return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 
DJ Talk (pg. 2)
View this Thread in Original format
basd
Van mij mag ie wel apart blijven maar hij verdwijnt nogal snel van de eerste pagina op het forum.. Nou heeft die thread volgens mij ook nog niet zo heel veel nut gehad, aangezien er bijna alleen maar requests werden gedaan en bijna niemand dan ook daadwerkelijk die platen had en ze weg wilde doen.. Hoeft dus niet zo nodig hierin..

Misschien is het wel handig om het hier te melden als je platen / gear te koop hebt.. Ik ga binnenkort (als ik weer in Nederland ben) in ieder geval wel een stapel platen de deur uit doen, dan meld ik het hier ook wel.
eieregooie
quote:
Originally posted by raoel
Dit geld als er een goede geluidsinstalatie staat, met name een goede versterker. Die versterker moet je op het volle volume zetten, helemaal open dus. Vervolgens regel je met de "master" het uitgangniveau van de mixer zodat het geluid op het goede volume komt.
Maar je mag dan niet "in het rood" gaan draaien omdat de versterker dan een te zwaar (meer dan 1 volt (?)) signaal binnen krijgt. De versterker kan/gaat dan "clippen" waardoor je de speakers kunt opblazen of de versterker schakelt zich uit waardoor het volume dus even weg valt.

Je verhaal klopt wel aardig... maar de praktijk is anders hoor ;) Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager, terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat...
raoel
quote:
Originally posted by eieregooie
Je verhaal klopt wel aardig... maar de praktijk is anders hoor ;) Tijdens een clubavondje wordt ook het volume langzaam aan opgeschroefd zonder dat je het door hebt... In het begin draaien ze vrolijk met de mixer op -15dB, misschien nog wel lager


Dat is ook een onderdeel van het opbouwen van een set. Het is nu eenmaal zo dat de mensen toch meer uit hun dak gaan als het geluid wat harder staat.
Ook het spelen met het volume tijdens een nummer kan behoorlijk veel effect hebben. Met name als je de bass tijdens de opbouw wat zachter zet en bij de climax ineens flink erin draait (tot over de 0dB) kan bijdragen tot het entousiasme van het publiek.


quote:
Originally posted by eieregooie
terwijl ie aan het eind van de avond DIK in het rood staat...


Maar dat blijft fout, voor zover ik weet. Dan moet je of de versterker maar verder open draaien, maar als het goed is staat dat ding al open. Dan moet er maar een zwaardere versterker aangehangen worden.
eieregooie
quote:
Originally posted by raoel
Dan moet er maar een zwaardere versterker aangehangen worden.


Ja, maar dat kost geld... :p Oftewel, niet overal staat een versterker die goed (genoeg) is...

En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is...
basd
quote:
Originally posted by eieregooie
En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is...

Krijg je dan niet juist heel veel distortion? Kweenie hoor, maar die lampjes hebben niet voor niks een rode kleur, is meestal bedoeld als waarschuwing..
eieregooie
quote:
Originally posted by basd
Krijg je dan niet juist heel veel distortion? Kweenie hoor, maar die lampjes hebben niet voor niks een rode kleur, is meestal bedoeld als waarschuwing..


Ach, wat is een waarschuwing, bij mij is alles boven de 0dB rood, Moet je wel een hele gare versterker hebben willie dat kleine beetje meer +3dB ofsow max, want veel meer wordt het niet als je alleen de pieken in het rood hebt, niet aan kunnen... Misschien is die lichte distortion die je toch niet echt hoort (ja, in een studio misschien, maar op een feestje echt niet) juist wel wat het geluid "lekkerder" maakt...
raoel
Ik wil dat het mij helemaal duidelijk wordt, dus heb ik de topic "In het rood draaien en clippen geopend op new-line.nl.

Onderaan in mijn openingspost staan enkele links naar andere topics die ik door heb gelezen waar ik al een stuk wijzer van ben geworden.
Misschien ook interessant voor jullie.

Blijkbaar klopte mijn verhaal al niet helemaal, dat is me al duidelijk, maar ik heb daar toch maar ff een vraag gesteld.


quote:
Originally posted by eieregooie
En wat ik me door geluidstechnici ooit heb laten vertellen is dat met pieken in het rood het geluid het mooist is...


