|
Party knark (pg. 23)
|
View this Thread in Original format
| ScuL |
Jag vill gärna återkomma på legaliseringen av cannabis.
Där jag bor är det redan legalt, och det är inte så bra som de låter.
Iofs om cannabis blir legalt tror alla att stegen till hårddrugs eller XTC blir lättare. Därför finns det massor av Holländska ungdomar som tror att det är okej att poppa tre eller mer XTC pillar på en fest. De är för mesten liten ynga, typ 15~18 och vill experimentera just som Svenska ungdomar vill experimentera med alcohol.
Jag vill bara säga att om man legaliserar softdrugs, det kan gå snabbare till fel sidan än man tror. Ibland dör människor på fester efter en overdose lr fel kombination (till.ex GHB+alcohol).
Och då finns det också människor som tycker att det är roligt att kasta nåt i din dryck. Jag har slängit bort min glas någonsin eftersom det hände. Man måste titta på sin glas hela tiden eller dricka det direkt. Irriterande.
Så om ni ska fråga mig om hur det borde vara skulle jag svara att legaliseringen borde blir avskaffat..
| quote: | Originally posted by x-dream
Det är fruktansvärt starkt att inte dricka alkohol......DAMN.....respekt....Tror inte att jag skulle klara att inte göra det.... |
Hmm.. det gör jag med faktiskt. Drickar aldrig alcohol, rökar aldrig och knarkar aldrig (självklart) hehe
Det är lätt om man börjar tänka så när man är yngt. Jag undrade mig alltid värför människor behöver en dryck att känna sig glad och ha det trevlig. Jag hade det redan trevlig och var glad utan drycken.
Förresten har jag provat öl lr spritt vissa gånger men det e usch.
Tror också att kroppet måste vänja sig till alcohol, och mitt har aldrig vänjat till det. |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by ScuL
Jag vill gärna återkomma på legaliseringen av cannabis.
Där jag bor är det redan legalt, och det är inte så bra som de låter.
Iofs om cannabis blir legalt tror alla att stegen till hårddrugs eller XTC blir lättare. Därför finns det massor av Holländska ungdomar som tror att det är okej att poppa tre eller mer XTC pillar på en fest. De är för mesten liten ynga, typ 15~18 och vill experimentera just som Svenska ungdomar vill experimentera med alcohol.
Jag vill bara säga att om man legaliserar softdrugs, det kan gå snabbare till fel sidan än man tror. Ibland dör människor på fester efter en overdose lr fel kombination (till.ex GHB+alcohol).
Och då finns det också människor som tycker att det är roligt att kasta nåt i din dryck. Jag har slängit bort min glas någonsin eftersom det hände. Man måste titta på sin glas hela tiden eller dricka det direkt. Irriterande.
Så om ni ska fråga mig om hur det borde vara skulle jag svara att legaliseringen borde blir avskaffat.. |
Tror du inte detta skulle hända även om det var olagligt? Att det är olagligt hindrar ingen, inte mig i alla fall. Folk dör av överdoser i Sverige också, det dör fler av överdoser i Sverige än i Holland.
Jag säger inte att allt skulle bli guld och gröna skogar, men det som är fundamentalt fel med att göra någonting olagligt är att man avsäger sig all kontroll över det!
Det finns juh ingen som helst undervisning om vad man ska göra om man råkar ta en överdos i Sverige, man ska bara ringa polisen och åka fast.
I Sverige är en död knarkare bättre än en levande knarkare. |
|
|
| ScuL |
| quote: | Originally posted by WhiteRussian
Tror du inte detta skulle hända även om det var olagligt? Att det är olagligt hindrar ingen, inte mig i alla fall. Folk dör av överdoser i Sverige också, det dör fler av överdoser i Sverige än i Holland.
Jag säger inte att allt skulle bli guld och gröna skogar, men det som är fundamentalt fel med att göra någonting olagligt är att man avsäger sig all kontroll över det!
Det finns juh ingen som helst undervisning om vad man ska göra om man råkar ta en överdos i Sverige, man ska bara ringa polisen och åka fast.
I Sverige är en död knarkare bättre än en levande knarkare. |
Jag förstår men det finns en skillnad mellan en knarkare som vet vad han gör (t.ex. cannabisrökare) och när 'oskuldiga' ungdomar blir iblandad med saker de borde lämnas. Konsekvensen av legaliseringen är att folket (iofs allmäna publiken) tror att det är inte alls så fel att knarka ibland. Och precis det där är en utveckling som är fel.
Om man gör softdrugs legalt så ligger hårddrugs fram. Människor skulle alltid leta efter en utmaning. Om det inte är cannabis längre så blir det nåt svårare. |
|
|
| mindshooter |
Bra länkar Russian! :) På senare år måste jag säga att jag mer och mer börjat förstå vad det egentligen handlar om. Har läst på en del, b.la på sidor som du länkar till. Numera är jag inte alls lika Anti-drog som jag var en gång i tiden. Jag anser att det finns alltid folk som inte klarar av att hantera ansvar, som inte vet vad som är bra och dåligt för dom själva. Då behövs det lagar, som säger att det här och det här får du inte göra. Vad som är dumt är att man får röka cigaretter och dricka alkohol (som fan skadar kroppen sjukt mycket, fort) men inte typ fjutta eld på en liten planta i naturen och andas in röken utan att det är olagligt. Det kan väl jag få avgöra själv? om jag tror att det är bra för min kropp eller inte...
