|
TA's Fotografiska Tråd (pg. 20)
|
View this Thread in Original format
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Laszlo
Okej - I see, då använder vi samma metod - skillnaden är väl att du har mer tålamod. :) Köpte ju Photoshop CS för digitalfotografer för några månader sedan, helt suverän bok med skitmånga matnyttiga tips, och där finns ett par tips om färkorrigering o dylö., men de är också mha lagerhantering och sånt där tjaffs som man inte orkar pilla med...:| Lika bra att köpa en 1D MKII:a istället och ett par gluggar för några hundra pix, så kanske man får bättre färgåtergivning i bilderna på en gång.. :) |
Nja, tror inte det kommer hjälpa så mycket att köpa nytt. Har du provat personlig vitbalans inställning, den funkar förvånansvärt bra... |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by Aendy
Nja, tror inte det kommer hjälpa så mycket att köpa nytt. Har du provat personlig vitbalans inställning, den funkar förvånansvärt bra... |
Nja - jag tycker om att ta spontana kort - oftast när man springer runt och fotar så ändras ju ljusförhållandena, ibland räcker det att man tar ett par steg åt något håll, och då är vitbalanseringen inget värd från ett moment till det andra. Ganska tidskrävande att behöva göra det så fort man rör på sig åt något håll... :| Men jag håller med, det fungerar ju svinbra... |
|
|
| Smekbar |
har äntligen lagt upp lite bilder från min resa till Bali i vintras och ni hittar dem på följander länk... (det är dock ganska få bilder, endast 33st av ca 1500 pga bristande tid för redigering...)
http://bilder.smekbar.se/BALI/
kommentarer uppskattas som alltid :) |
|
|
| NooN |
| quote: | Originally posted by Smekbar
har äntligen lagt upp lite bilder från min resa till Bali i vintras och ni hittar dem på följander länk... (det är dock ganska få bilder, endast 33st av ca 1500 pga bristande tid för redigering...)
http://bilder.smekbar.se/BALI/
kommentarer uppskattas som alltid :) |
Riktigt grymma bilder. Funderat på att bli djur & natur-fotograf? |
|
|
| SWE_TRANCE |
| quote: | Originally posted by Smekbar
har äntligen lagt upp lite bilder från min resa till Bali i vintras och ni hittar dem på följander länk... (det är dock ganska få bilder, endast 33st av ca 1500 pga bristande tid för redigering...)
http://bilder.smekbar.se/BALI/
kommentarer uppskattas som alltid :) |
Riktigt fina bilder smek!
Om inte jag minns fel så hade väl du en såndär brutal kamera va? |
|
|
| Smekbar |
kul att ni gillar bilderna :)
NooN: skulle gärna vilja jobba som fotograf, antingen frilans eller med fast anställning (finns dock knappt längre) men vet inte hur jag ska få in en fot i branschen... :(
SWE_TRANCE: utrustningen jag använt står på toppen av sidan och är följande:
Nikon D70, Nikon Speedlight SB-800, Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 70-300 f/4-5.6D, Sea&Sea Underwater Camera.
Nikon D70n räknas som den bästa digitala systemkameran i tiotusenkronors-klassen. Den brukar räknas som en semiproffskamera, och många proffs har med sig en sådan som backup ifall deras huvudsystem skulle lägga av.
Jag vet tyvärr inte modellen på undervattenskameran eftersom det är min pappas kamera. Ska slänga upp fler undervattensbilder snart, de är RIKTIGT häftiga tycker jag. Assvårt att ta bra bilder där nere också :) |
|
|
| Laszlo |
| woho.. :) Nu har jag beställt ett Fish Eye...inget fancy i tiotusenkronorsklassen - det kostade 1300, men har fått bra kritik i förhållande till priset...hoppas jag får det innan torsdag så jag kan ta lite schyssta bilder i Malmö...synd bara att jag inte har något backstage-pass :( |
|
|
| mr_fisken |
| fish eye:conf: :nervous: |
|
|
| Laszlo |
hmm...skulle inte betala två korvören för den kameran...kolla galleriet - kanterna är helt svarta på bilderna, således lyckas den inte få med 100% av omfånget. Samma effekt kan åstadkommas med en knapptryckning i photoshop.. :) Dessutom verkar den ha urkass skärpa.. :| |
|
|
| Aendy |
Det enda sura är x1,6-faktorn. Vilket objektiv är det? Har letat efter ett billigt fish-eye men inte hittat något bra... |
|
|
|
|