|
TA's Fotografiska Tråd (pg. 18)
|
View this Thread in Original format
| Laszlo |
:eyes: :eyes:
Fan, det är vad jag kallar konst. Att kunna göra så mycket utav så lite...otroligt... |
|
|
| jofawe |
Jag var ute och gick lite idag .. tog även lite kort.
Klicka här! |
|
|
| jofawe |
thihi.. jag satt å lekte med kameran ikväll och kom på hur man kan rikta blixten med en vanlig kompaktkamera.. dvs där blixten sitter i kamerahuset.
Man får ju en klart fylligare bild när man gör så.. eller hur?
fast.. det blir ju lite fånigt när man ska stå å hålla en sak framför blixten när man ska ta kort =)
Iallafall..exempel:
Taget i ett mörkt rum utan extra belysning, så det är bara min blixt som lyser upp.
Jag höll i detta fall en liten spegel snett under blixten

Objektet är min gode vän Helene ;) |
|
|
| Laszlo |
| quote: | Originally posted by jofawe
thihi.. jag satt å lekte med kameran ikväll och kom på hur man kan rikta blixten med en vanlig kompaktkamera.. dvs där blixten sitter i kamerahuset.
Man får ju en klart fylligare bild när man gör så.. eller hur?
fast.. det blir ju lite fånigt när man ska stå å hålla en sak framför blixten när man ska ta kort =)
Iallafall..exempel:
Taget i ett mörkt rum utan extra belysning, så det är bara min blixt som lyser upp.
Jag höll i detta fall en liten spegel snett under blixten |
Klart man kan - dock lite bökigt att springa runt med en spegel i fickan hela tiden :) Något annat som också funkar är om du tejpar fast en pappersbit på blixten - då för du ett mycket diffusare och mjukare ljus. Funkar lite som en omnibounce, men har du en svag blixt kan de goda resultaten dock utebli.... |
|
|
| SteveTranz4ever |
Om man bara hade en annan blixt på sin lilla Canon ixus i skulle ju faktiskt bilderna bli bra mycket bättre... Som den är nu så blir det ju röda ögon hur lätt som helst, dom blir lätt skarpa så som Laszlo sa och tar man när det är rök så blir röken som en vit vägg, skulle va ballt om man kunde koppla in en annan blixt som man kunde leka lite med...
Medans jag ändå är inne på blixtar så finns det annat kul man kan ha med dom... Ni kanske minns hur man brottades & slogs lite på kul med polarn när man var mindre, så gjorde även jag med en kompis men han såg redan dåligt i mörkret så om vi var inomhus så släkte jag ljuset och såg till att jag hade hans farsas blixt till systemkameran.
Av med ljuset sen flasha han sen boxa på han :disbelief |
|
|
| P4z! |
bakplåtspapper ska också fungera som en bouncer har jag hört.. :)
Jag köpte en Lomo Holga 120FN för ett par dagar sedan, en mellanformats kultkamera!
 |
|
|
| jofawe |
Laszlo:
Ja, det kan ju vara lite knepigt.. men det går ju göra nån slags sak som man sätter på kameran (ide från Ixus-world / Objektiv adapter) eller nått sånt liknande.
jag ska testa lite, bland annat med plexi, ljus plastfilm osv .. för blixten på ixusen är grymt stark .. hehe ...
Men som sagt, det är kul att testa ;)
Steve:
kolla in här: Extern blixt till ixus... |
|
|
| jofawe |
Första snön här i växjö 20041117 :)
Kl 19.00 ungefär

|
|
|
| reveal |
| ^^^ Längtar tills det kommer snö här :D Får nog bli en ensampromenad då, grymt härligt :) |
|
|
| Laszlo |
| Jofawe: I samma ögonblick som du tog de korten var jag förmodligen på väg hemifrån onsdagsmiddagen på Pudas :) (För er som inte vet är pudas en studentpub som ligger där Jofawe bor). Utbytesstudenterna som var nere och åt blev helt till sig när de fick se snö för första gången i sina liv.... :) |
|
|
|
|