|
DJ Talk (pg. 9)
|
View this Thread in Original format
| raoel |
| quote: | Originally posted by AlFerox
:rolleyes:
als je nou gewoon je main-volume een stuk verder openzet en met je gains in een lagere stand begint, dan hebben ze voldoende bereik om je zachte platen te corrigeren |
IDD, das het hele eieregooie uuh, eten ;)
Als ik vragen mag, hoe hoog heb jij je gain staan als je een willekeurige plaat hebt die normaal is opgenomen?
Ik heb um normaal gesproken in het midden staan (waar de EQ knoppen in dat "slotje" zouden vallen) en dan draai ik de master zo ver open dat de pieken tot de 0dB schieten.
Dan heb ik zelden moeite om een plaat op het goede volume te krijgen.
Slechts bij 2 platen heb ik dat geloof ik, namelijk:
Mark Norman - Stream
en
VdM - Additional Works pt 3
In jou geval zou je de gain dan wat lager moeten zetten en de master wat hoger. Dan ben je van het probleem af. |
|
|
| New Wave |
| Wat ik me afvraag, hebben jullie wel eens gekeken of de balance: versterker/mixer een beetje klopt? |
|
|
| raoel |
| quote: | Originally posted by New Wave
Wat ik me afvraag, hebben jullie wel eens gekeken of de balance: versterker/mixer een beetje klopt? |
Hoe bedoel je dit? |
|
|
| AlFerox |
| quote: | Originally posted by MennoB
Dus je bedoeld dat ik hem in het groen/geel moet zetten en dan met de master de output in het rood moet draaien |
ehh.. nee dan ben je aan het oversturen toch?
draai gewoon je master een stuk meer open, en dan je gains meer dicht zodat je ongeveer hetzelfde geluidsniveau had als ervoor.
verschil is dat je nu met je gains een stuk meer kan corrigeren simpelweg omdat je ze verder open kunt draaien..
mijn gains staan 'in beginstand' op 10 uur (pilotenpraat), kan je hem nog een heel stuk opendraaien als je platen hebt die op fluisterniveau zijn |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by raoel
Hoe bedoel je dit? |
Omdat ik soms bij mensen kom die hun versterker ontiegelijk hard hebben staan. En dan afvragen waarom ze het knopje niet helemaal open kunnen draaien...
Nu bedacht ik me bij het probleem dat het knopje van wie was het? MennoB? dat hij misschien zijn versterker iets te zacht heeft staan.
Ik heb onderanderen mijn maximale bass op het midden staan.
Als hij zijn versterking harder heeft staan hoeft hij zijn draaiknopjes van zijn EQ ook niet helemaal open te rausen.
Snappie :)?
Ik heb trouwens ook mijn master op 1 waarde staan..namelijk op een out van -3dB
Das is voor mij het safest.
Want ik hoef me nu niet meer zorgen te maken over mijn volume op mijn mixer en hoef dus ook niet te gaan prutsen met mijn master output.
Dat doet mijn eindversterker die kan namelijk meer hebben dan een mixer.
Eventuele hardere platen of zachtere platen kunnen dan makkelijk met de gain worden gebalamceerd. |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by MennoB
Nou ik kan het wel halen, maar dan moet ik de low, mid en high knoppen wat verder open draaien. Maar aangezien dat die dan niet meer in zo'n slotje vallen, staan ze niet gelijk en scheelt de bas een heel stuk als ik hem een stukje terug of verder draai.
Ik kan de knoppen wel helemaal door draaien, maar als ik dan in mix dan moet je een heel eind draaien en dan krijg je ff geen bas en dan in eens kei hard, omdat het ff duurt voordat je die knop helemaal hebt door gedraaid.
Maar ei, heb jij hier dan geen last van?? Zoniet, welke mixer heb jij dan?? |
Nope, heb ik geen last van, maar ik begrijp wel wat je bedoeld...
Ik heb de master van me mixer altijd op 0 staan (niet uit dus, maar op 0dB) De gain staat bij een gemiddelde plaat op -9 ongeveer (en dan draai ik dus pieken in het rood), en da's op mijn mixer ongeveer naar boven (mijn mixer heeft geen "slotje" op de gain btw)... Tuurlijk heb je hardere en zachtere platen, maar meestal kom niet buiten de -15 - -6 range. De gain heeft een bereik van oneindig (uit dus) tot +6
Ik heb vandaag ook die Raygun plaat gekocht en dees is idd erg zacht, maar als ik die bijdraai met de gain komt 'ie nog niet op 0 te staan... ergens -3 gok ik...
