|
TA's Fotografiska Tråd (pg. 14)
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Smekbar
hehe du kan ju tro att jag ska ha med mig min kamera osso, samt min nya blixt.. den e fett häftig , hehe :)
iaf, den senaste bilden va, som jag skrev på DA, skitsnygg :) gillar den verkligen.. speciellt huset i bakgrunden ser mystiskt ut... härlig. |
Tack :D
Är det en sån där 5000-kronnorsblixt du köpt eller? :nervous: |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by Laszlo
En av de allra första bilderna jag tog med min nya EOS 300D. Har inte haft tid att börja beskära och välja ut de bästa bilderna förän nu, så nu kör vi i kronologisk ordning....
*Bild
*Bild |
:stongue: ja här ligger man sannerligen i lä vad gäller fototävlingen :p men de gör mig inget, ja ska va me ändå :p :D |
|
|
| Smekbar |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Tack :D
Är det en sån där 5000-kronnorsblixt du köpt eller? :nervous: |
neee, det e en Nikon SB-600, kostar typ 2600... grymt sjysst grej med den är att man inte behöver ha den på kameran utan kan hålla den i handen eller göra vad fan man vill med den så syncar kameran ändå mot den... öppnar för väldigt kreativ ljussättning när man plåtar :) |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Smekbar
neee, det e en Nikon SB-600, kostar typ 2600... grymt sjysst grej med den är att man inte behöver ha den på kameran utan kan hålla den i handen eller göra vad fan man vill med den så syncar kameran ändå mot den... öppnar för väldigt kreativ ljussättning när man plåtar :) |
Det var det jävligaste....hänger den via en sladd från blixtskon eller är det IR/Bluetooth eller någon annan trådlös high-tech-lösning a'la 2000-talet? |
|
|
| Smekbar |
| quote: | Originally posted by Laszlo
trådlös high-tech-lösning a'la 2000-talet | :) |
|
|
| jofawe |
| var det bara jag som såg Smekbar stå som en fotograf alá 1800talet med såndär "poff" blixt?? :nervous: |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
var det bara jag som såg Smekbar stå som en fotograf alá 1800talet med såndär "poff" blixt?? :nervous: |
hahaha :haha: Tar han tvåtusen sådana bilder på kryssningen med "poff-blixten" kommer där nog inte behövas några rökmaskiner :) |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by Laszlo
hahaha :haha: Tar han tvåtusen sådana bilder på kryssningen med "poff-blixten" kommer där nog inte behövas några rökmaskiner :) |
indeed.. påminn mig att jag ska ha mina solglasögon med mig =) |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
indeed.. påminn mig att jag ska ha mina solglasögon med mig =) |
hihi :)
Nytt foto: http://www.deviantart.com/view/9267049/
Smekis - på en del av dina bilder så står informationen om slutartid, bländare, ISO och allt det där under Details. När jag ändrar mina bilder i Photoshop försvinner de - har du någon aning om hur jag kan "applicera" på dessa igen? |
|
|
| P4z! |
| quote: | Originally posted by Laszlo
hihi :)
Nytt foto: http://www.deviantart.com/view/9267049/
Smekis - på en del av dina bilder så står informationen om slutartid, bländare, ISO och allt det där under Details. När jag ändrar mina bilder i Photoshop försvinner de - har du någon aning om hur jag kan "applicera" på dessa igen? |
EXIF informationen ligger inbäddad inuti JPG och RAW filerna, när du importerar in dem på datorn från kameran och öppnar dem i photoshop så går man in på Arkiv / Filinformation och sedan välja Spara metadatamall. Det enklaste är dock bara att högerklicka på bildfilen, välja egenskaper och sedan Sammanfattning (Avancerat) så får du upp all exponeringsfakta. |
|
|
| Laszlo |
Najsing bajsing!
Gillar färgerna och den där softa glowen till vänster på första bilden skarpt, likaså de gulaktiga trädtopparna med den överexponerade himmeln.
Den andra bilden säger mig inte så mycket, kanske hade jag lagt på någon svag glow på själva låset - men det är väl mest en smaksak.
Den sista bilden tycker jag bäst om. Underbara färger, älskar de skarpa linjerna, men framförallt - träden som syns genom fönstrena. Skitläckert! |
|
|
|
|