|
Prog Appreciation Thread (pg. 129)
|
View this Thread in Original format
| Eagle` |
and friggin again and again and again
SON KITE - CATCH
:crazy: |
|
|
| Jasperovitsj |
Even een review maken voor een cd die ik vandaag in de bus kreeg en waar ik al een tijdje op zat te wachten, nl. Bodywarmer, van de 16 Bit Lolitas en hun alter ego Lost Orchestra. Dit album is niet echt een volwaardig artiestenalbum, aangezien dat naar verluid later op het jaar zal volgen. Disc 1 is een mix van een tiental tracks waar zij een hand in gehad hebben, en disc 2 bestaat uit 13 downtempo en chillout tracks die de Lolitas onder hun alias Lost Orchestra gemaakt hebben.
Wat me meteen opviel was het prachtige artwork, met dezelfde hoesjes als de Heaven cd's. Alleen al daarom zou je de cd kunnen kopen :D
Ik zal niet te veel tijd verdoen met een introductie te schrijven over Peter en Aad van de Lolitas, aangezien ze al enkele jaren aan de top staan met hun unieke en geweldige sound die house, trance, progressive en tribal tot een prachtig geheel verweeft. Daarom dus meteen een integrale live review van disc 1 ;)
Tracklist disc 1:
01. 16 Bit Lolita's & Stef Vrolijk - Leave me cold
02. 16 Bit Lolita's - 1 Moment
03. 16 Bit Lolita's & Stef Vrolijk - Vera para me (feat. Lex Empress)
04. 16 Bit Lolita's - Break it down (feat. Jennifer Horne)
05. 60/40 - Cupboard love (16 Bit dub mix)
06. Fred Numf & Etienne Overdijk pres. Spacedubs - On the edge (Stef Vrolijk & 16 Bit Lolita's remix)
07. 16 Bit Lolita's - Tune duties
08. Demi - D-drive
09. 16 Bit Lolita's - 16 Bit Lolita's
10. 16 Bit Lolita's - Owayhe
Disc 1 start met een melancholisch gitaarrifje als intro. Dat breekt snel af, waarna de typische funky 16 Bit Lolita's percussie meteen de toon zet voor de rest van het album. Al gauw komt een warme groove het geheel versterken, en meer en meer zomerse elementen worden toegevoegd waardoor er een heel relaxte en zwoele sfeer ontstaat. Het gitaarrfje uit de intro wordt terug geïntroduceerd, en dat geeft het geheel een melancholische ondertoon.
Het nummer kabbelt rustig voort zonder echt te pieken, en loopt dan via een erg lange overgang met schijnbaar live drumloops over in track 2. Ook hier is de ondertoon absoluut funky, met zelfs een hint van tribal drums op de achtergrond. Veel gebeurt er echter niet in deze track, hoewel er met de dikke groovy basslijn en de distorted gitaarrifs zeker meer te doen was.
Ook track 3 begint met een enorm sterke housy basslijn die je meteen zin geeft om met je kont te beginnen shaken, maar tegelijk toch warm en emotioneel is. Al snel komt een korte melodie opzetten die met de progressie in de basslijn een heerlijk diep en zomers gevoel geeft dat met elke herhaling maar sterker en sterker wordt. Tijdens een korte break zijn er stukjes vocals te horen die afkomstig lijken te zijn van een Braziliaanse vrouw. Daarna worden die vocals verder gebruikt bovenop een deep house-achtig soundscape, en wanneer dat geweldige melodietje terug in het stuk voorkomt waan ik mezelf zo op een strand in Rio De Janeiro. Heerlijke track, en meteen één van m'n favorieten uit de mix! :crazy:
Na de warme grooves van Vera Para Me wordt naadloos overgegaan in track 4, die ook voortborduurt op de housy sounds die al in de eerste tracks te horen waren. In deze track zijn zelfs enkele vage echos van elecro te horen, bijgestaan door een onweerstaanbaar funky basslijn. Al snel doet de stem van Jennifer Horne haar intrede, die hier opvallend zwoeler en sexier voor de dag komt dan op I'll Kill You. Bij momenten doet haar stem zelfs denken aan die van Nadia Ali, maar er zit een zekere diepte en klasse in die ik bij nadia Ali nooit gevonde heb. De break laat een veelbelovende climax vermoeden, maar die komt er jammer genoeg niet. Gelukkig duurt de track dan ook niet té lang, zodat het ritme en de flow van de cd niet te hard verstoord worden.
