|
DJ Talk (pg. 21)
|
View this Thread in Original format
| New Wave |
mwjha, weet je wat het is.
Ik vind het niet gek dat mensen je een stomp geven als je de master open draaid.
De master versterkt enorm in vergelijking met de gain.
Maar rood is gewoon fout.
Als je mixer in het rood zit en je hoord het geluid zacht betekend niet dat er een zacht signaal door je mixer gaat. Er gaat zoiezo een te hoog signaal door je mixer waardoor deze gewoon kapot kan gaan.
Veel mensen houden hier geen rekening mee.
Er is dus geen discussie mogelijk dat het misschien wel ietsjes in het rood kan. (het kan ook wel maar is zeer af te raden)
Je moet gewoon je versterker goed instellingen, thats it, dan hoef je namelijk niet in het rood te komen. |
|
|
| basvh |
| kijk dat rood verhaal: als je alleen naar de theorie kijkt hebben jullie gelijk. Maar als je naar beelden van feestjes kijkt dan draaien die gasten constant in het rood. Die audiotechnici op feesten hebben daar vast wel verstand van d8 ik zo. Die zullen dan toch ook wel zeggen he meneer de dj je mag niet in het rood draaien. |
|
|
| snitz |
| quote: | Originally posted by basvh
kijk dat rood verhaal: als je alleen naar de theorie kijkt hebben jullie gelijk. Maar als je naar beelden van feestjes kijkt dan draaien die gasten constant in het rood. Die audiotechnici op feesten hebben daar vast wel verstand van d8 ik zo. Die zullen dan toch ook wel zeggen he meneer de dj je mag niet in het rood draaien. |
in de melkweg wordt dit regelmatig gezegd heb ik wel weer gezien:D alleen pas wanneer de speakers beginnen te kraken werd er geroepen |
|
|
| MennoB |
| quote: | Originally posted by New Wave
mwjha, weet je wat het is.
Ik vind het niet gek dat mensen je een stomp geven als je de master open draaid.
De master versterkt enorm in vergelijking met de gain.
Maar rood is gewoon fout.
Als je mixer in het rood zit en je hoord het geluid zacht betekend niet dat er een zacht signaal door je mixer gaat. Er gaat zoiezo een te hoog signaal door je mixer waardoor deze gewoon kapot kan gaan.
Veel mensen houden hier geen rekening mee.
Er is dus geen discussie mogelijk dat het misschien wel ietsjes in het rood kan. (het kan ook wel maar is zeer af te raden)
Je moet gewoon je versterker goed instellingen, thats it, dan hoef je namelijk niet in het rood te komen. |
Heb je het hier nou over de gain dat die niet in het rood mag komen, of over de master?
Ik weet wel dat je de master niet in het rood mag zetten maar op 0 dB. Je moet dan met je versterker het geluid goed afstellen. |
|
|
| AlFerox |
| quote: | Originally posted by raoel
Je snapt het niet.
ROOD = FOUT
|
nounou, we weten onderhand wel dat het beter klinkt wanneer je het niet in het rood laat lopen.
maar er zijn genoeg djs die (gedeeltelijk) in het rood duiken, ik heb er nog geen haan naar horen kraaien dat het geluid daardoor hinderlijk vervormde. daarnaast zijn er ook djs die moedwillig in het rood draaien voor de overstuurde sound (rush bv)
en af en toe moeten die gasten de geluidsman toch gewoon een beetje corrigeren.. liever een dj in het rood dan dat je op de dansvloer op fluistertoon een gesprek kunt voeren! :toothless |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by MennoB
Heb je het hier nou over de gain dat die niet in het rood mag komen, of over de master?
Ik weet wel dat je de master niet in het rood mag zetten maar op 0 dB. Je moet dan met je versterker het geluid goed afstellen. |
Als je aan je gain zit kan er een te hoog signaal door je master gaan.
Stel dat jij je master op 0 dB hebt staan en je versterkt het signaal met de gain zal hij alsnog in het rood springen.
Je moet gewoon jouw maximum uit je mixer instellen op het mooiste geluid wat je versterker produceerd. Je moet hem balancen dat als je je fader in 1 keer open schuift en je bass/mid/high behoorlijk open staan, dat je dan niet in het rood komt. zorg er wel voor dat je gain dan niet helemaal open staat, want als je eens een plaat heb die zachter op vinyl staat, dan kan je hem altijd nog safe verhogen.
redelijk simpel toch :)? |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by AlFerox
nounou, we weten onderhand wel dat het beter klinkt wanneer je het niet in het rood laat lopen.
maar er zijn genoeg djs die (gedeeltelijk) in het rood duiken, ik heb er nog geen haan naar horen kraaien dat het geluid daardoor hinderlijk vervormde. daarnaast zijn er ook djs die moedwillig in het rood draaien voor de overstuurde sound (rush bv)
en af en toe moeten die gasten de geluidsman toch gewoon een beetje corrigeren.. liever een dj in het rood dan dat je op de dansvloer op fluistertoon een gesprek kunt voeren! :toothless |
Mwjha, DJ's vinden het altijd wel lekker om in het rood te gaan maar meestal zijn dan de mensen van het geluid die de eindversterking gewoon een tandje lager houden. :) |
|
|
| MennoB |
| quote: | Originally posted by New Wave
Als je aan je gain zit kan er een te hoog signaal door je master gaan.
