|
Prog Appreciation Thread (pg. 109)
|
View this Thread in Original format
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Bertn
jamaar, waarvoor staat 'progressive' juist? de naam progressive wordt in zowat alle genres gebruikt: progressive trance, prog house, prog breaks, zelfs progressive techno (al wordt dat meer minimal genoemd).
Volgens mij is progressive gn genre op zijn eigen, maar gewoon de evolutie van elk genre in de dancewereld.
en nu zijn we op een moment gekomen waarin al die proggenres in mekaar aan het overvloeien zijn:)
das mijn gedacht erover |
Er is wel een bepaald "genre", een bepaalde stijl van muziek die progressive genoemd kan worden hoor. :)
En de term wordt inderdaad ook vaak gebruikt in andere genres, maar juist de reden voor het geven van die term (de muziek die een bepaald kenmerk of "sound" vertoont) is net dat er een gelijkaardigheid is in al die tracks/genres (ik geef toe, het element van "hé, we doen iets anders dan normaal binnen onze stijl gebeurt" zorgt ook voor een deel voor de benaming progressive. Maar als ze iets anders dan anders doen dat op electro lijkt, of op house of reggae of whatever, dan noemen ze dat ook zo, en geven ze er niet de naam "progressive aan")
Langs de andere kant heb je natuurlijk ook de term progressive in de zin van "vooruitgang" en "evolutie", maar dan nog is die niet in elk genre terug te vinden. Er bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als "progressive dance", gewoon omdat dat genre niks zelf creëert, maar alles overneemt uit andere genres en zo een eigen "stijl" bijeenknutselt. Bepaalde genres hebben wel een element van vooruitgang, maar dat is net de oorzaak van het genre "progressive" denk ik. Trance evolueerde, de melodieën vielen er uit en er werd meer gefocussed op de sfeer en subtiliteit. En dat werd dan Progressive trance genoemd. En dat duidt zowel op dat element van vooruitgang als op het feit dat die vooruitgang beantwoordt aan een bepaalde sound die als "progressive" omschreven wordt. Hetzelfde met progressive house, dat is ook een soort van vooruitgang of aanpassing binnen het house genre. Maar die aanpassing had een bepaalde sound tot gevolg, een sound die weeral leek op die andere, progressieve sound van trance. Hetzelfde geldt dus ook weer voor breaks, of techno...
Uit al die vooruitgangen in al die genres kwam gewoon telkens een relatief gelijkende sound naar voor, en dat is het genre progressive geworden volgens mij...
En natuurlijk wordt veel muziek nu aangepast in functie van dat genre, hij wordt aangepast om zo te klinken, hoewel dat dan niet meer veel met vooruitgang te maken heeft, eerder met imitatie (zie McProg).
Anyway, ik wil dus gewoon maar zeggen dat het idee van "vooruitgang" zeker aanwezig is binnen de term progressive. Het is er zelfs de drijvende kracht achter. Maar er is wel degelijk een bepaalde sound, een bepaalde "stijl" van EDM die echt als een apart genre kan beschouwd worden, genaamd progressive. De grenzen zijn natuurlijk vaag, en in dit genre zelfs extra vaag denk ik, omdat er zoveel geëxperimenteerd wordt met nieuwe sounds en invloeden uit andere genres. Maar het is echt afgebakend, en daarom is naar mijn mening Progressive véél meer dan alleen de notie van vooruitgang in elk EDM genre. :)
En over dat overvloeien:
Dat is net één van de wezenlijke kenmerken van het genre progressive an sich: het genre dient om verschillende stijlen in elkaar te laten overvloeien en daarmee te experimenteren tot er nieuwe combinaties ontstaan. Maar die hebben nog allemaal de duidelijke stempel "progressive", een soort van "progressive basiskern". Wat Sasha bijvoorbeeld speelt nu, dat heeft gewoon niks meer met de stijl "progressive" te maken, dat heeft gewoon alle kenmerken van andere genres, en het heeft die progressive basiskern niet. :) |
|
|
| Jasperovitsj |
En wtf zit ik hier te proberen Progressive als genre filosofisch te verklaren en te verantwoorden!? :nervous:
Examens are messing with my head, tijd om te gaan slapen :o |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
But I'm staying. Prog as I like it is volledig mijn ding, en ik ga echt niet overschakelen naar een ander genre, gewoon omdat alle grote prog namen dat ook hebben gedaan. Het is wel goed, in dat opzicht dat ze mensen kennis laten maken met andere genres. En dat heb ik ook gedaan. Maar het doet me niet wat "gewone" prog doet, dus ik blijf daar dan ook bij. :) |
voor mij is prog iets te soft tegenwoordig. vorig jaar was ik trance nogal beu en beleefde ik een progfase.. ik hield erg veel van de diepere sound en de subtiele opbouw, maar die fase ben ik inmiddels al weer uit. leuke muziek om in een salon wat te chillen, maar uit mijn dak gaan kan ik niet. heb dat ook gemerkt in La Rocca. live hoor je al die subtiliteiten niet, en daardoor wordt alles was langdradig.
