|
DJ Talk (pg. 30)
|
View this Thread in Original format
| raoel |
Soms denk ik, die plaat past wel bij degene die nu opstaat.
Pak um, en ja hoor, loopt als een trein.
Het andere overkomt me echter net zo vaak :(
Waar letten jullie op bij het selecteren van een plaat?
Op bepaalde dingen als:
- gewoon gevoel... :)
- 2 platen waar een hi-hat overheerst gaat vaak niet goed (is mijn ervaring...)
- Soort bass, een hele lompe bass gevolgd door een veel mindere bass vin ik niks. Andersom kan wel eens leuk zijn, maar kan ook fout zijn.
- melodie/ritme, het past gewoon
Dat laatste heeft iets met harmonisch mixen te maken, maar daar komt ook de toonhoogte om de hoek kijken. Wie weet er waar zulke aspecten een beetje of diep staan uitgewerkt op internet? Ik ben met name geïnteresseert in harmonisch mixen, maar ook in minder complexe aspecten van muziek. Graag nederlands, want ik ken welke enkele engls talige sites, maar dan snap ik die muziekbegrippen niet echt :toothless |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by raoel
Soms denk ik, die plaat past wel bij degene die nu opstaat.
Pak um, en ja hoor, loopt als een trein.
Het andere overkomt me echter net zo vaak :(
Waar letten jullie op bij het selecteren van een plaat?
Op bepaalde dingen als:
- gewoon gevoel... :)
- 2 platen waar een hi-hat overheerst gaat vaak niet goed (is mijn ervaring...)
- Soort bass, een hele lompe bass gevolgd door een veel mindere bass vin ik niks. Andersom kan wel eens leuk zijn, maar kan ook fout zijn.
- melodie/ritme, het past gewoon
Dat laatste heeft iets met harmonisch mixen te maken, maar daar komt ook de toonhoogte om de hoek kijken. Wie weet er waar zulke aspecten een beetje of diep staan uitgewerkt op internet? Ik ben met name geïnteresseert in harmonisch mixen, maar ook in minder complexe aspecten van muziek. Graag nederlands, want ik ken welke enkele engls talige sites, maar dan snap ik die muziekbegrippen niet echt :toothless |
Beetje op de groovyheid, snelheid van de hoge tonen en verschillende samples. Sommige technotracks passen zo goe dbij elkaar maar zjin toch heel verschillend.vaag, maar wel waar :p |
|
|
| magrec |
| quote: | Originally posted by raoel
Dat laatste heeft iets met harmonisch mixen te maken, maar daar komt ook de toonhoogte om de hoek kijken. Wie weet er waar zulke aspecten een beetje of diep staan uitgewerkt op internet? Ik ben met name geïnteresseert in harmonisch mixen, maar ook in minder complexe aspecten van muziek. Graag nederlands, want ik ken welke enkele engls talige sites, maar dan snap ik die muziekbegrippen niet echt :toothless |
Heeft er mee te maken in welke toonhoogte de plaat is gemaakt.
Als naar de platen van anthony pappa bijvoorbeeld kijkt die heeft al zijn platen gemarkeerd. Op de plaat staat dan dat de plaat in B of in bes staat bijvoorbeeld. Zo kun je dus makkelijk een plaat kiezen die er prima bijpast kwa toonhoogte (maar goed dan moet je ook rekening houden met pitchen want als je +1 gaat dan gaat de toonhoogte ook omhoog etc) kwestie van je platen kennen vooral en veel gebruik maken van je low,mid en hi op je mixer want uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt. |
|
|
| New Wave |
| quote: | Originally posted by magrec
Heeft er mee te maken in welke toonhoogte de plaat is gemaakt.
