|
Party knark (pg. 40)
|
View this Thread in Original format
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by mjz
håller tyvärr inte alls med, alkohol, tobak och cannabis borde alla vara lagliga av samma anledning, det borde slutgiltigen vara upp till individen vad han/hon vill dricka eller röka...
man förstår ju visserligen nyttan i att skydda vissa människor från sig själva genom att göra vissa saker olagliga, men så länge det gäller saker som inte är en direkt fara för individen eller hans/hennes omgivning i rimliga mängder (t. ex. cannabis, alkohol, hamburgare) så finns det ingen anledning att illegalisera dem...
sen har ju just cannabis extremt få och obetydliga biverkningar jämfört med vilken annan drog som helst, laglig eller olaglig... :) |
individer existerar inte. |
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
individer existerar inte. |
såg en häromdan... |
|
|
| Virus |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Precis som reveal sa, inte speciellt rättvist, får helt klart en känsla av att det är vinklat, WHO rapporten vore intresant o se, länk?
sen att man använder cannabis för att bota cancer och andra grejer (om man nu ens gör det men vem fan använder det för att bota aids!? :conf: ), betyder ju inte att det är bra. alkoholen har ju länge används till bedövning, finns också många andra tunga droger som används i sjukvården. för det e dom inte bra.
hittade lite på vad cannabis egentligen gör med hjärnan (men vore intresant om nån verkligen visste exakt):
Depressants:
This term does not mean that you will feel depressed or sad after taking a drug. Depressant drugs slow down the central nervous system and the messages being sent to and from the brain. The heart rate and breathing slow down.
Depressants include:
* Legal -alcohol, minor tranquillisers, inhalants (glue, petrol and spray paint), codeine such as Panadeine, opiates such as methadone.
* Illegal - cannabis (marijuana, hashish, hashish oil), opiates such as heroin.
* The legal status of drugs depends on certain factors.. For example, alcohol is a legal drug but it is not legal, under most circumstances, for people under the age of eighteen to purchase.
Mild effects can be:
* Feeling relaxed
* A sense of calm and well being
* A sense of euphoria
* Feeling more courageous
Stronger effects can be:
* Slurred speech
* Uncoordinated movement
* Vomiting and nausea
* Unconsciousness by breathing and heart rate slowing down
* In extreme cases, death
Depressants affect concentration and coordination and may slow down the ability to respond to unexpected situations - this can impair driving. When one depressant is taken with another depressant, for example alcohol and cannabis, the effects can be intensified in unpredictable ways.
Cannabis has a higher tar content than tobacco, and may cause bronchitis, mouth, throat and lung cancer and other smoking related diseases. Cannabis can affect a person's short term memory and logical thinking. |
Du, jag skulle vilja veta varifrån du fått dom där uppgifterna.
* Feeling more courageous
* Slurred speech
* Uncoordinated movement
* Vomiting and nausea
* Unconsciousness by breathing and heart rate slowing down
* In extreme cases, death
Ingen av dom ovanstående påstådda effekterna stämmer för mig eller någon jag har pratat med om effekterna när man nyttjat cannabis.
Du verkar inte vara särskilt påläst måste jag säga.
Det här påståendet skulle jag vilja höra dig utveckla:
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Egentligen ser jag inget fel med att rika länder "utnyttjar" fattiga länder
|
|
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by Virus
Ingen av dom ovanstående påstådda effekterna stämmer för mig eller någon jag har pratat med om effekterna när man nyttjat cannabis.
|
dom var inte specifika för cannabis utan för en hel grupp droger... inte speciellt relevant för diskussionen egentligen... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Virus
Du, jag skulle vilja veta varifrån du fått dom där uppgifterna.
