return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
TA's Fotografiska Tråd (pg. 10)
View this Thread in Original format
P4z!
quote:
Originally posted by GyLLe
Vilken nikon är det??? Vad fick du ge för den?? Är nämligen ute efter en ny systemdigitalkamera!!

Det är Nikon F5. Jag köpte den begagnad för 6500 kr (nypris ca 30,000 kr) :) Det är då en 35 mm filmkamera.

Om du ska ha en bra digital systemkamera så bör du kolla in Nikon nykomling D70 eller Canon EOS 10D (årets bästa digisystemkamera enligt EISA).
keddo
quote:
Originally posted by jofawe
det blev en sånhär:
http://www.cyberphoto.se/canon/digi...500/ixus500.php

ahh en såndär har jag också, fast en ixus 400. Alldeles utmärkt kamera ! :)
Aendy
quote:
Originally posted by Aendy
Ett litet tips. Tydligen är det någon ryss som hackat uppdateringen till Canon 300D och hittat funktioner som gör kameran likvärdig med Canon 10D (typ 4000 kr dyrare eller nåt). Enda problemet är att garantin tydligen inte gäller om något skulle haverera. Coolt värre! (Kanske gamla nyheter?)

Ang. systemdigitalkamera.
jofawe
quote:
Originally posted by keddo
ahh en såndär har jag också, fast en ixus 400. Alldeles utmärkt kamera ! :)

det skiljde 400kr mellan en 400 å 500 ... så jag köpte 500:an :)
billigaste pris var 3995 på JME.
Dock hittade jag en söting i dyskland ... 399€ .. bälligt!
Smekbar
quote:
Originally posted by P4z!
Vilken tänker du köpa?

Själv köpte jag den här bäbisen idag :D

najs, grattis :) den lär du ha många trevliga stunder med :)
P4z!
quote:
Originally posted by Smekbar
najs, grattis :) den lär du ha många trevliga stunder med :)

tack, hehe jodå :) jag har lekt med den hela dan, idag köpte jag 2 st objektiv till den, en 24mm/2.8 och en 135mm/2.8.

På onsdag blir det en 400mm/5.6 ;)
jofawe
quote:
Originally posted by P4z!
tack, hehe jodå :) jag har lekt med den hela dan, idag köpte jag 2 st objektiv till den, en 24mm/2.8 och en 135mm/2.8.

På onsdag blir det en 400mm/5.6 ;)

och för oss som inte lärt oss grekiska då? :)
dbl
vill också ha en ny kamera.. men har inga pengar till en :(
tar alltid o shoppar upp alla mina kläder så blir ju aldrig till att spara ihop till en heller :(
Laszlo
quote:

hehe...har också alltid undrad vad alla de beteckningarna för alla objektiven representerar för mumbo-jumbo, but I tend to find out God damnit. :)

kolla in www.fotosidan.se. Kanonsida med snygga gallerier och en massa nyttigt som var man med digitalkamera borde ha tillgång till.
P4z!
quote:

brännvidden på objektiv benämns i mm, dvs ju längre brännvidd desto närmare motivet kommer du och desto mer diffus bakgrund bakom fokalplanet.

2.8 (i mitt fall) är benämningen på den största bländaröppningen på objektivet, ju mindre bländartal desto större bländaröppning = ju mer ljuskänslig är objektivet vilket resulterar i att slutartiden blir kortare. Den tekniska benämningen på bländare är F. Exempel: "Kortet är taget med en 50mm på bländare f/8. och 1/250 sekunds slutartid."

24 mm är en kort brännvidd, objektiv med korta brännvidder kallas för vidvinkelobjektiv eftersom de har ett så brett omfång. Extrema vidvinkelobjektiv kallas för "Fish-eye" vilket gör att bildens perspektiv blir skev och linjerna i bilden blir "bollformade". Dessa fish-eye objektiv används ofta under inspelningen av skatevideos har jag sett :)

Ett 400mm objektiv kallas för teleobjektiv, eller "supertele" om man pratar extremt långa brännvidder. Dessa används oftast till fotografering då motivet står långt borta som t.ex. vilddjursfotografering och på fotbollsmatcher (ni har säkert märkt alla dem där fotograferna som står vid fotbollsplanen med sina monsterobjektiv hehe).

EsseT
Men hallå vänta ett tag det här ska vara en fototävling INGEN KAMERATÄVNLIG...uhh har ju inte råd med så fina kameror inte nu ialla fall =) får väl låna någon hehee nu ska vi ta bilder så det heter duga jag får hem några roliga som jag tog igår tänkte lägga upp nån av dem här =)
Laszlo
quote:
Originally posted by EsseT
Men hallå vänta ett tag det här ska vara en fototävling INGEN KAMERATÄVNLIG...uhh har ju inte råd med så fina kameror inte nu ialla fall =) får väl låna någon hehee nu ska vi ta bilder så det heter duga jag får hem några roliga som jag tog igår tänkte lägga upp nån av dem här =)

Kom ihåg att kameran inte tar bilderna åt dig....det är bara ett verktyg som underlättar...det gäller bara att kunna använda de på rätt sätt... :) Men visst, jag hade inte klagat om en Nikon D100 med ett gäng feta objektiv föll ner från skyn i skallen på mig :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Privacy Statement