return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42 43 
Politiek (pg. 37)
View this Thread in Original format
Tiger777
Ik haatte frans opt school altijd... Djeezes, met hun dwaze tekstjes en liedjes altijd:whip: :whip:


Ik moet eigenlijk wel zeggen... ik zie al dees kanten toch een kentering: Veel walen(naja, vnl marokanen en negers(zonder tapkast in de achtergrond) waar ik mee werk praten beter nederlands dan ik frans :confused: Pakweg 5 jaar geleden was dat niet zo.

quote:
Ik wil niet de werlozer neerleggen maar ik ben tegen genieters.

Iets tegen genieters ofwa? Ik ben der ook zo ene.


(sorry, ik vond het een beetje grappig klinken, genieters... en ik kon het mij niet laten. Ik bedoel: wie heeft der nu iets tegen genieters? )
Devilex
Eventail :D
Tiger777
quote:
Originally posted by Devilex
Eventail :D

BURN IT!!!!:whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip::whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip::whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip:
TOR
quote:
Originally posted by massiveK
Mais les choses changent, de plus en plus d'écoles mettent en place un systeme d'immersion. C'est a dire que des cours normaux comme géographie ou histoire, sont donnés en néerlandais. Je trouve que c'est une bonne idée. Il faut commencer tot car on apprend mieux et plus facilement quand on est jeune.


Excellente idée. Ce sont des néerlandophones qui donnent les cours dans ce cas-là?
massiveK
oui en effet ce sont des professeurs néerlandophones ou parfaitement bilingues.. le but étant l'immersion, tout se fait en francais..


Over het gebrek aan motivatie van de franstaligen om het nederlands te leren het is waar (zelfs als het is niet de eerste oorzaak (lage kwaliteit van het onderwijs is oorzaak n° 1 en ook het feit dat het is niet verplicht vlaamse lessen te nemen)) dat somigge franstaligen zien niet meteen het interest om een taal te leren die alleen door 20 milioen mensen gesproken is.


Voor mij is het heel dom omdat ze leven in belgie en, zelfs als ze niet perfect tweetalig moeten zijn, het is voor mij een minimum dat je kan een kleine gesprek hebben in het andere taal van je eigen land.

Bovendien is het dom want meer en meer is het kennis van het nederlands (en van het Engels) een voorwade om een goeie job te vinden (vooral in Brussel)


Het feit dat nederlandstalige ook beter engels spreken dan de franstalige kan je ook uitleggen door het kwaliteit van het onderwijs. Maar ook door het feit dat op tv zijn de movies & series enz in engels met ondertitels terwijl ze verdubbled worden in het franstalige tv. (T'is net hetzelfde voor italiaans of fransmennen)



Wat het klacht voor racisme betreft.. tja het lijkt vreem maar denk maar .. Als leterme zegt " Zwarte mensen hebben niet de intellectuele capaciteiten om het nederlands te leren" of als hij zegt dat over arabische mensen of joodse mensen enz.. Vond je dat niet racistich? Of course het is... Maar voor veel vlamingen het is onmogelijk te denken dat men kan zijn racistich met franstaligen... en dus is het een echte diepe racisme.


Edit : ik heb net in het LLB gelezen een interessante artikel over de faciliteitent en de taalgrens :


Yves Leterme persiste à se tromper: non, les facilités ne devaient pas s'éteindre.


ÉCLAIRAGE

Elio Di Rupo a eu parfaitement raison de rappeler à Namur que son alter ego flamand, Yves Leterme, a une fâcheuse tendance à réécrire l'Histoire. Au risque de heurter le ministre-Président flamand (qui fit déjà preuve de cette méconnaissance historique en 2004 alors qu'il présidait le CD&V) mais aussi des confrères qui ont généreusement repris cette thèse, ces derniers jours, jamais les lois linguistiques qui les ont mises en place n'ont prévu que les «facilités» devaient s'éteindre un jour.

Après la disparition de pratiquement tous les acteurs qui ont participé à l'élaboration de ces compromis politiques, il est tentant d'affirmer que les facilités n'étaient que transitoires. C'est cependant remettre en question une pierre d'angle de la réforme. Certes, dans les travaux préparatoires, des voix flamandes s'étaient prononcées pour qu'elles soient temporaires mais in fine, de larges majorités s'étaient dégagées pour qu'elles deviennent permanentes.