Stel dat jij je master op 0 dB hebt staan en je versterkt het signaal met de gain zal hij alsnog in het rood springen.
Je moet gewoon jouw maximum uit je mixer instellen op het mooiste geluid wat je versterker produceerd. Je moet hem balancen dat als je je fader in 1 keer open schuift en je bass/mid/high behoorlijk open staan, dat je dan niet in het rood komt. zorg er wel voor dat je gain dan niet helemaal open staat, want als je eens een plaat heb die zachter op vinyl staat, dan kan je hem altijd nog safe verhogen.
redelijk simpel toch :)? |
Ik stel m'n gains altijd af op 1 lichtje rood. Zo zijn alle platen op de juiste geluidssterkte. Daarna kijk ik pas hoe m'n master staat. Deze zet ik overiggens noog boven de 0 dB, iets wat ik vroeger wel eens deed.
Verder heb ik geen versterker, maar van die oude Philips boxen met ingebouwde versterker. Ze doen het nog goed, alleen kraakt er soms eentje, maar dat komt omdat deze aan de achterkant los zit en dus goed trilt.. |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by MennoB
Ik stel m'n gains altijd af op 1 lichtje rood. Zo zijn alle platen op de juiste geluidssterkte. Daarna kijk ik pas hoe m'n master staat. Deze zet ik overiggens noog boven de 0 dB, iets wat ik vroeger wel eens deed.
Verder heb ik geen versterker, maar van die oude Philips boxen met ingebouwde versterker. Ze doen het nog goed, alleen kraakt er soms eentje, maar dat komt omdat deze aan de achterkant los zit en dus goed trilt.. |
dan heb jij waarschijnlijk een mixer waarbij je de signaal-indicatie zowel voor de gain als de master hebt?
Vele hebben dat niet maar dan zal je in principe je gain en je master balance wel op elkaar hebben afgestemt.
Toch is het niet goed voor je mixer. :) |
|
|
| MennoB |
| quote: | Originally posted by New Wave
dan heb jij waarschijnlijk een mixer waarbij je de signaal-indicatie zowel voor de gain als de master hebt?
Vele hebben dat niet maar dan zal je in principe je gain en je master balance wel op elkaar hebben afgestemt.
Toch is het niet goed voor je mixer. :) |
Ja klopt, ik kan voor bijde uitgangen (heb er trouwens 3 1tje voor de microfoon) zien hoeveel dB ze hebben en dus gelijk zetten aan elkaar door middel van de gain. DEze mixer heb ik btw:

Gemini PS-626i
Als ik dan op een knopje naast deze lampjes druk, zie ik het aantal dB dat mijn mixer uitgaat.
Als ik alle streepjes op de knoppen van de low, mid en high en de gain en master op 12 uur zet, dus half open, geeft hij bij de meesten platen 1 lichtje in het rood aan. Zowel bij de gains appart als bij het aantal dB dat er uit de mixer gaat. Daarom dacht ik dat 1 lichtje in het rood normaal was en een goede geluidsstrekte om je platen op af te stellen... |
|
|
| sndh |
Ik weet niet of ik hier nu moet zijn, maar geloof van wel.
Ik heb een aantal vraagjes over onderhoud van mijn platen. Allereerst, stof. Ik snap niet waar het vandaan komt, maar er zit altijd stof op mijn platen. Ik heb ze keurig in de binnenhoes, die met de opening niet gelijk bij de opening van de buitenhoes, en dan met de opening van de buitenhoes niet recht naar boven (volg je het nog?). Toch blijf ik me telkens verbazen over de hoeveelheid stof die erin zit. Hoe kan ik dit voorkomen, en nog mooier, hoe kom ik er van af? En als er stofdeeltjes zitten op je plaat, hoe haal je ze eraf?
Nog een vraag, een aantal van mijn platen zijn 'dof', niet glimmend zeg maar. Het valt me op dat platen van het Label RElease Elements ontzettend schijnen en glimmen. Ik heb een plaat uit 2001 en die is juist weer erg dof. Dit zal wel door stofdeeltjes enzo komen, en kwaliteit. Of niet?
En hoe kan ik mijn platen beschermen tegen stof, zijn daar anti-stofmiddeltjes tegen? Wat doen jullie om je platen te beschermen? Voor mij zijn ze nl. alles, en ik geef er al zoveel geld aan uit. Ze moeten bij wijze van spreken tot ik oud ben normaal te draaien zijn :haha:
dankje wel! |
|
|
| MennoB |
Platen zijn nogal statisch (toch??) waardoor ze nogal wat stof aantrekken. Of je moet je goed opbergen in een stofdichte kast :)
Platen schoonmaken kun je met een snotlap (zakdoekje, niet van paprier) schoonmaken. Hier kun je dan wat verdunt schoonmaakmiddel op doen ofzo. Verder had ik ergens gelezen dat er van die borstels zijn met aan de ene kant vochtig (om het stof uit de groeven te halen) en aan de andere kant droog (om het stof op te nemen). Deze kun je, geloof ik, gewoon in een platenzaak kopen.
Hier kun je een aantal dingen bestellen voor het schoonmaken van je platen. |
|
|
|
|