Wat je hier zegt ben ik in die topics daar ook enkele malen tegen gekomen. Zelf heb ik ook wel eens het dat idee dat het dan "gaver" klinkt. Al merk ik dat het dan wel niet meer zo zuiver is.

Echter is het me niet duidelijk of het signaal wat uit de mixer komt dan ook daadwerkelijk geclipt is, of alleen "vervormd".
basd
quote:
Originally posted by eieregooie
Ach, wat is een waarschuwing, bij mij is alles boven de 0dB rood, Moet je wel een hele gare versterker hebben willie dat kleine beetje meer +3dB ofsow max, want veel meer wordt het niet als je alleen de pieken in het rood hebt, niet aan kunnen... Misschien is die lichte distortion die je toch niet echt hoort (ja, in een studio misschien, maar op een feestje echt niet) juist wel wat het geluid "lekkerder" maakt...

Ah bedoel je het zo, alleen de pieken in het rood, dat is inderdaad niet zo heel erg.. Of juist dat het is dat het geluid daardoor 'lekkerder' gaat klinken weet ik ook niet..

Ik had het meer over helemaal constant in het rood draaien.. Las toevallig in dat boek wat ik laatst gekocht heb een stukje hierover, was commentaar van de geluidstechnici bij Fabric in Londen (en die staan erom bekend dat ze een van de beste soundsystems ter wereld hebben), en die zeiden dat ze het echt verschrikkelijk vonden als DJs compleet in het rood draaiden, en dat dat echt niet beter ging klinken, zeker ook omdat dat systeem zo afgesteld was dat het het beste klonk op 0 dB. Als je je gains of volume verder opendraaide werd het geluid alleen maar slechter en zelfs zachter, volgens hen..
raoel
Ik heb het volgende stukje even getypt.
Hopelijk beantwoord het wat vragen en veel mensen kunnen er iets van leren.

quote:
In het rood draaien en clippen

Wanneer je in het rood draait (is ook clippen) of je versterker aan het clippen is vervormt het geluid dermate dat het schadelijke gevolgen kan hebben voor je speakers. Een vereenvoudigde, maar toch goede, uitleg van clippen vindt je hier.
In het rood draaien is dus per definitie fout net als dat het clippen van een versterker dat is.
Al bestaat er het rare fenomeen dat veel mensen vinden dat dit de geluidskwaliteit bevorderd. Het geluid is echter niet meer zo zuiver, maar het beïnvloed de klank waardoor het (zoals ik het omschrijf) agressiever dan wel feller klinkt en dat wordt door velen als "beter"ervaren.

Stelling blijft: rood = fout!

De juiste afstelling van je apparatuur vind je door het master volume op je mixer zo af te stellen dat de pieken tot de 0dB komen, maar dus niet in het rood schieten. Vervolgens draai je de versterker zo ver open tot dat de versterker gaat clippen. Voor de veiligheid draai je de versterker dan nog een slagje terug zodat er ook geen clip komt wanneer je de bass een keer wat verder open draait.
Je versterker staat nu optimaal afgesteld en kun je het volume regelen met de master op je mixer.



Zelf heb ik er weer wat geleerd.
New Wave
Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen.
Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt.
Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB.
Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast.
Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste.

TranceFool
Ik ben ook weer wat wijzer geworden :D
eieregooie
quote:
Originally posted by New Wave
Ik heb op school audiotechniek gehad en je MOET gewoon niet boven de 0dB komen.
Zelf heb ik geleerd om je apparatuur op -3dB te zetten zodat als je een stap te hard gaat dat het ook nog klinkt.
Ik werk elke dag met audiotechneuten en die heb ik eergister de vraag voorgelegt. Zij zeggen het ook: NOOIT boven de 0dB.
Er zijn namelijk frequenties die dan gekilled worden omdat je het overbelast.
Tussen -3 en 0 dB is kwa hardheid het beste.

Mja ok, maar jij werkt in TV wereldje toch? We hadden het hier over een club/discotheek... Zou dus weleens verschil kunnen maken ;)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 
Privacy Statement