De oplossing van AlFerox werkt ook niet altijd, omdat je dan het zelfde probleem kunt krijgen, maar dan met harde platen. En dat komt omdat ik uit ervaring weet dat bij veel mixers de gain niet zo'n groot bereik heeft (laat staan dat ze helemaal uit kunnen). Maar probeer het zou ik zeggen, wellicht is dit de oplossing voor jou :)
| quote: | Originally posted by New Wave
Als je een curve~verschil in je EQ heb dan heb je wel een hele gare.
Als je een delay in je mixer zelf heb dan zou ik een andere mixer kopen. (Al vind ik een delay in een mixer opzich al heel vreemd) |
Ik geloof ook niet dattie een delay heeft, hij is gewoon zelf een beetje traag met het draaien aan het knopje :p
En idd, veel (goedkopere) mixers hebben een curve verschil zoals jij dat noemt. Sommige mixers hebben het ook met opzet, maar dan helemaal aan de uiteinden van de range extra sterk omlaag/omhoog. Mijn vorige mixer had dat ook en dat was best vervelend vond ik zelf... Als je dan langzaam de bas wilde weg draaien dan ging dat idd langzaam, maar het laatste stukje viel ie dan opeens weg en werdtie naar mijn smaak te sterk gefilterd. Kon ik beter me terminator aangooien, die filterde nog net iets minder sterk... Maar op de mixer die ik nu heb gebruik ik die terminators eigenlijk helemaal niet meer...\
FYI: Ik heb een Dateq XTC |
|
|
| djdavid |
heb zelf een dateq xtc, je moet gewoon de gains naar boven laten staan zodat je genoeg dB's kan plussen en minnen....:)
het uitsturingssignaal heeft niets met je master te maken, de master regelt alleen het volume!!! binnen het kanaal kun je het signaal regelen met je fader en aanpassen aan andere kanalen met de gain, de eq's zijn er dan nog voor het finetunen....
dj david |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by djdavid
het uitsturingssignaal heeft niets met je master te maken, de master regelt alleen het volume!!! binnen het kanaal kun je het signaal regelen met je fader en aanpassen aan andere kanalen met de gain, de eq's zijn er dan nog voor het finetunen.... |
Hehe, ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt... Bovendien weten we hier ook wel hoe een mixer werkt hoor :p |
|
|
| AlFerox |
idd, ban die gast!!
:p |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by djdavid
het uitsturingssignaal heeft niets met je master te maken, de master regelt alleen het volume!!! binnen het kanaal kun je het signaal regelen met je fader en aanpassen aan andere kanalen met de gain, de eq's zijn er dan nog voor het finetunen....
|
Het gaat hier niet over de volume van het uitsturingssignaal, het gaat over de level van de gains en de EQ.......
Ik had het alleen over de level met volume master/versterker wat weldegelijk effect op elkaar heeft.
Je master heeft ook weldegelijk effect op je uitsturingssignaal omdat de stand van je master ook bepaald in hoeverre je de gain/EQ behandeld.
Ik ga het niet uitleggen want jij zal er vast wel verstand van hebben. |
|
|
| raoel |
| quote: | Originally posted by djdavid
het uitsturingssignaal heeft niets met je master te maken, de master regelt alleen het volume!!! binnen het kanaal kun je het signaal regelen met je fader en aanpassen aan andere kanalen met de gain, de eq's zijn er dan nog voor het finetunen....
dj david |
Ligt eraan wat je onder "uitsturingssignaal" verstaat.
Per kanaal, dan heb je gelijk.
Of bedoel je hetgeen naar de versterker gaat, dan heb je het fout.
In het eerste geval, slechte woordkeuze, want dat is geen uitsturingssignaal.
In het 2e, welkom, zeg geen domme dingen hier ;) en eigenlijk geldt dat ook wel voor het eerste geval. |
|
|
| djdavid |
:( aaaaah!!!
had me niet in deze discussie moeten mengen. heb t hier misschien wel erg krom uitgelegd, ben nog niet dom dus je moet niet aankomen met van die domme klets dat je mij moet gaan 'bannen':whip:
btw nog een opmerking dan: kan me NIET voorstellen dat je met je gain-volume een plaat niet op het juiste volume kan krijgen. maar goed, als jullie t zeggen... :stongue: |
|
|
|
|