|
Fotbolls-VM 2006 (pg. 48)
|
View this Thread in Original format
| RebeL9 |
Håller med. Båda borde lämnat planen. Så som det är nu kan ju en spelare provocera en annan spelare under hela matchen för att få honom att slå till en så att han får rött kort medan man själv går fri.
Ska det vara fair play så ska det vara nolltolerans mot fula ord av det slaget. |
|
|
| Jeremy H |
| quote: | Originally posted by RebeL9
Håller med. Båda borde lämnat planen. Så som det är nu kan ju en spelare provocera en annan spelare under hela matchen för att få honom att slå till en så att han får rött kort medan man själv går fri.
Ska det vara fair play så ska det vara nolltolerans mot fula ord av det slaget. |
Bra sagt Peter o Rebel9.
Tycker dock det var synd att Frankrike inte avgjorde matchen tidigare med tanke på vilken grym press dom hade i andra halvlek och förlängningen. Speciellt första kvarten av 2a... |
|
|
| benni |
konversationen mellan metarazzi och zidane (kopierat från WC forumet)
| quote: |
This courtesy of a French news agency (make of that what you will);
Zidane holding his shirt says to to Materazzi:
ZZ: "Ordinanza de tirare il costume!" (Stop pulling on my shirt!)
MM": "Taciti, enculo, hai solamente cio che merite..." (Shut up ******, you only get what you deserve...)
ZZ: "Si e cio..." (Yes, sure...)
While Zidane starts to move away, Materazzi goes:
MM: "Meritate tutti ci?, voi gli enculato di musulmani, sporchi terroristici" (All of you deserve that, ing Muslims, terrorist bastards)
|
metarazzi :rolleyes: |
|
|
| Vizay |
såg det där på aftonbladet att den teorin florerar...
stämmer det så bekräftar det bara min tidigare tanke om att även han borde plockats av...
som rebel9 sa, ska det vara nolltollerans så ska det banne mig vara fullständig nolltollerans. |
|
|
| Jeremy H |
| Det jag alltid tyckt varit underligt inom idrottsvärlden är att kränkningar och verbal misshandel som är straffbar ute i samhället verkar tillåtas. Det är skillnad på psykning och psykning.. |
|
|
| Vizay |
| quote: | Originally posted by Jeremy H
Det jag alltid tyckt varit underligt inom idrottsvärlden är att kränkningar och verbal misshandel som är straffbar ute i samhället verkar tillåtas. Det är skillnad på psykning och psykning.. |
absolut, är det inte konstigt?
Sen är det absolut skillnad också, jag har väl egentligen inget emot att man psykar varandra så länge man inte går för långt och t.ex. tar till personangrepp.
Det kan ju va okej å jävlas lite angående just fotbollen men där måste gränsen sättas. Fast helt klart bäst vore ju om alla spelade sitt eget spel... |
|
|
| SWE_TRANCE |
Hur skulle det se ut om domarna skulle börja plocka bort båda spelarna som är inblandade i någon incident bara för att "med tanke på den enes agerandet så måste dom vara skyldiga båda två". Det håller inte!
Skulle domare höra några "påhopp" så plockar han spelaren av banan, problemet i detta fallet var ju att inte domaren hörde vad som sades.
Förjävligt som ni säger, men man kan inte plocka av någon från banan om man inte har bevis (att någon av domarna sett/hört något).
Försvarar inte Materazzi men det är såhär det fungerar, och det vet Zidane om.
Han har rutinen, efter alla dessa år så han borde kunna kontrollera sig.
Kan ju garantera att det är inte första gången han får ta emot psykningar, även om det som sades kanske mer var ett grovt påhopp som påverkade honom kraftigt.
Förövrigt är jag glad åt Italiens guld, det var deras tur i år! |
|
|
| reveal |
| quote: | Den engelska tidningen The Guardian skrev att den italienska mittbacken skulle ha kallat Zidane för "terrorist" och anspelat på hans muslimska tro och algeriska rötter.
Franska tidningar skrev att Materazzi skulle ha sagt något nedlåtande om Zidanes svårt sjuka mor. En brasiliansk tidning anlitade en läppläsare som tydde italienarens provokation som ett påhopp på Zidanes syster. Materazzi skulle ha kallat henne för "hora". |
Från http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_13164138.asp
Florerar alltså en massa rykten, lika bra att vänta med spekulationerna till man verkligen vet. Enligt samma artikel ska han nämligen berätta vad han sa inom de närmaste dagarna.
(Sen har jag allmänt svårt att acceptera våldshandlingar, oavsett vad någon sagt. Så även i detta fallet.) |
|
|
| Braxen |
E inne på Swe_trance linje .. Varför tror ni Materazzi sa d han sa ? .. för å få Zidane av planen, vilket han lyckades med, sånt förekommer hela tiden i alla stora lagsporter, å så länge inte någon dommare hört nått så kan man självklart inte visa ut honom för att man 'antar' att han sagt nått.
Domaren ser alltid han som reagerar, inte agerar .. det får man lära sig redan på pojklagsnivå .. jag är nog den som tycker minst om Materazzi här inne men vad ska man göra .. att säga att han borde åkt ut för att han 'måste ju ha gjort nått' är bara okunnigt.
För övrigt höll jag på Frankrike men kan unna spelare som Buffon, Zambrotta, Cannavaro & Del Piero ett VM-Guld. |
|
|
| Vizay |
dommen har fallit, 3 matchers avstängning för zidane (3 dagar i FIFA's samhällstjänst i form av arbete med ungdomar) + böter
2 matchers avstängning + böter för materazzi
bra att dom tog tag i det hela och kom med en så snabb dom, tycker straffen var passande, helt logiskt att materazzi fick något lägre.
Löjliga summor dock, känns ju inte ens som en fis i rymden för dessa spelare. Jag ser fram emot den dagen då en fotbollsspelare får en miljon i böter för ett snedsteg. Då lär knappast någon annan ta efter. |
|
|
| benni |
| spelar väl ingen roll för zidane som ändå har slutat spela fotboll? :haha: |
|
|
|
|