook voor een groot deel aan het onderwijsysteem in Wallonië |
vanaf 11 jaar krijgen ze Nederlands en dan erna mogen ze kiezen, heb het gevraagd aan iemand van Luik en meesten kiezen dan Engels...daardoor velen maar 1 jaar Nederlands hebben gekregen
vind het toch eigenaardig ze, wij hebben niet te kiezen, het is een hoofdvak |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by FCB_Fanatic
als ik mij niet vergis hebben leerlingen in Wallonië de keuze (ergens in het middelbaar) of ze nederlands of Engels als 2de taal kiezen. De meesten kiezen dan gewoon voor Engels, en daardoor dat veel Walen gewoon geen nederlands kennen. Het ligt dus ook voor een groot deel aan het onderwijsysteem in Wallonië |
idd, dat en de mentaliteit van de Walen. Zelfs men lerares Frans die in de Walen woont geeft gewoon zonder probleem toe dat wat Leterme zei gewoon de nagel op de kop is. Ze zegt wel dat hij het wat beter had mogen formuleren :)
Dat is ook mijn mening trouwens. |
|
|
| Xilver |
| quote: | Originally posted by FCB_Fanatic
als ik mij niet vergis hebben leerlingen in Wallonië de keuze (ergens in het middelbaar) of ze nederlands of Engels als 2de taal kiezen. De meesten kiezen dan gewoon voor Engels, en daardoor dat veel Walen gewoon geen nederlands kennen. Het ligt dus ook voor een groot deel aan het onderwijsysteem in Wallonië |
...ware het niet dat de Walen over 't algemeen ook gene zak Engels kunnen spreken |
|
|
| Devilex |
Moet voor mijn vakantiewerk nu vaak gaan werken in het Brusselse, en deze morgen sprak die klant ons toch meteen aan in het Nederlands ook al was hij Franstalig, er zijn er dus nog die de moeite doen.
Moeten natuurlijk wel toegeven dat Nederlands voor hen minder interessant is als Frans voor ons. In openbare gebouwen en op diensten is het maar meer dan normaal dat men tweetalig is, vooral in het Brusselse. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Devilex
Moeten natuurlijk wel toegeven dat Nederlands voor hen minder interessant is als Frans voor ons. In openbare gebouwen en op diensten is het maar meer dan normaal dat men tweetalig is, vooral in het Brusselse. |
Als ze nederlands niemeer interessant vinden moeten ze maar onafhankelijk worden
Tot zover mijn cafépraat-bijdrage :p :toothless |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by Phortastic
idd, dat en de mentaliteit van de Walen. Zelfs men lerares Frans die in de Walen woont geeft gewoon zonder probleem toe dat wat Leterme zei gewoon de nagel op de kop is. Ze zegt wel dat hij het wat beter had mogen formuleren :)
Dat is ook mijn mening trouwens. |
ik kan over het algemeen Leterme zijne kop nie zien of horen, maar voor ene keer heeft em eens ballen aan zn lijf en zegt em iets wat ook echt op iets slaat.
vandaag trouwens vlug de krant bekeken, der zijn blijkbaar een aantal Waalse ministers die toch wel heel ferm op hun tenen zijn getrapt. Ze zijn een klacht tegen Leterme aan het overwegen omdat hij volgens hen een inbreuk heeft gepleegd tegen de anti-discriminatie wet :haha:
| quote: | Originally posted by Xilver
...ware het niet dat de Walen over 't algemeen ook gene zak Engels kunnen spreken |
dan kunnen we daar dus ook direct uit afleiden dat er ook kwalitatief iets scheelt met het Waalse onderwijs :toothless :p
| quote: | Originally posted by Devilex
Moet voor mijn vakantiewerk nu vaak gaan werken in het Brusselse, en deze morgen sprak die klant ons toch meteen aan in het Nederlands ook al was hij Franstalig, er zijn er dus nog die de moeite doen.
Moeten natuurlijk wel toegeven dat Nederlands voor hen minder interessant is als Frans voor ons. In openbare gebouwen en op diensten is het maar meer dan normaal dat men tweetalig is, vooral in het Brusselse. |
tuurlijk dat er zijn die zich de moeite doen, maar ik denk dat er evenveel voorbeelden zijn van franstaligen die het zich niet aantrekken dat ze geen of weinig nederlands kennen.
Kheb zo zelf ook eens een situatie meegemaakt. Kmoest tijdens mijn studententijd een presentatie geven van een onderzoeksproject dat we voor een bedrijf in Brussel hadden uitgevoerd. Presentatie was voor een aantal belangrijke managers vh bedrijf. Kregen we op voorhand te horen dat er een aantal franstaligen tussen zaten die het Nederlands niet zo goed beheersten :rolleyes:, met als resultaat dat wij die presentatie in het frans moesten gaan geven (waar we geen probleem mee hadden). Uiteindelijk hebben we die presentatie toch in het Nederlands mogen doen onder het motto 'ze werken in Brussel, dan mogen ze gerust tweetalig zijn'. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by FCB_Fanatic
ik kan over het algemeen Leterme zijne kop nie zien of horen, maar voor ene keer heeft em eens ballen aan zn lijf en zegt em iets wat ook echt op iets slaat.
vandaag trouwens vlug de krant bekeken, der zijn blijkbaar een aantal Waalse ministers die toch wel heel ferm op hun tenen zijn getrapt. Ze zijn een klacht tegen Leterme aan het overwegen omdat hij volgens hen een inbreuk heeft gepleegd tegen de anti-discriminatie wet :haha: |
Allé man :). Leterme is toch wel een van mijn favoriete politici. Die meent het goed...
Een klacht tegen hem indienen, lol. Ze zouden beter eens een klacht indienen tegen de ontelbare mislukkingen van Laurette Onkelinx waarvoor ze haar verantwoordelijkheid niet oppakt. Vroeger stapten er ministers op voor minder. |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by massiveK
We moeten ook controlleren als ze echt naar een werk zoeken. |
Op welke planeet hebt gij de laatste 5 jaar gewoond? Ooit van de VDAB gehoord? :o |
|
|
|
|