return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
TA's Fotografiska Tråd (pg. 12)
View this Thread in Original format
Laszlo
quote:
Originally posted by GyLLe
Men vart får du alla pengar ifrån?? Studerar inte du??

Rätt konstaterat :) Jag sålde "några" andelar av mina fonder...efter att jag investeratt i både ett par skivspelare och en kamera börjar de nu ta slut :| Får försöka lägga band på mig själv och låta bli pengarna i fortsättningen...
Kaveh
Tjo =)

Ska köpa en digitalkamera nu om några dagar men har oerhört svårt att bestämma mig mellan ixus 430 och powershot a80 (båda canon).

Här ser ni en jämförelse: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/compare.php?tekniska_artnr%5B1%5D=A80&tekniska_artnr%5B2%5D=ixus430&num_of_articles=2&comparepage=yes.

Någon som har varit i en liknande sits eller kan ge goda råd ändå? =)
Fördelen med ixus:en är att den är mycket lättare och mindre - så att jag kan ha med den överallt, vilket är ett stort plus. Men a80 har många fler manuella inställningsmöjligheter, vilket ixus saknar nästan helt. a80 använder dessutom vanliga aa-batterier.

Någon duktig inom området som kan ge lite vägledning, vad som helst? =) :o
P4z!
quote:
Originally posted by Kaveh
Tjo =)

Ska köpa en digitalkamera nu om några dagar men har oerhört svårt att bestämma mig mellan ixus 430 och powershot a80 (båda canon).

Här ser ni en jämförelse: http://www.cyberphoto.se/index.php?...omparepage=yes.

Någon som har varit i en liknande sits eller kan ge goda råd ändå? =)
Fördelen med ixus:en är att den är mycket lättare och mindre - så att jag kan ha med den överallt, vilket är ett stort plus. Men a80 har många fler manuella inställningsmöjligheter, vilket ixus saknar nästan helt. a80 använder dessutom vanliga aa-batterier.

Någon duktig inom området som kan ge lite vägledning, vad som helst? =) :o

Vad hade du tänkt att fota för något? Tänker du enbart fota vänner och fester osv så går det ju bra med den mindre, men om du vill utvecklas och ta mer estetiska bilder så är nog A80 att rekommendera.
Kaveh
quote:
Originally posted by P4z!
Vad hade du tänkt att fota för något? Tänker du enbart fota vänner och fester osv så går det ju bra med den mindre, men om du vill utvecklas och ta mer estetiska bilder så är nog A80 att rekommendera.

tack för svaret x)
Okej. Jo, jag vill ju så småningom ta lite mer "konstnärliga" bilder också. Fast samtidigt vill jag ha en kamera som jag kan ha med överallt, så man har den till hands om man får syn på något som bara måste fotas =)
Men aja, jag får väl offra lite storlek i så fall :Q Hehe så jobbigt att behöva välja ;D
Det här med batterier då? Vilken sort är att föredra? Nackdel med AA är ju tyngden x(
P4z!
quote:
tack för svaret x)
Okej. Jo, jag vill ju så småningom ta lite mer "konstnärliga" bilder också. Fast samtidigt vill jag ha en kamera som jag kan ha med överallt, så man har den till hands om man får syn på något som bara måste fotas =)
Men aja, jag får väl offra lite storlek i så fall :Q Hehe så jobbigt att behöva välja ;D
Det här med batterier då? Vilken sort är att föredra? Nackdel med AA är ju tyngden x(

A80 är ju inte så hiskeligt mycket större.. 2 cm på bredden och 1 cm på höjden är inte så stor skillnad :)
Du har även högre ledtal (blixtens räckvidd) på A80 också, vilket är ca 1 meter extra i vidvinkel och ½ meter i tele jämfört med Ixus.

Vikten däremot är ju större på A80, vilket jag personligen tycker jag är bättre, då man får mer stabilitet när man håller i kameran (vilket kan minska skakningsoskärpa på bilderna).

Ang. batterier så är speciella batteripacks till kameran bäst (men samtidigt oftast dyrast). Annars är det väl litiumbatterier bäst (Ni-Mh) med så högt mAh tal som möjligt.
jofawe
kaveh

jag har en ixus själv och kan säga att man kan ta bra bilder med den med, man måste bara känna kameran, vilka ljus den funkar i osv ... :)

Köpte mig ju nyss en 500, hade en V2 innan.
men visst vore det najs att ha objektiv å grejjer på den.,
Kaveh
P4z!: Nja sant, så jättemkt större är den inte.. mer tyngre. Har iaf hört att den inte är så bekväm att bära med sig i fickan jämt.
Fördelen med AA-batterier kan jag tänka mig är under resor där man inte har tillgång till eluttag under längre stunder.

Vilken av kamerorna skulle du valt själv? =) Om du vill ha en kompaktkamera som du kan ha med dig rätt ofta, men som du samtidigt vill kunna ta lite konstnärligare bilder med ibland :]

jofawe: aha! Mm, jag har sett bilder med ixus:en och det är ju riktigt bra bilder - inget alls att klaga på egentligen :Q Funderar bara över om jag inte kommer sakna manuella inställningar när jag börjat plåta en del.. ;Q
P4z!
quote:
P4z!: Nja sant, så jättemkt större är den inte.. mer tyngre. Har iaf hört att den inte är så bekväm att bära med sig i fickan jämt.
Fördelen med AA-batterier kan jag tänka mig är under resor där man inte har tillgång till eluttag under längre stunder.

Vilken av kamerorna skulle du valt själv? =) Om du vill ha en kompaktkamera som du kan ha med dig rätt ofta, men som du samtidigt vill kunna ta lite konstnärligare bilder med ibland :]

jofawe: aha! Mm, jag har sett bilder med ixus:en och det är ju riktigt bra bilder - inget alls att klaga på egentligen :Q Funderar bara över om jag inte kommer sakna manuella inställningar när jag börjat plåta en del.. ;Q

Jag vet att när jag köpte min Nikon Coolpix 3100 så var jag übernöjd med den, men sen efter ett tag då jag ville utvecklas mer så saknade jag dem manuella inställningarna. Jag skulle utan tvekan köpa A80 :)
Kaveh
quote:
Originally posted by P4z!
Jag vet att när jag köpte min Nikon Coolpix 3100 så var jag übernöjd med den, men sen efter ett tag då jag ville utvecklas mer så saknade jag dem manuella inställningarna. Jag skulle utan tvekan köpa A80 :)

okej :) Lutar nog åt a80 då :Q
tack för info/råd osv =)
ScuL
har slängt upp några bilder av min londonresa
http://www.scul.net/pics/london/index.html

(hoppas att sidan fungerar, det finns några problem med internationella uppkopplingar)

reveal
quote:
Originally posted by ScuL
har slängt upp några bilder av min londonresa
http://www.scul.net/pics/london/index.html

(hoppas att sidan fungerar, det finns några problem med internationella uppkopplingar)

Jag kommer iaf inte in...
ScuL
quote:
Originally posted by reveal
Jag kommer iaf inte in...

hm steve kunde.
du får försöka senare :(
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 
Privacy Statement