|
TA's Fotografiska Tråd (pg. 19)
|
View this Thread in Original format
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Jofawe: I samma ögonblick som du tog de korten var jag förmodligen på väg hemifrån onsdagsmiddagen på Pudas :) (För er som inte vet är pudas en studentpub som ligger där Jofawe bor). Utbytesstudenterna som var nere och åt blev helt till sig när de fick se snö för första gången i sina liv.... :) |
Haha.. kul att se :)
Men det är fantastiskt vackert när det snöar.. allt liksom stannar upp.
Bilar kör långsamt, folk går sakta och beundrar snön... det är liksom lite magiskt :) |
|
|
| jofawe |
blev inspirerad av steves bild :)
Min baksida, snett åt vänster..
Tagen kl 23.31 den 17/11 med en Canon Ixus 500
1 sekunds slutartid
1 sekunds exponeringstid
bländare F/3,2 med brännvid på 9mm
Baksida del 1
Samma baksida, samma vinkel, en vecka senare.
Baksida del 2 |
|
|
| Laszlo |
*bump*
Nätet är ju idag fullt av webblogs, så därför tänkte jag skaffa en egen fotografisk blogg, en sk. photoblog. Lade upp den igår, så det finns inte så många foton än, men jag ska försöka uppdatera den varje dag.
Klicka på mig
Kommentera gärna :) |
|
|
| Dioxys |
vi var på samma match du och jag :) tyst som kyrkan efter dem sista målen (man hörde sitt egna skrik eka ganska väl)
är inte djurgårdare, men ändå sthlms lag :cool: |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Dioxys
vi var på samma match du och jag :) tyst som kyrkan efter dem sista målen (man hörde sitt egna skrik eka ganska väl)
är inte djurgårdare, men ändå sthlms lag :cool: |
Coolt :) Är ju djurgårdssupporter, men ingen inbiten sådan - Theodore var den enda anledningen till att jag tog mig upp till Jönköping. Vid ett av Djurgårdsmålen kunde man även skymta mig och polaren på TV4-sporten senare på kvällen :) |
|
|
| Aendy |
Eftersom vi har likadan kamera Laszlo så vet jag hur kass vitbalansinställningen i kameran är, tog mig friheten att manipulera din bild, hoppas du inte blir arg.
 |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Aendy
Eftersom vi har likadan kamera Laszlo så vet jag hur kass vitbalansinställningen i kameran är, tog mig friheten att manipulera din bild, hoppas du inte blir arg.
http://aendy.se/050118.jpg |
Du är så välkommen :) hade jag haft utrymme och råd att spara alla bilder i raw-format så hade jag gjort det - tyvärr får det duga med JPEG....det medför ju viss förlustinformation vid bildmanipulation i form av färgkorrigering....hur ställer du in vitballansen? jag är jävligt svag för starka kontraster, så det och färgbalansen är i huvudsak det enda jag pillar med - däremot lyckas jag aldrig får till någon "frätande" vit färg på ytor som det är avsett för, utan att behöva öka kontrasten för mycket...som tex denna:

fick inte etiketten vitare än såhär...det hade funkat med att
markera området jag vill ha färgkorrigerat, och därefter mha lager rätta till det....men det hade tex på föregående bild (målvakten) varit betydligt mer tidskrävande.... |
|
|
| Aendy |
Det är skitklurigt med vitbalansen som sagt, sliter mitt hår varje gång. Pallar inte med lager och dylikt så jag bara drar lite i reglagen och hoppas på att inte hela bilden blir kaikon. I din bild förändras den gula ljuspunkten bak i lokalen när jag försöker vita upp etiketten. Blir nånting såhär på 2 min:
 |
|
|
| Laszlo |
| Okej - I see, då använder vi samma metod - skillnaden är väl att du har mer tålamod. :) Köpte ju Photoshop CS för digitalfotografer för några månader sedan, helt suverän bok med skitmånga matnyttiga tips, och där finns ett par tips om färkorrigering o dylö., men de är också mha lagerhantering och sånt där tjaffs som man inte orkar pilla med...:| Lika bra att köpa en 1D MKII:a istället och ett par gluggar för några hundra pix, så kanske man får bättre färgåtergivning i bilderna på en gång.. :) |
|
|
| Laszlo |
(går)Dagens bild

En polare vid namn Yousef som framförde ett hysteriskt roligt spex på en jobbarsittning vi hade på Slottsstallarna igår (ena studentpuben). Han ska föreställa en diskriminerad invandrarkvinna som jobbar i garderoben. tror aldrig jag har skrattat så mycket i hela mitt liv...det var ett under att jag överhuvudtaget lyckades trycka av knappen på kameran .. :) |
|
|
|
|