Als naar de platen van anthony pappa bijvoorbeeld kijkt die heeft al zijn platen gemarkeerd. Op de plaat staat dan dat de plaat in B of in bes staat bijvoorbeeld. Zo kun je dus makkelijk een plaat kiezen die er prima bijpast kwa toonhoogte (maar goed dan moet je ook rekening houden met pitchen want als je +1 gaat dan gaat de toonhoogte ook omhoog etc) kwestie van je platen kennen vooral en veel gebruik maken van je low,mid en hi op je mixer want uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt. |
Magrec geeft lesje mixingskills, :D hij heeft alleen nog nooit een mixer aangeraakt :D respect :p |
|
|
| magrec |
| quote: | Originally posted by New Wave
Magrec geeft lesje mixingskills, :D hij heeft alleen nog nooit een mixer aangeraakt :D respect :p |
hoertje!! das niet waar hehe ik heb nu al een paar maal mogen draaien bij een maat vanmij :rolleyes: na 3 plaatjes had ik het beatmatchen onder de knie nu nog het netjes inmixen :p :p |
|
|
| sndh |
hallo,
ik heb ook een 'dj talk vraagje'. Het zit zo, ik heb een Gemini PS-626i mixer en 2 reloop 4000's aangesloten, op kanaal 2 en 3. Verder heb ik een CDJ-800 op kanaal 1. Alles staat op phono ingesteld.
Alles doet het prima, alleen het niveau qua volume klopt niet. Sterker nog van geen kant.
De cdj staat qua volume veel te hard, ten opzicht van de draaitafels. Dmv. de gain knop kan ik het aardig in toom houden maar dan moet ik die wel erg laag draaien, ofwel ik mis mijn gain knop = geen oplossing. Ook de draaitafels onderling verschillen een beetje. De linker heeft een wat zachtere output dan de rechter.
Ik snap niet meer waar het aan kan liggen, hebben jullie enig idee? (hoop dat het beetje duidelijk is uitgelegd...) |
|
|
| snitz |
| quote: | Originally posted by sndh
hallo,
ik heb ook een 'dj talk vraagje'. Het zit zo, ik heb een Gemini PS-626i mixer en 2 reloop 4000's aangesloten, op kanaal 2 en 3. Verder heb ik een CDJ-800 op kanaal 1. Alles staat op phono ingesteld.
Alles doet het prima, alleen het niveau qua volume klopt niet. Sterker nog van geen kant.
De cdj staat qua volume veel te hard, ten opzicht van de draaitafels. Dmv. de gain knop kan ik het aardig in toom houden maar dan moet ik die wel erg laag draaien, ofwel ik mis mijn gain knop = geen oplossing. Ook de draaitafels onderling verschillen een beetje. De linker heeft een wat zachtere output dan de rechter.
Ik snap niet meer waar het aan kan liggen, hebben jullie enig idee? (hoop dat het beetje duidelijk is uitgelegd...) |
ik denk dat je het probleem zelf al aangeeft. 'Alles staat op phono ingesteld' deze functie zorgt ervoor dat het geluid van de platenspelers versterkt wordt tenminste als ik bij mij cdspelers of andere digitale bronnen aansluit op phono dan vliegen mun speakers om mijn oren en als ik platenspelers op de cduitgang doe dan hoor ik zeer weinig. Ik denk dus dat je de verkeerde ingangen gebruikt. Vergeef me als het niet zo is:D |
|
|
| New Wave |
Ik zou die cd-speler maar even niet op PHONO aanlsuiten. :)
Die moet je op LINE aansluiten :) |
|
|
| sndh |
| sorry mijn fout, ik had niet aangegeven, de cdj staan op line1/phono1. Het eerste kanaal is bij de 626 gedeeld, dus zowel phono als line. Ook de stekkers achterin zijn zo. Wat kan ik het beste doen nu? |
|
|
| snitz |
| quote: | Originally posted by sndh
sorry mijn fout, ik had niet aangegeven, de cdj staan op line1/phono1. Het eerste kanaal is bij de 626 gedeeld, dus zowel phono als line. Ook de stekkers achterin zijn zo. Wat kan ik het beste doen nu? |
zitten er geen schakelaars op of verschillende uitgangen? |
|
|
| New Wave |
Mwjha, der zou dan een schakelaar op moeten zitten.
Anders snap ik der eff ehelemaal niet smeer van :) |
|
|
| sndh |
| nee, de schakelaar op channel 1 is mic, danwel phono/line. De uitgangen zijn gewoon ook gedeeld. |
|
|
|
|