* Feeling more courageous
* Slurred speech
* Uncoordinated movement
* Vomiting and nausea
* Unconsciousness by breathing and heart rate slowing down
* In extreme cases, death
Ingen av dom ovanstående påstådda effekterna stämmer för mig eller någon jag har pratat med om effekterna när man nyttjat cannabis. |
gällde alla depresanter, dvs oxå alkohol, och jag kan ju säga att några av dom där stämmer där iaf.
| quote: | | Du verkar inte vara särskilt påläst måste jag säga. |
nope, är inte speciellt påläst om vad som händer här, därför jag frågar er ju :)
| quote: | | Det här påståendet skulle jag vilja höra dig utveckla: |
om industrier från rika länder lägger sina industrier i fattiga länder, och tar ut ett dåliga löner och på det sättet utnyttjar ulands arbetskfraften så blir uländerna rika snabbare. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by mjz
såg en häromdan... |
jag kan i princip bevisa att det inte gör det, fast det e ganska offtopic, kan deremot göra en ny om det om nån e intreserad :) |
|
|
| Virus |
Okej, men effekterna av cannabis och alkohol är väldigt långt ifrån varandra, så jag förstår inte varför man har buntat ihop dom. Plus att sakfelen består.
Den andra saken var egentligen kraftigt offtopic
| quote: | Originally posted by St_Andrew
om industrier från rika länder lägger sina industrier i fattiga länder, och tar ut ett dåliga löner och på det sättet utnyttjar ulands arbetskfraften så blir uländerna rika snabbare. |
Det är vad som är fallet i många U-länder och då kanske främst i Sydamerika. Amerikanska storföretag lägger beslag på naturresurser och mark (med mutor och främst politiska påtryckningar), betalar arbetskraften skitlöner där facktillhörighet är förbjudet, humana arbetsförhållanden/löner inte är tänkbart. Detta gör en liten klick av den inhemska befolkningen svinrik och den stora massan otroligt fattig.
Företagen och dom utvalda få blir rikare snabbt, inte folket. Dessutom så motverkar man kraftigt demokratiska rörelser med våld och stödjer folkmord (Colombia, Nicaragua, Östtimor etc) endast för att kunna tjäna så mycket på det själva. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by mjz
håller tyvärr inte alls med, alkohol, tobak och cannabis borde alla vara lagliga av samma anledning, det borde slutgiltigen vara upp till individen vad han/hon vill dricka eller röka...
man förstår ju visserligen nyttan i att skydda vissa människor från sig själva genom att göra vissa saker olagliga, men så länge det gäller saker som inte är en direkt fara för individen eller hans/hennes omgivning i rimliga mängder (t. ex. cannabis, alkohol, hamburgare) så finns det ingen anledning att illegalisera dem...
sen har ju just cannabis extremt få och obetydliga biverkningar jämfört med vilken annan drog som helst, laglig eller olaglig... :) |
Ok, det kan jag hålla med om, det ska alltid vara upp till var och en av oss vad vi ska göra med våra kroppar. Men notera att jag inte sa att tobak och alkohol skulle illegaliseras, utan att det skulle bort. Men för mig är det förståss egentligen ingen skillnad, klart vi kan ha en massa gift på marknaden, för dumma människor att köpa.
Men det hör juh inte hit egentligen ;)
St_andrew: Som några andra redan påpekat här så är det lite konstigt att blanda ihop effekterna av cannabis och alkohol eftersom det inte är samma... speciellt eftersm alkohol är mycket farligare...
| quote: |
Cannabis has a higher tar content than tobacco, and may cause bronchitis, mouth, throat and lung cancer and other smoking related diseases |
Det där påståendet är oxå fel med tanke på att Cannabis används som krydda i många länder och behöver därför inte nödvändigtvis rökas. Varför näms inte detta?
HÄR kan ni ladda hem WHO:s (World health organisation) rapport om cannabis. Ni behöver acrobat reader... |
|
|
| mjz |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
jag kan i princip bevisa att det inte gör det, fast det e ganska offtopic, kan deremot göra en ny om det om nån e intreserad :) |
du kan i princip ha väldigt fel... men som sagt, off topic... :) |
|
|
| staz |
Vesuvius har fått ett utbrott igen!
Iaf, cannabis är INGEN depressant, för i helv. rutten källa. Cannabis klassas generellt endast som ett psykoaktivt berusningsmedel, någonstans emellan psykedelia, depressanter och stimulanter.
Rök? cannabisrök framför cigarettrök anytime.. kan tänka mig att färsk ren tobak luktar väldigt annorlunda än cigaretter, det är så mycket tillsatser i ciggaretter.
