|
DJ Talk (pg. 7)
|
View this Thread in Original format
| basd |
| quote: | Originally posted by TranceFool
Nu we het toch over maten hebben. Bij sommige technoplaten vind ik het erg moeilijk om de maten te herkennen. Een goed voorbeeld voor mezelf is Marco Carola - Diapason (denk dat veel mensen dit nummer wel kennen). Ligt dit aan mij of is hier een logische verklaring voor? :nervous:
Ik heb het idee dat het nogal een domme vraag is, maar ik vroeg het me al een tijdje af :p |
Ik neem aan dat je bedoelt dat je wel het begin en einde van bars (= 4 beats) herkent, maar niet van phrases (= 4 bars, dus 16 beats). Heb ik zelf ook wel eens, bij sommige platen is dat nou eenmaal lastig.
Het enige dat je echt kan doen is:
- als je de plaat erop legt even goed luisteren voordat je meteen gaat beatmatchen en proberen de structuur van een phrase te herkennen (maar ja, dat helpt dus ook niet altijd)
- zeggen: f*ck it, zolang de bars maar aligned zijn.. dat hoor je wel vaker, zeker bij techno valt het niet zo heel erg op.. |
|
|
| TranceFool |
| ja dat bedoelde ik ja, ben niet echt thuis in al die termen :), de bars herken ik altijd wel ja. tis iig weer een stukkie duidelijker :) |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by basd
Ik neem aan dat je bedoelt dat je wel het begin en einde van bars (= 4 beats) herkent, maar niet van phrases (= 4 bars, dus 16 beats). Heb ik zelf ook wel eens, bij sommige platen is dat nou eenmaal lastig.
Het enige dat je echt kan doen is:
- als je de plaat erop legt even goed luisteren voordat je meteen gaat beatmatchen en proberen de structuur van een phrase te herkennen (maar ja, dat helpt dus ook niet altijd)
- zeggen: f*ck it, zolang de bars maar aligned zijn.. dat hoor je wel vaker, zeker bij techno valt het niet zo heel erg op.. |
gewoon hardcore gaan draaien, heb je nergens last van :p |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by New Wave
gewoon hardcore gaan draaien, heb je nergens last van :p |
Heh, dat zeg je nou wel... Maar als ik nu nog eens probeer hardcore te mixen heb ik het er best moeilijk mee hehe... :p |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Heh, dat zeg je nou wel... Maar als ik nu nog eens probeer hardcore te mixen heb ik het er best moeilijk mee hehe... :p |
Mwjha das logisch, je ken gewoon niet draaien jij ;) :p |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by New Wave
Mwjha das logisch, je ken gewoon niet draaien jij ;) :p |
Like jij me ooit hebt horen draaien, bij de 1e plaat van je gelijk in slaap :D |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Like jij me ooit hebt horen draaien, bij de 1e plaat van je gelijk in slaap :D |
Ik ga op mijn gevoel af :p
Kijk naar uitslag van ned-schot, die 6-0 voelde ik ook :p
Ik heb een gave en ik voel gewoon dat je waardeloos bent :p |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by New Wave
Ik ga op mijn gevoel af :p
Kijk naar uitslag van ned-schot, die 6-0 voelde ik ook :p
Ik heb een gave en ik voel gewoon dat je waardeloos bent :p |
Als je nou ook de loting goed hebt voorspeld begin ik je misschien te geloven :p |
|
|
| MennoB |
Ik mix altijd met in m'n gedachten dat 32 beats, 1 is.
Voorbeeld (wat tussen haakjes staat denk ik in m'n hoofd):
Om de 64 beats (2 dus), gaat er na de tune steeds van toontjes en belletjes weg (om zo maar te zeggen). De plaat is afelopen na 256 beats (8 dus). De plaat die ik erin ga mixen is voordat ik het punt heb waarbij de andere plaat afgelopen moet zijn 224 beats (7 dus). Als de plaat 32 beats (1 dus) na de tune is, gooi ik de andere plaat erin. Zo kom ik dus altijd goed uit, mist het anders beter klinkt...
Meestal lukt dit voor de eerste keer (zonder eerst te luisteren of de platen wel bij elkaar passen), maar soms zeg ik de naald ff terug (als ik aan het oefenen ben he ;) ) en doe ik het opnieuw zodat het wel goed klint...
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ben niet echt goed in dingen uitleggen :p |
|
|
| eieregooie |
| Hehe... en dan is wel platenkennis vereist! Je kan onmogelijk van al je platen onthouden of ze bijv. een stuk van 7 hebben... Bij de platen die je vaak draait natuurlijk wel :) |
|
|
| raoel |
| quote: | Originally posted by MennoB
Om de 64 beats (2 dus), gaat er na de tune steeds van toontjes en belletjes weg (om zo maar te zeggen). |
Ik doe eigenlijk hetzelfde als jou Menno, en zo doen de meeste het denk ik ook wel. Na de tune gooi je plaat 2 erin luistert of dat je nog moet corigeren, lopen de beats gelijk dan kloppen de maten ook en je kunt met de (x)fader(s) gaan spelen om plaat 2 er in te mixen. echter.......
Voor mijn gevoel komt die tune om de 32 beats en vaak zelfs om de 16.
Heel veel platen hebben tegen het einde nog een break (te herkennen aan een donker stuk vinyl), na deze break zijn er 3 mogelijkheden:
- Afbouw plaat begint direct (tis meteen een stevige baslijn)
- Je krijt nog 2 maten, Tune en vervolgens de afbouw
- Je krijgt 4 volle maten, Tune en vervolgens afbouw
Die break komt bij heel veel platen voor en als je twijfelt of je de plaat al kan mixen kun je um er altijd ingooien. Ik gebruik de eerste maat dan meestal nog voor te corigeren en ondertussen luister ik naar plaat 1 om te horen of ik niet nog beter (minstens) 2 maten had kunnen wachten.
Had je dat beter kunnen doen breng je plaat 2 terug naar je "ingooi" (:toothless) punt en gooi je um erin als de eerste 2 maten na de break voorbij zijn.
Je herhaalt het corigeren en luisteren. Eventueel laat je de plaat lopen of je zet plaat 2 weer terug. |
|
|
| MennoB |
| Nou eerlijk gezegt onthoud ik dat wel bij al m'n platen, EI. Ik heb er nog maar 100 he ;) |
|
|
|
|