begrijp me niet verkeerd, er zitten pareltjes tussen. maar op een dansvloer heb ik liever wat meer power. and that's where tech house, electro, acid and the likes come in. klinkt ook verfrissend allemaal, er wordt wat meer geëxperimenteerd, heb ik de indruk. |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
En wtf zit ik hier te proberen Progressive als genre filosofisch te verklaren en te verantwoorden!? :nervous:
Examens are messing with my head, tijd om te gaan slapen :o |
toch een leuke uitleg, merci:toothless |
|
|
| Pumaz |
Op de meeste prog kan je gewoonweg niet dansen, vandaar onze grappen over de foottap en de headnod :)
Maakt niet uit voor mij, ik dans toch nooit :toothless |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by Pumaz
hark :p |
|
|
| Pumaz |
| quote: | Originally posted by Phortastic
hark :p |
Met mijn rug is het niet aan te raden ;) |
|
|
| Phortastic |
Met mijn rug is het niet aan te raden ;) |
ah hehe dan heb ik niets gezegd ;) |
|
|
| Pumaz |
Monday, May 30th at 3 PM EST (Noon PST) Proton Radio presented PROTONIZED, a very special 100 minute mix from ariz0na.
For the last seven years, Davin Greenwell, better known as DJ ariz0na and producer AFK, has been pushing the progressive sound in the form of breaks, house and trance. Davin has been heavily involved in the Victoria electronic music scene through many years of community and commercial radio, club and events promotion, ravevictoria.com, and now most prominently with Pacific Front Recordings (PFR), a new music label he trailblazes in cahoots with Justin Humber, aka Sasha-spun Formulate. Recording as AFK has seen Davin release two gigantic progressive tracks on his home label, PFR, and has produced a haunting breakbeat remix of ObakehÕs ÒGhostedÓ and a synapse-smashing remix of arguably FormulateÕs most memorable track, ÒRising Edge.Ó Davin has been remixed by the likes of Steve May, Blake Jarrell, Jeff Devas, Influenza, Micah, Formulate, and Chompers. His music has extended globally and can be heard in forward-thinking clubs all over the world. Toss in a Saturday night residency at Victoria's outstandingly fun Lush at Hush with fellow prog mobster Braeden Parrott, mix in appearances at Lotus in Vancouver, and you have a talent echoing throughout the scene in the Pacific Northwest.
Davin has had a hand in the production of every track in PROTONIZED -- from being remixed, to collaborations, to doing the remixes himself -- including a very special never-heard-before ambient mix of Obakeh's "Ghosted."
01. AFK - Magnetic (Chompers dub) [Pacific Front Recordings]
02. AFK & C79 - Ferris wheel phantom [CDR]
03. Tiebreaker - Settle the score (Micah's Miami style justice mix) [Pacific Front Recordings]
04. AFK - Dreamcache (Formulate doesn't dream mix) [Pacific Front Recordings]
05. Tiebreaker - Prominence (Steve May's doin' it for the digital slut mix) [Pacific Front Recordings]
06. AFK - Emily's china [CDR]
07. AFK - Dreamcache (Blake Jarrell & Jeff Devas black lotus mix) [Pacific Front Recordings]
08. Formulate - Rising edge (AFK remix) [Pacific Front Recordings]
09. Tiebreaker - Settle the score [Pacific Front Recordings]
10. AFK - Magnetic (Formulate remix) [Pacific Front Recordings]
11. AFK - Lush [CDR]
12. Emerald Green - Tell me your story [CDR]
13. Obakeh - Ghosted (AFK's floating through walls ambient mix) [Pacific Front Recordings]
Download |
|
|
| CygnusX |
Now Playing: Booka Shade - Mandarine Girl
Vet nummer, laatste nummer van de G&D guestmix en op nr 3 in de Beta Charts :D |
|
|
| Pumaz |
| Ja TOR vertelde me al over die track op MSN, het zou een tech house bom zijn :cool: |
|
|
| Jasperovitsj |
Op de meeste prog kan je gewoonweg niet dansen, vandaar onze grappen over de foottap en de headnod :)
Zehra ;): "liar!!!!!! :p" |
|
|
|
|