Och om cannabis tas oralt, är jag övertygad om att det är mycket mindre skadligt (FYSISKT) än att tugga nikotintuggummin eller använda nikotinplåster. Psykiskt å andra sidan, jag tror inte att något långverkande psykoaktivt som påverkar tidsperception, hunger, tankeprocess osv bör användas allt för ofta.. människokroppen är trots allt byggd för att hantera en verklighet, rör man om för mycket och för ofta så finns det säkert risk att man råkar illa ut. Så länge kroppen får tid att hämta sig och vila ut samt återhämta sig så tror jag att just cannabis , och de flesta andra droger också för den delen är relativt harmlösa. Skada uppstår efter repetitivt slitage, drogers påverkan på kroppen fungerar snarare som en fotbollsmatch på en naturgräsplan än som ett kometnedslag på samma ställe.. sköt om gräset ordentligt mellan matcherna, skäm bort det med nyttigheter, och det är fit for fight till nästa match. Missköt det eller spela matcher för ofta, och du blir stående med en lerpöl. :)
Det tryggaste och säkraste för kroppen och gräset är självklart att undvika droger och att spela fotbollsmatcher. Det gäller att avgöra om man tycker att upplevelsen/erfarenheten är värd risken (som jag för övrigt med cannabis anser är minimal), och sedan ta sitt beslut.
ang cannabis oralt, det här skrev nån som kommentar till artikeln andrew postade:
| quote: | I'm surprised how rarely mentioned are the alternatives to smoking hash or grass. Treated like any other cooking ingredient (dried) it can be added to everything from pizza to brown bread and biscuits. Smoking isn't very comfortable but eating can be yummy. In moderation, just a pinch, see package for details.
Norman Conquest, US |
Över till naturargumentet, det är otroligt tunnt.. bara för att nåt är en växt eller från naturen så inger det ingen garanti för att det är ofarligt. Maneter, spindlar, ormar, brännässlor, vit flugsvamp, etc.. HAlllååååå? naturen inger ingen säkerhetsgaranti på sina produkter. På samma sätt som man kan framställa C-vitamin & stryknin (råttgift) i ett labb så har naturen potential att producera allt från nyttoämnen till dödsgifter. Här kan ni läsa om vilka upplevelser folk har upplevt av att smaka av vad naturen har att erbjuda:
http://www.erowid.org/plants/plants.shtml
framförallt denna, för att statuera ett exempel på att allt naturligt inte är frid och fröjd ;)
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=2305
gå in på www.pubmed.com och gör några sökningar på THC , marijuana , cannabis, nicotine, tobacco .. se om det ploppar upp något intressant.. Pubmed är en databas för vetenskapliga medicinska studier.
nu orkar jag inte mer för tillfället, hoppas det gav nånting iaf. hej svejs. |
|
|
| St_Andrew |
Intressant post staz, tack :)
Nu till offtopic :p
| quote: | Originally posted by Virus
Det är vad som är fallet i många U-länder och då kanske främst i Sydamerika. Amerikanska storföretag lägger beslag på naturresurser och mark (med mutor och främst politiska påtryckningar), betalar arbetskraften skitlöner där facktillhörighet är förbjudet, humana arbetsförhållanden/löner inte är tänkbart. Detta gör en liten klick av den inhemska befolkningen svinrik och den stora massan otroligt fattig.
Företagen och dom utvalda få blir rikare snabbt, inte folket. Dessutom så motverkar man kraftigt demokratiska rörelser med våld och stödjer folkmord (Colombia, Nicaragua, Östtimor etc) endast för att kunna tjäna så mycket på det själva. |
fast det där är iof inte riktigt sant. Det är ytterst få länder som blivit industri länder utan att ha blivit "utnyttjade". tom sverige blev det ju =)
eller kolla alla ostasien länder, där det förr var mycket barnarbete, skitlöner etc, nu börjar dom bli riktigt rika! kanske plågsamt för dom just då men dom tjänar ändå på det i längden. |
|
|
| mindshooter |
Ah, en välutvecklad post av Staz! Tack :)
Jag måste dock säga att när jag menar att cannabis är en produkt av naturen och därmed mer ok så menar jag givetvis att den är det för att den inte innehåller gift. Vilket man väl kan säga om allt, men ytterst få växter som används i matlagning skulle jag vilja säga innehåller gift :p |
|
|
|
|