return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 
Games! (pg. 25)
View this Thread in Original format
jofawe
okej.. såhär är det.
Jag måste ha ny skärm.. funderar på en TFT 19" i prisklassen 4-5000kr.

vilken ska jag ta? :)
Gillar inte att de flesta bara klarar 24bitars färgdjup.. riktigt kasst faktist.
Sen undrar jag vad skillnaden (rent praktiskt) är på DVI och D-SUB ..

Fan.. måste ha en efter jul iallafall..
ScuL
de flesta säger att de klarar 24bitars men det klarar de inte alls.
de klarar nån skum 6bits färg och använder softwareprocessing för att göra färgerna finare. Läs några recensioner på Toms Hardware till ex. för att få mer tekniskt information om TFT skärmor.

Det värsta är nog upplösningarna är helt cp. En TFT har bara ett native resolution och de flesta 17"orna nu klarar bara av 1280x1024 som är helt cp för att det är en 5:4 förhållning istället för en 4:3 förhållning..

Jag ska vänta åtminstone 2 år tills det finns en bra TFT som klarar 1600x1200 på 19" med högst 10ms delay och riktiga 24bits färger genom DVI som är inte svindyrt som fan.. Tills då är det CRT som gäller.
Hauken
Dessutom är det många TFT's som har problem med ghosting. (Dvs när du rör dig snabbt i ngt 3d spel som t ex Quake blir det suddiga "avbilder" kring gubbarna.. skärmen hinner inte med utan bilden laggar. Så lite MS som möjligt ska du ha för att undvika det.)
keddo
Jag har en samsung 172s 17" och har inte haft några problem vare sig i spel eller annars. Skönaste funktionen på skärmen måste vara att man kan klicka på en knapp som heter "auto" och så ställer bilden in sig perfekt på några sekunder.
Hauken
quote:
Originally posted by keddo
Jag har en samsung 172s 17" och har inte haft några problem vare sig i spel eller annars. Skönaste funktionen på skärmen måste vara att man kan klicka på en knapp som heter "auto" och så ställer bilden in sig perfekt på några sekunder.

"Allt är relativt" ;)

Jämför du med min CRT kommer du märka stor skillnad, det lovar jag dig. Men är du inte van vid annant och trivs med TFT i spel så är det kanon.

Kanske skulle sagt det att man inte alls behöver uppleva det som ett problem, bara man itne är van vid en CRT's spelprestanda.

Förresten, ang DVI och d-sub;

DVI är bättre imho. Du får med DVI, precis som keddo nämnde ovan, en sån funktion som ställer in bildförhållandena automatiskt t ex. Onödigt, men bekvämt :) DVI ger bättre kontrast och bildkvalitet, mindre utrymme för pixlar som hamnar fel osv.. DVI gränssnittet kommunicerar direkt med varje enskild pixel så varje pixel hamnar exakt där den ska. (Det som blir på andra och CRT skärmar är att pixlar kan hamna lite fel ibland, du märker det som lite sämre bildkvalitet bara. Inget man tänker på iaf man inte är van vid TFT.).
trancedanne
kan rekommendera Mortal Kombat Deception, utan tvekan det bästa fighting spelet till ps2/X-box. För övrigt troligen det slaktigaste spelet genom tiderna.

Annars så kan ni spela Soul Calibur om ni tycker det är kul att bara trycka på lite knappar och vinna, rek. från 3 år :D
keddo
quote:
Originally posted by Hauken
"Allt är relativt" ;)

Jämför du med min CRT kommer du märka stor skillnad, det lovar jag dig. Men är du inte van vid annant och trivs med TFT i spel så är det kanon.

Kanske skulle sagt det att man inte alls behöver uppleva det som ett problem, bara man itne är van vid en CRT's spelprestanda.

OOoo din crt's ;)

nä men det man inte vet far man inte illa av :p
jofawe
okej.. men konkreta tips på vilken modell jag ska köpa då?
Jag spelar inte så jättemycket.. faktist.
keddo
quote:
Originally posted by jofawe
okej.. men konkreta tips på vilken modell jag ska köpa då?
Jag spelar inte så jättemycket.. faktist.

samsung 172s, riktigt snygg :)
ScuL
alla samsungs i 17x och 19x serien är fina.
de blir lätt mitt val, men som sagt.. jag anser fortfarande att TFT kan INTE konkurrera med CRT.

jofawe
quote:
Originally posted by ScuL
alla samsungs i 17x och 19x serien är fina.
de blir lätt mitt val, men som sagt.. jag anser fortfarande att TFT kan INTE konkurrera med CRT.

det är alltså samsung som gäller då.. okej.

Men det är klart att en TFT inte kan konkurrera med CRT, men jag är så omåttligt trött på min 17" från 1998 (Compaq V75) som inte har en färg rätt och blinkar å har sig...
Så jag måste ha en ny skärm, å då kan jag lika gärna skaffa en TFT :)
ScuL
hmm de flesta 17x och 19x samsungs går typ mellan 300 och 500 euro.
medan jag kan skaffa en fin IIYama 19" CRT för bara 199 euro..
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 
Privacy Statement