Flash-back et «mea culpa» francophone à la fois: les questions linguistiques n'auraient pas pris l'importance qu'elles ont si les hommes politiques wallons n'avaient encouragé l'unilinguisme régional qui devint un fait par une loi du 28 juin 1932.

Une frontière linguistique virtuelle naissait mais s'accompagna de l'octroi de facilités de fait pour les minorités. Un bilinguisme externe était accordé si 30 pc de la population en faisait la demande. Et certaines communes passèrent d'une «région» à une autre! Dans cette optique, le volet linguistique du recensement décennal était une référence incontestable et incontestée. Trop aux yeux des flamingants qui décidèrent de le négliger voire de le torpiller. Conséquence: les résultats de 1947 ne furent publiés qu'en... 1954. Malgré cela, Evere, Ganshoren et Berchem devinrent bruxelloises alors que Wemmel, Linkebeek, Drogenbos et Kraainem devenaient bilingues. C'en était trop pour le Mouvement flamand qui incita les bourgmestres flamands à ne plus distribuer les volets linguistiques du recensement. Dans la foulée, il fit pression pour fixer définitivement la frontière linguistique. Cette dernière fut donc fixée faute de données objectives et si six communes autour de Bruxelles obtinrent des facilités, beaucoup d'autres telles Beersel, Overijse, Dilbeek, etc., devinrent définitivement flamandes malgré la présence d'importantes minorités francophones.

Le marchandage politique qui les sacrifiait comprit en contrepartie le caractère permanent des facilités. Arthur Gilson (PSC), leur «père» malgré lui, le confirma, jusqu'à son dernier souffle: si le long de la frontière linguistique, on envisagea -mais on ne vota pas- leur extinction potentielle, cet aspect ne fut jamais évoqué pour la périphérie bruxelloise pour la raison précitée.

Mieux: si on se réfère aux textes de l'époque, l'on apprend que Jan Verroken (CVP), le rapporteur du projet, par ailleurs à la base de l'expulsion de l'université francophone de Louvain, avait présenté le texte comme «la base d'une loi durable» où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre à terme un droit...

© La Libre Belgique 2006
massiveK
quote:
Originally posted by Tiger777


(sorry, ik vond het een beetje grappig klinken, genieters... en ik kon het mij niet laten. Ik bedoel: wie heeft der nu iets tegen genieters? )


Ik vind toch vreemd dat men geld geven voor mensen die voor een job zoeken als ze voor dat job niet echt zoeken..

Er is een verschil tussen minimaale hulp om laten de mesen decent leven en het werkloos geld die is daar om het verlies van het salaris (een beetje) compenseren (niet zeker dat die woord bestaat :rolleyes: ) tijdens het periode waarin de werlooser voor een andere beroep zoek.

Die geld moet gaan naar mensen die echt zoeken of die een formatie volgen.

Anders is het een negatieve signaal die uitgezend is : je hoeft niet vvor een job te zoeken, de Sociale Zekerheid betaalt je.

Wat het is ook gevaarlijk is het feit dat vaak voor niet gekwalificeerde beroepen, is het salaris net hetzelfde of alleen een beetje meer dan het werkloos geld.. dus er moet een verkorting van de belastingen over dit soort werk zijn zodat de baas zijn medewerker beter kan betalen


Wat het idee van Rick Daems dat de werklooser moet een keer per week voor de gemeente of een zaak van publieke interrest werken betreft, vind ik het een goede idee want als hij doet dat, zal de werknemer toch een contact hebben met het werkwereld enz.


Sorry voor lange zinnen en al mijn fouten maar ik ben een beetje moe :)
Bl@ckOut
quote:
Originally posted by massiveK
Wat het idee van Rick Daems dat de werklooser moet een keer per week voor de gemeente of een zaak van publieke interrest werken betreft, vind ik het een goede idee want als hij doet dat, zal de werknemer toch een contact hebben met het werkwereld enz.

Daar ben ik helemaal niet mee akkoord. Als een werkloze 1 keer per week werk moet doen dan wil dat zeggen dat er ook effectief werk te doen is dus kunnen er evengoed werklozen vast aan de slag gaan om dat soort werk te doen. Bovendien kan niet iedereen eender wat werk doen. Het voorstel was ook om bijvoorbeeld 1 keer per week in een rusthuis of zo te werken en bv ouderen te verzorgen. Daar zijn dus wel opleidingen voor he, en werklozen zouden dat dan ineens zomaar kunnen doen? Naar mijn mening is dit gewoon profiteren van de werklozen onder het mom van "iets ondernemen tegen de werkloosheid". Kan altijd handig zijn nu de verkiezingen in zicht komen :rolleyes:
krikke
Heb er toch ook m'n bedenkingen bij.

