|
[17-12-2005] Innercity - RAI, Amsterdam (pg. 24)
|
View this Thread in Original format
| Djeebie |
Hoe dan?
| quote: | Auteursrecht: Portretrecht
Het portretrecht is een bijzondere beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen onder bepaalde voorwaarden het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret. De fotograaf heeft het auteursrecht op de door hem gemaakte foto van een persoon, maar mag deze foto niet in alle gevallen publiceren.
Bij een portret gaat het altijd om een afbeelding. Een beschrijving van iemands uiterlijk in woorden valt er niet onder. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret gemaakt in opdracht van de geportretteerde en een portret niet gemaakt in opdracht van de geportretteerde.
Is er sprake van een opdracht, dan heeft de geportretteerde sowieso het recht zelf het portret te verveelvoudigen en mag openbaarmaking alleen plaatsvinden met toestemming van de geportretteerde. Het portretrecht blijft tot tien jaar na de dood van de geportretteerde in stand. Het is alleen uit te oefenen door de directe rechthebbenden. Als het een afbeelding is met daarop meerdere personen, dan is voor openbaarmaking van die afbeelding toestemming nodig van al die personen.
Is er geen sprake van een opdracht, dan kan de geportretteerde zich alleen tegen openbaarmaking verzetten als hij daarbij een redelijk belang heeft. Bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen of het belang om niet publiekelijk belachelijk gemaakt te worden. Hierbij wordt afgewogen welk belang zwaarder weegt: het recht op privacy of het recht op vrije meningsuiting.
Ook commerciële belangen tellen mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om het portret van een bekende persoonlijkheid te gebruiken voor reclame als hiervoor geen toestemming is gegeven.
Bron: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39581 |
Het lijkt me niet dat je zomaar een redelijk belang hebt bij het niet publiceren van party pics. M.a.w. eerst publiceren en dan mag de rechter bepalen of je oneigenlijk gepubliceerd bent. |
|
|
| ZZandirt |
| quote: | Originally posted by Djeebie
Hoe dan?
Het lijkt me niet dat je zomaar een redelijk belang hebt bij het niet publiceren van party pics. M.a.w. eerst publiceren en dan mag de rechter bepalen of je oneigenlijk gepubliceerd bent. |
zeker wel.. mijn amerikaanse werkgever neemt mij niet meer serieus als ie mijn pictures op inet tegenkomt. klanten ook niet,..
breng het maar voor een rechter.... nog even los van een civielrechterlijke procedure wegens gederfde inkomsten omdat ik nav die foto ben ontslagen.
vandaar dat partyfotografen niet vaak mensen expliciet in beeld brengen tenzij ze daar zelf om vroegen.
(en dan nog wordt ie aangeklaagd omdat de fotograaf redelijkerwijs kon aannemen dat betreffende persoon niet meer tot helder denken in staat was... (ff foto van jp zoekn.. :D)
 |
|
|
| jp |
| Anyhow... ik ga het CONTRACT op m'n eigen manier interpreteren. |
|
|
| Djeebie |
| Je zal toch echt eerst ontslagen moeten worden en dan ook nog kunnen bewijzen dat je naar aanleiding van die gepubliceerde foto ontslagen bent. Op voorhand kan je dus niets doen. Tenzij je zo op de foto staat dat redelijkerwijs kan worden aangenomen dat je een mikpunt van spot zal worden :D Maar ook dat is subjectief. |
|
|
| jp |
| Alsof de baas op Partyflock loopt te jengelen |
|
|
| Djeebie |
| Nee niet de baas van Partyflock, maar de baas van Zzandirt. |
|
|
| New Wave |
De definitie van party picture is: foto’s van bezoekers 1 op 1, met minder dan 5 meter afstand tussen de fotograaf en de gefotografeerde bezoeker"
Met deze definitie kan je alsnog alle kanten op.
Ik kan met een gigantische wijdhoek ook nog een totaal maken terwijl ik mensen 1 op 1 in het hoekje zet.
Niemand gaat mij zeggen wat voor kader ik moet aanhouden.
Definitie van niets..... |
|
|
| New Wave |
| Zit weer effe dat Paul van Dyk filmpje te kijken op innercity 2000.......NIET TE OVERTREFFEN! |
|
|
| jp |
| quote: | Originally posted by New Wave
De definitie van party picture is: foto’s van bezoekers 1 op 1, met minder dan 5 meter afstand tussen de fotograaf en de gefotografeerde bezoeker"
Met deze definitie kan je alsnog alle kanten op.
Ik kan met een gigantische wijdhoek ook nog een totaal maken terwijl ik mensen 1 op 1 in het hoekje zet.
Niemand gaat mij zeggen wat voor kader ik moet aanhouden.
Definitie van niets..... |
daarom: 6 meter afstand, 100mm, flitser aanpassen en iets hoger iso vanwege de sluitertijd. No problem.
Of ik crop gewoon pics op 28mm. Is toch 9 megapixel |
|
|
| New Wave |
Ik heb de flyer voor 2007 alvast gemaakt!
 |
|
|
| Ramonster |
| quote: | Originally posted by New Wave
Ik heb de flyer voor 2007 alvast gemaakt!
|
:D
Het zal wel sterk aan populariteit verliezen, als ze op deze tour doorgaan, vrees ik. Mooi feest anyway. |
|
|
| jp |
| Ach als het flopt heeft men altijd nog Duncan Donuts voor de inkomsten |
|
|
|
|