|
Gefilterde posts uit 'Stel uzelf voor' (pg. 99)
|
View this Thread in Original format
| TOR |
| quote: | Originally posted by Miky
hehe sorry ben niet gelovig
jawel dat mag je zeker maar wij zijn het iedere keer die ons moeten aanpassen alle in de meeste gevallen (NIET veralgemenend) |
i repeat: en dan? je gaat er toch niet van dood?
ik zie het zelfs als een verrijking.. als Vlaming zijn we veel flexibeler dan de meeste andere volkeren, een zeer eerbare kwaliteit als je het mij vraagt. it's their loss. |
|
|
| JediD4M |
Oh zeg dat word hier serieus .. van het ene komt het andere.
Mijn standpunt = alle mensen zijn gelijk, vlaming, waal, duitstalige belg.. who cares... wat taal ge ook spreekt, en tis een pluspunt voor de vlamingen dat ze meertalig zijn.
Velen franstaligen gaan idd niet snel uit hun zelf en automatisch de moeite doen om nederlands te spreken, maar dat veralgemen zou fout zijn, vraag mss ff hoe dat komt dat sommige, geen nederlands kunnen? :rolleyes: (nederlands hoofdvak op school?)
Twas nog onlangs op het werk een discussie over dat standpunt, dus als zij niet willen nederlands spreken moeten wij ook geen moeite meer doen in het frans.. tja zo komen we nergens.
Werk=
Bij Colruyt word 2-taligheid aangemoedigt, doe je moeite op het werk om de franse klanten in hun taal te behelpen en doet een franstalige moeite om nederlandse klanten in het nederlands te behelpen ewel das dan 40€ netto op de maand extra, en geloof me dat word gecheckt.
Trouwens altijd plezant als een schoon franstalig meiske bij mij aan de kassa komt of ergens iets vraagt en ze moeite doet int nederlands.. zien hoe dat haar lukt en dan laat ik ze ff talig-afzien om daarna in t frans te beginnen praten :toocool:
*zaagmode uit*
En Miky, sorry zenne no offence.. ieder zen mening trouwens welkom!! |
|
|
| Miky |
| quote: | Originally posted by JediD4M
Oh zeg dat word hier serieus .. van het ene komt het andere.
Mijn standpunt = alle mensen zijn gelijk, vlaming, waal, duitstalige belg.. who cares... wat taal ge ook spreekt, en tis een pluspunt voor de vlamingen dat ze meertalig zijn.
Velen franstaligen gaan idd niet snel uit hun zelf en automatisch de moeite doen om nederlands te spreken, maar dat veralgemen zou fout zijn, vraag mss ff hoe dat komt dat sommige, geen nederlands kunnen? :rolleyes: (nederlands hoofdvak op school?)
Twas nog onlangs op het werk een discussie over dat standpunt, dus als zij niet willen nederlands spreken moeten wij ook geen moeite meer doen in het frans.. tja zo komen we nergens.
Werk=
Bij Colruyt word 2-taligheid aangemoedigt, doe je moeite op het werk om de franse klanten in hun taal te behelpen en doet een franstalige moeite om nederlandse klanten in het nederlands te behelpen ewel das dan 40€ netto op de maand extra, en geloof me dat word gecheckt.
Trouwens altijd plezant als een schoon franstalig meiske bij mij aan de kassa komt of ergens iets vraagt en ze moeite doet int nederlands.. zien hoe dat haar lukt en dan laat ik ze ff talig-afzien om daarna in t frans te beginnen praten :toocool:
*zaagmode uit*
En Miky, sorry zenne no offence.. ieder zen mening trouwens welkom!! |
hehe np mer tis wel leuk da bijna iedereen hier direct de ergste conclusies uit nam ik heb geen problemen met walen als ze niet de dikke nek tegen me komen uithangen wan zoals je zei een waals meisje bedien in haar eigen taal is best aangenaam :D ;) maar het is ook ni leuk da je frans probeert te spreken en ze zetten je voor :clown:
maar ik wil hierbij zelf de dicutie eindigen
iedereen is gelijk maar dat geld ook kwa respect en voor de wet
heb geen problemen zoek ze ook niet heb er zlefs een hekel aan maar laat niet op men kop poepen door eender wie.
*END OFF DICUSION* |
|
|
| Kaidreas |
ja jos, khad beter nie gevraagd om u voor te stellen.
anyways ik ga deels akkoord met milky ze. maar da geld voor allemensen eigenlijk, als ze in een land zijn waar ze een ander taal spreken, doe dan tenminste de moeite om die taal aan te leren, of in een wereldtaal te spreken. en er is inderdaad niks ergs met een beetje frans praten hoor. het moet gewoon langs 2 kanten komen. |
|
|
| Buoyant |
Euuuuuuuuuuh jongens jongens jongens
eerst en vooral : miky, ik zou ook een beetje oppassen met zo van die uitspraken te doen, zeker omdat je hier nog maar pas binnenkomt wandelen.