Vissa kan hantera det och vissa kan det inte, så kommer det alltid vara... tyvärr |
|
|
| St_Andrew |
| Jag tycker det är fel att hela diskutionen går ut på att eftersom alkohol och cigaretter är lagligt så borde cannabies oxå vara lagligt, eftersom det inte är farligare. Men det som ni missar är att egentligen suger det att alkohol är lagligt, vi skulle ha BRA mycket mindre problem i vårat sammhälle om vi inte hade alkohol. Och varför göra om samma misstag igen?!? jag är nästan övertygad om att om spriten hade kommit idag hade den blivit förbjuden men nu har den funnits i så många hundra år att det inte går att bryta folks vanor så mycket. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Jag tycker det är fel att hela diskutionen går ut på att eftersom alkohol och cigaretter är lagligt så borde cannabies oxå vara lagligt, eftersom det inte är farligare. Men det som ni missar är att egentligen suger det att alkohol är lagligt, vi skulle ha BRA mycket mindre problem i vårat sammhälle om vi inte hade alkohol. Och varför göra om samma misstag igen?!? jag är nästan övertygad om att om spriten hade kommit idag hade den blivit förbjuden men nu har den funnits i så många hundra år att det inte går att bryta folks vanor så mycket. |
vad jag menar är att eftersom Cannabis är olagligt så borde cigaretter och alkohol oxå vara det. För det är två droger som är värre om du fråga mig... Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande t.ex... Det finns så många som inte kan hantera frihet, men varför detta mellanting? Antingen kan det väl vara ok att göra vad man vill med sin egna kropp eller så ska det inte vara ok. VArför tillåta visa saker och förbjuda andra? Klart att det finns extrema exempel men cannabis är inte ett av dom. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by mindshooter
vad jag menar är att eftersom Cannabis är olagligt så borde cigaretter och alkohol oxå vara det. För det är två droger som är värre om du fråga mig... Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande t.ex... Det finns så många som inte kan hantera frihet, men varför detta mellanting? Antingen kan det väl vara ok att göra vad man vill med sin egna kropp eller så ska det inte vara ok. VArför tillåta visa saker och förbjuda andra? Klart att det finns extrema exempel men cannabis är inte ett av dom. |
Det jag menar är att det nästan är omöjligt att förbjuda något som redan är så utsprett som alkohol. Folk skulle bli tokiga, spritföretagen skulle bli tokiga, hembrännt marknaden skulle explodera (eftersom folk är så vana vid alkohol vill dom ha det hursom vilket oxå innebär att spritförgiftningarna skulle öka och skatteinkomsterna minska). allt är inte alltid så lätt. Men att då legalisera nått som inte är bra en gång till vore väl ett stort misstag, eller? |
|
|
| lonne |
| Ni får ursäkta mig, men det känns helt lönlöst och diskturera droger med er som inte har några personliga erfarenheter ! Ni utgår från vad andra personer och massmedia blåst upp för bild, utan att ha någon som helst aning om hur det påverkar din kropp, ditt sinnestillstånd,dina känslor osv...Självklart ska ni få ha en åsikt, men kom inte och försök leka forskare när ni ens rökt en joint. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by lonne
Ni får ursäkta mig, men det känns helt lönlöst och diskturera droger med er som inte har några personliga erfarenheter ! Ni utgår från vad andra personer och massmedia blåst upp för bild, utan att ha någon som helst aning om hur det påverkar din kropp, ditt sinnestillstånd,dina känslor osv...Självklart ska ni få ha en åsikt, men kom inte och försök leka forskare när ni ens rökt en joint. |
dra inte förhastade slutsatser |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by lonne
Ni får ursäkta mig, men det känns helt lönlöst och diskturera droger med er som inte har några personliga erfarenheter ! Ni utgår från vad andra personer och massmedia blåst upp för bild, utan att ha någon som helst aning om hur det påverkar din kropp, ditt sinnestillstånd,dina känslor osv...Självklart ska ni få ha en åsikt, men kom inte och försök leka forskare när ni ens rökt en joint. |
Faen, då kan jag inte heller ge mig in i diskussioner som handlar om krig, EMU, prostitution, barnporr... you get my drift! Honest to GOD; vilken jävla inställning. Men det känns ju skönt att vi slipper höra dina åsikter i den här tråden då eftersom du bara tänker diskutera med dina pundarkamrater!
BTW: Forskare? Jag känner inte till många forskarkategorier som gör sina försök på sig själv. Kom in i matchen! |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Det jag menar är att det nästan är omöjligt att förbjuda något som redan är så utsprett som alkohol. Folk skulle bli tokiga, spritföretagen skulle bli tokiga, hembrännt marknaden skulle explodera (eftersom folk är så vana vid alkohol vill dom ha det hursom vilket oxå innebär att spritförgiftningarna skulle öka och skatteinkomsterna minska). allt är inte alltid så lätt. Men att då legalisera nått som inte är bra en gång till vore väl ett stort misstag, eller? |
Jag vet hur du tänker, och det grundar sig, precis som jag sa, i att folk kommer inte kunna ta det ansvar som behövs ifall cannabis skulle legaliseras. Många skulle punda ihjäl sig, förmodligen samma människor som blir alkoholister och folk som röker 2 paket cigg om dagen. Sen finns det dom, som vill chilla på en joint nån gång då och då, för att dom trivs med det och för att dom finner njutning i det. Varför ska dom inte få göra det?
Aendy: Tare lugnt, onödigt o skrika på folk fan...vadå pundarkamrater? fan vare låter... |
|
|
|
|