:conf: :conf:

De ex-vriend van mijn zus was er zo ene die teerde op uitkeringen. Ipv werk te zoeken en z'n leven op de rails te zetten, ging die berekenen hoeveel hij kreeg van iedere instantie, en dan zou hij in't zwart wel de rest bijverdienen. En zo zijn er veel ...

Tegenwoordig zijn er instituten (scholen) die opleidingen organiseren voor de zogenoemde "pijnpunten" (lassers, verzorging, ...). Als de mensen nu eens wat minder kieskeurig zouden zijn en gaan beseffen dat ze moeten werken voor hun geld, dan zouden ze zo'n zaken wel gaan overwegen en volgen ...

Allemaal chique, maar toch serieus wat bedenkingen dus!
djcresto
quote:
Originally posted by Bl@ckOut
Als een werkloze 1 keer per week werk moet doen dan wil dat zeggen dat er ook effectief werk te doen is dus kunnen er evengoed werklozen vast aan de slag gaan om dat soort werk te doen.


ja maar die mensen doen dat nu niet, daar zit het hem juist in. Er zijn nog zoveel vacatures die niet opgevuld geraken, alleen willen de mensen ze niet doen. Dus vind ik het voorstel van Daems, vooral economisch gezien zeker niet slecht. Dit kan natuurlijk slechts toegepastworden mits strikte voorwaarden.
Sh!fty
quote:
Originally posted by massiveK
Over het gebrek aan motivatie van de franstaligen om het nederlands te leren het is waar (zelfs als het is niet de eerste oorzaak (lage kwaliteit van het onderwijs is oorzaak n° 1 en ook het feit dat het is niet verplicht vlaamse lessen te nemen)) dat somigge franstaligen zien niet meteen het interest om een taal te leren die alleen door 20 milioen mensen gesproken is.


Voor mij is het heel dom omdat ze leven in belgie en, zelfs als ze niet perfect tweetalig moeten zijn, het is voor mij een minimum dat je kan een kleine gesprek hebben in het andere taal van je eigen land.


Ik geef die mense eigelijk gelijk, in hun plaats zou ik ook geen Nederlands leren :o
Zelfs onze koning spreekt Nederlands als een eend met een spraakgebrek, wat in mijn ogen ook lak aan motivatie betuigd.

Anderszijds had ik liever Duits gehad dan Frans, ik bedoel maar: er zijn meer Duitstaligen in Europa dan Franstaligen. Duitsland is maar 1/3de van de Europese economie. En het is ook een officiele moedertaal, wat hier percies ook vergeten wordt :o
Waarom niet overwogen wordt om Frans als keuzevak en Duits als hoofdvak te geven is voor mij toch een raadsel :conf:

diddi
quote:
Originally posted by massiveK
oui en effet ce sont ... où il s'agissait de fixer un avenir sans reprendre à terme un droit...

© La Libre Belgique 2006


Ik stel anders voor om de faciliteiten uit te breiden voor héél het arrondissement Halle-Vivoorde. Als ik kijk naar mijn buren, allemaal franstaligen die, spijtig genoeg door hun opleiding als IT'er, geen nederlands hebben kunnen studeren. Wij vlamingen zullen ons gevleit neerleggen bij het feit dat wij in de winkels op de hoek Frans zullen praten. Geen probleem.

Sorry, maar de franstaligen hebben geen recht van spreken. Zij zullen nooit in een ziekenhuis belanden in het Brusselse (en de rand) waar ze zich niet kunnen uitdrukken in hun moedertaal. Zij zullen nooit moeite moeten doen op taalgebied om inkopen te doen, hun werk degelijk uit te oefenen, ... Dat is pas discriminatie! Ze eisen van mij dat ik 2 talen beheers, vooraleer promotie te kunnen maken. Ik ken collega franstaligen die geen woord Nederlands kennen en daar is nooit een woord over gerept. Dat is discriminatie! En als onze minister dat eens op tafel legt, zijn we nationalisten, egoïsten, etc. Ik begin genoeg te krijgen van de slachtofferrol die de Franstaligen telkens spelen. We zouden beter de geldkraan eens dicht draaien! :whip:
djcresto
Leterme for pres. Hij was alleszins al de populairste Vlaamse politicus en door deze uitspraak gaat hij nog heel veel kiezer bijkrijgen.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42 43 
Privacy Statement