De mix gaat dan rustig over in de 16 Bit Lolitas dub van 60/40, een track die vorig jaar al gereleased werd op Deep records met ook remixes van Rene Amesz en Ozgür Can. De Lolitas remix vond ik toen al de sterkste van het pakket, en dat in deze mix heel goed tot zijn recht. Wederom een übervette basslijn met allerlei housy sounds en effecten en zweverige vocale snippets die samen een onweerstaanbaar geheel vormen.
Na track 5 is het vanzelfsprekend de beurt aan track 6, en vergeef me als ik in de volgende zinnen wat té lyrisch word, maar track 6 is één van m'n favoriete tracks sinds de rip vele maanden geleden de ronde deed, en ik was dan ook lichtelijk euforisch om die track in deze mix terug te vinden! ;)
Qua sound en overall gevoel kan je hem nog het best vergelijken met Forwards can Mic Burns, of de Dekay remix van See Me Fall. Kortom: een gigantisch vette en bouncy groovy basslijn met onverwachte progressie, subtiele pianomelodietjes en strings die elkaar perfect aanvullen en voor een tegelijk zomers en funky gevoel zorgen, geflipte effecten en modulaties doorheen de track, een fantastische break met een sterke pianomelodie die ondersteund wordt door een heerlijke gitaarrif, een mini-breakdown en dan de hel terug doen losbarsten met die gigantisch vette basslijn met die ongebruikelijke maar o zo geweldige progressie erin. Gewoon fantastisch, en voor mij nu al één van de tracks van 2005! :crazy: Verwacht je er maar aan om die héél vaak in m'n sets terug te horen ;)
Na dit onbetwistbare hoogtepunt van de mix komen we op onbekend terrein met enkele tracks die nog nooit eerder verschenen waren. En track 7 begint zowaar met acid! :eyes: Acid en groove worden in de eerste minuten gecombineerd tot een stevig en dansbaar geheel. Daarna neemt de groovy ondertoon het nummer over, maar de acidelementen zijn nooit veraf. Persoonlijk ben ik niet zo'n grote fan van zulke geluiden, maar volgens een hoop mensen zal acid dé sound van 2006 worden. Halverwege de track komt opeens, en redelijk onverwacht, een bijna tranzy melodie opzetten, maar jammer genoeg zijn de climaxen weeral te zwak. Nog meer melodische elementen komen aan bod, maar er zat niet zoveel gevoel in als bijvoorbeeld de melodie uit track 3. Na een topper als On The Edge vond ik dit dus eerder een terugval in de mix.
Voor de verandering begint track 8 met weeral een dikke vette bouncy basslijn, die me een beetje doet denken aan de sound van Steve Porter. Langzaam wordt er melodische toets aan het nummer gegeven, en halverwege verandert het nummer totaal van karakter terwijl het naar de breakdown voert. In die breakdown komen er opeens een hoop tribal drums opdagen die hypnotiserend naar een climax toe leiden. Deze climax is er wel vet op wanneer de basslijn terug in het spel komt en de subtiele melodieën terug hun opwachting maken. Toch opvallend om hier zo'n tribal house track in de mix terug te vinden. Maar dat is alleen maar een bewijs van de enorme veelzijdigheid van de Lolitas. :)
In de aanloop naar track 9 vertellen enkele vrouwen in verschillende talen wie nu net de cd gemaakt heeft, begeleid door een housy groove en aanstekelijke zuiderse percussie en belletjes. Doorheen heel de track blijven de vrouwenstemmen in verschillende talen hun zegje doen. Best een leuke gimmick, maar naar mijn mening niet echt genoeg om een heel nummer rond te maken, zeker niet omdat de muziek erachter niet echt gevarieerd is deze keer.
