|
De examenthread (pg. 160)
|
View this Thread in Original format
| Shadowkid |
| Morgen Frans :nervous: Wat ik daar ook voor leer, dat is altijd een nipt examen. Eigelijk erg dat mijn Frans na al die jaren nog niet beter is. |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Shadowkid
Eigelijk erg dat mijn Frans na al die jaren nog niet beter is. |
De beste methode om je niveau op te krikken is eigenlijk door regelmatig een franstalig TV-programma te bekijken of een franstalig tijdschrift te lezen. Beperk je niet tot de leerstof in de cursus. Het Engels gaat doorgaans vlotter omdat we er dagelijks mee worden geconfronteerd. Je denkt niet meer na als je een zin neerpent, het gaat gewoon vanzelf omdat de typische contructies goed verankerd zitten in ons brein. Voor het Frans is dat minder het geval.
Vergeet niet dat TA ook een franstalig gedeelte telt. :) |
|
|
| Blue Sky 99 |
Vandaag Spaans 1 gehad, viel ook weer best mee :)
Nu nog ff twee zware dagen, morgen(middag) Duits 3 schriftelijk en donderdag volgt dan nog het mondeling :nervous: |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by Blue Sky 99
Vandaag Spaans 1 gehad, viel ook weer best mee :) |
Spaans :nervous: :nervous: :nervous:
daar heb ik nog steeds nachtmerries over :nervous: |
|
|
| mellow_head |
| Ola muy escargós! :p |
|
|
| Real |
| Si si, granja de avestruces. :) |
|
|
| Bertn |
| quote: | Originally posted by Bertn
donderdag 25jan: Handels- en ondernemingsrecht
|
wat een saaie cursus |
|
|
| Shadowkid |
| quote: | Originally posted by TOR
De beste methode om je niveau op te krikken is eigenlijk door regelmatig een franstalig TV-programma te bekijken of een franstalig tijdschrift te lezen. Beperk je niet tot de leerstof in de cursus. Het Engels gaat doorgaans vlotter omdat we er dagelijks mee worden geconfronteerd. Je denkt niet meer na als je een zin neerpent, het gaat gewoon vanzelf omdat de typische contructies goed verankerd zitten in ons brein. Voor het Frans is dat minder het geval.
Mja, I know, maar in tegenstelling tot het Engels, vind ik Frans geen aangename taal om te horen of spreken :) Ik haat ook gedubde tv-programma's. Maar ge hebt wel gelijk, het zou mij zeker ten goede komen.
Anyway, het examen Frans is nog redelijk vlot gegaan vind ik. Nu zaterdag het laatste: Internationale Monetaire Economie; mogelijk het vak waar ik het meest voor vrees :nervous: Rare prof, moeilijk te begrijpen en enorm saai. |
|
|
| Blue Sky 99 |
| quote: | Originally posted by FCB_Fanatic
Spaans :nervous: :nervous: :nervous:
daar heb ik nog steeds nachtmerries over :nervous: |
Best nog wel een leuke taal :)
Anyhow, vandaag stond Duits 3 schriftelijk op het programma en zoals verwacht was het erg moeilijk, gelukkig was ik niet de enige die er zo over dacht, en het mondelinge is er tenslotte morgen ook nog. Ik duik dan ook maar de laatste keer deze examenreeks de boeken in :) |
|
|
| Eagle` |
| quote: | Originally posted by TOR
ik zou opteren voor een franstalig lief ;)
Anyhow leuke discussie, het gaat inderdaad geweldig slecht met het frans in vlaanderen. In dees thesis jaar veel in contact gekomen met bedrijfswereld en het steeds weerkomende fenomeen is de geweldige slechte staat van onze tweede landstaal bij afgestudeerden. Dat leterme op de walen zit te kappen voor hun gebrekkige kennis van het nederlands is eigelijk ridicuul terwijl ons frans niet veel beter is.
Zit toch iet serieus fout met ons onderwijs systeem hier in vlaanderen imo, op al die jaren hoger onderwijs heb ik niet het gevoel dat ik ook maar iets vooruit ben gegaan met mijn frans..economische woordjes vanbuiten blokken en weet ik nog wat allemaal..een week later weet ge er de helft al ni meer van. Enigste manier om te leren is te spreken simple as that, als ik kijk naar vrienden van mij die vorig jaar erasmus gedaan hebben (ik beklaag het me nog altijd dat ik het niet gedaan heb), spreken deftig spaans,italiaans, frans en weet ik nog wat allemaal, echt ik ben er jaloers op. Vlaanderen was vroeger bekend voor zijn meertaligheid, wel da echt verleden tijd.
Als ze er iets willen aan veranderen moeten ze frans al introduceren in de kleuterklas en erasmus jaren verplichten voor studenten die hoger studies doen. Echt, ik ben er zelf niet trost op dat ik de franse taal niet beheers, passief geen probleem ma spreken how das weer al iets anders. Paar jaar terug had ik en vakantiejob bij total met ne franstalige collega, na een ganse maand frans te spreken was mijn Frans wel weer op een aanvaardbaar niveau maar nu ist weer huilen met de pet op :x |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Eagle`
Dat leterme op de walen zit te kappen voor hun gebrekkige kennis van het nederlands is eigelijk ridicuul terwijl ons frans niet veel beter is. |
Met die nuance dat het om bereidwilligheid van een andere taal leren ging. Nederlands is niet eens een verplicht vak voor de walen in het secundair onderwijs.
Maar je hebt gelijk voor de rest. Ze zouden het moeten aanleren vanaf de kleuterklas; zoniet kan je een taal bijna niet aanleren op school. |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by Eagle`
frans al introduceren in de kleuterklas |
Volledig mee eens.
De kwaliteit van ons onderwijs is een hot topic momenteel en ik moet de meerderheid van de reacties eigenlijk bijtreden. Als ik bekijk hoe zwak het met mijn talenkennis is gesteld, als vertaler nota bene, dan kan ik alleen maar concluderen dat de verwachtingen in het onderwijs te laag liggen. Ik ben afgestudeerd met onderscheiding, maar als ik mijn thesis doorneem ben ik simpelweg beschaamd over de manier waarop ik het project heb uitgewerkt. Als ik terugkijk naar een aantal lessen, valt het op dat we erg vaak spelenderwijs dingen aangereikt hebben gekregen (ganzenbord, toneel, ...). Het gaat hier om het hoger onderwijs, verdorie! Ik weet niet hoe het in andere richtingen is gesteld, maar achteraf bekeken vind ik de kwaliteit van mijn opleiding erg betreurenswaardig.
Ik zeg niet dat ik mijn diploma met twee vingers in de neus heb behaald, maar erg veel inspanning heb ik toch niet moeten leveren. Idem voor het basis- en secundair onderwijs. We hebben vaak de lakse gedachte dat de helft voldoende is, een gedachte die door sommige leerkrachten nog bijkomend wordt gevoed (door telkens weer over die 50%-grens te praten) maar eigenlijk is dat een foutief uitgangspunt. We moeten gewoon te allen tijde streven naar perfectie. |
|
|
|
|