en ten tweede, ik ben deze zomer een weekje op vakantie geweest in Malmedy (Ardennen) en zo snel als de walen merken da ge geen frans praat ist dus gedaan eh, dan is de vriendelijk rap gedaan zalle en keren ze zelfs ooit gewoon de rug naar u, voor dat er straks weer iemand afkomt da ik niet mag veralgemenen, nodig ik diegene een keer uit om het zelf eens te ondervinden, khad voor de vakantie helemaal geen vooroordelen maar kben soms toch heel erg gefrustreerd geraakt door onze landgenoten :( |
|
|
| djcresto |
Ik herrinner me dat ik ooit schoenen ging kopen in de footlocker in Brussel. We hebben toen de conversatie in het Engels gevoerd. Verder heeft iedereen hier wel een punt. Persoonlijk vind ik dat je als handelaar in bv Brussel of in een toeristische streek in België toch wat moeite mag doen om de taal te spreken van de klant. Vroeger ging ik toch een aantal keer per jaar winkelen in Brussel, nu kies ik mede hierdoor meestal voor Antwerpen.
Enja die veelzijdigheid van de Vlamingen is zeker een pluspunt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ondanks ik 11 jaar Frans gekregen heb op school mijn kennis ook maar zus en zo is. En ze gaat er zeker nie op vooruit. |
|
|
| Xilver |
| Hier op Skynet zitten we met iets meer Franstaligen dan Nederlandstaligen. Meestal converseren we gewoon in het Engels, er zijn Franstaligen die echt wel goed Nederlands spreken, en die doen dat dan ook, en omgekeerd. Ik ben niet zo super in Frans, maar kprobeer toch altijd eerst, om dan meestal over te schakelen naar Engels :) |
|
|
| Nabistai |
| quote: | Originally posted by Miky
hehe np mer tis wel leuk da bijna iedereen hier direct de ergste conclusies uit nam ik heb geen problemen met walen als ze niet de dikke nek tegen me komen uithangen wan zoals je zei een waals meisje bedien in haar eigen taal is best aangenaam :D ;) maar het is ook ni leuk da je frans probeert te spreken en ze zetten je voor :clown:
maar ik wil hierbij zelf de dicutie eindigen
iedereen is gelijk maar dat geld ook kwa respect en voor de wet
heb geen problemen zoek ze ook niet heb er zlefs een hekel aan maar laat niet op men kop poepen door eender wie.
*END OFF DICUSION* |
Wel vrij raar dat je neerkijkt op Walen omdat ze Frans spreken, terwijl je zelf geen Nederlands praat... :o |
|
|
| eieregooie |
^^ lol :D
Ik was onderweg naar t feestje in Leuven, als gevolg van de fantastische Belgische bewegwijzering :p, verkeerd gereden en kwam ergens randje Brussel uit. Vervolgens vroeg ik vriendelijk aan een taxichauffeur welke richting Leuven was en deze gaf me keurig in 't Nederlands (weliswaar gebrekkig :p) antwoord. Dus ik zie het probleem niet zo ;) (of zou t door m'n nederlandse nummerbord komen?)
Enniway, kheb verder niks tegen Fransen en Walen... ik versta ze alleen totaal niet :toothless. Van de zomer op vakantie in Frankrijk toch eigenlijk weinig problemen ondervonden. De meeste leute daar waren niet te beroerd om t in t Engels te doen. Alleen de kassamoppies in de supermarkt waren niet altijd even makkelijk, maar een beetje wapperen met je pinpas doet wonderen :D |
|
|
| Miky |
| quote: | Originally posted by eieregooie
^^ lol :D
Ik was onderweg naar t feestje in Leuven, als gevolg van de fantastische Belgische bewegwijzering :p, verkeerd gereden en kwam ergens randje Brussel uit. Vervolgens vroeg ik vriendelijk aan een taxichauffeur welke richting Leuven was en deze gaf me keurig in 't Nederlands (weliswaar gebrekkig :p) antwoord. Dus ik zie het probleem niet zo ;) (of zou t door m'n nederlandse nummerbord komen?)
Enniway, kheb verder niks tegen Fransen en Walen... ik versta ze alleen totaal niet :toothless. Van de zomer op vakantie in Frankrijk toch eigenlijk weinig problemen ondervonden. De meeste leute daar waren niet te beroerd om t in t Engels te doen. Alleen de kassamoppies in de supermarkt waren niet altijd even makkelijk, maar een beetje wapperen met je pinpas doet wonderen :D |
hehe
ik heb helemaal geen problemen er mee want deze zomer heb ik heel de maand augustus men een duits en een frans man weg gegaan en de taal die we spraken was frans omdat hij niet zo goed engels kon dus je zie ik heb er geen problemen mee.
maar idd gebarentaal kan ook wonderen doen :gsmile:
dus nogmaals voor alle duidelijkheid ik heb er geen problemen me maar heb wel graag dat ze een beetje moeiten doen ipv een ander zich te laten aanpassen verder zal ik mijn uiterste best doen om hun te begrijpen en om me verstaanbaar te maken tegen hun.
en HALLOW IEDEREEN :D |
|
|
| Eagle` |
Welkom BZRK
Lol @ Ei :p |
|
|
| JediD4M |
| quote: | Originally posted by BZRK
Star Wars, ...
|