Al bij het opkomen van track 10 in de mix wordt duidelijk dat dit een veel diepere track zal zijn dan de vorige, hoewel de housy ondertoon ook hier weer dominant is. In dit nummer maken de Lolitas ook weer gebruik van vocale samples, ditmaal van een man die in schijnbaar Japans of een dergelijke taal wat zit te praten. De track is in ieder geval minder opzwepend dan de meeste tracks van het album, maar er zit wel een lekkere drive in. Pure progressive house op z'n best. :)
Alleen jammer dat er geen echte outro is, het laatste nummer stopt nogal abrupt...
Na de review heb ik nog maar 2 dingen te zeggen: De productiekwaliteit van de tracks en remixes van de Lolitas ligt echt enorm hoog!! En ze zijn de meesters van funky basslines, damn! :crazy:
Het album was wel iets meer housy gericht dan ik verwacht had, maar toch zeer degelijk en gevarieerd genoeg om te blijven boeien! Alleen het 2de deel had voor mijn part iets sterker gemogen, but you can't have it all ;)
Een review van disc 2 volgt later ;)
Het album ligt normaal ergens in Maart in de winkels, en het is zeker een aanrader voor mensen die sound van de Lolitas of de Trousy sound van Dekay kunnen appreciëren! :) |
|
|
| Phortastic |
nice review. Heb al mixed reacties gehoord. Sommige vonden het OK maar nix speciaal, andere vonden het super :)
Ben benieuwd. Verwacht er wel veel van want ik hou wel van de 16 bit sound :) |
|
|
| Real |
| EDIT: rofl wrong thread. :D |
|
|
| Shadowkid |
| Dat noemen ze nu eens een uitgebreide review :) Dunno of het mijn ding zou zijn, maar Hope/Drifter vond ik zalig net als hun remix van 'Smile & Beware', voor de rest heb ik nog niet veel van hun dingen gehoord. |
|
|
| The Freezzz |
Goeie Review :cool:
Vera Para Me is nog steeds mijn favo 16 Bit Lolitas track, aantal van die tracks zijn mij nog onbekend, maar ik zal deze cd zeker ns checken. |
|
|
| Djeebie |
Thumbs up for the review Jasper :cool:
Ik wil niet spammen ofzo, maar op http://partyflock.nl/review/221.html kun je ook een review van Snuggle en mij lezen :)
Erg vette cd's in ieder geval met voor mij On The Edge als uitschieter. |
|
|
| Antony |
eerste bezoek aan deze thread :) ik vroeg me af of jullie geen progtrack of the year verkiezingkje kunnen opstarten ofzo. (kan zijn dat die er al is, wijs me dan even de weg ;) )
wil gewoon eens wat goeie prog leren kennen, want heb geen flauw idee van wat het is :p |
|
|
| Jasperovitsj |
| quote: | Originally posted by Antony
wil gewoon eens wat goeie prog leren kennen, want heb geen flauw idee van wat het is :p |
Morgen al eens luisteren naar mijn setje op Lazerhothits, dat zal u al een voorsmaakje geven. ;)
En volgende zondag naar de Beta Sessions, dan kunt ge ook 2 uur de nieuwste progresive in the mix horen (én 3 uur trance ;)) :) |
|
|
| The_G0dfather |
| quote: | Originally posted by Antony
x-aantal paginas hebben terug ze et hier eens allemaal aan push uitgelegd dacht ik, mss kan je da eens lezen |
|
|
| Push2005 |
| Geloof het of niet; maar kheb véél van die tracks uitgeluisterd :tongue2 ... en een paar goeie aan overgehouden |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
Een review van disc 2 volgt later ;)
|
disc 2 > disc 1
Bigtime zelfs imo :eyespop:
de echte super tracks op cd1 zijn helaas op 1 hand te tellen (Vera para me, On the edge, Tune duties, D-Drive & Owayhe). Terwijl cd2 gewoon super is over de hele lijn imo. Zalige downtempo :eyes: |
|
|
|
|